Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP4-1.4012.301.2021.1.DP
z 8 lipca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 9 maja 2021 r. (data wpływu 13 maja 2021 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących działania agencji marketingowej w ramach projektów promocyjnych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 13 maja 2021 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących działania agencji marketingowej w ramach projektów promocyjnych.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:


Wnioskodawca - (…)jest jednostką prowadzącą w ramach swojej działalności nieodpłatną działalność statutową oraz działalność gospodarczą. Zgodnie ze statutem Wnioskodawcy do zadań statutowych należą w szczególności: przedstawicielstwo i obrona interesów zrzeszonych w niej podmiotów, działania na rzecz rozwoju (…), prowadzenie zadań powierzonych przez organy administracji rządowej i samorządowej oraz promowanie produktów (…). Jednostka może również prowadzić działalność gospodarczą, polegającą w szczególności na: działalności usługowej wspomagającej chów i hodowlę zwierząt gospodarskich, pozostałej działalności wydawniczej, badaniach i analizach technicznych, doradztwie w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania oraz badaniu rynku i opinii publicznej.


Poza działalnością statutową (…)może wykonywać działalność gospodarczą na zasadach ogólnych. Działania takie realizowane są okazyjnie. W związku z tym wnioskodawca posiada status czynnego podatnika VAT. Zakres możliwej do wykonywania działalności gospodarczej związany z dostawą towarów i usług jest uszczegółowiony w statucie (…). (…)posiada wpisy w rejestrze przedsiębiorców, jak i stowarzyszeń, organizacji społecznych i zawodowych. Spośród działań statutowych jednym z głównych obszarów działalności jest promocja (…). Jej źródłem finansowania są środki własne oraz otrzymywane przez (…)subwencje, pochodzące z Funduszu Promocji (…) i budżetu Unii Europejskiej.


Finansowanie ze środków unijnych udzielane jest na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1144/2014 z dnia 22 października 2014 roku w sprawie działań informacyjnych i promocyjnych dotyczących produktów rolnych wdrażanych na rynku wewnętrznym i w państwach trzecich. Wnioskodawca realizuje obecnie dwa zadania finansowane na podstawie wymienionego rozporządzenia: „(…)” oraz „(…)”. W celu ich realizacji (…)zawarła umowę o udzielenie dotacji z (…), pełniącym rolę agencji płatniczej.


Projekty promocyjne polegają na serii działań prowadzonych przez agencję marketingową wybraną w drodze postępowania przetargowego. Działania prowadzone w ramach projektów obejmują monitoring mediów, organizację lunchów prasowych, działania online i w mediach społecznościowych, współpracę z portalami i blogami tematycznymi, pozycjonowanie stron i konferencje liderów opinii (lekarzy i dietetyków). Wnioskodawca pełni w nich rolę koordynatora. Na żadnym z etapów projektu promocyjnego nie prowadzi dostawy usług lub towarów. Wybrana agencja dostarcza Wnioskodawcy faktury VAT za przeprowadzone działania. Na ich podstawie w momencie zakończenia działania następuje rozliczenie kosztów projektu. Kwoty w nich zawarte stanowią podstawę do rozliczenia działań w wartości brutto. (…)klasyfikuje wykazany podatek VAT jako niepodlegający odliczeniu, a traktuje go jako koszt prowadzonych działań. Postępuje tak ze względu na fakt, iż zgodnie z art. 4.2.d Rozporządzenia Komisji (UE) 2015/1829 z dnia 23 kwietnia 2015 roku uzupełniającego rozporządzenie UE nr 1144/2014, wszelkie w kwoty zawarte w budżecie programów promocyjnych zawierają podatek VAT. Przytoczony przepis ten stanowi, że kosztami kwalifikowanymi na etapie rozliczenia projektu są koszty podatku VAT, jeżeli nie istnieje możliwość jego odzyskania na podstawie prawodawstwa krajowego dotyczącego podatku od towarów i usług.


Całkowity podatek VAT zapłacony przez (…) nie będzie mógł podlegać zwrotowi i jest zawarty w budżecie projektu, ponieważ jest on realizowany przez Wnioskodawcę w ramach jej działalności statutowej. Proponowane budżety pakietów roboczych związanych z projektem zawierają już podatek VAT, które oparte są o typowe stawki w Polsce, Niemczech i Czechach.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy w związku z faktem, iż opisane działania promocyjne nie są prowadzone w ramach działalności gospodarczej, realizujący je Wnioskodawca nie posiada prawa do odliczenia podatku VAT, z faktur przedstawianych jej przez agencję marketingową wykonującą działania?


Zdaniem Wnioskodawcy, związku z realizacją opisanych działań w ramach działalności niezarobkowej i uprzednim zawarciu puli środków na podatek od towarów i usług nie do odliczenia, Wnioskodawca nie posiada prawa do odliczenia podatku VAT z faktur kosztowych dotyczących realizowanych projektów. Zakup usług związanych w ramach realizowanych projektów zgodnie z artykułem 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, Wnioskodawca nie ma prawa do dokonywania odliczeń, ze względu na fakt iż prowadzone działania posiadają charakter niezarobkowy (statutowy), a w jego ramach nie dochodzi do dostawy usług lub towarów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 685 ze zm.), zwanej dalej ustawą. W świetle tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.


Jak wynika z powołanych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.


Ponadto, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.


Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.


Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca - (…)jest jednostką prowadzącą w ramach swojej działalności nieodpłatną działalność statutową oraz działalność gospodarczą. Spośród działań statutowych jednym z głównych obszarów działalności jest promocja (…). Jej źródłem finansowania są środki własne oraz otrzymywane przez Wnioskodawcę subwencje, pochodzące z Funduszu Promocji (…) i budżetu Unii Europejskiej.


Poza działalnością statutową Wnioskodawca może wykonywać działalność gospodarczą na zasadach ogólnych, w związku z tym ma status czynnego podatnika VAT. Zakres możliwej do wykonywania działalności gospodarczej jest uszczegółowiony w statucie (…). Działania takie realizowane są okazyjnie.


Obecnie Wnioskodawca realizuje następujące zadania: „(…)” oraz „(…)”. W celu ich realizacji (…) zawarła umowę o udzielenie dotacji z (…), pełniącym rolę agencji płatniczej.


Projekty promocyjne polegają na serii działań prowadzonych przez agencję marketingową wybraną w drodze postępowania przetargowego. Działania prowadzone w ramach projektów obejmują monitoring mediów, organizację lunchów prasowych, działania online i w mediach społecznościowych, współpracę z portalami i blogami tematycznymi, pozycjonowanie stron i konferencje liderów opinii (lekarzy i dietetyków). Wnioskodawca - (…) pełni w nich rolę koordynatora. Na żadnym z etapów projektu promocyjnego nie prowadzi dostawy usług lub towarów. Wybrana agencja dostarcza (…) faktury VAT za przeprowadzone działania. Na ich podstawie w momencie zakończenia działania następuje rozliczenie kosztów projektu.


Projekt jest realizowany przez (…)w ramach jej działalności statutowej.


Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii, czy w związku z faktem, że opisane działania promocyjne nie są prowadzone w ramach działalności gospodarczej, realizująca je (…) nie posiada prawa do odliczenia podatku VAT, z faktur przedstawianych jej przez agencję marketingową wykonującą działania.


Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.


W omawianej sprawie warunek uprawniający do odliczenia nie zostanie spełniony, ponieważ – jak wskazano we wniosku – Wnioskodawca na żadnym etapie projektu promocyjnego nie prowadzi dostawy towarów ani usług.


Objęte wnioskiem projekty promocyjne realizowane są przez Wnioskodawcę w ramach jego działań statutowych, obejmujących między innymi promocję spożycia drobiu. Wnioskodawca wybrał w przetargu agencję marketingową, która prowadzi działania w ramach projektów, w tym: monitoring mediów, organizację lunchów prasowych, działania online i w mediach społecznościowych, współpracę z portalami i blogami tematycznymi, pozycjonowanie stron i konferencje liderów opinii (lekarzy i dietetyków). Za przeprowadzone działania agencja wystawia faktury VAT. Wnioskodawca w projektach pełni rolę koordynatora, ale nie prowadzi dostawy towarów lub usług, a zatem nabytych w ramach projektów towarów i usług Wnioskodawca nie wykorzystuje do wykonywania czynności opodatkowanych.


W konsekwencji, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT z faktur przedstawianych jej przez agencję marketingową wykonującą działania promocyjne w ramach projektów.


Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.


W tym miejscu należy zauważyć, że pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym.


Ponadto tut. Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (pytań) Wnioskodawcy. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.


Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 ze zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).


Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.


Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj