Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-2.4012.419.2021.1.AR
z 25 czerwca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 ze zm.) Dyrektor Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia Krajowej 1 czerwca 2021 r. (data wpływu 1 czerwca 2021 r.) uzupełnionym pismem z dnia 11 czerwca 2021 r. (data wpływu 11 czerwca 2021 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w ramach realizacji projektu pn. „…” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 czerwca 2021 r. wpłynął wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w ramach realizacji projektu pn. „….”. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 11 czerwca 2021 r. (data wpływu 11 czerwca 2021 r.).

We wniosku, uzupełnionym pismem z 11 czerwca 2021 r., przedstawiono następujące zdarzenia przyszłe:

Powiat w latach 2020-2021 realizuje projekt pn. „…”, na który otrzymał 78 % dofinansowania kosztów kwalifikowalnych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020, działanie 9.3.1 Infrastruktura kształcenia zawodowego. Projekt ma na celu poprawę oferty kształcenia zawodowego placówki Centrum Kształcenia Zawodowego (CKZ) w E. dzięki modernizacji bazy dydaktycznej. Zwiększy się przez to atrakcyjność placówki jednocześnie zapewniając wykwalifikowanych pracowników w poszukiwanych zawodach na terenie Powiatu oraz w województwie. Placówka CKZ zyska nowoczesną infrastrukturę, co umożliwi praktyczne przygotowanie do pracy na lokalnym rynku, zarówno uczniów jak i słuchaczy CKZ. Proces kształcenia zawodowego w CKZ w E. zostanie wzbogacony dzięki przebudowie i rozbudowie istniejącej hali W-2 oraz dzięki dostosowaniu nowej bazy dydaktycznej do praktycznych potrzeb nauki w warunkach zbliżonych do rzeczywistego środowiska pracy. Nowoczesna baza dydaktyczna używana będzie w procesie kształcenia praktycznego w zawodach, na które zgłaszane jest zapotrzebowanie lokalnego rynku pracy w Powiecie oraz umożliwi w przyszłości ulokowanie w niej coraz to nowocześniejszego wyposażenia dydaktycznego. Zakres rzeczowy projektu: Budynek warsztatowy Istniejący budynek W-2 do rozbiórki – nowy rozbudowany budynek, w którym usytuowano pracownie warsztatowe i dydaktyczne z niezbędnym wyposażeniem i wydzielonymi stanowiskami szkoleniowymi. Będą to pracownie i pomieszczenia warsztatowe między innymi takie jak: pracownie obróbki mechanicznej, spawalnia, kuźnia, pracownia elektryczna, pracownia CNC, pracownie diagnostyki i naprawy pojazdów samochodowych wraz z pracownią kontroli pojazdów - SKP, a także niezbędne zaplecze socjalne i sanitarne oraz techniczne. Zagospodarowanie terenu: Drogi dojazdowe i parkingi, place manewrowe oraz parkingi w ilości zapewniającej właściwą obsługę centrum. Nawierzchnie dróg dojazdowych i placów manewrowych zaprojektowano dla dopuszczalnego nacisku osi pojazdu 115kN. Miejsca parkingowe dla pojazdów o ciężarze do 2,5t zaprojektowano dla dopuszczalnego nacisku na oś pojazdu 80kN. Ogrodzenie terenu zakładu zaprojektowano jako panelowe ze zgrzewanych, zabezpieczonych przed korozją elementów ogrodzeniowych, mocowanych do słupków stalowych. W ogrodzeniu przewidziano przesuwaną bramę wjazdową umożliwiającą przejazd samochodów ciężarowych. Zaprojektowano oświetlenie terenów utwardzonych i otoczenia budynków zgodnie z obowiązującymi przepisami. Zagospodarowanie terenów zielonych zaprojektowano w sposób podkreślający estetykę projektowanej zabudowy. Preferowane są rozwiązania charakteryzujące się prostotą formy i niskimi kosztami utrzymania zieleni. Po zrealizowaniu inwestycji nakłady zostaną przekazane do dyspozycji CKZ, które jest jednostką organizacyjną Powiatu. Beneficjentem środków pozyskanych na dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 jest Powiat. Od 1 stycznia 2017 r. przeprowadzono w Powiecie centralizację podatku VAT. W fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu jako nabywca wskazany jest Powiat, który był i jest czynnym i zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, jednostki organizacyjne są odbiorcami faktur. Centrum Kształcenia Zawodowego w E. jako jednostka oświatowa wykorzystuje swoje budynki dydaktyczne do świadczenia nieodpłatnie usług edukacyjnych w ramach zadań statutowych jednostki, tj. niepodlegających opodatkowaniu. Wykorzystywanie budynków szkół do celów publicznych stanowi podstawowy sposób korzystania z budynków.

Wnioskodawca w piśmie z dnia 11 czerwca 2021 r. wskazał, że towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu pod nazwą: „…” będą służyły wyłącznie czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu podatkiem VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Pytanie dotyczy braku możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w ramach realizacji projektu: „…” przez Powiat.

Stanowisko Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 11 czerwca 2021 r.):

Zgodnie z przepisem art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 15 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym Dz. U. 2020.0.920 t.j.), powiat wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność, w związku z czym przyznano jej na podstawie ust. 2 powołanego przepisu osobowość prawną. Na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy - Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie edukacji publicznej. Powiat realizując projekt pn. „….” wypełnia zadanie publiczne nałożone na niego przepisami ustawy o samorządzie powiatowym. W oparciu o prawo oświatowe dokonuje nabyć towarów i usług związanych z realizacją wskazanej we wniosku inwestycji, jednostka zamierza wykorzystywać osiągnięte efekty dla celów edukacyjnych wynikających z prawa oświatowego, niepodlegających opodatkowaniu. W zakresie realizowanych zadań nie występuje w charakterze podatnika VAT, w związku z czym nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego, związanego z realizacją inwestycji. Powiat przystępując do realizacji inwestycji budowy hali warsztatowej nie zamierzał wykorzystywać tego obiektu do działalności gospodarczej opodatkowanej VAT. Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez „podatników” w rozumieniu ustawy i wykonane w ramach działalności gospodarczej. Powiat nie będzie miał możliwości obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w ramach realizowanego projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r., poz. 685 ze zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, należy rozumieć wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Jak stanowi natomiast art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z przepisem art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2020 r., poz. 920 z późn. zm.), powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast na mocy art. 4 ust. 1 pkt 1 i 19 cyt. ustawy, powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie edukacji publicznej, utrzymania powiatowych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych.

W myśl art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym, w celu wykonywania zadań powiat może tworzyć jednostki organizacyjne i zawierać umowy z innymi podmiotami.

Jak stanowi art. 6 ust. 2 ww. ustawy, powiat nie może prowadzić działalności gospodarczej wykraczającej poza zadania o charakterze użyteczności publicznej.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Powiat w latach 2020-2021 realizuje projekt pn. „…”. Projekt ma na celu poprawę oferty kształcenia zawodowego placówki Centrum Kształcenia Zawodowego (CKZ) w E. dzięki modernizacji bazy dydaktycznej. Placówka CKZ zyska nowoczesną infrastrukturę, co umożliwi praktyczne przygotowanie do pracy na lokalnym rynku, zarówno uczniów jak i słuchaczy CKZ. Po zrealizowaniu inwestycji nakłady zostaną przekazane do dyspozycji CKZ, które jest jednostką organizacyjną Powiatu. Centrum Kształcenia Zawodowego w E. jako jednostka oświatowa wykorzystuje swoje budynki dydaktyczne do świadczenia nieodpłatnie usług edukacyjnych w ramach zadań statutowych jednostki, tj. niepodlegających opodatkowaniu.

Wątpliwości Wnioskodawcy przy tak przedstawionym opisie sprawy dotyczą możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w ramach realizacji ww. projektu.

Jak wskazano na wstępie, podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. Zasada ta wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które są wykorzystywane do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu.

Przedstawiony przez Powiat opis zdarzenia przyszłego w kontekście powołanych przepisów prawa prowadzi do wniosku, że w omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż towary i usługi nabywane w związku z realizacją ww. projektu jak wskazał sam Wnioskodawca będą służyły wyłącznie czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu podatkiem VAT.

W konsekwencji, ze względu na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…”.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Zaznacza się, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w…., za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP. Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj