Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP1-2.4012.245.2021.1.RM
z 18 czerwca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 12 maja 2021 r. (data wpływu ePUAP 12 maja 2021 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „ …" - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 12 maja 2021 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…".


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny oraz następujące zdarzenie przyszłe:


Gmina … (dalej: „Gmina") jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT.


Gmina realizuje projekt pn. „…" (dalej: „Projekt"). Celem Projektu jest zwiększenie aktywności społecznej, kulturalnej oraz szans na integrację mieszkańców Miasta …poprzez stworzenie warunków lokalowych do wspólnych spotkań.


Zakres rzeczowy Projektu obejmuje rozbudowę i przebudowę (modernizację) oraz wyposażenie istniejącego budynku strażnicy ochotniczej straży pożarnej (dalej: „OSP") w … (dalej: „Obiekt" lub „Budynek").


W ramach realizacji Projektu przewiduje się wydzielenie w funkcji Obiektu części przeznaczonej na prowadzenie działalności społeczno-kulturalnej w ramach świetlicy wiejskiej. W ramach Projektu Gmina wykonuje w szczególności następujące zadania dot. działalności społeczno-kulturalnej (dalej łącznie jako: „Zadania"):

  • wyposażenie świetlicy wiejskiej wydzielonej w ramach Budynku,
  • budowę placu przy Budynku.


W związku z realizacją Zadania Gmina otrzymuje faktury VAT wystawiane na Gminę (z podaniem NIP Gminy), dokumentujące zakup towarów i usług, w tym w szczególności: zakup usług budowlanych związanych m.in. z budową placu przy Budynku oraz pracami wykończeniowymi i robotami hydraulicznymi/elektrycznymi oraz wymianą pokrycia dachowego i posadzek w Obiekcie (w zakresie w jakim dotyczą one części Budynku przeznczonego na działalność świetlicy) oraz zakup wyposażenia ww. świetlicy (np. stoły, krzesła, szafki, sprzęt elektroniczny).


Projekt jest realizowany przez Gminę zarówno ze środków własnych, jak również ze środków zewnętrznych. W tym zakresie Gmina zawarła z Samorządem Województwa … umowę z dnia … nr … na dofinansowanie realizacji ww. Zadania w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 (dalej jako: „Umowa o dofinansowanie").


Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 9 i 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 713 ze zm.), do zadań własnych Gminy należą w szczególności sprawy dotyczące kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury, a także utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej. Biorąc pod uwagę wyznaczony przepisami zakres zadań Gminy oraz zakres przedmiotowy Zadań objętych niniejszym wnioskiem o interpretację (tj. modernizacja Obiektu w zakresie przeznaczonym na działalność społeczno-kulturalną (świetlica wiejska)), należy w konsekwencji wskazać, iż realizacja Projektu w ww. zakresie stanowi/stanowiła będzie realizację zadań własnych Gminy w rozumieniu ww. ustawy.


Efekty realizowanych prac będą ogólnodostępne i przeznaczone do użytku niekomercyjnego (nie będą one przedmiotem np. dzierżawy czy też najmu, ani innych czynności podlegających opodatkowaniu VAT), mają służyć mieszkańcom Gminy oraz osobom odwiedzającym Budynek zgodnie z celem, w którym są wykonywane (działalność społeczno-kulturalna). Gmina nie ma zamiaru i nie będzie pobierała jakiejkolwiek odpłatności w związku z wykorzystaniem efektów realizowanych prac. W szczególności Gmina pragnie wskazać, że nie będzie ona pobierała opłat za korzystanie ze świetlicy i parkingu przy Budynku, który służyć ma w szczególności osobom korzystającym ze świetlicy. W konsekwencji należy uznać, że wydatki poniesione na Zadania mają/będą miały związek wyłącznie z prowadzoną przez Gminę działalnością niepodlegającą VAT.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy Gminie przysługuje/będzie przysługiwało prawo do odliczenia VAT naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług na potrzeby realizacji Zadań wykonywanych w ramach Projektu?


Zdaniem Wnioskodawcy:


Gminie nie przysługuje/nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia VAT naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług na potrzeby realizacji Zadań wykonywanych w ramach Projektu.


Zgodnie z ogólną zasadą zawartą w treści art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.


Z treści tego przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwot podatku należnego o kwoty podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy odliczenia tego dokonuje podatnik VAT, a także gdy towary i usługi z których nabyciem został naliczony podatek, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tj. czynności, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Jak wskazano w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego efekty realizacji Zadań (utworzenie w ramach Obiektu części przeznaczonej do prowadzenia działalności społeczno-kulturalnej (świetlica wiejska) oraz placu przy Budynku) będą wykorzystywane do realizacji zadań własnych Gminy w zakresie zaspokajania zbiorowych potrzeb jej mieszkańców w sprawach dotyczących m.in. kultury oraz utrzymania gminnych obiektów użyteczności publicznej, które nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bowiem mają ogólnodostępny i niekomercyjny (publiczny) charakter.


W związku z powyższym, Gmina nie będzie uzyskiwała żadnych przychodów z tytułu prowadzenia działalności społeczno-kulturalnej w ramach świetlicy wiejskiej utworzonej w ramach Obiektu oraz przynależącego do Obiektu placu, tym samym nie będzie ich wykorzystywała do wykonywania czynności realizowanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych (np. dzierżawa czy też najem) oraz do jakiejkolwiek innej działalności podlegającej opodatkowaniu VAT.


Mając na uwadze przedstawione okoliczności sprawy zdaniem Gminy nie przysługuje jej/nie będzie jej przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług na potrzeby realizacji w ramach Zadania prac dotyczących utworzenia części społeczno-kulturalnej Obiektu oraz placu przy Budynku z tego względu, iż wydatki poniesione w tym zakresie nie będą związane z czynnościami Gminy podlegającymi opodatkowaniu VAT.


Powyższe potwierdza także stanowisko prezentowane przez organy podatkowe w wydawanych interpretacjach indywidualnych. Przykładowo, przytoczyć można interpretację Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 17 lipca 2019 r. o sygnaturze 0113-KDIPT1-1.4012.312.2019.1.AK. Jak wskazał Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w ww. interpretacji: „(...) należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie jest spełniony, ponieważ - jak wynika z okoliczności sprawy - Gmina nie będzie prowadziła sprzedaży opodatkowanej VAT towarów i usług związanych ze zrealizowaną inwestycją. Zrealizowana operacja przyczyni się do lepszego zaspokajania potrzeb społecznych, rekreacyjnych i kulturalnych lokalnej społeczności, wzrostu jej integracji i aktywizacji, poprzez nieodpłatne udostępnienie mieszkańcom wyremontowanej świetlicy, w której będą mogli organizować spotkania. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie ma miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu realizacji przedmiotowego projektu."


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 685 ze zm.) – zwanej dalej ustawą – w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.


Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę z podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.


Podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.


Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).


Natomiast zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.


Jak stanowi art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r. poz. 713 ze zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Stosownie do art. 6 ust. 1 tej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami oraz utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 7 ust. 1 pkt 9 i 15 ww. ustawy).


Z treści wniosku wynika, że Gmina - zarejestrowany podatnik VAT czynny - realizuje projekt pn. „…" (Projekt). Inwestycja współfinansowana jest ze środków pochodzących z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.


Zakres rzeczowy Projektu obejmuje modernizację (rozbudowę i przebudowę) oraz wyposażenie istniejącego budynku strażnicy ochotniczej straży pożarnej (OSP) w … (Obiekt/Budynek). W Obiekcie wydzielona zostanie część przeznaczona na prowadzenie działalności społeczno-kulturalnej, w ramach świetlicy wiejskiej. W ramach Projektu Gmina wykonuje w szczególności następujące zadania dot. działalności społeczno-kulturalnej (Zadania) - wyposażenie świetlicy wiejskiej wydzielonej w ramach Budynku oraz budowę placu przy Budynku.


W związku z realizacją Zadania, Gmina nabywa towary i usługi, w tym m.in. usługi budowlane związane z budową placu przy Budynku oraz pracami wykończeniowymi, robotami hydraulicznymi/elektrycznymi, wymianą pokrycia dachowego i posadzek w Obiekcie (w zakresie w jakim dotyczą one części Budynku przeznczonego na świetlicę) oraz wyposażenie świetlicy (np. stoły, krzesła, szafki, sprzęt elektroniczny), co jest dokumentowane fakturami wystawianymi na jej rzecz.


Modernizacja Obiektu w zakresie przeznaczonym na działalność społeczno-kulturalną (świetlica wiejska) stanowi/będzie stanowiła realizację zadań własnych Gminy, wynikających z art. 7 ust. 1 pkt 9 i 15 ustawy o samorządzie gminnym.


Realizacja Projektu ma służyć zwiększeniu aktywności społecznej i kulturalnej mieszkańców oraz ich integracji poprzez stworzenie warunków lokalowych do wspólnych spotkań. Efekty realizowanych prac będą ogólnodostępne, będą służyć mieszkańcom Gminy oraz osobom odwiedzającym Budynek nie będą natomiast przedmiotem dzierżawy, najmu ani innych czynności podlegających opodatkowaniu VAT. Gmina nie będzie pobierała opłat za korzystanie ze świetlicy ani z parkingu przy Budynku (ma on służyć osobom korzystającym ze świetlicy). Wydatki poniesione na realizację Zadań mają/będą miały związek wyłącznie z prowadzoną przez Gminę działalnością niepodlegającą VAT.


Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu pn. „…".


Jak wynika z powołanych przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku od towarów i usług w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W niniejszej sprawie związek taki nie występuje/nie wystąpi. Z opisu sprawy wynika, że projekt pn. „…" Gmina realizuje w ramach zadań własnych, wynikających z ustawy o samorządzie gminnym. Przy tym świetlica i plac przy Budynku nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Jak wskazano, Gmina nie będzie pobierać żadnych opłat za korzystanie ze świetlicy ani z parkingu przy Budynku. Efekty Projektu nie będą przedmiotem dzierżawy, najmu ani innych czynności podlegających opodatkowaniu VAT. Zatem w analizowanym przypadku Gmina nie ponosi/nie będzie ponosić wydatków w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, a tym samym nabywając towary i usługi nie działa w charakterze podatnika podatku od towarów i usług. W niniejszej sprawie podatek naliczony wynikający z wydatków objętych realizacją przedmiotowego zadania nie jest/nie będzie związany z wykonywaniem czynności opodatkowanych świadczonych przez czynnego podatnika podatku od towarów i usług w ramach działalności gospodarczej. Tym samym nie są/nie będą spełnione przesłanki uprawniające do odliczenia podatku naliczonego wynikające z art. 86 ust. 1 ustawy.


W konsekwencji Gminie nie przysługuje/nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług na potrzeby realizacji projektu pn. „…".


Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Jednocześnie wskazuje się, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2018 r. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w …, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP lub /KIS/wnioski. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj