Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-1.4012.107.2021.2.ASY
z 14 kwietnia 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 5 lutego 2021 r. (data wpływu 11 lutego 2021 r.), uzupełnionym pismem z 6 kwietnia 2021 r. (data wpływu 7 kwietnia 2021 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia kwot podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących realizację zadań inwestycyjnych pn.: „…” oraz „…” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 lutego 2020 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia kwot podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących realizację zadań inwestycyjnych pn.: „…” oraz „…”.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 6 kwietnia 2021 r. (data wpływu 7 kwietnia 2021 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z 1 kwietnia 2021 r. znak: 0111-KDIB3-1.4012.107.2021.1.ASY.



We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina … jest zarejestrowana na potrzeby podatku od towarów i usług VAT jako podatnik VAT czynny. Jako jednostka samorządu terytorialnego ubiega się o przyznanie pomocy ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 składając dwa wnioski w ramach poddziałania 19.2 budowa lub przebudowa ogólnodostępnej i niekomercyjnej infrastruktury turystycznej lub rekreacyjnej lub kulturalnej.

Pierwszy wniosek składany jest na projekt pn. „…”. Celem operacji jest poprawa stanu technicznego oraz podniesienie standardu świadczonych usług na obiektach sportowo-rekreacyjnych poprzez remont trybun na stadionie miejskim w…. Realizacja operacji przyczynia się do wzrostu atrakcyjności miejscowości oraz pobudzenia aktywności mieszkańców. W ramach operacji na stadionie zdemontowane zostaną istniejące siedziska, skarpa pod trybunami zostanie utwardzona kostką brukową, powstaną ciągi piesze oraz schody, powstanie ogrodzenie oddzielające strefę trybun od boiska, zamontowane zostaną nowe siedziska. Obecnie istniejące trybuny nie nadają się do użytkowania, są bardzo zniszczone i powodują utrudnienia w korzystaniu z obiektu. W ramach planowanego remontu zaprojektowano:

  • demontaż istniejących siedzeń typu ławka w miejsce ławek,
  • zaprojektowano siedziska sportowe montowane bezpośrednio do utwardzeń terenu w ilość 198 szt.,
  • utwardzenie terenu kostką brukową,
  • odgrodzenie strefy kibica od boiska projektowanym ogrodzeniem panelowym.

Szacunkowy koszt: 114777,84 zł. Poziom dofinansowania 63,63%.

Drugi wniosek składany jest na projekt pn.: „…”. Zadanie polega na zagospodarowaniu działek poprzez budowę ciągu pieszo-rolkowego o nawierzchni asfaltowej, kładki przez rzekę …, oświetlenia oraz obiektów małej architektury. W chwili obecnej teren objęty przedsięwzięciem stanowi zieleń. Trasę ciągu pieszo-rolkowego poprowadzono wzdłuż ogrodzenia obiektów szkolnych. W ramach inwestycji zaplanowano również przestawienie odcinka ogrodzenia z siatki. Trasę ciągu pieszego oświetlono lampami typu parkowego w ilości 25 szt. Uzupełnieniem zagospodarowania terenu będą ławki, kosze na śmieci oraz nasadzenia. Cel operacji zostanie osiągnięty poprzez stworzenie mieszkańcom nowych i atrakcyjnych warunków do spędzania wolnego czasu oraz podniesienie standardu infrastruktury sportowej na terenie gminy. Zagospodarowanie terenu umożliwi mieszkańcom rozwijanie swoich sportowych zainteresowań, aktywne spędzanie wolnego czasu oraz poprawi atrakcyjność regionu. Szacunkowy koszt: 711931,71 zł. Poziom dofinansowania: 63,63%.

Załącznikiem obowiązkowym do obydwu wniosków o dofinansowanie jest interpretacja indywidualna w sprawie możliwości prawnej odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją powyższych projektów. Podczas realizacji zadań Wnioskodawca będzie nabywał towary i usługi związane z działaniami w zakresie robót budowlanych. Wydatki ponoszone na realizację projektów będą dokumentowane wystawionymi na Gminę … fakturami VAT. Obiekty objęte inwestycjami są własnością Gminy …. Po realizacji zadań nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług VAT. Remont infrastruktury stadionu w zakresie widowni oraz utworzenie ponadregionalnego centrum spotkań - Park … - budowa ciągu pieszo-rolkowego wraz z oświetleniem należy do zadań własnych Gminy zgodnie z art. 7ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r., poz. 713 z późn.zm.). Zmodernizowany stadion miejski i ciąg pieszo rolkowy w Parku … nie będą podnajmowane ani odpłatnie dzierżawione, będę służyły społeczności lokalnej.

W piśmie uzupełniającym z 9 kwietnia 2021 r. Wnioskodawca doprecyzował opis sprawy i wyjaśnił co następuje:

  1. Towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu pn.: „..” będą wykorzystywane wyłącznie do czynności nieopodatkowanych.
  2. Towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu pn.: „…” będą wykorzystywane wyłącznie do czynności nieopodatkowanych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Gmina będzie miała możliwość odliczenia kwot podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących realizację zadań inwestycyjnych - „…” oraz „…”?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Gmina nie będzie miała prawa do odliczenia kwot podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki związane z realizacja zadań: „…” oraz „…”. Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2020 r. poz. 106 z późn. zm.) nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106 z późn.zm.), podatnikowi przysługuje prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego, realizując przedmiotowe zadania inwestycyjne nie będzie spełniać warunku uprawniającego do odliczenia podatku VAT naliczonego. Efekty realizacji zadań nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych.



W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 144, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy – kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy – podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły do celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy – nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zmiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r., poz. 713 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych; (art. 7 ust. 1 pkt 10).

O publicznym charakterze działania jednostki samorządu terytorialnego przesądza to, że wykonywanie zadań publicznych odbywa się na podstawie przepisów powszechnie obowiązujących oraz że przez te działania zaspokajane są zbiorowe potrzeby wspólnoty samorządowej.

Z opisu sprawy wynika, że Gmina jest zarejestrowana na potrzeby podatku od towarów i usług VAT jako podatnik VAT czynny. Jako jednostka samorządu terytorialnego ubiega się o przyznanie pomocy ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 składając dwa wnioski w ramach poddziałania 19.2 budowa lub przebudowa ogólnodostępnej i niekomercyjnej infrastruktury turystycznej lub rekreacyjnej lub kulturalnej. Pierwszy wniosek składany jest na projekt pn. „…”. Drugi wniosek składany jest na projekt pn.: „…”. Wydatki ponoszone na realizację projektów będą dokumentowane wystawionymi na Gminę … fakturami VAT. Obiekty objęte inwestycjami są własnością Gminy …. Po realizacji zadań nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług VAT. Remont infrastruktury stadionu w zakresie widowni oraz utworzenie ponadregionalnego centrum spotkań - Park … - budowa ciągu pieszo-rolkowego wraz z oświetleniem należy do zadań własnych Gminy zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r., poz. 713 z późn.zm.). Zmodernizowany stadion miejski i ciąg pieszo rolkowy w Parku … nie będą podnajmowane ani odpłatnie dzierżawione, będę służyły społeczności lokalnej. Towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu pn.: „…” będą wykorzystywane wyłącznie do czynności nieopodatkowanych. Towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu pn.: „…” będą wykorzystywane wyłącznie do czynności nieopodatkowanych.

W rozpatrywanej sprawie wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do odliczenia kwot podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących realizację zadań inwestycyjnych pn.: „…” oraz „…”.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż jak wynika z opisu sprawy towary i usługi nabyte w celu realizacji ww. projektów będą wykorzystywane wyłącznie do czynności nieopodatkowanych, a ponadto Wnioskodawca realizując przedmiotowe zadanie nie będzie działał w charakterze podatnika VAT.

W związku z powyższym, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia kwot podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących realizację zadań inwestycyjnych pn.: „…” oraz „…”.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. 2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w .., za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj