Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP4-3.4012.607.2020.2.DS
z 29 grudnia 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 26 października 2020 r. (data wpływu 28 października 2020 r.) uzupełnionym pismem z dnia 17 grudnia 2020 r. (data wpływu 17 grudnia 2020 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 14 grudnia 2020 r. (doręczone dnia 14 grudnia 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki poniesione w ramach realizacji projektu pn. „Ograniczenie niskiej emisji w Gminie (…) - przedsięwzięcia w budynkach użyteczności publicznej” - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 28 października 2020 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki poniesione w ramach realizacji projektu pn. „Ograniczenie niskiej emisji w Gminie (…)- przedsięwzięcia w budynkach użyteczności publicznej”. Złożony wniosek uzupełniono pismem z dnia 17 grudnia 2020 r. (data wpływu 17 grudnia 2020 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 14 grudnia 2020 r. (doręczone dnia 14 grudnia 2020 r.).


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


Gmina (…) będzie ubiegać się o dofinasowanie zadania pn. „Ograniczenie niskiej emisji w Gminie (…) - przedsięwzięcia w budynkach użyteczności publicznej” w ramach działania 5.5 Ochrona powietrza, Oś priorytetowa V Ochrona środowiska, dziedzictwa kulturowego i naturalnego Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (…) na lata 2014-2020.

W ramach zadania zaplanowano przedsięwzięcia związane z wymianą źródeł ciepła w 13 budynkach użyteczności publicznej na terenie gminy (…):

  1. Szkoła Podstawowa w (…) - demontaż i zezłomowanie istniejącego kotła, montaż kotła kondensacyjnego na biomasę pelet o mocy nominalnej 110kW wraz z zasobnikiem i osprzętem.
  2. Szkoła Podstawowa w (…) - demontaż i zezłomowanie istniejącego kotła, montaż kotłów kondensacyjnych o mocy nominalnej (110kW+82kW) w układzie kaskady na biomasę pelet wraz z zasobnikiem i osprzętem.
  3. Szkoła Podstawowa w (…) - demontaż i zezłomowanie istniejącego kotła, montaż kotła kondensacyjnego na biomasę pelet o mocy nominalnej 82kW wraz z zasobnikiem i osprzętem.
  4. Szkoła Podstawowa w (…) - demontaż i zezłomowanie istniejącego kotła, montaż kotła kondensacyjnego na biomasę pelet o mocy nominalnej 110kW wraz z zasobnikiem i osprzętem.
  5. Szkoła Podstawowa w (…) - demontaż i zezłomowanie istniejących kotłów, montaż kotłów kondensacyjnych o mocy nominalnej (3x82kW) w układzie kaskady na biomasę pelet wraz z zasobnikiem i osprzętem.
  6. Przedszkole publiczne w (…) - demontaż i zezłomowanie istniejącego kotła, montaż kotła kondensacyjnego na biomasę pelet o mocy 60 kW wraz z zasobnikiem i osprzętem.
  7. Świetlica wiejska w (…) - demontaż kominka, montaż grzejników elektrycznych akumulacyjnych z dynamicznym rozładowaniem wraz z instalacją kolektorów słonecznych fotowoltaicznych.
  8. Świetlica wiejska w (…) - demontaż kominka, montaż grzejników elektrycznych akumulacyjnych z dynamicznym rozładowaniem wraz z instalacją kolektorów słonecznych fotowoltaicznych.
  9. Świetlica wiejska w (…) - demontaż istniejącej instalacji c.o. i zezłomowanie, montaż grzejników elektrycznych akumulacyjnych z dynamicznym rozładowaniem wraz z instalacją kolektorów słonecznych fotowoltaicznych.
  10. Świetlica wiejska w (…) - demontaż istniejących grzejników, montaż grzejników elektrycznych akumulacyjnych z dynamicznym rozładowaniem wraz z instalacją kolektorów słonecznych fotowoltaicznych.
  11. Świetlica wiejska w (…) - demontaż pieca kaflowego, montaż grzejników elektrycznych akumulacyjnych z dynamicznym rozładowaniem wraz z instalacją kolektorów słonecznych fotowoltaicznych.
  12. Świetlica wiejska w (…) - demontaż kominka, montaż grzejników elektrycznych akumulacyjnych z dynamicznym rozładowaniem wraz z instalacją kolektorów słonecznych fotowoltaicznych.
  13. Hala sportowa przy ul. (…) w (…) - demontaż i zezłomowanie istniejącego kotła, montaż kotłów kondensacyjnych na gaz ziemny o mocy nominalnej (2x70kW) w układzie kaskady z osprzętem.


Niniejszy wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej nie obejmuje zakresu związanego z obiektem hali sportowej (poz. 13), gdyż obiekt ten jest w nieznacznym stopniu wynajmowany. We wniosku o dofinansowanie przedmiotowego projektu podatek VAT od prac związanych z obiektem sportowym będzie stanowił koszt niekwalifikowalny.

W ramach ww. zadania w 2020 r. zostaną opracowane audyty energetyczne, Studium Wykonalności Inwestycji i wniosek aplikacyjny. Rzeczowa realizacja projektu planowana jest na lata 2021 - 2022.


Obiekty przedszkola i szkół podstawowych są własnością gminy (…) i przekazane są w trwały zarząd poszczególnym jednostkom w celu pełnienia funkcji związanych z edukacją publiczną. W wymienionych powyżej obiektach szkolnych nie jest prowadzona żadna działalność gospodarcza, pomieszczenia nie są wynajmowane.


Obiekty świetlic wiejskich zostały udostępnione nieodpłatnie na potrzeby poszczególnych społeczności lokalnych, są centrum życia społecznego, kulturalnego i integracyjnego mieszkańców wsi.


Faktury dokumentujące wydatki poniesione w ramach realizacji ww. projektu, wystawione na Gminę (…), nie będą związane z wykonywanymi przez Gminę czynnościami opodatkowanymi.


Gmina, przedszkole, szkoły ani sołectwa nie będą również w wyniku realizacji tych zadań uzyskiwały żadnych przychodów, które generowałyby podatek należny.


Gmina (…) wykaże we wniosku o dofinansowanie dla obiektów wymienionych powyżej od poz. 1 do poz. 12 podatek VAT jako wydatek kwalifikowalny do refundacji ze środków UE.


Zadanie pn. „Ograniczenie niskiej emisji w Gminie (…) - przedsięwzięcia w budynkach użyteczności publicznej” realizowane będzie w związku z działalnością statutową gminy i należy do zadań własnych gminy wskazanych w art. 7 ust 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r., poz. 713), w szczególności w zakresie:

  • ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej; (art. 7 ust. 1 pkt 1) ww. ustawy);
  • utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych; (art. 7 ust. 1 pkt 15) ww. ustawy).


Realizacja projektu znacznie przyczyni się do ochrony powietrza na terenie Gminy (…) poprzez ograniczenia niskiej emisji.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy w trakcie realizacji projektu, jak i po jego zakończeniu Gmina (…) ma możliwość odliczenia podatku VAT?


Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina (…) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem towarów i usług.


Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106 z późniejszymi zmianami) podatnikowi od towarów i usług przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Należy podkreślić, iż Gmina (…) nie będzie pobierała opłat za korzystanie z infrastruktury objętej projektem pn. „Ograniczenie niskiej emisji w Gminie (…)-przedsięwzięcia w budynkach użyteczności publicznej” (dot. obiektów od poz. 1 do poz. 12 wymienionych w poz. 74 niniejszego wniosku).


Infrastruktura zrealizowana w ramach projektu będzie udostępniana nieodpłatnie. Przedszkole i szkoły zarządzane są przez jednostki oświatowe na cele edukacji publicznej. Świetlice wiejskie użyczone w bezpłatne użytkowanie sołectwom są miejscami publicznymi przeznaczonymi na potrzeby społeczności lokalnej jako centrum życia społecznego, kulturalnego i integracyjnego mieszkańców wsi.


Gmina, przedszkole, szkoły ani sołectwa korzystające i zarządzające mieniem, nie będą wynajmowały ww. obiektów, ani nie będą uzyskiwały żadnych innych przychodów, które generowałyby podatek należny.


Wykluczona jest zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi. W konsekwencji Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od poniesionych wydatków w myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r., poz. 713), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Do zakresu działania gminy należą wszelkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Zadania zaplanowane do realizacji w ramach projektu należą do katalogu zadań własnych gminy, o których mowa w art. 7 ust 1 ww. ustawy, w szczególności w zakresie:

  • ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej; (art. 7 ust. 1 pkt 1) ww. ustawy;
  • utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych; (art. 7 ust. 1 pkt 15) ww. ustawy).


Ponadto stosownie do postanowień art. 6 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2020 r., poz. 1406 z późniejszymi zmianami) zwalnia się od podatku jednostki samorządu terytorialnego w zakresie dochodów określonych w przepisach ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Gmina zatem nie może również zaliczyć nieodliczonego podatku VAT do kosztów uzyskania przychodów i skompensować go w postaci zmniejszenia swoich zobowiązań z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych, gdyż nie jest podatnikiem tego podatku.


Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami Gmina (…) nie będzie miała możliwości odliczenia i odzyskania podatku VAT, z tytułu nabycia towarów i usług niezbędnych do wykonania przedmiotowego zakresu zadania.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy – kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.


Z powyższych regulacji wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).


Przedstawiona zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy, oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.


Według art. 88 ust. 4 ustawy – obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.


Zgodnie z ww. regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.


Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług, wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik, w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.


Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.


Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).


Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.


W myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.


Z powołanych przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np.: czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).


Należy zauważyć, że gmina, w świetle art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r., poz. 713 z późn. zm.), wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.


Na podstawie art. 6 ust. 1 tej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.


Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej jak również utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych; (w myśl art. 7 ust. 1 pkt 1 i 15 ustawy o samorządzie gminnym).


Z opisu sprawy wynika, że Gmina (…) będzie ubiegać się o dofinasowanie zadania pn. „Ograniczenie niskiej emisji w Gminie (…) - przedsięwzięcia w budynkach użyteczności publicznej” w ramach działania 5.5 Ochrona powietrza, Oś priorytetowa V Ochrona środowiska, dziedzictwa kulturowego i naturalnego Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (…) na lata 2014-2020.


W ramach zadania zaplanowano przedsięwzięcia związane z wymianą źródeł ciepła w 13 budynkach użyteczności publicznej na terenie gminy, przy czym jak wskazał Wnioskodawca wniosek o interpretację nie obejmuje przedsięwzięcia dot. Hali sportowej przy ul. (…) w (…).


Obiekty przedszkola i szkół podstawowych są własnością gminy (…) i przekazane są w trwały zarząd poszczególnym jednostkom w celu pełnienia funkcji związanych z edukacją publiczną. W wymienionych powyżej obiektach szkolnych nie jest prowadzona żadna działalność gospodarcza, pomieszczenia nie są wynajmowane.

Obiekty świetlic wiejskich zostały udostępnione nieodpłatnie na potrzeby poszczególnych społeczności lokalnych, są centrum życia społecznego, kulturalnego i integracyjnego mieszkańców wsi.


Faktury dokumentujące wydatki poniesione w ramach realizacji ww. projektu, wystawione na Gminę (…), nie będą związane z wykonywanymi przez Gminę czynnościami opodatkowanymi.


Gmina, przedszkole, szkoły ani sołectwa nie będą również w wyniku realizacji tych zadań uzyskiwały żadnych przychodów, które generowałyby podatek należny.


Zadanie pn. „Ograniczenie niskiej emisji w Gminie (…) - przedsięwzięcia w budynkach użyteczności publicznej” realizowane będzie w związku z działalnością statutową gminy i należy do zdań własnych gminy.


Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii, czy w trakcie realizacji projektu, jak i po jego zakończeniu Gmina (…) ma możliwość odliczenia podatku VAT.


Odnosząc się do prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od wydatków związanych z zaplanowanym przedsięwzięciem - wymianą źródeł ciepła w budynkach użyteczności publicznej na terenie gminy - należy zauważyć, że ustawa o podatku od towarów i usług ustanawia zasadę tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej. Istotna jest intencja nabycia – jeśli dany towar ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych, wówczas – po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych – odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych.


W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją określonej czynności, z którą łączą się skutki podatkowo-prawne było wykonywanie czynności opodatkowanych. Z ogólnie przyjętej definicji „zamiaru” wynika, że jest to projekt, plan czy intencja zrealizowania czegoś. Istotą zamiaru są intencje jakie przyświecają dokonywanym czynnościom, jak i cel, który dany podmiot ma osiągnąć dokonując tych czynności.


Zatem dla określenia, czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego niezwykle istotny jest charakter związku występującego między zakupami, a prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością gospodarczą. Związek ten może mieć charakter bezpośredni lub pośredni.


O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą dalszej odsprzedaży (towary handlowe) lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług będących przedmiotem dostawy. Bezpośrednio wiążą się więc z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.

Natomiast o pośrednim związku nabywanych towarów i usług z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa – mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym, samym z osiąganym przez podatnika obrotem opodatkowanym. Aby jednak można było wskazać, że określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością gospodarczą podmiotu, istnieć musi związek przyczynowo - skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług, a powstaniem obrotu.


Należy jednakże zaznaczyć, że nie każdy zaistniały rodzaj powiązania o charakterze pośrednim przy dokonywaniu świadczeń opodatkowanych, lecz oczywistość oraz bezsporność tego powiązania z dokonywaną przez Wnioskodawcę sprzedażą opodatkowaną, może dopiero dać uprawnienie do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.


W przedmiotowej sprawie, wydatki poniesione w ramach realizacji ww. projektu dot. budynków użyteczności publicznej wymienionych w pkt 1-12 opisu sprawy, nie będą związane z wykonywanymi przez Gminę czynnościami opodatkowanymi. Gmina, przedszkole, szkoły ani sołectwa nie będą również w wyniku realizacji tych zadań uzyskiwały żadnych przychodów, które generowałyby podatek należny. Projekt realizowany będzie w związku z działalnością statutową gminy i należy do zdań własnych gminy.


Analiza przedstawionego zdarzenia przyszłego, oraz treści powołanych przepisów prawa prowadzi do stwierdzenia, że Gmina (…) nie będzie miała możliwości odliczenia podatku VAT, z tytułu nabycia towarów i usług niezbędnych do wykonania przedmiotowego zadania, gdyż efekty tego projektu nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych.

Podsumowując, w myśl art. 86 ust. 1 ustawy, Gmina nie będzie miała prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone z tytułu realizacji zadania pn. „Ograniczenie niskiej emisji w Gminie (…) - przedsięwzięcia w budynkach użyteczności publicznej” w zakresie budynków użyteczności publicznej wymienionych w pkt 1-12 opisu sprawy, z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.


Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2018 r., poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…), za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).


Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj