Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP4-1.4012.600.2020.1.MŻ
z 26 listopada 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 16 listopada 2020 r. (data wpływu 16 listopada 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: „(…)” - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 16 listopada 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: „(…)”.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


Wnioskodawca jest czynnym i zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: podatek lub VAT). Wnioskodawca jest jednostką samorządu terytorialnego działającą w oparciu o ustawę … oraz o uchwalony na jej podstawie Statut (Uchwała (…) z dnia 26 lipca 2005 r.).

Zgodnie z art. 31 ust. 1 oraz art. 45 ust. 1 tej ustawy Zarząd (…)jest organem wykonawczym Wnioskodawcy, który realizuje zadania o charakterze wojewódzkim określone ustawami, przy pomocy urzędu marszałkowskiego i wojewódzkich samorządowych jednostek budżetowych.


Wnioskodawca jest beneficjentem Działania (…) i w ramach tego działania, jako lider, ubiega się o środki Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego na dofinansowanie projektu pn. „(…)” (dalej: Projekt).


Projekt ma charakter innowacyjnego podejścia do edukacji w zakresie gospodarowania odpadami i polega na przeprowadzeniu kompleksowej kampanii edukacyjno-informacyjnej o zasięgu regionalnym (wojewódzkim). Kampania skierowana będzie do szerokiego i zróżnicowanego grona odbiorców, tj.: osób dorosłych, młodzieży, dzieci, obejmując różnorodne formy przekazu, tj.: konkurs angażujący liderów/animatorów zmiany (osoby odpowiedzialne za koordynowanie pomysłów powstających w poszczególnych gminach), szkolenia/lekcje tematyczne, spoty medialne, gry i konkursy, warsztaty, konferencje - w sposób angażujący odpowiednią grupę docelową oraz z zapewnieniem efektu kaskadowego. Aspekty edukacyjne i informacyjne kampanii dotyczyć będą szczególnie realizacji działań kierunkowych, wskazanych do podjęcia w WPGO WO (np. zwiększenie udziału ilości odpadów zbieranych selektywnie w całkowitej masie odpadów komunalnych, segregowanych zgodnie z wymaganiami, promocji właściwego postępowania z odpadami, szczególnie w zakresie selektywnego zbierania odpadów komunalnych, w tym również postępowania z odpadami biodegradowalnymi, edukacji i promocji z zakresu hierarchii postępowania z odpadami, gospodarki cyrkulacyjnej i zapobiegania powstawaniu odpadów, przeciwdziałania spalaniu odpadów). Treści działań edukacyjnych uwzględniać będą warstwę informacyjną (kształcenie) oraz praktyczną (wyrabianie i utrwalanie właściwych nawyków). Zapewnione będzie to poprzez dostarczenie komplementarnych nośników edukacji: materiałów informacyjnych oraz narzędzi edukacji (np. kompostowników). Wykorzystano także mechanizmy perswazji i oddziaływania społecznego oraz zagadnienia rywalizacji oferując atrakcyjne nagrody (butelkomaty, dystrybutory wody filtrowanej itp.).


Głównymi celami projektu są: upowszechnienie i utrwalenie w społeczeństwie województwa wiedzy na temat segregacji odpadów, efektywne kształtowanie postaw zgodnych z etyką ekologiczną i zachęcenie do zachowań konsumenckich uwzględniających świadome (zracjonalizowane) zmniejszanie lub zapobieganie ilości wytwarzanych odpadów. Realizowane w ramach projektu cele wykazują wysoki współczynnik powiązania logicznego w ujęciu działanie-efekt. Wszystkie elementy projektu podporządkowane są głównemu założeniu, czyli dużemu zasięgowi zrealizowanych przedsięwzięć edukacyjno-informacyjnych obejmujących wsparciem informacyjnym i edukacyjnym wszystkich mieszkańców województwa (…) (w liczbie (…) wg danych GUS z 31 grudnia 2019 r.), w tym dzieci, młodzież, osoby dorosłe, seniorzy. Poprzez przeprowadzenie planowanych działań w ramach kampanii edukacyjno-informacyjnej zostanie osiągnięty cel szczegółowy 2 działania Osi priorytetowej V: Zwiększony udział odpadów. Mechanizmem wzmocnionym w projekcie będzie wzrost wiedzy i świadomości ekologicznej w zakresie selektywnej zbiórki odpadów. Szeroko zakrojone i kompleksowe działania edukacyjne, obejmujące m.in. konferencje, szkolenia, warsztaty, konkursy, pikniki, pokazy, grę terenową, publikacje oraz dostarczenie narzędzi do realizacji zdobytej wiedzy da możliwość uzyskania w szerokiej grupie osób trwałych nawyków selektywnego zbierania odpadów, przez co cele stawiane w zakresie poziomu odzysku i recyklingu w nowym (…) oraz PRO W zostaną osiągnięte.

Wnioskodawca wykonuje zadania w zakresie m.in edukacji publicznej i ochrony środowiska, w tym ochrony przyrody. Partnerami projektu są: Muzeum 1, Muzeum 2, Związek (…), Miasto (…).


W ramach Projektu odbędą się zadania tj.: kompleksowa organizacja i przeprowadzenie 2 konferencji - inaugurującej i kończącej projekt. Konferencja skierowana będzie przede wszystkim do wójtów, burmistrzów oraz liderów gmin. Podczas konferencji przedstawione zostaną planowane zadania w ramach projektu, związane z gospodarką odpadami komunalnymi. Wydarzenie ma na celu ukierunkowanie na budowanie współpracy, kompetencji i motywacji do działań. Ponadto zaprezentowane zostaną obowiązujące przepisy w zakresie gospodarki odpadami. W ramach zadania, w gminach województwa (…) przeprowadzone zostaną 72 eventy edukacyjno-promocyjne. Podczas wydarzeń przeprowadzone zostaną konkursy, gry i zabawy dla dzieci, młodzieży oraz ich rodziców z zakresu selektywnej zbiórki odpadów, oraz zmniejszenia wytwarzania odpadów. Zadanie obejmuje również przeprowadzenie ewaluacji przedmiotowego projektu. Ewaluacja postępów w zakresie edukacji gospodarki odpadami na ternie województwa stanowi okresowy (7 razy, co kwartał) pomiar mierników będących podstawą klasyfikacji gmin i szkół uczestniczących w konkursie/rywalizacji. Wnioskodawca przewiduje, że do rywalizacji zgłosi się ok 30 gmin i ok. 100 szkół. Rywalizacja i tym samym okresowa ewaluacja prowadzona będzie raz na kwartał w trzech kategoriach: skuteczności (gdzie decydującym będzie wskaźnik (%) selektywnej zbiórki odpadów na PSZOK), aktywności (ilość zaangażowanych w akcję osób, ilość osób do których dotarła akcja edukacyjna w danym kwartale) i pomysłowość (oceniane będą zastosowane pomysły w kampanii edukacyjnej/wyróżniane najciekawsze). W ramach zadania przewiduje się także utworzenie dedykowanej przedmiotowemu projektowi zakładki na stronie internetowej (…), gdzie zamieszczane będą treści stanowiące edukacyjno-informacyjny portal nt. infrastruktury do zapobiegania powstawaniu odpadów i selektywnej zbiórki (PSZOK) - systematyczne umieszczanie wszystkich informacji ww. zakresie. Zadanie obejmuje także koordynację oraz obsługę administracyjną projektu.


Wyznaczony Koordynator projektu odpowiedzialny będzie za organizację spotkań i prowadzenie konsultacji z Partnerami projektu w celu wyznaczenia poszczególnych zadań do realizacji w projekcie, monitorowanie projektu, nadzór nad realizacją zadań w projekcie przez wszystkich Partnerów oraz wspieranie wszystkich uczestników w projekcie. Do zadań osoby odpowiedzialnej za obsługę administracyjną projektu należeć będzie prowadzenie obsługi administracyjnej w projekcie oraz przygotowywanie i prowadzenie procedur zamówień publicznych. Czas realizacji: II kw. 2021 - II kw. 2023. Podmiot działania: Departament Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Wnioskodawca, jest odpowiedzialne za prawidłową realizację projektu w zakresie wymienionych powyżej zadań, w szczególności za odpowiednie zarządzanie administracyjne, finansowe i techniczne oraz monitorowanie ich realizacji.


Wnioskodawca prowadzi samodzielną gospodarkę finansową na podstawie budżetu (…), uchwalanego na rok kalendarzowy.


Wnioskodawca jest czynnym i zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Faktury związane z realizacją projektu będą wystawiane na nabywcę: Wnioskodawca (…), NIP (…), natomiast odbiorcą faktur będzie: Urząd Marszałkowski (…).


W wyniku realizacji projektu Wnioskodawca nie będzie osiągało jakichkolwiek przychodów ani w trakcie jego realizacji, ani po jego zakończeniu - jego efekty nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Nabywane, w celu realizacji projektu, towary i usługi nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. W związku z warunkami przyznawania pomocy ze środków unijnych, Wnioskodawca jako beneficjent (partner w projekcie) zobowiązany jest dołączyć indywidualną interpretację: czy w odniesieniu do realizowanego projektu istnieje możliwość odliczenia podatku naliczonego.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy Wnioskodawca będzie miał prawo do odliczenia kwot podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją projektu pn.: „(…)”?


Zdaniem Wnioskodawcy:


Działalność gospodarcza - stosownie do treści art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 poz. 106 ze zm.) - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.


Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Art. 86 ust. 1 ustawy stanowi, że w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


Natomiast w myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. W świetle art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.


Zgodnie z przywołanymi przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunek uprawniający do odliczenia w powyższym przypadku nie zostanie spełniony, gdyż towary i usługi zakupione w ramach realizacji Projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Zatem, Wnioskodawca nie będzie miało prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego w związku z realizowanym Projektem. Tym samym nie będzie przysługiwało z tego tytułu prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106, z późn. zm.) – zwanej dalej ustawą – w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy – kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.


W myśl art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.


Z powyższych regulacji wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).


Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.


Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.


W myśl art. 15 ust. 1 ustawy – podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.


Działalność gospodarcza – według art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.


Natomiast stosownie do treści art. 15 ust. 6 ustawy – nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.


Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp. umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Ponieważ tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.


W myśl art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 roku o samorządzie województwa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1668 ze zm.) Samorząd (,…)wykonuje zadania o charakterze wojewódzkim określone ustawami, w szczególności w zakresie:

pkt 1) edukacji publicznej, w tym szkolnictwa wyższego;

pkt 8) ochrony środowiska.


Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest beneficjentem Działania (…) - Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (…) na lata 2014-2020 i w ramach tego działania, jako lider, ubiega się o środki Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego na dofinansowanie projektu pn. „(…)”. Ma on charakter innowacyjnego podejścia do edukacji w zakresie gospodarowania odpadami i polega na przeprowadzeniu kompleksowej kampanii edukacyjno-informacyjnej o zasięgu regionalnym (wojewódzkim).


Głównymi celami projektu są: upowszechnienie i utrwalenie w społeczeństwie województwa wiedzy na temat segregacji odpadów, efektywne kształtowanie postaw zgodnych z etyką ekologiczną i zachęcenie do zachowań konsumenckich uwzględniających świadome (zracjonalizowane) zmniejszanie lub zapobieganie ilości wytwarzanych odpadów.


W ramach Projektu odbędą się zadania tj.: kompleksowa organizacja i przeprowadzenie 2 konferencji - inaugurującej i kończącej projekt oraz w gminach województwa (…) przeprowadzone zostaną 72 eventy edukacyjno-promocyjne. Zadanie obejmuje również przeprowadzenie ewaluacji przedmiotowego projektu. W ramach zadania Wnioskodawca przewiduje utworzenie dedykowanej przedmiotowemu projektowi zakładki na stronie internetowej (…), gdzie zamieszczane będą treści stanowiące edukacyjno-informacyjny portal nt. infrastruktury do zapobiegania powstawaniu odpadów i selektywnej zbiórki (PSZOK). Zadanie obejmuje także koordynację oraz obsługę administracyjną projektu.


Wnioskodawca jest czynnym i zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Faktury związane z realizacją projektu będą wystawiane na nabywcę: Wnioskodawcę (…). W wyniku realizacji projektu Wnioskodawca nie będzie osiągał jakichkolwiek przychodów ani w trakcie jego realizacji, ani po jego zakończeniu - jego efekty nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Nabywane, w celu realizacji projektu, towary i usługi nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.


Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją ww. Projektu.


Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.


Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie związek taki nie wystąpi. W opisie sprawy wskazano bowiem, że Wnioskodawca w wyniku realizacji projektu nie będzie osiągało jakichkolwiek przychodów ani w trakcie jego realizacji, ani po jego zakończeniu - jego efekty nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.


Zatem w analizowanej sprawie warunki wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy, uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż efekty zrealizowanego projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.


Podsumowując Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na realizację projektu pn. „(…)”. Tym samym również Wnioskodawca nie będzie miał prawa do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.


W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy należało ocenić jako prawidłowe.


Niniejsza interpretacja dotyczy tylko sprawy Wnioskodawcy, nie odnosi się natomiast do partnerów realizowanego projektu.


Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…), ul. (…) za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj