Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-1.4012.818.2020.2.MKU
z 25 listopada 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 15 października 2020 r. (data wpływu 20 października 2020 r.), uzupełnionym pismem z 24 listopada 2020 r. (data wpływu 24 listopada 2020 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek VAT naliczony wynikający z faktur zakupu towarów i usług związanych z realizacją projektu pn.: … - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 października 2020 r., do tut. Organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek VAT naliczony wynikający z faktur zakupu towarów i usług związanych z realizacją projektu pn.:…. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 24 listopada 2020 r. (data wpływu 24 listopada 2020 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie z 23 listopada 2020 r. znak: 0111-KDIB3-1.4012.818.2020.1.MKU.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina … jest jednostką samorządu terytorialnego posiadającą osobowość prawną. Zgodnie z przepisami prawa, a w szczególności ustawy z dnia 8.03.1990 r. o samorządzie gminnym wykonuje zadania publiczne. Działalność Gminy obejmuje zarówno czynności niestanowiące działalności gospodarczej jak i czynności spełniające definicję działalności gospodarczej wynikające z art. 15 ust. 2 ustawy VAT Z uwagi na wykonywanie czynności podlegających opodatkowaniu VAT Gmina jest zarejestrowanym podatnikiem VAT.

W dniu 15.09.2020 r. Gmina wystąpiła z wnioskiem o dofinansowanie realizacji projektu o nazwie: … w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego Działanie 8.6 Inwestycje na rzecz rozwoju lokalnego.

Przedmiotowa inwestycja dotyczy remontu i przebudowy budynku szatni piłkarskiej oraz budowy trybun z zadaszeniem na stadionie piłkarskim w …. Obecnie budynek szatni piłkarskiej oraz trybuny stadionu są w złym stanie technicznym i zostały określone przez Gminę jako najbardziej zdegradowane obiekty na terenie gminy ….

Projektowana przebudowa i remont budynku szatni piłkarskiej polegać będzie na wykonaniu rozbiórki części ścianek działowych i wymurowaniu nowych, dostosowaniu sanitariatu do potrzeb osób niepełnosprawnych, wymianie podłóg, ułożeniu okładzin ściennych i podłogowych, wykonaniu prac malarskich. Na zewnątrz budynku zostanie przeprowadzony remont schodów zewnętrznych wraz z budową podjazdu dla niepełnosprawnych, zostaną docieplone ściany i stropodach. W ramach prac przewidziano także wymianę instalacji elektrycznej oraz wodno-kanalizacyjnej. Inwestycja dotyczy również budowy 5-cio rzędowej, zadaszonej trybuny z 336 miejscami.

Projekt jest odpowiedzią na zdiagnozowane problemy w sferze społecznej, środowiskowej, gospodarczej, przestrzenno-funkcjonalnej i technicznej scharakteryzowane w ramach diagnozy obszaru zdegradowanego i rewitalizowanego. Przedsięwzięcie wpisuje się w ramy tzw. małej rewitalizacji, dzięki której poprawi się jakość życia mieszkańców poprzez wykorzystanie zdegradowanego obiektu i przestrzeni publicznej na cele społeczne, sportowe i rekreacyjne.

Całkowity koszt realizacji inwestycji to 677633,06 zł brutto. Dofinansowanie 85%: 575674,45 zł.

Planowana inwestycja stanowi realizację zadań własnych Gminy w zakresie, o którym mowa w art. 7 ust.1 pkt 1, 2 i 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. ustawy o samorządzie gminnym tj. sprawy związane z ładem przestrzennym, gminnymi placami oraz utrzymaniem gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej. Celem projektu jest poprawa jakości życia mieszkańców gminy … . poprzez lepszą organizację przestrzeni publicznej na cele społeczne, sportowe i rekreacyjne. Gmina w ramach realizacji projektu wykona inwestycję na rzecz całej społeczności lokalnej. Zrewitalizowana infrastruktura nie będzie przeznaczona do komercyjnej eksploatacji, będą z niej korzystać mieszkańcy gminy. Ogólnodostępna, bezpłatna przestrzeń zagospodarowanego boiska, w tym przedmiotowych obiektów będzie pełnić funkcję rekreacyjno-sportową dla lokalnej społeczności, będzie też miejscem lokalnej integracji i aktywności społecznej. Gmina wykonując powyższy projekt nie działa w celu osiągnięcia zysku, a jedynie wykonuje zadania, do realizacji których została powołana tj. do zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty.

W ww. piśmie z 24 listopada 2020 r. Wnioskodawca uzupełnił opis zdarzenia przyszłego sprawy przez wskazanie, iż towary i usługi nabywane dla realizacji projektu pod nazwą: … będą wykorzystywane wyłącznie do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Gminie będzie przysługiwać prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek VAT naliczony wynikający z faktur zakupu towarów i usług związanych z realizacją w/w przedsięwzięcia w zakresie przebudowy i remontu budynku szatni piłkarskiej oraz budowy zadaszonych trybun na boisku w …?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Gmina uważa, że nie będzie jej przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dotyczących realizacji projektu … ponieważ uprawnienie takie przysługuje podatnikom jedynie w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Towary i usługi nabywane w związku z realizacją przedmiotowej inwestycji nie będą służyć Gminie do czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Gmina realizując przedmiotowy projekt na potrzeby organizacji przestrzeni publicznej nie będzie działać w charakterze podatnika VAT (art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług), będzie go realizować w ramach zadań własnych służących zaspokojeniu zbiorowych potrzeb wspólnoty. Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 1, 2 i 15 ustawy o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2019r., poz. 506 z późn. zm.) do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, a w szczególności m.in. sprawy ładu przestrzennego, gminnych placów oraz utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej.

Zrealizowana inwestycja nie będzie generowała po stronie Gminy żadnych przychodów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106 z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą” lub „ustawą o VAT”. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższych regulacji wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - według art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Natomiast stosownie do treści art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp. umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Ponieważ tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r., poz. 713 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Jak stanowi art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy: ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej; gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego; utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 7 ust. 1 pkt 1, 2 i 15 ww. ustawy).

Z opisu sprawy wynika, że Gmina ..., będąca jednostką samorządu terytorialnego oraz czynnym podatnikiem podatku VAT, wystąpiła z wnioskiem o dofinansowanie realizacji projektu o nazwie: … w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego Działanie 8.6 Inwestycje na rzecz rozwoju lokalnego.

Przedmiotowa inwestycja dotyczy remontu i przebudowy budynku szatni piłkarskiej oraz budowy trybun z zadaszeniem na stadionie piłkarskim w …. Stanowi realizację zadań własnych Gminy w zakresie, o którym mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1, 2 i 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. ustawy o samorządzie gminnym tj. sprawy związane z ładem przestrzennym, gminnymi placami oraz utrzymaniem gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej.

Towary i usługi nabywane przez Wnioskodawcę dla realizacji wskazanego projektu będą wykorzystywane wyłącznie do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Wnioskodawca ma wątpliwości czy będzie miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek VAT naliczony wynikający z faktur zakupu towarów i usług związanych z realizacją ww. projektu.

Jak wcześniej wskazano odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W analizowanej sprawie nie jest spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług, gdyż zakupione w ramach inwestycji towary i usługi nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług ponieważ – jak wskazał Wnioskodawca – nabyte towary i usługi będą służyły czynnościom nie podlegającym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług; realizacja projektu związana będzie z wykonywaniem zadań własnych nałożonych na gminę ustawą o samorządzie gminnym z dnia 8 marca 1990 r. w zakresie: sprawy związane z ładem przestrzennym, gminnymi placami oraz utrzymaniem gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej (art. 7 ust. 1 pkt 1, 2 i 15).

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Tut. organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - (Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Zgodnie z art. 57a ww. ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinie zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się do błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawą.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj