Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT1-1.4012.694.2020.2.RG
z 17 listopada 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 14 września 2020 r. (data wpływu 15 września 2020 r.), uzupełnionym pismem z dnia 2 listopada 2020 r. (data wpływu) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • prawa do obniżenia podatku należnego o pełną kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją zadania pn. „Rozbudowa sieci wodociągowej w miejscowości …”.
  • prawa do obniżenia podatku należnego o pełną kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją zadania pn. „Budowa przydomowej oczyszczalni ścieków w miejscowości …”,

-jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 września 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • prawa do pełnego obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją zadania pn. „Rozbudowa sieci wodociągowej w miejscowości …”,
  • prawa do pełnego obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją zadania pn. „Budowa przydomowej oczyszczalni ścieków w miejscowości …”.

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 2 listopada 2020 r. (data wpływu) o doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe (doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku).

Gmina … jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (VAT).

Na podstawie ustawy z dnia 6 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2016 roku poz. 446 ze zmianami) gmina ma osobowość prawną i posiada zdolność do czynności cywilnoprawnych. Gmina wykonuje zadania własne samodzielnie lub poprzez powołane gminne jednostki budżetowe.

Do zadań własnych gminy należy m.in. prowadzenie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzenia ścieków. Gmina … dokonała centralizacji rozliczeń VAT gminy i jej jednostek budżetowych i od 1 stycznia 2017 roku rozlicza się dla potrzeb VAT wspólnie ze swoimi jednostkami budżetowymi.

Gmina zamierza zrealizować projekt inwestycyjny o nazwie „Rozbudowa systemu gospodarki wodno-ściekowej w gminie … poprzez budowę wodociągu w miejscowości … i przydomowej oczyszczalni ścieków w miejscowości …”. Dofinansowanie projektu pochodzić będzie z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 w wysokości 63,63% kosztów kwalifikowalnych, pozostała część przedsięwzięcia finansowana będzie ze środków własnych gminy.

Wyżej wymieniony projekt składa się z następujących zadań:

  1. Rozbudowa sieci wodociągowej w miejscowości ….
  2. Budowa przydomowej oczyszczalni ścieków w miejscowości ….

Ad. 1

W ramach powyższego zakresu zostanie wybudowana sieć wodociągowa w miejscowości … o dł. 1,719 km. Planowane przedsięwzięcie obejmuje rozbudowę gminnego systemu wodociągowego Gminy ….

Celem tego zadania jest zaopatrzenie w wodę budynków mieszkalnych na terenach dotąd nie uzbrojonych w sieć wodociągową dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę. Zaplanowane prace nie obejmują rozbudowy infrastruktury wodociągowej, która miałaby służyć własnym potrzebom gminy a nie jej jednostkom organizacyjnym. Powstała w wyniku realizacji inwestycji infrastruktura wodociągowa pozostanie własnością gminy. Gmina … nie wykonuje samodzielnie robót budowlanych związanych z powstaniem sieci wodociągowej. Zrealizuje je wyłoniony przez gminę zgodnie z ustawą prawo zamówień publicznych wykonawca.

Realizowane przedsięwzięcie jakim jest rozbudowa sieci wodociągowej jest w całości związane z wykonywanymi przez gminę czynnościami opodatkowanymi.

Gmina dostarczała będzie do odbiorców wodę na podstawie umów cywilno-prawnych. Przyłącza do odbiorców o których mowa we wniosku są przyłączami, których realizacja zależy od osoby ubiegającej się o przyłącze do sieci, w myśl art. 15 ust. 2 ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków.

Wydatki poniesione na realizację zadania zostaną udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Gminę … jako nabywcę.

Ad. 2.

Budowa przydomowej oczyszczalni ścieków w miejscowości …

W ramach powyższego zakresu planuje się wybudowanie przydomowej biologicznej oczyszczalni ścieków wraz z demontażem rozsączającym. Przydomowa oczyszczalnia ścieków stanowiła będzie własność gminy. Użytkownikami oczyszczalni będą osoby prywatne, wszelkie koszty eksploatacji, poza kosztami zasilania energią elektryczną, będą ponoszone przez Gminę ….

Faktury związane z realizacją projektu wystawiane będą na Gminę …, jako nabywcę.

Gmina zawrze umowę z mieszkańcem, na posesji którego będzie znajdowała się przydomowa oczyszczalnia ścieków.

Przez okres 5 lat właścicielem przydomowej oczyszczalni ścieków będzie Gmina.

Po upływie tego okresu przydomowa oczyszczalnia ścieków zostanie nieodpłatnie przekazana właścicielowi działki na której się znajduje.

W odpowiedzi na wezwanie Organu w uzupełnieniu wniosku Zainteresowany wskazał, że:

W ramach zadania pn. „Budowa przydomowej oczyszczalni ścieków w miejscowości …” zostanie wybudowana jedna przydomowa oczyszczalnia ścieków obsługująca tylko jedną posesję.

Umowa zawarta pomiędzy gminą a właścicielami posesji będzie dotyczyła nieodpłatnego użytkowania przydomowej oczyszczalni ścieków. Użytkownik oczyszczalni ponosi jedynie koszty energii elektrycznej niezbędnej do obsługi oczyszczalni. Koszty związane z konserwacją oczyszczalni ponosić będzie gmina, co zapewni trwałość projektu zakładaną w ramach dofinansowania.

Mieszkańcy będą korzystali z przydomowej oczyszczalni ścieków na podstawie umowy cywilno-prawnej.

Gmina nie będzie pobierała od mieszkańców posesji żadnych opłat za korzystanie z przydomowej oczyszczalni ścieków.

Mieszkańcy posesji, na której zostanie wybudowana przydomowa oczyszczalnia ścieków nie będą dokonywali żadnych wpłat na rzecz gminy, nie wnoszą również żadnego wkładu własnego.

Rozbudowana sieć wodociągowa w ramach zadania pn. „Rozbudowa sieci wodociągowej w miejscowości …” nie będzie wykorzystywana do dostawy wody na rzecz jednostek organizacyjnych gminy.

Czynności związane z budową przydomowej oczyszczalni ścieków w miejscowości … dotyczyć będą działalności opodatkowanej podatkiem VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

  1. Czy Gminie przysługuje pełne prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wykazanego w fakturach VAT dokumentujących nakłady związane z realizacją zadania pn. „Rozbudowa sieci wodociągowej w miejscowości …”?
  2. Czy Gminie przysługuje pełne prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wykazanego w fakturach VAT dokumentujących nakłady związane z realizacją zadania pn. „Budowa przydomowej oczyszczalni ścieków w miejscowości …”?

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z przepisami wynikającymi z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177 poz. 1054) w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatnikowi przysługuje prawo obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

  1. Gmina stoi na stanowisku, że przysługuje jej pełne prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wykazanego w fakturach VAT dokumentujących ponoszone nakłady związane z realizacją zadania pn. „Rozbudowa sieci wodociągowej w miejscowości …”.
  2. Gmina stoi na stanowisku, że przysługuje jej pełne prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wykazanego w fakturach VAT dokumentujących ponoszone nakłady związane z realizacją zadania pn. „Budowa przydomowej oczyszczalni ścieków w miejscowości …”.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. 2020 r., poz. 106, z późn. zm.). W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Z cytowanych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

Katalog czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zawiera art. 5 ust. 1 ustawy (są nimi m. in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju).

Przez świadczenie usług, stosownie do przepisu art. 8 ust. 1 ustawy, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Podkreślenia wymaga, że aby dana czynność – stanowiąca dostawę towarów lub świadczenie usług w rozumieniu ustawy – podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług musi być wykonywana przez podmiot działający w charakterze podatnika.

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – według art. 15 ust. 2 ustawy– obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy – nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter podmiotowo-przedmiotowy. W świetle wskazanych unormowań, jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwoistym charakterze: podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Bowiem tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r., poz. 713 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ust. 1 cyt. ustawy o samorządzie gminnym). W szczególności, zadania własne obejmują sprawy m.in. wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy o samorządzie gminnym).

Odnosząc się do kwestii prawa do obniżenia podatku należnego o pełną kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją zadania pn. „Rozbudowa sieci wodociągowej w miejscowości …” należy stwierdzić, iż zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Mając zatem na uwadze powołane przepisy należy stwierdzić, że w rozpatrywanej sprawie warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, zostaną spełnione, ponieważ, jak wskazał Wnioskodawca, realizowane przedsięwzięcie jakim jest rozbudowa sieci wodociągowej jest w całości związane z wykonywanymi przez gminę czynnościami opodatkowanymi. W związku z powyższym, Wnioskodawca będzie miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków ponoszonych z tytułu realizacji zadania pn. „Rozbudowa sieci wodociągowej w miejscowości …”.

Mając na uwadze obowiązujące przepisy oraz opis sprawy należy stwierdzić, że Gmina będzie miała prawo do obniżenia podatku należnego o pełną kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją zadania pn. „Rozbudowa sieci wodociągowej w miejscowości …”. Zaznaczenia wymaga, że Wnioskodawca będzie mógł zrealizować prawo do odliczenia VAT naliczonego pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych wymienionych w art. 88 ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1 należało uznać za prawidłowe.

Natomiast w odniesieniu do kwestii prawa do obniżenia podatku należnego o pełną kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją zadania pn. „Budowa przydomowej oczyszczalni ścieków w miejscowości …”, należy wskazać, że w ramach powyższego zadania Gmina planuje wybudowanie przydomowej biologicznej oczyszczalni ścieków wraz z demontażem rozsączającym. Przydomowa oczyszczalnia ścieków stanowiła będzie własność gminy. Użytkownikami oczyszczalni będą osoby prywatne, wszelkie koszty eksploatacji, poza kosztami zasilania energią elektryczną, będą ponoszone przez Gminę …. W ramach ww. zadania zostanie wybudowana jedna przydomowa oczyszczalnia ścieków obsługująca tylko jedną posesję. Gmina zawrze umowę z mieszkańcem, na posesji którego będzie znajdowała się przydomowa oczyszczalnia ścieków. Mieszkańcy będą korzystali z przydomowej oczyszczalni ścieków na podstawie umowy cywilno-prawnej. Przez okres 5 lat właścicielem przydomowej oczyszczalni ścieków będzie Gmina. Po upływie tego okresu przydomowa oczyszczalnia ścieków zostanie nieodpłatnie przekazana właścicielowi działki na której się znajduje. Czynności związane z budową przydomowej oczyszczalni ścieków w miejscowości … dotyczyć będą działalności opodatkowanej podatkiem VAT. Faktury związane z realizacją projektu wystawiane będą na Gminę …, jako nabywcę.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podsumowując, w okolicznościach niniejszej sprawy w związku z budową przydomowej oczyszczalni ścieków w ramach zadania pn. „Budowa przydomowej oczyszczalni ścieków w miejscowości …” należy stwierdzić, że skoro - jak wskazał Wnioskodawca - czynności związane z budową przydomowej oczyszczalni ścieków w miejscowości … dotyczyć będą działalności opodatkowanej podatkiem VAT, to Gminie – zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy – będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków ponoszonych z tytułu budowy przydomowej oczyszczalni ścieków.

W związku z powyższym, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o pełną kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją zadania pn. „Budowa przydomowej oczyszczalni ścieków w miejscowości …”, również należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Zainteresowanego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. Wydając przedmiotową interpretację w części dotyczącej prawa do obniżenia podatku należnego o pełną kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją zadania pn. „Budowa przydomowej oczyszczalni ścieków w miejscowości …” jako element opisu sprawy przyjęto, iż czynności związane z budową przydomowej oczyszczalni ścieków w miejscowości … dotyczyć będą działalności opodatkowanej podatkiem VAT. Powyższe zostało przyjęte jako element przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu sprawy i nie było przedmiotem oceny. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, w tym wykorzystywania przydomowej oczyszczalni ścieków w miejscowości … do czynności innych niż opodatkowane podatkiem VAT, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, w szczególności wykorzystywanie efektów projektu do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów usług, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w … za pośrednictwem Organu, który ją wydał (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj