Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-2.4012.661.2020.2.AR
z 27 października 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2020 r., poz. 1325 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 21 sierpnia 2020 r. (data wpływu 21 sierpnia 2020 r.) uzupełnionym pismem z 19 października 2020 r. (data wpływu 19 października 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „….” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 sierpnia 2020 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…”. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 19 października 2020 r. (data wpływu 19 października 2020 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z 6 października 2020 r. znak: 0111-KDIB3-2.4012.661.2020.1.AR.

We wniosku, uzupełnionym pismem z 19 października 2020 r., przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Szpital jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. Zgodnie ze statutem do podstawowych celów Szpitala należy prowadzenie działalności leczniczej polegającej na: udzielaniu świadczeń zdrowotnych i promocji zdrowia. Do zadań Szpitala Powiatowego w Z. należą udzielanie kompleksowych świadczeń medycznych z zakresu leczenia szpitalnego, udzielanie ambulatoryjnych świadczeń zdrowotnych, prowadzenie Szkoły Rodzenia, wykonywanie badań diagnostycznych, orzekanie i wydawanie opinii o stanie zdrowia, realizacji programów z zakresu profilaktyki i promocji zdrowia oraz realizacji zadań w zakresie obrony cywilnej i obronności oraz zarządzania kryzysowego.

Szpital może uzyskiwać środki finansowe z NFZ – świadcząc usługi statutowe, jak również z odpłatnej działalności leczniczej innej niż w/w wymieniona w zakresie: usług zdrowotnych (działalności leczniczej nie objętej finansowaniem ze środków publicznych), wynajmu i dzierżawy (chyba że odrębne przepisy stanowią inaczej), z wydzielonej działalności gospodarczej, o ile nie pozostaje w sprzeczności z celami i zadaniami Szpitala, z darowizn, zapisów, spadków oraz ofiarności publicznej.

Z punktu widzenia rozliczania podatku VAT, Szpital wykonuje zarówno czynności (świadczy usługi) uprawniające i nieuprawniające do odliczenia naliczonego podatku.

Szpitalowi przysługuje prawo obniżenia należnego podatku VAT za pomocą proporcji sprzedaży, o której mowa w art. 90 ust. 2 ustawy. Jednocześnie, z uwagi na fakt, że proporcja określona zgodnie z ust. 2-8 art. 90 nie przekracza 2%, Szpital uznaje, że proporcja ta wynosi 0% i nie dokonuje odliczenia podatku.

Szpital Powiatowy w Z. wystąpił z wnioskiem o dofinansowanie projektu realizowanego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 (Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego) dla osi priorytetowej: X Rewitalizacja oraz infrastruktura społeczna i zdrowotna dla działania: 10.1. Infrastruktura ochrony zdrowia.

W związku z realizacją ww. projektu pt. „…”, planowany jest zakup sprzętu medycznego i wyposażenia co pozwoli na podniesienie jakości świadczeń medycznych oraz warunków pobytu pacjentów na oddziałach szpitalnych wyznaczonych jako właściwe do opieki nad pacjentami z podejrzeniem zakażenia oraz ze stwierdzonym zakażeniem wirusem SARS-CoV-2 co zapewnia o ich wykorzystaniu w działalności medycznej szpitala. Również zakup oprogramowania i sprzętu IT wraz z oprogramowaniem dedykowanego m.in. do zabezpieczenia badań radiologicznych wykonywanych u pacjentów z COVID-19 oraz na potrzeby doposażenia Oddziałów wyznaczonych zgodnie z decyzją nr 5/2020 Wojewody z dnia 28 lutego 2020 do przyjmowania pacjentów z rozpoznaniem lub podejrzeniem zakażenia wirusem SARS-CoV-2, co świadczy o wykorzystaniu go do działalności medycznej. W ramach zadania planowany jest również zakup ambulansu – karetki transportowej do przewozu pacjentów z podejrzeniem zakażenia z Podstawowej Opieki Zdrowotnej bezpośrednio na Oddział oraz do transportu między budynkami na wypadek pogorszenia stanu zdrowia pacjentów hospitalizowanych z powodu COVID-19, oraz w celu transportu materiału do badania w kierunku koronawirusa i realizacji wizyt lekarskich/pielęgniarskich u chorych z POZ z podejrzeniem lub zarażonych COVID-19. Zakup ten jest zgodny z wytycznymi Województwa oraz rekomendacjami Ministerstwa Zdrowia i przyczyni się do poprawy jakości i dostępności świadczeń medycznych dla pacjentów Szpitala.

W odniesieniu do ww. wniosku Instytucja Zarządzająca RPO ... – Departament Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego zobowiązała Szpital do przedłożenia indywidualnej interpretacji organu podatkowego potwierdzającego prawidłowość przyjętego przez Szpital systemu rozliczeń podatku VAT i nie odliczenia podatku we wskazanym przez Szpital zakresie.

Szpital działając w oparciu o art. 86 ust. 2a oraz art. 90 ust. 1 i ust. 2 w powiązaniu z art. 90 ust. 10 pkt 2, jak również mając na względzie fakt, iż poczynione wydatki w żadnym zakresie nie będą dotyczyły stricte czynności opodatkowanych, złożył oświadczenie, o nie rozliczeniu podatku VAT od wydatków związanych z realizacją ww. projektu.

W uzupełnieniu wniosku wskazano, że:

Projekt pn. „….” był realizowany do dnia 31 sierpnia 2020 r.

Nabywcą w fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją projektu „….” jest Szpital Powiatowy w Z. (beneficjent projektu).

Szpital Powiatowy w Z. oświadcza, iż towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu pn. „…” będą wykorzystywane wyłącznie do wykonywania czynności zwolnionych od podatku VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Szpital ma możliwość odliczenia podatku od towarów związanych z pokryciem kosztów zakupu sprzętu medycznego i specjalistycznego oraz oprogramowania i sprzętu IT, a także zakupu ambulansu w związku z realizacją Projektu pt. „…”?

Zdaniem Wnioskodawcy towary nabyte w ramach realizacji projektu „…” są związane wyłącznie z czynnościami zwolnionymi od podatku od towarów i usług. Towary te nie będą wykorzystywane do wykonywania przez Szpital czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Nabyte w ramach projektu towary będą wykorzystywane tylko i wyłącznie w celach statutowych Szpitala tj. w celu realizacji usług w zakresie opieki medycznej służącej zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia przez jednostki organizacyjne Szpitala zwolnione z podatku od towarów i usług (art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy). W związku z realizacją ww. projektu Szpital nie ma prawa do odliczania podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106 ze zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Tak skonstruowana zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowoprawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Podkreślić również należy, że aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy o VAT działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca realizuje projekt pn. „…”. W związku z realizacją ww. projektu, planowany jest zakup sprzętu medycznego i wyposażenia co pozwoli na podniesienie jakości świadczeń medycznych oraz warunków pobytu pacjentów na oddziałach szpitalnych wyznaczonych jako właściwe do opieki nad pacjentami z podejrzeniem zakażenia oraz ze stwierdzonym zakażeniem wirusem SARS-CoV-2 co zapewnia o ich wykorzystaniu w działalności medycznej szpitala. Również zakup oprogramowania i sprzętu IT wraz z oprogramowaniem dedykowanego m.in. do zabezpieczenia badań radiologicznych wykonywanych u pacjentów z COVID-19 oraz na potrzeby doposażenia Oddziałów wyznaczonych zgodnie z decyzją nr 5/2020 Wojewody z dnia 28 lutego 2020 do przyjmowania pacjentów z rozpoznaniem lub podejrzeniem zakażenia wirusem SARS-CoV-2, co świadczy o wykorzystaniu go do działalności medycznej. W ramach zadania planowany jest również zakup ambulansu – karetki transportowej do przewozu pacjentów z podejrzeniem zakażenia z Podstawowej Opieki Zdrowotnej bezpośrednio na Oddział oraz do transportu między budynkami na wypadek pogorszenia stanu zdrowia pacjentów hospitalizowanych z powodu COVID-19, oraz w celu transportu materiału do badania w kierunku koronawirusa i realizacji wizyt lekarskich/pielęgniarskich u chorych z POZ z podejrzeniem lub zarażonych COVID-19.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do odliczenia podatku naliczonego VAT w związku z realizacją ww. projektu.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Zasada ta wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które są wykorzystywane do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu.

W świetle okoliczności opisanych w zdarzeniu przyszłym należy stwierdzić, że w rozpatrywanej sprawie warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, nie będą spełnione, gdyż jak wskazał Wnioskodawca towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu pn. „….” nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, będą służyły wyłącznie realizacji usług w zakresie opieki medycznej związanej z ratowaniem, przywracaniem i poprawą zdrowia tj. czynnościami zwolnionymi od podatku VAT.

W konsekwencji Wnioskodawca nie będzie miał – na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy – prawa do odliczania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu pn. „…”.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Informuje się, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Wnioskodawcy. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy oraz stanowisku własnym, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej rozpatrzone.

Zaznacza, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. Przedmiotową interpretację wydano w odniesieniu do przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego, w którym wskazano, że towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu pn. „….” będą wykorzystywane wyłącznie do wykonywania czynności zwolnionych od podatku VAT. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego, w szczególności gdy efekty przedmiotowego projektu w jakikolwiek sposób związane będą z czynnościami opodatkowanymi, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w…, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektronicznąna adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP. Zgodnie z art. 57a ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skargana pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłączniena zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładnilub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj