Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP4-3.4012.326.2020.1.DS
z 14 lipca 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 18 czerwca 2020 r. (data wpływu 29 czerwca 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 18 czerwca 2020 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu.


We wniosku przedstawiono następujący zdarzenie przyszłe:


Gmina (..) (dalej także „Gmina” lub „Wnioskodawca”) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT.


Gmina jest w trakcie realizacji projektu pn. „Organizacja miejsca spotkań i rekreacji mieszkańców (…)”, współfinansowanego ze środków Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Wartość projektu wynosi (…) zł, wydatki kwalifikowalne stanowią sumę (…) zł, natomiast kwota wnioskowanego dofinansowania to (…) zł.


Ogólnym celem projektu jest aktywizacja mieszkańców i wsparcie rozwoju obszaru, a celem szczegółowym - rozwój lokalnej infrastruktury służącej turystyce, kulturze i rekreacji.


Projekt realizowany jest na terenie miasta (…).


Celem realizacji projektu zostały wskazane następujące zadania:

  1. Roboty budowlane.
  2. Nadzór inwestorski.

Na zakres robót budowlanych składa się:

  1. Rozbiórka istniejących nawierzchni, w tym usunięcie nieczynnych słupów energetycznych.
  2. Utwardzenie powierzchni gruntu płytami typu ECO.
  3. Wykonanie chodnika dla pieszych z kostki betonowej bez faz.
  4. Wykonanie utwardzenia nawierzchni z mieszanki mineralno - asfaltowej.
  5. Nasadzenia drzew ozdobnych parkowych.
  6. Nasadzenia niskopienne.
  7. Montaż słupów oświetleniowych solarnych zasilanych światłem naturalnym.

Teren inwestycji zajmuje powierzchnię ok. 0,4ha.


W celu realizacji projektu Gmina wyłoniła wykonawcę w drodze przetargu publicznego. Faktury będą przez niego wystawiane na Gminę. Wykonawca jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem VAT. Okres realizacji: 11 marca 2020 r. – 31 sierpnia 2020 r.


Projekt zakłada stworzenie przestrzeni aktywności sportowej, sprzyjającej międzypokoleniowej integracji społecznej i poprawie kondycji i zdrowia mieszkańców, wspomagającej rozwój dzieci. Projekt zapewni infrastrukturę społeczną, wzmocni lokalną tożsamość mieszkańców i pozwoli na rozwijanie projektów aktywizujących lokalną społeczność. Stanie się centrum spotkań mieszkańców.


Jak wynika z brzmienia art. 7 ust. 1 pkt 2, 9, i 15 Ustawy o samorządzie gminnym, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, które należy do zadań własnych gminy, obejmuje w szczególności sprawy:

  1. gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego,
  2. kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami,
  3. utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych.

Gmina realizując projekt w ramach zadań własnych nie będzie osiągać żadnych dochodów z tytułu udostępniania inwestycji związanej z zaspokajaniem wskazanych zbiorowych potrzeb wspólnoty.


Należy podkreślić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 Ustawy o VAT, uwarunkowane jest wykorzystywaniem nabywanych towarów i usług do czynności opodatkowanych.


Inwestycja stanowi zadanie własne Gminy, będzie wykorzystywana do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy Gmina będzie miała prawo do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją opisanego projektu?


Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina nie będzie miała prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizowaną inwestycją, ponieważ miejsce spotkań będzie udostępniane mieszkańcom nieodpłatnie.


Jak wynika z brzmienia art. 7 ust. 1 pkt 2, 9, i 15 Ustawy o samorządzie gminnym, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, które należy do zadań własnych gminy, obejmuje w szczególności sprawy: 1. gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego, 2. kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami, 3. utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych.


Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Dofinansowanie Projektu Gmina otrzyma w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Gmina nie osiąga żadnych dochodów i nie odlicza podatku VAT z tytułu realizowanych inwestycji związanych z zaspokajaniem wskazanych zbiorowych potrzeb wspólnoty wykonywanych w ramach zadań własnych Gminy. Należy podkreślić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 Ustawy o VAT, uwarunkowane jest wykorzystywaniem nabywanych towarów i usług do czynności opodatkowanych.


W przedmiotowym zdarzeniu przyszłym warunek ten nie zostanie spełniony w przypadku realizacji Projektu ze względu na fakt, że nabywane podczas realizacji inwestycji towary i usługi będą służyły do wykonania robót budowlanych, instalacyjnych oraz zakupu wyposażenia, których zapewnienie i właściwe utrzymanie stanowi zadanie własne Gminy, a tym samym do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.


Tym samym, Gmina nie będzie miała prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją Projektu „Organizacja miejsca spotkań i rekreacji mieszkańców (…)”.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. W świetle tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.


Jak wynika z powołanych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).


Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest z niego zwolniona.


Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.


W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego, nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7 ustawy.


Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.


Aby dany podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, musi spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności za podatnika podatku od towarów i usług w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.


Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – w myśl art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.


Należy zauważyć, że w świetle art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.


Oznacza to, że organ władzy publicznej będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.


Stosownie do art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r., poz. 713), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.


Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.


W myśl art. 7 ust. 1 pkt 2, 9 i 15 cyt. ustawy, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy:

  • gminnych dróg, ulic, mostów,
  • placów oraz organizacji ruchu drogowego;
  • kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami oraz
  • utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych.


Z opisu sprawy wynika, że Gmina jest czynnym podatnikiem VAT. Gmina jest w trakcie realizacji projektu pn. „Organizacja miejsca spotkań i rekreacji mieszkańców (…)”, współfinansowanego ze środków Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.


Ogólnym celem projektu jest aktywizacja mieszkańców i wsparcie rozwoju obszaru, a celem szczegółowym - rozwój lokalnej infrastruktury służącej turystyce, kulturze i rekreacji.


W celu realizacji projektu Gmina wyłoniła wykonawcę w drodze przetargu publicznego. Faktury będą przez niego wystawiane na Gminę.


Projekt zakłada stworzenie przestrzeni aktywności sportowej, sprzyjającej międzypokoleniowej integracji społecznej i poprawie kondycji i zdrowia mieszkańców, wspomagającej rozwój dzieci. Projekt zapewni infrastrukturę społeczną, wzmocni lokalną tożsamość mieszkańców i pozwoli na rozwijanie projektów aktywizujących lokalną społeczność. Stanie się centrum spotkań mieszkańców.


Gmina realizując projekt w ramach zadań własnych nie będzie osiągać żadnych dochodów z tytułu udostępniania inwestycji związanej z zaspokajaniem wskazanych zbiorowych potrzeb wspólnoty.


Inwestycja stanowi zadanie własne Gminy, będzie wykorzystywana do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.


Wątpliwości Wnioskodawcy w niniejszej sprawie dotyczą prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją opisanego projektu.


Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku VAT, do wykonywania czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie warunek uprawniający do odliczenia nie został spełniony, ponieważ – jak wskazał Wnioskodawca – inwestycja stanowi zadanie własne Gminy, będzie wykorzystywana do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.


W konsekwencji Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia kwoty podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na realizację inwestycji.


Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…), za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj