Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-2.4012.298.2020.2.EJU
z 6 lipca 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 31 marca 2020 r. (data wpływu 1 kwietnia 2020 r.) uzupełniony pismem z 27 maja 2020 r. (data wpływu 28 maja 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 kwietnia 2020 r. wpłynął ww. wniosek, o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „”. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 27 maja 2020 r. (data wpływu 28 maja 2020 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie organu z dnia 21 maja 2020 r. numer 0111-KDIB3-2.4012.298.2020.1.EJU.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina jest jednostką samorządu terytorialnego powołaną ustawą o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2019 r. poz. 506). Gmina przystąpiła do realizacji projektu pn. „”.

Projekt jest realizowany ze środków RPO 2014-2020 w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego – oś priorytetowa IV. efektywność energetyczna, odnawialne źródła energii i gospodarka niskoemisyjna; działanie 4.1. odnawialne źródła energii; poddziałanie 4.1.2. odnawialne źródła energii – RIT. projekt dofinansowany został w 85% kosztów kwalifikowanych tj. w kwocie 836 525,46 zł. Termin zakończenia realizacji projektu to 31 grudnia 2020 r.

Głównym celem projektu jest poprawa efektywności energetycznej budynków oraz wzrost produkcji energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych w Gminie w wyniku zastosowania paneli fotowoltaicznych na budynkach użyteczności publicznej.

Projekt będzie obejmował zaprojektowanie instalacji fotowoltaicznych oraz roboty budowlano-instalacyjne na następujących obiektach:

– Zespół Szkolno-Przedszkolny w O.,

– Hala sportowa przy Zespole Szkolno-Przedszkolnym w O.;

– Urząd Gminy;

– budynek kompleksu boisk sportowych w M. (orlik);

– budynek Szkoły Podstawowej przy Zespole Szkolno-Przedszkolnym w M.;

– budynek Gimnazjum przy Zespole Szkolno-Przedszkolnym w M.;

– budynek Przedszkola przy Zespole Szkolno-Przedszkolnym w M.

Realizacja projektu jest zgodna z ustawą o samorządzie gminnym w ramach zakresu zadań własnych dotyczących utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych.

Nabywcą na fakturach związanych z realizacją projektu będzie gmina M.

W ramach RPO na lata 2014-2020 realizacja projektu zakłada zakwalifikowanie podatku VAT do kosztów kwalifikowanych. Opinia Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej ma określić czy beneficjent – gmina M. posiada możliwość odzyskania podatku VAT w ramach realizowanego projektu.

Gmina jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług z tytułu czynności, które wykonuje w oparciu o umowy cywilnoprawne dotyczące wieczystego użytkowania, dzierżawy, najmu, sprzedaży działek jako jednostka samorządowa wykonuje również zadania o charakterze publicznym i korzysta z wyłączenia w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych.

Przedmiotowy projekt jest zadaniem publicznym i nie będzie przedmiotem działalności gospodarczej projekt nie będzie przynosił obrotów opodatkowanych podatkiem VAT.

Towary i usługi zakupione w celu realizacji projektu nie będą w żadnym zakresie związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Z efektów projektu nieodpłatnie korzystać będą użytkownicy budynków użyteczności publicznej objętych projektem.

Budynki objęte projektem są własnością Gminy. Budynki zespołów szkolno-przedszkolnych w M. oraz w O. wykorzystywane są zgodnie z działalnością statutową szkół.

Jednakże zarówno hala sportowa przy ZSP w O. i sala gimnastyczna przy ZSP w M. w sporadycznych przypadkach osiągają dochód opodatkowany podatkiem VAT z wynajmu przedmiotowych obiektów.

W przypadku jednostki samorządu terytorialnego obliczona proporcja nie przekracza 2%, w związku z czym uznaje się że proporcja ta wynosi 0 zgodnie z art. 90 ust. 10 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług (DZ.U z 2020 r., poz. 106).

Budynek kompleksu boisk sportowych w M. (orlik) nie osiąga dochodu opodatkowanego podatkiem VAT – nie jest on wynajmowany.

W uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, że

1. Zgodnie z aktualnym wnioskiem o dofinansowanie projekt jest realizowany od 26 czerwca 2020 r. do 31 grudnia 2020 r. Za datę rozpoczęcia realizacji uznaje się planowaną datę poniesienia pierwszego wydatku w projekcie. Umowa z wykonawcą została podpisana dnia 5 marca 2020 r.
2. Wskazany we wniosku został prewspółczynnik za rok 2019.
3. Na pytanie organu „Czy wszystkie wskazane we wniosku obiekty zostały przekazane jednostkom organizacyjnym Gminy i są wykorzystywane przez te jednostki?” Wnioskodawca odpowiedział, że
Zespół Szkolno-Przedszkolny w M. oraz Zespół Szkolno-Przedszkolny w O. zostały przekazane jednostkom organizacyjnym Gminy oraz są przez nie wykorzystywane. Pozostałe obiekty są własnością Gminy M.
4. Jednostki zostały scentralizowane 1 stycznia 2016 roku.
5. Żaden z budynków wskazanych we wniosku nie należy do jednostki, która jest odrębnym od Gminy podatnikiem.
6. Obiekty wskazane we wniosku są wykorzystywane do następujących czynności:

Zespół Szkolno-Przedszkolny w O. – czynności zwolnione od podatku od towarów i usług, czynności niepodlegające opodatkowaniu od towarów i usług;

Hala sportowa przy Zespole Szkolno-Przedszkolnym w O. – czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług, czynności niepodlegające opodatkowaniu od towarów i usług;

Budynek kompleksu boisk sportowych w M. (orlik) – czynności niepodlegające opodatkowaniu od towarów i usług;

Budynek Urzędy Gminy M. – czynności zwolnione od podatku od towarów i usług, czynności niepodlegające opodatkowaniu od towarów i usług, czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług;

Zespół Szkolno-Przedszkolnego w M.:

budynek dawnego Gimnazjum – czynności zwolnione od podatku od towarów i usług, czynności niepodlegające opodatkowaniu od towarów i usług, czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług;

Budynek Szkoły Podstawowej – czynności zwolnione od podatku od towarów i usług, czynności niepodlegające opodatkowaniu od towarów i usług,

Budynek Przedszkola – czynności zwolnione od podatku od towarów i usług, czynności niepodlegające opodatkowaniu od towarów i usług,

Nie ma możliwości przyporządkowania wydatków w całości do celów wykonywanej przez Gminę M. działalności gospodarczej.

Prewspółczynnik dla Urzędu Gminy M. wynosi 1,1589 natomiast dla Zespołu Szkolno- Przedszkolnego w M. wynosi 3,1186.

Proporcja dla Urzędu Gminy M. wynosi 9,7851, natomiast dla Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w M. 1,5584

Prewspółczynnik dla Urzędu Gminy oraz proporcja Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w M. nie przekraczają 2% – Wnioskodawca uznaje, że wynoszą one 0.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gmina M. ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „”? Zakupione towary i usługi w celu realizacji projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług obniżenie kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zależne jest od tego czy nabywanie towarów związane jest ze sprzedażą opodatkowaną.

W myśl tych przepisów oraz w związku z opisanym zdarzeniem przyszłym dot. instalacji ogniw fotowoltaicznych dla budynków użyteczności publicznej w Gminie stwierdza się, że nabyte towary i usługi związane z przedmiotowym projektem nie będą służyły czynnościom opodatkowanym.

Tym samym Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia i zwrotu podatku od towarów i usług wynikającego z faktur VAT wystawionych na gminę M., które będą dokumentowały poniesione wydatki.

Infrastruktura powstała w ramach inwestycji, jak i również obiekty objęte projektem nie są i nie będą wykorzystywane do prowadzenia czynności opodatkowanych, Gmina nie wykorzystuje infrastruktury objętej projektem do prowadzenia działalności gospodarczej.

Wyjątek stanowią hala sportowa przy ZSP w O. oraz sala gimnastyczna przy ZSP w M., które w sporadycznych przypadkach osiągają dochód opodatkowany podatkiem VAT z tytułu wynajmu przedmiotowych obiektów. Jednakże w przypadku jednostki samorządu terytorialnego obliczona proporcja nie przekracza 2% w związku z czym, uznano, że proporcja ta wynosi 0% zgodnie z art. 90 ust. 10 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2020 r. poz. 106).

W związku z powyższym jednostka nie odlicza podatku VAT naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy – kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego, jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Na mocy art. 86 ust. 2a ustawy, w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.

Stosownie do art. 86 ust. 2b ustawy, sposób określenia proporcji najbardziej odpowiada specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć, jeżeli:

  1. zapewnia dokonanie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyłącznie w odniesieniu do części kwoty podatku naliczonego proporcjonalnie przypadającej na wykonywane w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowane oraz
  2. obiektywnie odzwierciedla część wydatków przypadającą odpowiednio na działalność gospodarczą oraz na cele inne niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 - w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe.

Według art. 86 ust. 2d ustawy, w celu obliczenia kwoty podatku naliczonego w przypadku, o którym mowa w ust. 2a, przyjmuje się dane za poprzedni rok podatkowy.

Zgodnie z art. 86 ust. 2g ustawy, proporcję określa się procentowo w stosunku rocznym. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej. Przepisy art. 90 ust. 5, 6, 9a i 10 stosuje się odpowiednio.

W przypadku gdy podatnik, dla którego sposób określenia proporcji wskazują przepisy wydane na podstawie ust. 22, uzna, że wskazany zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie ust. 22 sposób określenia proporcji nie będzie najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez niego działalności i dokonywanych przez niego nabyć, może zastosować inny bardziej

reprezentatywny sposób określenia proporcji – art. 86 ust. 2h ustawy.

Na podstawie art. 86 ust. 22 ustawy zostało wydane rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników (Dz. U. z 2015 r., poz. 2193).

Rozporządzenie to określa w przypadku niektórych podatników sposób określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć, zwany dalej „sposobem określenia proporcji” oraz wskazuje dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem sposobu określenia proporcji (§ 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia).

W rozporządzeniu tym zostali wskazani podatnicy, do których przepisy w nim zawarte się odnoszą. Są to: jednostki samorządu terytorialnego, samorządowe instytucje kultury, państwowe instytucje kultury, uczelnie publiczne, instytuty badawcze.

W myśl § 3 ust. 1 ww. rozporządzenia w przypadku jednostki samorządu terytorialnego sposób określenia proporcji ustala się odrębnie dla każdej z jednostek organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego.

W § 3 ust. 2, ust. 3 i ust. 4 rozporządzenia ustawodawca podał ustalony według wzoru sposób określania proporcji w przypadku urzędu obsługującego jednostkę samorządu terytorialnego, w przypadku jednostki budżetowej oraz zakładu budżetowego.

Ponadto należy zauważyć, że w przypadku wykonywania w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług oraz zwolnionych od podatku, należy mieć na uwadze uregulowania zawarte w art. 90 ustawy.

Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, to – na mocy art. 90 ust. 2 ustawy – podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Na podstawie art. 90 ust. 3 ustawy, proporcję, o której mowa w cyt. wyżej ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Przepis art. 90 ust. 4 ustawy stanowi, że proporcję, o której mowa w ust. 3, określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej.

Stosownie do art. 90 ust. 10 ustawy, w przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2–8:

  1. przekroczyła 98% oraz kwota podatku naliczonego niepodlegająca odliczeniu, wynikająca z zastosowania tej proporcji, w skali roku, była mniejsza niż 500 zł – podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 100%;
  2. nie przekroczyła 2% – podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 0%.

W przypadku jednostki samorządu terytorialnego proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się odrębnie dla każdej z jednostek organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego. Przepisy ust. 3-6 i 8-10 stosuje się odpowiednio (art. 90 ust. 10a ustawy).

W myśl art. 90 ust. 10b ustawy, przez jednostki organizacyjne jednostki samorządu terytorialnego, o których mowa w ust. 10a, rozumie się:

  1. utworzone przez jednostkę samorządu terytorialnego samorządową jednostkę budżetową lub samorządowy zakład budżetowy;
  2. urząd gminy, starostwo powiatowe, urząd marszałkowski.

Analiza powołanych wyżej przepisów wskazuje zatem, że na podstawie art. 90 ust. 1 ustawy, występuje obowiązek wyodrębnienia podatku naliczonego związanego z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje.

Należy jednak podkreślić, że przepisy dotyczące zasad odliczania częściowego, zawarte w art. 90 ustawy, znajdują zastosowanie wyłącznie w odniesieniu do czynności wykonywanych w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy. A zatem dotyczą czynności podlegających opodatkowaniu (opodatkowanych i zwolnionych).

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane.

Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Przepisy te wskazują, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z opisu sprawy wynika, że Gmina – czynny podatnik podatku od towarów i usług w okresie od 26 czerwca 2020 r. do 31 grudnia 2020 r. przystąpi do realizacji projektu pn. „…”. Projekt będzie obejmował zaprojektowanie instalacji fotowoltaicznych oraz roboty budowlano-instalacyjne na następujących obiektach Zespół Szkolno-Przedszkolny w O., hala sportowa przy Zespole Szkolno-Przedszkolnym w O., Urząd Gminy, budynek kompleksu boisk sportowych w M. (orlik), Szkoły Podstawowej przy Zespole Szkolno-Przedszkolnym w M., budynek Gimnazjum przy Zespole Szkolno-Przedszkolnym w M., budynek Przedszkola przy Zespole Szkolno-Przedszkolnym w M. Nabywcą na fakturach związanych z realizacją projektu będzie Gmina M. Zespół Szkolno-Przedszkolny w M. oraz Zespół Szkolno-Przedszkolny w O. zostały przekazane jednostkom organizacyjnym Gminy oraz są przez nie wykorzystywane. Pozostałe obiekty są własnością Gminy M.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „”.

Z powołanych powyżej przepisów wynika, że w celu odliczenia podatku naliczonego, podatnik na wstępie winien przyporządkować ponoszone wydatki do poszczególnych rodzajów działalności (niepodlegającej opodatkowaniu, opodatkowanej podatkiem VAT, zwolnionej od podatku). W przypadku zakupów bezpośrednio związanych z działalnością opodatkowaną, podatnik na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, odlicza podatek naliczony w całości, natomiast w przypadku wydatków związanych z czynnościami niepodlegającymi ustawie o VAT lub zwolnionymi od podatku VAT prawo do odliczenia podatku naliczonego nie przysługuje w ogóle.

W sytuacji zaś, gdy wydatki służą zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, a przyporządkowanie ich do działalności gospodarczej nie jest możliwe, podatnik winien ustalić proporcję, o której mowa w art. 86 ust. 2a ustawy. Ponadto w przypadku, gdy w ramach działalności gospodarczej wystąpią również czynności zwolnione od podatku, celem obliczenia kwoty podatku naliczonego podlegającego odliczeniu zastosowanie znajdzie również proporcja, o której mowa w art. 90 ustawy. Zarówno „sposób określenia proporcji” (art. 86 ust. 2a), jak i proporcję (art. 90), ustala się odrębnie dla każdej jednostki organizacyjnej gminy.

Zatem podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

Jak wynika z przestawionych okoliczności sprawy, obiekty użyteczności publicznej na których będą instalowane panele fotowoltaiczne wykorzystywane są do wykonywania różnych kategorii czynności. Poniżej przedstawiono informacje podane przez Wnioskodawcę w opisie sprawy.

Zespół Szkolno-Przedszkolnym w O. – czynności zwolnione od podatku od towarów i usług oraz czynności niepodlegające opodatkowaniu.

Hala sportowa przy Zespole Szkolno-Przedszkolnym w O. – czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług oraz czynności niepodlegające opodatkowaniu.

Budynek Urzędu Gminy M. – czynności zwolnione od podatku od towarów i usług, niepodlegające opodatkowaniu oraz opodatkowane podatkiem VAT.

Budynek kompleksu boisk sportowych w M. (orlik) – czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zespół Szkolno-Przedszkolny w M.:

Budynek dawnego Gimnazjum – czynności zwolnione od podatku od towarów i usług, czynności niepodlegające opodatkowaniu oraz czynności opodatkowane podatkiem VAT.

Budynek Szkoły Podstawowej – czynności zwolnione i czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Budynek Przedszkola – czynności zwolnione oraz czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Wnioskodawca zaznaczył we wniosku, że prewspółczynnik dla Urzędu Gminy oraz proporcja Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w M. nie przekraczają 2% w związku z czym uznano, że proporcja wynosi „0%”.

Odnosząc się zatem do wątpliwości Wnioskodawcy dotyczących możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony związany z realizacją projektu, należy mieć na uwadze przesłankę warunkującą prawo do odliczenia podatku naliczonego tj. związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi Gminy.

Jak wynika z informacji podanych przez Wnioskodawcę w Zespole Szkolno-Przedszkolnym w O. wykonywane są czynności niedające prawa do odliczenia podatku naliczonego (zwolnione od podatku i niepodlegające opodatkowaniu). W ww. Zespole brak jest czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Budynek kompleksu boisk sportowych w M. wykorzystywany jest także do czynności, które nie dają prawa do odliczenia podatku naliczonego, bowiem jak podał Wnioskodawca w budynku wykonywane są czynności niepodlegające opodatkowaniu.

Zatem zarówno względem inwestycji prowadzonej w ramach realizacji projektu w Zespole Szkolno – Przedszkolnym w O. oraz budynku kompleksu boisk sportowych, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Ponadto projekt dotyczy również Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w M., który składa się z trzech budynków tj. budynku Szkoły Podstawowej, Przedszkola oraz Gimnazjum. W budynku Przedszkola oraz Szkoły Podstawowej wykonywane są czynności niedające prawa do odliczenia podatku naliczonego tj. zwolnione od podatku oraz niepodlegające opodatkowaniu podatkiem VAT. Jedynie w budynku dawnego Gimnazjum wykonywane są trzy kategorie czynności: niepodlegające opodatkowaniu, opodatkowane oraz zwolnione od podatku VAT. Jednak jak wskazała Gmina proporcja dla Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w M. wynosi 1,5585. Wnioskodawca uznał, że wynosi ona 0%. Zatem skoro Gmina uznała, że proporcja ustalona dla jednostki organizacyjnej jednostki samorządu terytorialnego wynosi 0%, to prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony z tytułu poniesionych kosztów nie powstanie.

Wśród budynków objętych realizacją projektu znajdują się również Hala sportowa przy Zespole Szkolno-Przedszkolnym w O. oraz Urząd Gminy. W obu obiektach wykonywane są czynności opodatkowane. Budynek Hali, prócz czynności opodatkowanych służy również wykonaniu czynności niepodlegających opodatkowaniu. W budynku Gminy natomiast wykonywane są trzy kategorie czynności tj: opodatkowane, zwolnione, niepodlegające opodatkowaniu.

W związku z faktem, iż proporcja dla Urzędu Gminy nie przekracza 2%, a Wnioskodawca uznał, że wynosi ona 0%, Gmina nie ma prawnej możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z dokonywanymi wydatkami.

Należy jednak zaznaczyć, że na podstawie art. 86 ust. 2a ustawy – co do zasady – Wnioskodawcy względem inwestycji prowadzonej w ramach projektu w Zespole Szkolono-Przedszkolnym w M, budynku Hali sportowej przy Zespole Szkolno-Przedszkolnym w O. oraz Urzędzie Gminy będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług w części w jakiej zakupione towary i usługi będą związane z czynnościami opodatkowanymi. Jednakże w związku z tym, że dla jednostek organizacyjnych w których występuje sprzedaż opodatkowana Gmina uznała, że określona proporcja wynosi 0%, nie ma zatem możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków poniesionych w ramach realizowanego projektu.

Podsumowując, w odniesieniu do wydatków poniesionych na zaprojektowanie instalacji fotowoltaicznych oraz roboty budowlano-instalacyjne związane z realizacją projektu pn. „…” obejmujących budynki: Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w O., Hali sportowej przy Zespole Szkolno-Przedszkolnym w O., Urzędu Gminy, budynku kompleksu boisk sportowych w M. (orlik) budynków Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w M. Wnioskodawca nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Informuje się, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Wnioskodawcy. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy oraz stanowisku własnym, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej rozpatrzone.

Zaznacza, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego).

Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. Ponadto podkreślić należy, że niniejsza interpretacja została wydana w odniesieniu do przedstawionego opisu planowanego zdarzenia przyszłego, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Końcowo należy wskazać, że Organ w niniejszej interpretacji nie dokonano oceny prawidłowości zakwalifikowania czynności wykonywanych w objętych projektem budynkach do poszczególnych kategorii działalności Gminy, tj. opodatkowanej, zwolnionej oraz niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT. Powyższe przyjęto jako element opisu zdarzenia przyszłego i nie było przedmiotem oceny Organu.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2018 r., poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).


W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Zgodnie z art. 57a ww. ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj