Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-1.4012.341.2020.2.ASY
z 10 lipca 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 27 kwietnia 2020 r. (data wpływu 5 maja 2020 r.), uzupełnionym pismem z 3 lipca 2020 r. (data wpływu 3 lipca 2020 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia od podatku należnego kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur zakupu i montażu instalacji oraz z faktur dotyczących zarządzania i nadzoru nad projektem w związku z realizacją projektu pn.:...– jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 maja 2020 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia od podatku należnego kwoty podatku naliczonego wynikającego z faktur zakupu i montażu instalacji oraz z faktur dotyczących zarządzania i nadzoru nad projektem w związku z realizacją projektu pn.: … .

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 3 lipca 2020 r. (data wpływu 3 lipca 2020 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z 25 czerwca 2020 r. znak: 0111-KDIB3-1.4012.341.2020.1.ASY.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

… planuje realizację projektu pn.: … , polegającego na montażu 80 szt. instalacji kolektorów słonecznych, wykorzystywanych na potrzeby indywidualnych gospodarstw domowych. Projekt, poza montażem instalacji kolektorów słonecznych obejmuje także wydatki związane z nadzorem inwestorskim oraz zarządzaniem projektem. Instalacje będą zamontowane w miejscowościach zlokalizowanych na terenie … . Na realizację przedmiotowego projektu Gmina stara się pozyskać środki z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020, poddziałanie 4.1.2. Odnawialne źródła energii – RIT w wysokości 85% kosztów kwalifikowalnych zadania.

Na koszty kwalifikowalne składają się:

  1. Wartość netto robót budowlanych związanych z montażem i instalacją kolektorów słonecznych u mieszkańców;
  2. Wartość brutto za nadzór inwestorski i zarządzanie projektem.

Planując przystąpienie do realizacji projektu, Gmina wypełnia swoje ustawowe zadania wynikające z art. 7 ust. 1 pkt 1-3 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym obejmujące sprawy ochrony środowiska oraz zaopatrzenia w energię cieplną i elektryczną. Gmina po przyznaniu środków, podpisaniu umowy o dofinansowanie przystąpi do procedury wyłonienia wykonawcy robót budowlanych zgodnie z zasadami ustawy z dnia 29 stycznia 2004 roku prawo zamówień publicznych: przetarg nieograniczony na zakup i montaż instalacji kolektorów słonecznych oraz zapytań ofertowych dla zamówień poniżej 30 tys. euro na wyłonienie wykonawcy: nadzór inwestorski oraz zarządzanie projektem. Inwestorem w przedmiotowym zadaniu jest …. Wszystkie faktury dotyczące realizacji projektu będą wystawione i zapłacone przez Gminę, która jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem podatku VAT. Instalacje kolektorów będą wykonywane w budynkach mieszkalnych należących do osób fizycznych i będą stanowiły własność Gminy przez okres trwałości projektu, tj. minimum 5 lat. W tym okresie Gmina będzie dokonywała obsługi gwarancyjnej, serwisowej oraz ubezpieczenia zainstalowanego sprzętu, nie obciążając tym zainteresowanych mieszkańców. Z właścicielami nieruchomości, na których zostaną zamontowane instalacje solarne podpisane zostaną umowy cywilnoprawne. Zgodnie z zapisami projektu umowy, właściciele wyrażając chęci uczestnictwa w projekcie dobrowolnie zobowiązują się do partycypacji w kosztach realizacji instalacji na swojej nieruchomości w wysokości 15% kosztów kwalifikowalnych (od wartości netto instalacji) oraz wszelkich kosztów niekwalifikowalnych, w tym pełnej kwoty podatku VAT od wartości całej instalacji. Inwestor, … ponosi koszty zarządzania i nadzoru, które są w całości VAT kwalifikowalne oraz koszty związane z ubezpieczeniem instalacji na okres trwałości projektu. Po okresie krótszym niż 5 lat od zakończenia realizacji projektu instalacja zostanie protokolarnie przekazana na własność za kwotę wniesionego wkładu właściciela nieruchomości, który w momencie przeniesienia własności nie będzie ponosił już żadnych kosztów. Mieszkańcy bezpłatnie użyczą Gminie części nieruchomości, gdzie przewidywany będzie montaż oraz będą bezpłatnie użytkować zamontowane instalacje na potrzeby gospodarstwa domowego do czasu przeniesienia na właściciela prawa własności.

Czynności wykonywane przez Gminę w ramach projektu, za które dokonywane będą wpłaty mieszkańców są czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Planowany termin realizacji maj 2020 – grudzień 2020.

Całokształt działań ma posłużyć redukcji emisji gazów i pyłów do atmosfery oraz zwiększyć udział produkcji energii z odnawialnych źródeł energii.

W piśmie uzupełniającym z dnia 3 lipca 2020 r. Wnioskodawca wskazał, że:

  1. Towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu pn.: … w zakresie zakupu i montażu instalacji solarnych na nieruchomościach mieszkańców będą wykorzystywane wyłącznie do czynności opodatkowanych.
  2. Towary i usługi nabyte w związku z realizacją ww. projektu w zakresie zarządzania i nadzoru nad projektem nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

W związku z ustawą z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. 2020 r, poz. 106) … kieruje zapytanie czy:

  1. W odniesieniu do realizowanej inwestycji w zakresie zakupu i montażu instalacji solarnych na nieruchomościach mieszkańców Gmina będzie mogła odliczyć od podatku należnego kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur zakupu i montażu instalacji?
  2. W odniesieniu do realizowanej inwestycji w zakresie zarządzania i nadzoru nad projektem Gmina będzie mogła odliczyć od podatku należnego kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących powyższego zakresu?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Ad. 1

Gmina będzie mogła odliczyć od podatku należnego kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur zakupu i montażu instalacji solarnych na nieruchomościach mieszkańców Gminy.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług w zakresie jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Wobec tego, Gminie będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony.

Ad. 2

Gminie nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, ponieważ dokonane zakupy towarów i usług w ramach realizacji przedmiotowego projektu nie będą miały związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy – kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy, warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy – podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej – na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy – należy rozumieć wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Natomiast zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zmiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca planuje realizację projektu pn.: …, polegającego na montażu 80 szt. instalacji kolektorów słonecznych, wykorzystywanych na potrzeby indywidualnych gospodarstw domowych. Projekt poza montażem instalacji kolektorów słonecznych obejmuje także wydatki związane z nadzorem inwestorskim oraz zarządzaniem projektem. Na realizację przedmiotowego projektu Gmina stara się pozyskać środki z …. na lata 2014-2020. Inwestorem w przedmiotowym zadaniu jest …. Wszystkie faktury dotyczące realizacji projektu będą wystawione i zapłacone przez Gminę, która jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem podatku VAT. Instalacje kolektorów będą wykonywane w budynkach mieszkalnych należących do osób fizycznych i będą stanowiły własność Gminy przez okres trwałości projektu. Po okresie nie krótszym niż 5 lat od zakończenia realizacji projektu instalacja zostanie protokolarnie przekazana na własność za kwotę wniesionego wkładu właścicielowi nieruchomości. Towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu w zakresie zakupu i montażu instalacji solarnych na nieruchomościach mieszkańców będą wykorzystywane wyłącznie do czynności opodatkowanych. Natomiast towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu w zakresie zarządzania i nadzoru nad projektem nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Wnioskodawca ma wątpliwości czy będzie miał możliwość odliczenia od podatku należnego kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur zakupu i montażu instalacji oraz w zakresie zarządzania i nadzoru nad projektem.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W opisanej sprawie w przypadku prawa do odliczenia od podatku należnego kwotę podatku naliczonego w zakresie zakupu i montażu instalacji solarnych na nieruchomościach mieszkańców Wnioskodawca wskazał, że towary i usługi zakupione w ramach ww. projektu będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych. W konsekwencji warunek uprawniający do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego został spełniony. Tym samym Gmina będzie miała prawa do odliczenia od podatku należnego kwoty podatku naliczonego z faktur dotyczących zakupu i montażu instalacji solarnych na nieruchomościach mieszkańców.

Natomiast w przypadku prawa do odliczenia od podatku należnego kwotę podatku naliczonego w zakresie zarządzania i nadzoru nad projektem warunek wynikający z art. 86 ust. 1 ustawy nie zostanie spełniony, gdyż - jak wskazał Wnioskodawca – towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu w zakresie zarządzania i nadzoru nad projektem nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Tym samym Gmina nie będzie miała prawa do odliczenia od podatku należnego kwoty podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zarządzania i nadzoru nad projektem.

Reasumując, Gmina nie ma prawa do odliczenia od podatku należnego kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: … w zakresie zarządzania i nadzoru nad projektem. Natomiast w zakresie zakupu i montażu instalacji solarnych na nieruchomościach mieszkańców ma prawo do odliczenia od kwoty podatku należnego kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: ... .

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do … za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj