Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-1.4012.272.2020.2.AB
z 30 czerwca 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2019 r., poz. 900 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 30 marca 2020 r. (data wpływu 2 kwietnia 2020 r.) uzupełnionym pismem z 1 czerwca 2020 r. (data wpływu 5 czerwca 2020 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego VAT z tytułu poniesienia wydatków związanych z realizacją projektu w ramach (…) – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 kwietnia 2020 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego VAT z tytułu poniesienia wydatków związanych z realizacją projektu w ramach (…).

Ww. wniosek został uzupełnionym pismem z 1 czerwca 2020 r. (data wpływu 5 czerwca 2020 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z 27 maja 2020 r. znak: 0111-KDIB3-1.4012.272.2020.1.AB

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Instytut jest instytutem badawczym działającym w oparciu o ustawę z dnia 30 kwietnia 2010 r. o Instytutach badawczych (tekst jedn. Dz.U. z 2019 r. poz. 1350 z późn. zm.). Instytut prowadzi pełną rachunkowość w oparciu o ustawę o rachunkowości oraz jest czynnym podatnikiem VAT.

    1. Przedmiotem podstawowej działalności Instytutu jest:
    - prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych,
    - przystosowywanie wyników badań naukowych i prac rozwojowych do potrzeb praktyki,
    - wdrażanie wyników badań naukowych i prac rozwojowych,
    w dziedzinie nauk technicznych - w ramach nauk przyrodniczych i technicznych (PKD 72.19.Z) oraz nauk społecznych i humanistycznych (PKD 72.20.Z); jak również prowadzenie prac dotyczących monitoringu i zapobiegania skutkom zjawisk i wydarzeń, mogących stwarzać zagrożenie publiczne związane z działalnością przemysłu (PKD 74.90.Z).
    2. Do zakresu działania Instytutu należy:
    - prowadzenie badań naukowych, prac rozwojowych, wdrożeniowych i innowacyjnych dotyczących:
    • bezpieczeństwa w przemyśle, ochrony załóg i środowiska pracy,
    • technologii eksploatacji, wzbogacania i przetwórstwa kopalin oraz poprawy efektywności przemysłu wydobywczego,
    • czystych technologii węglowych,
    • efektywnego wytwarzania i wykorzystywania energii,
    • ochrony środowiska,
    • rozwijania i wdrażania technologii i urządzeń ochrony środowiska,
    • materiałów i wyrobów specjalnych zastosowań,
    • gospodarki zasobami kopalin, wodami powierzchniowymi i podziemnymi oraz odpadami,
    • budownictwa podziemnego, lądowego i hydrotechnicznego,
    • rozwoju lokalnego i regionalnego, z uwzględnieniem problemów wynikających ze społecznych, ekonomicznych i gospodarczych skutków restrukturyzacji przemysłu,
    - przystosowywanie wyników prowadzonych badań naukowych i prac rozwojowych do potrzeb praktyki, w szczególności poprzez:
    • opracowywanie, testowanie i walidacje nowych produktów, procesów i usług,
    • przygotowywanie projektów, planów oraz dokumentacji do tworzenia nowych produktów, procesów i usług,
    • opracowywanie prototypów oraz realizację projektów pilotażowych i demonstracyjnych,
    • doradztwo naukowe i techniczne,
    • działalność w zakresie inżynierii i związane z nią doradztwo techniczne,
    -wykonywanie zadań szczególnie ważnych dla planowania i realizacji polityki państwa, niezbędnych dla zapewnienie bezpieczeństwa energetycznego i publicznego oraz ochrony środowiska, obejmujących:
    • dostarczanie podstaw merytorycznych do procesu decyzyjnego organów administracji państwowej w obszarze przemysłu i ochrony środowiska,
    • działanie na rzecz wzrostu bezpieczeństwa energetycznego i publicznego,
    • identyfikację i zmniejszanie zagrożeń środowiska,
    • monitoring i zapobieganie skutkom zjawisk i wydarzeń, mogących stwarzać zagrożenie publiczne,
    • doskonalenie metod badań naukowych i prac rozwojowych.
    3. W związku z prowadzoną działalnością podstawową Instytut realizuje następujące zadania:
    - upowszechnia wyniki badań naukowych i prac rozwojowych (PKD 82.30.Z),
    - wykonuje badania i analizy (PKD 71.20.B) oraz opracowuje opinie i ekspertyzy niemające charakteru badań naukowych i prac rozwojowych związane z prowadzonymi badaniami naukowymi i pracami rozwojowymi (PKD 74.90.Z),
    - opracowuje oceny, dotyczące stanu i rozwoju poszczególnych dziedzin nauki i techniki oraz sektorów gospodarki, które wykorzystują wyniki badań naukowych i prac rozwojowych (PKD 72.19.Z), oraz aktywnie działa na rzecz wykorzystywania w kraju osiągnięć światowej nauki i techniki (PKD 74.90.Z),
    - dzierżawi i prowadzi sprzedaż własności intelektualnej, za którą pobierane są opłaty licencyjne i tantiemy (PKD 77.40.Z),
    - prowadzi badania w zakresie jakości i bezpieczeństwa użytkowania wyrobów przemysłu (PKD 74.90.Z),
    - wykonuje prace w zakresie inżynierii i związane z nimi doradztwo techniczne (PKD 71.12.Z),
    - prowadzi działalność normalizacyjną (PKD 69.10.Z), certyfikacyjną i aprobacyjną oraz prowadzi ocenę zgodności jako jednostka notyfikowana (PKD 71.20.B),
    - prowadzi i rozwija bazy danych związane z przedmiotem działania Instytutu (PKD 63.11.Z),
    - prowadzi działalność w zakresie informacji naukowej, technicznej i ekonomicznej (PKD 91.01.A), wynalazczości oraz ochrony własności przemysłowej i intelektualnej (PKD 69.10.Z), a także wspierającej innowacyjność przedsiębiorstw,
    - wdraża krajowe programy operacyjne w przemyśle (PKD 84.13.Z),
    - wytwarza, w związku z prowadzonymi badaniami naukowymi i pracami rozwojowymi, aparaturę, urządzenia, materiały i inne wyroby (PKD 26.51.Z, PKD 26.70.Z), wykonuje kalibrację aparatury (PKD 71.20.B) oraz prowadzi walidację metod badawczych i pomiarowych.
    - prowadzi działalność wydawniczą, związaną z prowadzonymi badaniami naukowymi i pracami rozwojowymi oraz sprzedaż publikacji (PKD 58.11.Z. PKD 58.14,Z).
    4. Instytut prowadzi studia podyplomowe i doktoranckie związane z prowadzonymi badaniami naukowymi i pracami rozwojowymi (PKD 85.59.B) oraz nadaje stopnie naukowe, zgodnie z posiadanymi uprawnieniami.
    5. Instytut prowadzi inne formy kształcenia, w tym: seminaria, szkolenia i kursy dokształcające (PKD 85.59.B).
    6. Instytut organizuje konferencje, kongresy i sympozja (PKD 85.59.B) oraz spotkania promocyjne i wystawy (PKD 82.30.Z).
    7. Instytut prowadzi działalność inną, niż wymieniona w pkt 2-6, która obejmuje:
    - opracowywanie opinii i ekspertyz niemających charakteru badań naukowych i prac rozwojowych niezwiązanych bezpośrednio z prowadzonymi badaniami naukowymi i pracami rozwojowymi (PKD 70.22.Z),
    - naprawę i serwis przyrządów pomiarowych, badawczych i kontrolnych (PKD 33.13.Z).
    Działalność, o której mowa w pkt 7, jest wyodrębniona pod względem finansowym i rachunkowym z działalności określonej w pkt 2-6.
    8. Instytut osiąga następujące rodzaje przychodów:
    a. przychody nie podlegające ustawie o VAT:
    - subwencję na działalność statutową,
    • środki na finansowanie realizowanych projektów badawczych otrzymywane z Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Narodowego Centrum Badań i Rozwoju, Komisji Europejskiej,
    b. przychody opodatkowane podatkiem VAT:
    - prace badawcze i usługowe na zlecenie konkretnych odbiorców w tym: usługi inżynierskie, doradcze, usługi badań i analiz technicznych,
    c. przychody zwolnione z VAT:
    - usługi w zakresie edukacji zwolnione z VAT na podstawie art. 43 ust.1 pkt 26 ustawy o VAT oraz par. 3 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia MF z dn. 20.12.2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień (Dz. U. z 2018 r. poz. 701).
    9. W stosunku do podatku VAT zawartego w fakturach dotyczących towarów i usług nabywanych do działalności opisanej wyżej. Instytut postępuje według następujących zasad:
    - dokonuje jego odliczenia - jeżeli zakup towarów i usług dotyczy działalności opodatkowanej podatkiem VAT,
    - dokonuje jego odliczenia - jeżeli zakup towarów i usług dotyczy działalności zwolnionej z VAT lub nie objętej przepisami ustawy o VAT,
    - dokonuje jego częściowego odliczenia według proporcji ustalonej zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy, jeżeli zakup towarów i usług dotyczy działalności opodatkowanej i zwolnionej z VAT,
    - dokonuje jego częściowego odliczenia według proporcji ustalonej zgodnie z art. 86 ust. 2a-2h, jeżeli zakup towarów i usług dotyczy jednocześnie działalności opodatkowanej, zwolnionej i nie objętej przepisami ustawy o VAT lub opodatkowanej i nie objętej przepisami ustawy o VAT.


























Stan faktyczny:

Instytut zawarł z jedną z jednostek samorządowych umowę o partnerstwie na rzecz realizacji projektu a następnie wspólnie z tą jednostką złożył wniosek o dofinansowanie realizacji projektu w ramach (…).

Wnioskodawcą projektu jest konsorcjum składające się z:

  • instytutu badawczego działającego na podstawie ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych, realizujący zadania związane z prowadzeniem badań naukowych i prac B+R,
  • jednostki samorządu terytorialnego działającej na podstawie ustawy z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie wojewódzkim, realizująca wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu wojewódzkim, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Realizacja wnioskowanego projektu nieinwestycyjnego polegać będzie na rozbudowie systemu zarządzania terenami pogórniczymi na terenie województwa poprzez budowę i udostępnienie w formie portalu internetowego bazy danych o terenach pogórniczych wraz z wyposażeniem jej w algorytmy waloryzacji.

Celem projektu jest wdrożenie nowej, ogólnodostępnej e-usługi w postaci bazy danych terenów pogórniczych na terenie województwa wraz z waloryzacją tych obszarów, na rzecz wsparcia procesu ich przekształceń i ponownego wykorzystania. Projekt obejmuje szereg kompleksowych działań zmierzających do budowy i uruchomienia platformy informacyjnej pn. (…). zwiększającej dostęp do informacji publicznych o terenach pogórniczych i ich otoczeniu w postaci ww. e-usługi. Dodatkowo w ramach projektu udostępnione zostaną zintegrowane w formie cyfrowej rozproszone dotychczas dokumenty i materiały o terenach pogórniczych i prowadzonej na ich obszarze działalności. Realizacja projektu przyczyni się do wsparcia procesu planowania długofalowej polityki inwestycyjnej na terenach pogórniczych, zrównoważonego zarządzania przestrzenią w regionie jak również wspomagania decyzji inwestycyjnych oraz pozyskiwania środków na rewitalizację tych terenów.

Instytutowi jako liderowi projektu została przypisana odpowiedzialność za wszystkie zaplanowane do realizacji w projekcie zadania, przy czym wybrane działania wymagały będą współudziału partnerów konsorcjum. Instytut odpowiedzialny będzie za kształt merytoryczny przedmiotowego projektu jak również organizacyjny. Instytut bierze odpowiedzialność za realizację zadań w zakresie identyfikacji i inwentaryzacji terenów pogórniczych, aktualizację i rozbudowę bazy danych, opracowanie algorytmów waloryzacji terenów pogórniczych jak i organizację zamówienia na budowę portalu informacyjnego umożliwiającego uruchomienie e-usługi. W gestii jednostki samorządowej pozostaje udostępnienie zasobów mu podlegających, w tym danych z bazy, udział w testowaniu usługi na etapie realizacji projektu, jak również pogłębiona identyfikacja interesariuszy i przeprowadzenie z nimi cyklu spotkań warsztatowych. Jednostka samorządowa zapewnia również utrzymanie efektów projektu w okresie jego trwałości.

Utrzymanie celów i trwałości projektu nastąpi poprzez sprawowanie nadzoru merytorycznego nad sposobem funkcjonowania produktu przez oddelegowanych pracowników jednostki samorządowej. Zakłada się, że zadania techniczne obejmujące utrzymanie funkcjonalności systemu i jego rozwój oraz zadania merytoryczne związane z aktualizacją bazy danych o terenach pogórniczych powierzone zostaną podmiotom zewnętrznym. Zakładane w ramach wniosku wskaźniki rezultatu, w tym ilość odtworzeń zrealizowane zostaną poprzez odpowiednie działania promocyjne zarówno na etapie realizacji projektu jak i jego trwałości. Produkt będzie stanowił narzędzie współpracy jednostki samorządowej z podmiotami zaangażowanymi w rekonwersję terenów pogórniczych - podmiotami górniczymi jak również przedsiębiorcami i inwestorami gotowymi do prowadzenia działalności na tych obszarach.

Instytut nie będzie wykorzystywał produktu projektu do działalności o charakterze gospodarczym. Wszelkie prawa do produktu projektu po jego zakończeniu przekazane zostaną jednostce samorządowej, który nie jest przedsiębiorcą w rozumieniu funkcjonalnym i nie prowadzi oraz nie wykorzystuje produktu projektu do działalności o charakterze gospodarczym. Produkt projektu zostanie udostępniony bezpłatnie i bez ograniczeń zainteresowanym podmiotom, zgodnie z zasadami dostępu do informacji publicznej.

Realizacja projektu nie wiąże się z generowaniem przychodów a występujące koszty operacyjne związane są z utrzymaniem trwałości projektu. Wskaźniki rentowności prezentują wyniki zgodne z charakterem projektu, który nie przynosi dochodu. Przeprowadzona analiza finansowa jednoznacznie potwierdza, że otrzymane dofinansowanie w podmiotach realizujących projekt nie generuje korzyści, co wynika z braku dochodów w projekcie. Projekt nie jest przedsięwzięciem ani biznesowym ani inwestycyjnym.

W uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, że:

  1. Jak zostało to zawarte w opisie stanu faktycznego złożonego wniosku, realizacja Projektu obejmuje szereg kompleksowych działań zmierzających do budowy i uruchomienia platformy informacyjnej pn. (…) zwiększającej dostęp do informacji publicznych o terenach po górniczych i ich otoczeniu. Efekty projektu realizowanego w ramach (…), będą wykorzystywane przez podmioty realizujące projekt wyłącznie do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Produkt projektu zostanie udostępniony bezpłatnie i bez ograniczeń zainteresowanym podmiotom, zgodnie z zasadami dostępu do informacji publicznej.
  2. Realizacja projektu nie wiąże się z generowaniem przychodów a występujące koszty operacyjne związane są z utrzymaniem trwałości projektu. Projekt nie jest przedsięwzięciem ani biznesowym ani inwestycyjnym. Tym samym towary i usługi, które będą nabywane przez podmioty realizujące projekt do realizacji ww. projektu - nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Mając na uwadze to, że Instytut:

  • nie zamierza wykorzystywać rezultatów projektu do uzyskiwania przychodów z realizacji prac, których wyniki będą przedmiotem sprzedaży z odpłatnego świadczenia usług,
  • rezultat projektu w postaci portalu internetowego bazy danych o terenach pogórniczych zostanie udostępniony bezpłatnie i bez ograniczeń zainteresowanym podmiotom, zgodnie z zasadami dostępu do informacji publicznej,
    czy Instytutowi będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT od nabywanych towarów i usług w realizowanym projekcie?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Powstała w ramach realizacji projektu infrastruktura wykorzystywana będzie do działalności nie objętej podatkiem VAT. Instytut nie będzie wykorzystywał produktu projektu do działalności o charakterze gospodarczym, tzn. wyniki projektu nie będą przedmiotem sprzedaży z odpłatnego świadczenia usług. Produkt projektu zostanie udostępniony bezpłatnie i bez ograniczeń zainteresowanym podmiotom, zgodnie z zasadami dostępu do informacji publicznej. Projekt nie jest przedsięwzięciem ani biznesowym ani inwestycyjnym a z przeprowadzonej analizy finansowej wynika, że otrzymane w projekcie dofinansowanie, w podmiotach realizujących projekt (lider i partner) - nie generuje korzyści, co wynika z braku dochodów w projekcie. W związku z powyższym w stosunku do poniesionych w projekcie wydatków, Instytutowi nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przestawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższych regulacji wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT lub/i niepodlegających opodatkowaniu VAT.

Podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z opisu sprawy wynika, że Instytut zawarł z jedną z jednostek samorządowych umowę o partnerstwie na rzecz realizacji projektu a następnie wspólnie z tą jednostką złożył wniosek o dofinansowanie realizacji projektu w ramach (…).

Realizacja wnioskowanego projektu nieinwestycyjnego polegać będzie na rozbudowie systemu zarządzania terenami pogórniczymi na terenie województwa poprzez budowę i udostępnienie w formie portalu internetowego bazy danych o terenach pogórniczych wraz z wyposażeniem jej w algorytmy waloryzacji.

Celem projektu jest wdrożenie nowej, ogólnodostępnej e-usługi w postaci bazy danych terenów pogórniczych na terenie województwa wraz z waloryzacją tych obszarów, na rzecz wsparcia procesu ich przekształceń i ponownego wykorzystania. Projekt obejmuje szereg kompleksowych działań zmierzających do budowy i uruchomienia platformy informacyjnej pn. (…) zwiększającej dostęp do informacji publicznych o terenach pogórniczych i ich otoczeniu w postaci ww. e-usługi. Instytutowi jako liderowi projektu została przypisana odpowiedzialność za wszystkie zaplanowane do realizacji w projekcie zadania, przy czym wybrane działania wymagały będą współudziału partnerów konsorcjum.

Efekty projektu realizowanego w ramach (…), będą wykorzystywane przez podmioty realizujące projekt wyłącznie do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Produkt projektu zostanie udostępniony bezpłatnie i bez ograniczeń zainteresowanym podmiotom, zgodnie z zasadami dostępu do informacji publicznej. Realizacja projektu nie wiąże się z generowaniem przychodów a występujące koszty operacyjne związane są z utrzymaniem trwałości projektu. Projekt nie jest przedsięwzięciem ani biznesowym ani inwestycyjnym. Tym samym towary i usługi, które będą nabywane przez podmioty realizujące projekt do realizacji ww. projektu - nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego Wnioskodawca ma wątpliwości, czy będzie mu przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT od nabywanych towarów i usług w związku z realizacją ww. projektu.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT, w ramach działalności gospodarczej, do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku VAT od nabywanych towarów i usług w związku z realizacją przedmiotowego projektu. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, ponieważ – jak wynika z okoliczności sprawy - efekty realizowanego projektu będą wykorzystywane przez podmioty realizujące projekt wyłącznie do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Towary i usługi, które będą nabywane przez podmioty realizujące projekt do realizacji ww. projektu - nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W konsekwencji, Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku VAT od nabywanych towarów i usług w związku z realizacją projektu w ramach (…).

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Zgodnie z art. 57a ww. ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj