Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-2.4012.157.2020.3.AR
z 29 czerwca 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 900 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 20 lutego 2020 r. (data wpływu 25 lutego 2020 r.) uzupełnionym pismem z 4 czerwca 2020 r. (data wpływu 4 czerwca 2020 r.) oraz pismem z dnia 23 czerwca 2020 r. (23 czerwca 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT z tytułu poniesionych kosztów na realizację inwestycji pn. „….” polegającej na dostawie oraz montażu instalacji fotowoltaicznej w części dotyczącej budynku socjalnego w R. – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 lutego 2020 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT z tytułu poniesionych kosztów na realizację inwestycji pn. „…” polegającej na dostawie oraz montażu instalacji fotowoltaicznej w części dotyczącej budynku socjalnego w R. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 4 czerwca 2020 r. (data wpływu 4 czerwca 2020 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z 6 maja 2020 r. znak: 0111-KDIB3-2.4012.157.2020.1.AR oraz pismem z dnia 23 czerwca 2020 r. (data wpływu 23 czerwca 2020 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z 16 czerwca 2020 r. znak: 0111-KDIB3-2.4012.157.2020.2.AR

We wniosku, uzupełnionym pismem z 4 czerwca 2020 r. oraz pismem z 23 czerwca 2020 r., przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina zwraca się z prośbą o wydanie interpretacji indywidualnej w sprawie możliwości prawnej odliczenia podatku od towarów i usług (VAT), w związku z planowanym projektem pn. „….”.

Na realizację inwestycji gmina zabezpieczyła środki z budżetu gminy, jak również wystąpiła z wnioskiem o wsparcie do urzędu marszałkowskiego województwa o środki z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego województwa na lata 2014-2020.

Gmina (wnioskodawca) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Oprócz wykonywania czynności o charakterze statutowym niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gmina prowadzi działalność opodatkowaną w zakresie sprzedaży, wynajmu posiadanych przez nią lokali użytkowych i mieszkalnych stosując odpowiednio stawkę VAT 23% oraz stawkę zwolnioną od podatku VAT.

Wnioskodawca planuje realizację zadania polegającego na dostawie i montażu na budynkach użyteczności publicznej instalacji fotowoltaicznych. Instalacje zlokalizowane będą na połaciach dachowych trzech budynków użyteczności publicznej będących własnością gminy:

  • budynek Szkoły Podstawowej w K.,
  • budynek urzędu miejskiego w K.,
  • budynek socjalny w R.

Wnioskodawca informuje, że jest organem prowadzącym dla jednostek użyteczności publicznej tj. Szkoła Podstawowa w K., Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji w K., dla których to przewiduje się instalację fotowoltaniki.

Wymienionymi jednostkami budżetowymi zarządzają dyrektorzy/kierownicy w zakresie udzielonych pełnomocnictw.

Gminne jednostki budżetowe nie posiadają osobowości prawnej, co oznacza, że nie działają w imieniu własnym. Wszelką działalność prowadzą w imieniu i na rachunek gminy, gdyż nie mogą samodzielnie zaciągać zobowiązań oraz nabywać praw we własnym imieniu. Każda czynność cywilnoprawna jest czynnością gminy dokonana w jej imieniu i na jej rzecz z tego względu prawo własności nie może przysługiwać jednostkom budżetowym, tylko gminie (jednostce samorządu terytorialnego).

Realizowany projekt należy do zadań własnych gminy stosowanie do art. 7 ust. 1 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. Właścicielem przedmiotu projektu będzie gmina, który nieodpłatnie zostanie przekazany dla miejskiego ośrodka sportu i rekreacji oraz Szkoły podstawowej w K. na podstawie art. 12 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 o finansach publicznych. Eksploatacja przedmiotu projektu będzie czynnością niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a tym samym niezwiązana z czynnościami opodatkowanymi gminy.

Uzyskana opinia jest niezbędna do przedłożenia w urzędzie marszałkowskim województwa w B. w celu rozliczenia ww. inwestycji.

W uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca na wezwanie Organu złożył wyjaśnienia, które wraz z pytaniami przedstawiono poniżej.

Pytanie Organu „Proszę jednoznacznie wskazać do jakich kategorii czynności Gmina będzie wykorzystywała za pomocą swoich jednostek organizacyjnych poszczególne budynki użyteczności publicznej, tj.:

  • do czynności opodatkowanych podatkiem VAT (proszę wskazać jakich),
  • do czynności zwolnionych od podatku VAT (proszę wskazać jakich oraz na jakiej podstawie prawnej czynności te korzystają ze zwolnienia),
  • do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT (proszę wskazać jakich),
  • do różnych kategorii czynności, proszę wskazać jakich, (np. czynności niepodlegające opodatkowaniu oraz czynności opodatkowane podatkiem, albo czynności opodatkowane oraz zwolnione od podatku, itp.).

Należy wskazać odrębnie dla każdego budynku.”

Wnioskodawca odpowiedział, że „Wnioskodawca planuje realizację zadania polegającego na dostawie i montażu na budynkach użyteczności publicznej instalacji fotowoltaicznych. Instalacje zlokalizowane będą na połaciach dachowych trzech budynków użyteczności publicznej będących własnością gminy, tj.:

  • Budynek Szkoły Podstawowej w K. został przekazany w trwały zarząd jednostce budżetowej gminy. Planowana inwestycja nie będzie wykorzystywana na cele związane z czynnościami opodatkowanymi. Sporadycznie i w niewielkim zakresie budynek może być wykorzystywany również do czynności opodatkowanych podatkiem VAT na podstawie zawieranych umów cywilnoprawnych.
  • Budynek Urzędu Miejskiego w K. jest wykorzystywany na potrzeby jednostki obsługującej Gminę. Planowana inwestycja nie będzie wykorzystywana na cele związane z czynnościami opodatkowanymi.
  • Budynek socjalny w R. służy jednostce obsługującej Gminę. Planowana inwestycja nie będzie wykorzystywana na cele związane z czynnościami opodatkowanymi.”

Termin realizacji inwestycji: 28 luty 2020 r. – 14 grudnia 2020 r.

Wnioskodawca jest organem prowadzącym dla jednostki budżetowej, tj. Szkoły Podstawowej w K. Jednostka zarządzana jest przez Dyrektora w zakresie udzielonych pełnomocnictw. Wszelka działalność prowadzona jest w imieniu Gminy oraz na jej rachunek.

Wnioskodawca uzupełniając, nadmienia iż w pierwotnej wersji wniosku złożonym dnia 20 lutego 2020 roku błędnie wskazano, że przedmiot projektu zostanie przekazany Miejskiemu Ośrodkowi Kultury Sportu i Rekreacji w K. W związku z powyższym ww. instalacja nie zostanie przekazana samorządowej instytucji kultury.

Realizowany projekt należy do zadań własnych Gminy stosownie do art. 7 ust. 1 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. Właścicielem przedmiotu projektu będzie Gmina, która nieodpłatnie przekaże instalacje fotowoltaiczne Szkole Podstawowej w K. na podstawie art. 12 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych. Eksploatacja przedmiotu projektu będzie czynnością niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a tym samym niezwiązana z czynnościami opodatkowanymi Gminy.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 23 czerwca 2020 r. odpowiadając na drugie wezwanie Organu Wnioskodawca udzielił w odpowiedzi na poniższe pytania następujących wyjaśnień.

Pytanie Organu „W związku ze podaniem informacji, że z jednej strony budynek Szkoły Podstawowej w K. sporadycznie i w niewielkim zakresie może być wykorzystywany również do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, a z drugiej strony że inwestycja nie będzie wykorzystywana na cele związane z czynnościami opodatkowanymi proszę o jednoznaczne wskazanie jakie kategorie czynności wykonywane są/będą w ww. budynku Szkoły Podstawowej w K., tj.:

  • czynności opodatkowane podatkiem VAT (proszę wskazać jakie),
  • czynności zwolnione od podatku VAT (proszę wskazać jakie oraz na jakiej podstawie prawnej czynności te korzystają ze zwolnienia),
  • czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem VAT (proszę wskazać jakie),
  • różne kategorie czynności, proszę wskazać jakie (np. czynności niepodlegające opodatkowaniu oraz czynności opodatkowane podatkiem, albo czynności opodatkowane oraz zwolnione od podatku, itp.)”,

Wnioskodawca odpowiedział, że „Budynek Szkoły Podstawowej w K. został przekazany w trwały zarząd jednostce budżetowej gminy. Służy gminie do realizacji zadań własnych w zakresie edukacji. Ponadto w budynku szkoły znajduje się sala sportowa, która może być przez gminę odpłatnie wynajmowana. Najem odbywa się na wniosek zainteresowanych. Występują miesiące, w których wynajem sali nie występuje ze względu na brak zainteresowania. W 2019 roku sprzedaż opodatkowana netto wyniosła 397,32 zł (wynajem sali), a sprzedaż zwolniona wyniosła 78.656,45 zł (opłaty za dożywianie uczniów). Planowana inwestycja nie będzie wykorzystywana na cele związane z czynnościami opodatkowanymi.

Pytanie Organu „W związku z podaniem informacji, że budynek Urzędu Miejskiego w K. jest wykorzystywany na potrzeby jednostki obsługującej Gminę oraz planowana inwestycja nie będzie wykorzystywana na cele związane z czynnościami opodatkowanymi, proszę o jednoznaczne wskazanie jakie kategorie czynności wykonywane są/będą w ww. budynku Urzędu Miejskiego w K., tj.:

  • czynności opodatkowane podatkiem VAT (proszę wskazać jakie),
  • czynności zwolnione od podatku VAT (proszę wskazać jakie oraz na jakiej podstawie prawnej czynności te korzystają ze zwolnienia),
  • czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem VAT (proszę wskazać jakie),
  • różne kategorie czynności, proszę wskazać jakie (np. czynności niepodlegające opodatkowaniu oraz czynności opodatkowane podatkiem, albo czynności opodatkowane oraz zwolnione od podatku, itp.)”,

Wnioskodawca odpowiedział, że „Budynek Urzędu Miejskiego w K. jest wykorzystywany na potrzeby jednostki obsługującej gminę. Sprzedaż opodatkowana w 2019 roku wyniosła – 608.538,44 zł (sprzedaż nieruchomości, wynajem lokali użytkowych, dzierżawa gruntów, realizacja zadania pn. „Instalacje solarne na potrzeby mieszkańców Gminy K.), sprzedaż zwolniona wyniosła 22.820,22 zł (wynajem lokali mieszkalnych). Planowana inwestycja nie będzie wykorzystywana na cele związane z czynnościami opodatkowanymi.”

Pytanie Organu „W związku ze wskazaniem Wnioskodawcy, że budynek socjalny w R. służy jednostce obsługującej Gminę oraz brakiem wskazania do jakich kategorii czynności będzie wykorzystywany ten budynek proszę o jednoznaczne wskazanie jakie kategorie czynności wykonywane są/będą w ww. budynku socjalnym w R., tj.:

  • czynności opodatkowane podatkiem VAT (proszę wskazać jakie),
  • czynności zwolnione od podatku VAT (proszę wskazać jakie oraz na jakiej podstawie prawnej czynności te korzystają ze zwolnienia),
  • czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem VAT (proszę wskazać jakie),
  • różne kategorie czynności, proszę wskazać jakie (np. czynności niepodlegające opodatkowaniu oraz czynności opodatkowane podatkiem, albo czynności opodatkowane oraz zwolnione od podatku, itp.)”,

Wnioskodawca odpowiedział, że „Budynek socjalny w R. stanowi własność gminy, nie jest przekazany innej jednostce organizacyjnej. Udostępniony jest do korzystania jako zaplecze sanitarne pracownikom samorządowej instytucji kultury. W budynku nie jest prowadzona działalność opodatkowana podatkiem VAT. Budynek nie będzie wykorzystywany na cele związane z czynnościami opodatkowanymi.”

Gmina nie działa w charakterze podatnika VAT, lecz wykonuje zadania własne wynikające z przepisów ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, tj. zaspokojenie zbiorowych potrzeb wspólnoty, sprawy ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami (art. 7 ust. 1 pkt 1 usg).

Gmina prowadzi działalność niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT. Sporadycznie i w niewielkim zakresie realizowane są zadania związane z czynnościami opodatkowanymi na podstawie zawieranych umów cywilnoprawnych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy z tytułu poniesionych kosztów na realizację inwestycji pn. „….” polegającej na dostawie oraz montażu instalacji fotowoltaicznej, której beneficjentem będzie gmina – będzie przysługiwało gminie prawo odliczanie podatku VAT?

Stanowisko Wnioskodawcy (stanowisko ostatecznie sformułowane w piśmie z 4 czerwca 2020 r.):

Gmina jako organ władzy publicznej jest zarejestrowana w urzędzie skarbowym jako czynny podatnik VAT.

Zgodnie z treścią art. 86 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług możliwość odliczenia podatku VAT przysługuje podatnikom w zakresie w jakim te towary i usługi są wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych.

W opisanym zdarzeniu przyszłym brak jest związku nabytych towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną prowadzoną przez Gminę. Gmina jako podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W rejestrze podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług oraz innych tytułów prowadzonego przez gminę ujmowane są jedynie faktury związane z dalszą sprzedażą opodatkowaną. Natomiast, w tym przypadku faktury wystawione w ramach opisanego projektu z całości będą wydatkiem gminy wraz z podatkiem VAT. Przekazanie nieodpłatne instalacji fotowoltaicznych jednostkom podległym, nie będzie wiązało się z czerpaniem korzyści materialnych przez gminę. W uzupełnieniu jako nabywca towarów i usług w fakturach VAT związanych z realizowanym projektem będzie figurował Wnioskodawca czyli Gmina.

Przyszłe zdarzenie nie będzie wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, dlatego też nie ma możliwości odliczenia podatku VAT związanego z wydatkami poniesionymi na realizację zadania.

Stanowisko końcowe gminy dotyczące zadania pn. „…” jest następujące: gmina nie ma możliwości odliczenia podatku VAT zapłaconego w cenie nabytych towarów i usług przy realizacji ww. inwestycji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie braku możliwości odliczenia podatku VAT w związku z planowanym projektem pn. „….” w części dotyczącej montażu instalacji fotowoltaicznej na budynku socjalnym w R. jest prawidłowe.

Na wstępie należy zaznaczyć, że niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie braku możliwości odliczenia podatku VAT w związku z planowanym projektem pn. „…” w części dotyczącej montażu instalacji fotowoltaicznej na budynku socjalnym w R. Wniosek z dnia 20 lutego 2020 r. w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w związku z ww. projektem w części dotyczącej montażu instalacji fotowoltaicznej na budynku Szkoły Podstawowej w K. oraz na budynku Urzędu Miejskiego w K. będzie przedmiotem odrębnego rozstrzygnięcia.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106 ze zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r., poz. 713), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 powołanej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.


Do zadań własnych Gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ust. 1 cyt. ustawy). W szczególności zadania własne obejmują sprawy edukacji publicznej oraz utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 7 ust. 1 pkt 8 i 15 ustawy o samorządzie gminnym).

Z opisu sprawy wynika, że Gmina realizuje projekt pn. „…”. Wnioskodawca planuje realizację zadania polegającego na dostawie i montażu na budynkach użyteczności publicznej instalacji fotowoltaicznych. Instalacje zlokalizowane będą na połaciach dachowych trzech budynków użyteczności publicznej będących własnością gminy tj. m.in. budynek socjalny w R. Budynek stanowi własność gminy, nie jest przekazany innej jednostce organizacyjnej. Udostępniony jest do korzystania jako zaplecze sanitarne pracownikom samorządowej instytucji kultury. W budynku nie jest prowadzona działalność opodatkowana podatkiem VAT. Budynek nie będzie wykorzystywany na cele związane z czynnościami opodatkowanymi.

Gmina nie działa w charakterze podatnika VAT, lecz wykonuje zadania własne wynikające z przepisów ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, tj. zaspokojenie zbiorowych potrzeb wspólnoty, sprawy ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami (art. 7 ust. 1 pkt 1 usg).

Odnosząc się do wątpliwości Wnioskodawcy dotyczących braku możliwości odliczenia podatku VAT w związku z planowanym projektem pn. „…” w części dotyczącej montażu instalacji fotowoltaicznej na budynku socjalnym w R., należy wskazać, że obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W odniesieniu do zakupów towarów i usług związanych z planowaną inwestycją – w zakresie instalacji paneli fotowoltaicznych na budynku socjalnym w R. związek taki nie występuje. Wnioskodawca wprost wskazał, że budynek stanowi własność gminy, nie jest przekazany innej jednostce organizacyjnej. W budynku nie jest prowadzona działalność opodatkowana podatkiem VAT. Budynek nie będzie wykorzystywany na cele związane z czynnościami opodatkowanymi.

W konsekwencji, ze względu na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją ww. projektu w części dotyczącej instalacji paneli fotowoltaicznych na budynku socjalnym w R.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy w powyższym zakresie jest prawidłowe.

Zaznacza się, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Niniejszą interpretacje wydano na podstawie przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu zdarzenia przyszłego, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w…., za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną

na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Zgodnie z art. 57a ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj