Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDWP.4011.10.2020.1.PP
z 3 czerwca 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900 z poźn.zm.) w zw. z art. 15zzs ust. 7 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. z 2020 r., poz. 374 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 9 marca 2020 r. (data wpływu 10 marca 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych zbycia nieruchomości – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 10 marca 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych zbycia nieruchomości.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawczyni jest osobą fizyczną nieprowadzącą działalność gospodarczej.
W roku 2005 Wnioskodawczyni nabyła wraz z małżonkiem, do majątku wspólnego nieruchomość gruntową w postaci działki rolnej nr (…) o powierzchni 0,6479 hektara objętej księgą wieczystą nr (…) prowadzoną przez Sąd Rejonowy.

W roku 2012 nabyła, również wraz z małżonkiem, do majątku wspólnego dwie nieruchomości gruntowe tj. nieruchomość objętą księgą wieczystą nr (…) prowadzoną przez Sąd Rejonowy składającą się z trzech działek rolnych o nr (…) o łącznej powierzchni 0,6308 hektara oraz nieruchomość gruntową objętą księgą wieczystą nr (…) prowadzoną przez Sąd Rejonowy składającą się z dwóch działek o numerach (…) o łącznej powierzchni 0,6310 hektara. Wszystkie wskazane powyżej nieruchomości gruntowe położone są w miejscowości (…). Zgodnie z wiedzą Wnioskodawczyni dla terenów na których położone są wskazane powyżej nieruchomości gruntowe Rada Gminy nie uchwaliła miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.


Wskazane powyżej nieruchomości zostały przez Wnioskodawczynię i jej małżonka nabyte w drodze zakupu od najbliższej rodziny (siostry małżonka) która znajdowała się wtedy w trudnej sytuacji finansowej po śmierci swojego męża i dlatego Wnioskodawczyni i jej małżonek zdecydowała się nabyć od niej przedmiotowe nieruchomości bez określonego celu co do ich przyszłego wykorzystania. Od chwili nabycia rodzina Wnioskodawczyni (siostra męża) wykorzystywała działki jako pole uprawne.


Małżonek Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą (sklep mięsny) opodatkowaną na zasadach ogólnych, jednak wskazane powyżej nieruchomości gruntowe zostały nabyte do majątku prywatnego, niezwiązanego z prowadzoną działalnością gospodarczą małżonka i nigdy nie były wykorzystywane w tej działalności.


Oprócz wskazanych we wniosku nieruchomości, Wnioskodawczyni posiada wspólnie z małżonkiem grunty rolne o powierzchni 0,54 ha nabyte około roku 2015 i grunty rolne 0,36 ha nabyte około roku 2008 oraz 6 działek po około 700 m2 (nabyte w roku 2016, są to łąki), wszystkie nabyte drogą kupna bez określonego celu. Nieruchomości te mogą być w przyszłości przeznaczone do sprzedaży a obecnie są wykorzystywane jako grunty rolne lub łąki.


Poszczególne, nabyte działki przez cały okres ich posiadania, ze względu na to, że są to działki będące gruntem rolnym, były uprawiane przez najbliższą rodzinę (siostrę małżonka), prowadzącą gospodarstwo rolne (nieodpłatnie).


Wnioskodawczyni sama nie jest i nigdy nie była rolnikiem w rozumieniu ustawy o kształtowaniu ustroju rolnego i nigdy samodzielnie nie prowadziła gospodarstwa rolnego.


Żadna z nabytych przez Wnioskodawczynię działek nie była nigdy przedmiotem ani najmu, ani dzierżawy, jedynie uprawiane były one przez siostrę małżonka Wnioskodawczyni na zasadzie nieodpłatnego użyczenia.


Wnioskodawczyni chce dokonać sprzedaży wszystkich działek które są przedmiotem wniosku o interpretację indywidualną. Termin ewentualnej sprzedaży jest uzależniony od znalezienia potencjalnego nabywcy zainteresowanego zakupem przedmiotowych działek.


Ze względu na uwarunkowania zawarte w Ustawie o kształtowaniu ustroju rolnego, przed planowanym zbyciem wskazanych powyżej działek rolnych, Wnioskodawczym dokona ich podziału geodezyjnego na mniejsze działki. W konsekwencji przedmiotem odpłatnego zbycia będzie kilkanaście mniejszych działek wydzielonych ze wskazanych powyżej nieruchomości gruntowych. Wnioskodawczym zamierza dokonać odpłatnego zbycia wydzielonych działek na rzecz osób fizycznych i podmiotów gospodarczych. Odpłatne zbycie będzie obejmowało kilka transakcji sprzedaży.


Do działek, o których mowa we wniosku nie zostały przyłączone media. Jeżeli media zostaną w przyszłości przyłączone do przedmiotowych działek to nastąpi to z inicjatywy ewentualnego nabywcy.


W celu sprzedania nieruchomości Wnioskodawczyni nie zamierza podejmować żadnych działań marketingowych ponieważ do Wnioskodawczyni i jej małżonka z własnej inicjatywy zgłosił się potencjalny nabywca.


Gdyby potencjalny nabywca o którym mowa powyżej zrezygnował z zakupu, Wnioskodawczyni prawdopodobnie będzie ogłaszała się na portalu internetowym (portalach internetowych), zamieszczając ogłoszenie o sprzedaży przedmiotowych działek.


Na chwilę obecną teren na którym znajdują się działki będące przedmiotem niniejszego wniosku, nie jest objęty miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego.


Na moment składania wniosku o interpretację, dla działek będących przedmiotem interpretacji nie zostały wydane decyzje o warunkach zabudowy. To czy w momencie ich sprzedaży zostanie złożony wniosek o wydanie decyzji o warunkach zabudowy i kto ewentualnie taki wniosek złoży, jest uzależnione od tego kto będzie kupującym i jakie przedstawi warunki (propozycje).

Działki będące przedmiotem wniosku stanowią w całości majątek wspólny Wnioskodawczyni i małżonka.


Powodem dla którego Wnioskodawczyni rozważa możliwość sprzedaży przedmiotowych działek są informacje iż siostra męża która obecnie uprawia działki w przyszłości chce zrezygnować z ich uprawiana i jednocześnie do Wnioskodawczyni i jej małżonka zgłosił się z własnej inicjatywy potencjalny nabywca. Wnioskodawczyni w chwili obecnej nie ma sprecyzowanego celu na jaki przeznaczy środki uzyskane z ewentualnej sprzedaży przedmiotowych działek.


Wnioskodawczyni nie dokonywała wcześniej sprzedaży innych nieruchomości.


Wnioskodawczyni pragnie nadmienić że przedstawione w niniejszym wniosku zdarzenie przyszłe było już przedmiotem interpretacji indywidualnej wydanej na postawie wniosku złożonego przez małżonka Wnioskodawczyni. Jest to interpretacja z dnia 26 lutego 2020 r. Nr 0115-KDIT3.4011.447.2019.2.MU. Dlatego też powyższy opis stanu faktycznego jest taki sam jak we wniosku małżonka wnioskodawczyni oraz jego uzupełnieniu. Jednakże w wydanej na wniosek małżonka Wnioskodawczyni interpretacji indywidualnej wskazano iż w świetle art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej wydana interpretacja jest wiążąca jedynie dla podatnika występującego z wnioskiem, dlatego też Wnioskodawczyni występuje z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej która będzie wiążąca dla niej.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy planowane, przyszłe odpłatne zbycie nieruchomości gruntowych opisanych w poz. 74 będzie stanowiło źródło przychodu o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i w konsekwencji będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych?


Zdaniem Wnioskodawczyni, planowane, przyszłe odpłatne zbycie nieruchomości gruntowych opisanych w poz. 74 nie będzie stanowiło źródła przychodu o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ponieważ odpłatny zbycie nie nastąpi przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie i odpłatny zbycie nie nastąpi w wykonaniu działalności gospodarczej.


Zdaniem Wnioskodawczyni ze względu na fakt, iż działania które podejmie przed dokonaniem odpłatnego zbycia przedmiotowych nieruchomości gruntowych tj. sam ich podział geodezyjny na mniejsze działki rolne nie noszą znamion wykonywania działalności gospodarczej a odpłatne zbycie nieruchomości nastąpi po upływie 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie, w konsekwencji odpłatne zbycie przedmiotowych nieruchomości gruntowych nie stanowi przychodu o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 1387, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do treści art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jednym ze źródeł przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

  1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
  2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  3. prawa wieczystego użytkowania gruntów,

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a)˗c) przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.


Podkreślić należy, że przepis art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy formułuje generalną zasadę, zgodnie z którą sprzedaż nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości oraz praw określonych w tym przepisie przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, jeżeli nie następuje w ramach wykonywania działalności gospodarczej, rodzi obowiązek podatkowy w postaci zapłaty podatku dochodowego. Tym samym, jeżeli odpłatne zbycie nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości oraz ww. praw nastąpi po upływie pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie i nie następuje w ramach wykonywania działalności gospodarczej – nie jest źródłem przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a tym samym kwota uzyskana ze sprzedaży nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości oraz ww. praw w ogóle nie podlega opodatkowaniu.


Zatem, przychód z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości lub jej części oraz udziału w nieruchomości nie powstanie, jeżeli spełnione są łącznie dwa warunki:

  • odpłatne zbycie nieruchomości nie następuje w wykonywaniu działalności gospodarczej (nie stanowi przedmiotu działalności gospodarczej) oraz
  • zostało dokonane po upływie pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło jej nabycie.


Zgodnie z art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:

  1. wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
  2. polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  3. polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych,

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.


Użyte w ww. przepisie pojęcie pozarolniczej działalności gospodarczej opiera się na trzech przesłankach:

  • zarobkowym celu działalności,
  • wykonywaniu działalności w sposób zorganizowany i ciągły,
  • prowadzeniu działalności we własnym imieniu i na własny lub cudzy rachunek.


Działalność jest wtedy zarobkowa, gdy jest zdolna do potencjalnego generowania zysku, a jej przeznaczeniem jest zapewnienie określonego dochodu. Działalność musi być tak prowadzona i ukierunkowana, aby była w stanie zyski faktycznie osiągnąć. Jednakże, brak zysku z podjętych działań noszących znamiona działalności gospodarczej nie oznacza, że działalność taka nie była faktycznie prowadzona. Prowadzenie działalności gospodarczej zawsze wiąże się z ryzykiem nieosiągnięcia dochodów. Zarobkowego charakteru nie mają działania, których wyłącznym celem jest zaspokojenie własnych potrzeb osoby podejmującej określone czynności.


Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wymagają również, aby czynności wykonywane były w sposób zorganizowany i ciągły, przy czym możliwe jest osiąganie dochodów z tego rodzaju działalności bez spełnienia niektórych formalnych elementów organizacji (np. rejestracji urzędowej), gdyż prowadzenie działalności gospodarczej jest kategorią obiektywną, niezależnie od tego, jak działalność tę ocenia sam prowadzący ją podmiot i jak ją nazywa oraz czy dopełnia ciążących na nim obowiązków z działalnością tą związanych.


Co do kryterium ciągłości w wykonywaniu działalności gospodarczej, to jego wprowadzenie przez ustawodawcę miało na celu wyeliminowanie z pojęcia działalności gospodarczej przedsięwzięć o charakterze incydentalnym i sporadycznym. Ciągłość w wykonywaniu działalności gospodarczej oznacza względnie stały zamiar jej wykonywania. Nie wyklucza on jednak możliwości prowadzenia działalności gospodarczej tylko sezonowo lub do czasu osiągnięcia postawionego przez dany podmiot celu i to bez względu na okres, w którym cel ten miałby być realizowany. Do zachowania ciągłości wystarczające jest, aby z całokształtu okoliczności sprawy wynikał zamiar powtarzania określonego zespołu konkretnych działań w celu osiągnięcia efektu w postaci zarobku. Natomiast, przez powtarzalność rozumie się cały szereg wielokrotnie powtarzanych czynności podejmowanych w konkretnym celu. Taki zespół wielokrotnie powtarzanych czynności (nie zaś czynności sporadyczne, oderwane od siebie, niepowiązane ze sobą) w dziedzinie wytwórczej, usługowej lub handlowej podejmowanych w celach zarobkowych i na własny rachunek, można uznać za prowadzenie działalności gospodarczej.


Wobec powyższego, w celu właściwego zakwalifikowania skutków działań podjętych przez Wnioskodawczynię do właściwego źródła przychodu należy ocenić zamiar, okoliczności i cel działań związanych z odpłatnym zbyciem nieruchomości (działek), o których mowa we wniosku.


Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika m.in, że w 2005 r. Wnioskodawczyni nabyła nieruchomość gruntową w postaci działki rolnej nr (…) o pow. 0,6479 ha, w 2012 r. nabyła dwie nieruchomości gruntowe, tj. jedną składająca się z trzech działek rolnych o nr (…) o łącznej powierzchni 0,6308 ha oraz drugą składającą się z dwóch działek o numerach (…) o łącznej powierzchni 0,6310 ha.


Małżonek Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą (sklep mięsny) opodatkowaną na zasadach ogólnych, jednak wskazane powyżej nieruchomości gruntowe zostały nabyte do majątku prywatnego, niezwiązanego z prowadzoną działalnością gospodarczą małżonka i nigdy nie były wykorzystywane w tej działalności.


W przyszłości Wnioskodawczyni zamierza dokonać odpłatnego zbycia (sprzedaży) wszystkich wskazanych powyżej nieruchomości gruntowych. Wnioskodawczyni dokona ich podziału geodezyjnego na mniejsze działki. W konsekwencji przedmiotem odpłatnego zbycia będzie kilkanaście mniejszych działek wydzielonych ze wskazanych powyżej nieruchomości gruntowych. Wnioskodawczyni zamierza dokonać odpłatnego zbycia wydzielonych działek na rzecz osób fizycznych i podmiotów gospodarczych. Odpłatne zbycie będzie obejmowało kilka transakcji sprzedaży.


Jednocześnie Wnioskodawczyni nie będzie dokonywała innych czynności związanych z przedmiotowymi nieruchomościami gruntowymi, tzn. nie będzie występowała o opracowanie miejscowego planu zagospodarowana przestrzennego dla zbywanego gruntu, nie będzie dokonywał uzbrojenia terenu, nie będzie podejmował działań marketingowych w celu sprzedaży działek.


Jedyną czynnością której Wnioskodawczyni dokona przed planowanym odpłatnym zbyciem przedmiotowych nieruchomości gruntowych będzie wskazany powyżej podział geodezyjny na mniejsze działki.


Nieruchomości, o których mowa we wniosku zostały przez Wnioskodawczynię nabyte w drodze zakupu od najbliższej rodziny (siostry męża), która znajdowała się w trudnej sytuacji finansowej po śmierci swojego męża, i dlatego Wnioskodawczyni zdecydowała się nabyć od niej przedmiotowe nieruchomości bez określonego celu, co do ich przyszłego wykorzystania. Od chwili nabycia rodzina Wnioskodawczyni (siostra męża) wykorzystywała działki jako pole uprawne.


Przedmiotowe działki są gruntem rolnym, były uprawiane przez siostrę małżonka Wnioskodawczyni, prowadzącą gospodarstwo rolne (nieodpłatnie).


Żadna z nabytych działek nie była nigdy przedmiotem ani najmu, ani dzierżawy, jedynie uprawiane były one przez jego siostrę na zasadzie nieodpłatnego użyczenia.


Wnioskodawczyni ze względu na wymiary działek (poszczególne, pojedyncze działki są wąskie) chce dokonać sprzedaży wszystkich działek, które są przedmiotem wniosku o interpretację indywidualną. Termin ewentualnej sprzedaży jest uzależniony od znalezienia potencjalnego nabywcy, zainteresowanego zakupem przedmiotowych działek.

Powodem, dla którego Wnioskodawczyni rozważa możliwość sprzedaży przedmiotowych działek są informacje, iż siostra męża, która obecnie uprawia działki w przyszłości chce zrezygnować z ich uprawiana i jednocześnie do Wnioskodawczyni zgłosił się z własnej inicjatywy potencjalny nabywca. Wnioskodawczyni w chwili obecnej nie ma sprecyzowanego celu na jaki przeznaczy środki uzyskane z ewentualnej sprzedaży przedmiotowych działek.


Do działek, o których mowa we wniosku, nie zostały przyłączone media. Jeżeli media zostaną w przyszłości przyłączone do przedmiotowych działek, to nastąpi to z inicjatywy ewentualnego nabywcy.


W celu sprzedania nieruchomości Wnioskodawczyni nie podejmie żadnych działań marketingowych, do Wnioskodawcy z własnej inicjatywy zgłosił się potencjalny nabywca.


W obecnej chwili Wnioskodawca nie zamierza szukać nabywców.


Gdyby potencjalny nabywca, o którym mowa powyżej zrezygnował z zakupu, Wnioskodawczyni prawdopodobnie będzie ogłaszała się na portalu internetowym (portalach internetowych), zamieszczając ogłoszenie o sprzedaży przedmiotowych działek.


Ponadto Wnioskodawczyni wskazała, że sprzedaż przedmiotowych działek nie nastąpi w wykonaniu działalności gospodarczej. Działki będące przedmiotem wniosku stanowią w całości majątek wspólny Wnioskodawczyni i małżonka.


Okoliczności opisane we wniosku wskazują, że planowane przez Wnioskodawczynię odpłatne zbycie działek nr (…) o pow. 0,6479 ha; nr (…) o łącznej powierzchni 0,6308 ha oraz nr (…) o łącznej powierzchni 0,6310 ha, nie nastąpi w ramach zorganizowanej i ciągłej działalności, która wyczerpywałaby znamiona działalności gospodarczej, określonej w art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


W związku z powyższym, przychód jaki uzyska Wnioskodawczyni z odpłatnego zbycia ww. działek nie stanowi przychodu z pozarolniczej działalności gospodarczej, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


W konsekwencji, skutki podatkowe odpłatnego zbycia przedmiotowych działek należy rozpatrywać w kontekście przepisu art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, czyli przychodu z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości.


W przypadku sprzedaży nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości oraz praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ww. ustawy, decydujące znaczenie w kwestii opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych uzyskanego z tego tytułu dochodu ma moment i sposób ich nabycia.


W świetle powyższego, zgodnie z powołanym art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, datę nabycia przedmiotowych działek, należy utożsamiać z datą jej nabycia przez Wnioskodawczynię.


Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawczyni nabyła przedmiotowe działki w roku 2005 r. oraz 2012 r.


Wobec powyższego należy stwierdzić, że planowane zbycie przez Wnioskodawczynię ww. działek, nie będzie stanowić przychodu ze źródła przychodu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż okres pięcioletni, o którym mowa w tym przepisie niewątpliwie minął, i tym samym na Wnioskodawczyni nie będzie ciążył obowiązek zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych z tego tytułu, gdyż w wyniku sprzedaży przedmiotowych działek, jak to wykazano powyżej, u Wnioskodawczyni nie powstanie w ogóle przychód, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawczyni jest prawidłowe.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj