Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-3.4013.30.2020.1.JS
z 15 kwietnia 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 900 ze zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 13 lutego 2020 r. (data wpływu 20 lutego 2020 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania akcyzą posiadania oraz oferowania na sprzedaż aromatów, które nie są przeznaczone do wykorzystania w papierosach elektronicznych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 lutego 2020 r. wpłynął do Organu wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania akcyzą posiadania oraz oferowania na sprzedaż aromatów, które nie są przeznaczone do wykorzystania w papierosach elektronicznych.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka prowadzi specjalistyczny punkt sprzedaży produktów i artykułów do papierosów elektronicznych oraz do aromaterapii. W ofercie Spółki, znajdują się urządzenia i części do papierosów elektronicznych oraz płyn do papierosów elektronicznych. Ponadto, Spółka oferuje do sprzedaży urządzenia (aromatyzery, dyfuzory olejków eterycznych i inne) do aromaterapii i aromaty z przeznaczeniem do tych urządzeń. Aromaty, w ofercie Spółki nie mają nadanego przeznaczenia do wykorzystania w papierosach elektronicznych, oraz są oferowane bez określenia przeznaczenia w części ekspozycji urządzeń i artykułów do aromaterapii.

Aromat – to ciecz komponowana w różnych proporcjach z różnych koncentratów smakowo zapachowych o jakości spożywczej o niższym stężeniu poprzez dodanie substancji będącej nośnikiem (np. smaku, zapachu) – w postaci glikolu propylenowego, gliceryny spożywczej lub alkoholu etylowego lub innych nośników. W tej postaci, produkt jest przystosowany do indywidualnego oraz do przemysłowego wykorzystania. Aromaty, składają się z mieszaniny różnych koncentratów jakości spożywczej (substancje smakowo-zapachowe), glikolu i/lub gliceryny i/lub etanolu. Stężenie substancji aromatyzujących w aromacie uniemożliwia jego bezpośrednie wykorzystanie w papierosach elektronicznych. Alkohol etylowy zawarty (opcjonalnie) w aromatach jest z zapłaconą akcyzą a obowiązek podatkowy ciąży na krajowym producencie aromatów.

Aromaty, oraz także płyny do papierosów elektronicznych nabywane są od producenta krajowego osobowo powiązanego ze Spółką. Natomiast urządzenia w postaci papierosów elektronicznych ich części i akcesoria, a także urządzenia i akcesoria do aromaterapii, świece zapachowe itp. od różnych dostawców krajowych.

Ze względów gospodarczych i interesu ekonomicznego Spółki, zasadne jest oferowanie do sprzedaży asortymentu tak w postaci płynu do papierosów elektronicznych jak i aromatów nie przeznaczonych do wykorzystania w papierosach elektronicznych, np. do aromaterapii lub innego zastosowania.

W opisie zdarzenia przyszłego, płyn do papierosów elektronicznych będzie oferowany do sprzedaży z zapłaconą akcyzą oraz oznaczony banderolą (lub banderolą legalizacyjną) naniesioną przez producenta. Aromaty oferowane do sprzedaży będą wyeksponowane w oddzielnej części sklepu i nie będą oferowane do sprzedaży jako produkt do wykorzystania w papierosach elektronicznych. Nie będą także opatrzone banderolą i od oferowanych do sprzedaży aromatów w celach wykorzystania innym niż w papierosach elektronicznych nie będzie odprowadzony podatek akcyzowy.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

Czy posiadanie oraz oferowanie do sprzedaży aromatów których przeznaczeniem nie jest wykorzystanie w papierosach elektronicznych, stanowi przedmiot opodatkowania akcyzą w rozumieniu art. 8 ust 2 pkt 4 ustawy o podatku akcyzowym?

Zdaniem Wnioskodawcy, opodatkowaniu akcyzą podlega wyłącznie wytwarzanie, rozlew i przetwarzanie płynu do papierosów elektronicznych w rozumieniu roztworów przeznaczonych do wykorzystania w papierosach elektronicznych, zarówno z nikotyną, jak i bez nikotyny, w tym bazę do tego roztworu zawierającą glikol lub glicerynę

Zatem kryterium do uznania danego roztworu za płyn do papierosów elektronicznych – jest nie skład tego wyrobu, a jego przeznaczenie.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

  1. produkcja wyrobów akcyzowych;
  2. wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;
  3. import wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem importu wyrobów akcyzowych wysyłanych następnie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem wyrobów;
  4. nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;
    4a. nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż zerowa, dokonane do składu podatkowego w celu objęcia ich procedurą zawieszenia akcyzy, jeżeli wprowadzenie tych wyrobów do składu podatkowego nie nastąpiło;
  5. wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie oraz wyrobów akcyzowych wymienionych z załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową akcyzą ze względu na ich przeznaczenie przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3;
  6. wysłane z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy importowanych wyrobów akcyzowych z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów.

Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy, przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również:

  1. użycie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie albo określoną stawka akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich użycie:
    1. było niezgodne z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy lub
    2. nastąpiło bez zachowania warunków uprawniających od zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy;
  2. dostarczenie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, jeżeli odbyło się ono bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania zwolnienia od akcyzy;
  3. sprzedaż wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, objętych określoną stawką akcyzy związana z ich przeznaczeniem, jeżeli ich sprzedaż odbyła się bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania tej stawki akcyzy;
  4. nabycie lub posiadanie wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli od tych wyrobów nie została zapłacona akcyza w należytej wysokości, a w wyniku kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony.



Jeżeli w stosunku do wyrobów akcyzowych powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej czynności, o których mowa w ust. 1, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została, po zakończeniu procedury zawieszenia poboru akcyzy, określona lub zadeklarowana w należytej wysokości, chyba ze przepisy ustawy stanowią inaczej – art. 8 ust. 6 ustawy.

Obowiązek podatkowy powstaje z dniem wykonana czynności lub zaistnienia stanu faktycznego podlegających opodatkowaniu akcyzą, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej – art. 10 ust. 1 ustawy. Każdy podmiot, który dokonuje produkcji (wytwarzania, przetwarzania, rozlewu) substancji przeznaczonych do wykorzystania w papierosach elektronicznych, bądź oferuje te substancje na sprzedaż jako płyn do papierosów elektronicznych lub jako półprodukt służący do dalszej produkcji takiego płynu – przeznacza te wyroby do wykorzystania jako płyn do papierosów elektronicznych i przesądza tym samym o konieczności traktowania tych substancji jako wyrób akcyzowy o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 35 ustawy.

A contrario, posiadanie oraz sprzedaż wyrobów które nie są przeznaczone do wykorzystania w papierosach elektronicznych nie będzie rodzić obowiązku podatkowego w akcyzie w zakresie dotyczącym płynu do papierosów elektronicznych.

Spółka, jak wspomniano wyżej, dokonuje zakupu aromatów wyprodukowanych przez krajowego producenta powiązanego osobowo ze Spółką. Po 30 czerwca 2020 r. (produkcja płynu do papierosów elektronicznych w składzie podatkowym – Dz. U. z dnia 27 grudnia 2018 r., poz. 2404), producent aromatów, oprócz produkcji płynu do papierosów elektronicznych na składzie podatkowym także będzie komponował aromaty do dalszej sprzedaży na rzecz innych podmiotów gospodarczych w obrocie handlowym, które nie są przeznaczone do wykorzystania w papierosach elektronicznych.

Aromaty będą oferowane Spółce do zakupu bez nadania im przeznaczenia do wykorzystania w papierosach elektronicznych (jako wyrób nie akcyzowy, co potwierdza interpretacja indywidualna nr 0111-KDIB3-3.4013.277.2019.1.MK), a Spółka w dalszej odsprzedaży także nie będzie nadawała im przeznaczenia do wykorzystania w papierosach elektronicznych. Jest to o tyle zasadne i zgodne z interesem gospodarczym Spółki, że w swojej ofercie ma urządzenia i akcesoria do aromaterapii lub innego wykorzystania nie będącego wykorzystaniem w papierosach elektronicznych. Aromaty stanowią nieodłączny element kompletnej oferty.

Mając powyższe na uwadze, w ocenie Spółki posiadanie i sprzedaż Aromatów które nie są przeznaczone do wykorzystania w papierosach elektronicznych, nie będzie rodzić obowiązku podatkowego w akcyzie po stronie Spółki.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 864 z późn. zm.) zwanej dalej „ustawą” – ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy, wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Pod poz. 46 załącznika nr 1 do ustawy bez względu na kod CN został wymieniony płyn do papierosów elektronicznych.

Za papierosy elektroniczne w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 34 ustawy rozumie się urządzenia jednorazowego albo wielokrotnego użytku służące do spożywania za pomocą ustnika pary powstającej z płynu do papierosów elektronicznych, wyposażone w szczególności w kartridże lub zbiorniki.

Natomiast za płyn do papierosów elektronicznych w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 35 ustawy uznaje się roztwór przeznaczony do wykorzystania w papierosach elektronicznych, zarówno z nikotyną, jak i bez nikotyny, w tym bazę do tego roztworu zawierającą glikol lub glicerynę.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

  1. produkcja wyrobów akcyzowych;
  2. wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;
  3. import wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem importu wyrobów akcyzowych wysłanych następnie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów;
  4. nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;
    4a. nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, dokonywane do składu podatkowego w celu objęcia ich procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli wprowadzenie tych wyrobów do składu podatkowego nie nastąpiło;
  5. wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie oraz wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3;
  6. wysłanie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy importowanych wyrobów akcyzowych z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów.

Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również:

  1. użycie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie albo określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich użycie:
    1. było niezgodne z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy lub
    2. nastąpiło bez zachowania warunków uprawniających do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy;
  2. dostarczenie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, jeżeli odbyło się ono bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania zwolnienia od akcyzy;
  3. sprzedaż wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, objętych określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich sprzedaż odbyła się bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania tej stawki akcyzy;
  4. nabycie lub posiadanie wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli od tych wyrobów nie została zapłacona akcyza w należnej wysokości, a w wyniku kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony.

Jeżeli w stosunku do wyrobu akcyzowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w ust. 1, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została, po zakończeniu procedury zawieszenia poboru akcyzy, określona lub zadeklarowana w należnej wysokości, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej – art. 8 ust. 6 ustawy.

Obowiązek podatkowy powstaje z dniem wykonania czynności lub zaistnienia stanu faktycznego podlegających opodatkowaniu akcyzą, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej – art. 10 ust. 1 ustawy.

Podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą – art. 13 ust. 1 ustawy.

Zgodnie z art. 99b ust. 1 ustawy, produkcją płynu do papierosów elektronicznych w rozumieniu ustawy jest jego wytwarzanie, przetwarzanie, a także jego rozlew.

Za produkcję płynu do papierosów elektronicznych nie uznaje się wytwarzania tego płynu przez konsumenta ręcznie domowym sposobem w gospodarstwie domowym na własne potrzeby – art. 99b ust. 2 ustawy.

Zgodnie z opisem zdarzenia przyszłego, Wnioskodawca prowadzi specjalistyczny punkt sprzedaży produktów i artykułów do papierosów elektronicznych oraz do aromaterapii.

W ofercie Spółki znajdują się urządzenia i części do papierosów elektronicznych oraz płyn do papierosów elektronicznych. Ponadto Spółka oferuje do sprzedaży urządzenia – aromatyzery, dyfuzory olejków eterycznych i inne do aromaterapii oraz aromaty z przeznaczeniem do tych urządzeń. Aromaty w ofercie Spółki nie mają nadanego przeznaczenia do wykorzystania w papierosach elektronicznych oraz są oferowane bez określenia przeznaczenia, w części ekspozycji urządzeń i artykułów do aromaterapii. Aromaty składają się z mieszaniny różnych koncentratów jakości spożywczej (substancje smakowo-zapachowe), glikolu i/lub gliceryny i/lub etanolu. W tej postaci, produkt jest przystosowany do indywidualnego oraz do przemysłowego wykorzystania. Stężenie substancji aromatyzujących w aromacie uniemożliwia jego bezpośrednie wykorzystanie w papierosach elektronicznych. Alkohol etylowy zawarty (opcjonalnie) w aromatach jest z zapłaconą akcyzą, a obowiązek podatkowy ciąży na krajowym producencie aromatów. Aromaty, a także płyny do papierosów elektronicznych nabywane są od producenta krajowego osobowo powiązanego ze Spółką. Nie będą opatrzone banderolą i od oferowanych do sprzedaży aromatów w celach wykorzystania innych niż w papierosach elektronicznych nie będzie odprowadzony podatek akcyzowy.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą opodatkowania akcyzą, na podstawie art. 8 ust. 2 pkt 4 ustawy, posiadania oraz oferowania do sprzedaży ww. aromatów, których przeznaczeniem nie jest wykorzystanie w papierosach elektronicznych.

Mając na uwadze powyższe przepisy, w kontekście analizowanych wątpliwości Wnioskodawcy wskazać należy w pierwszej kolejności, że w świetle art. 2 ust. 1 pkt 35 ustawy o podatku akcyzowym za płyn do papierosów elektronicznych uznaje się roztwór przeznaczony do wykorzystania w papierosach elektronicznych, zarówno z nikotyną, jak i bez nikotyny, w tym bazę do tego roztworu zawierającą glikol lub glicerynę. Tym samym, za wyrób akcyzowy – płyn do papierosów elektronicznych – uznaje się wszelkie wyroby w postaci roztworu, które przeznaczone są do wykorzystania w papierosach elektronicznych. Katalog roztworów stanowiących płyn do papierosów elektronicznych jest katalogiem otwartym, a o klasyfikacji danej substancji jako płynu do papierosów elektronicznych nie decyduje tylko klasyfikacja w Nomenklaturze Scalonej (CN) lecz jej przeznaczenie.

W konsekwencji, każdy podmiot który dokonuje produkcji substancji przeznaczonych do wykorzystania w papierosach elektronicznych, bądź oferuje te substancje na sprzedaż jako płyn do papierosów elektronicznych lub jako półprodukt służący do dalszej produkcji takiego płynu, przeznacza te wyroby do wykorzystania jako płyn do papierosów elektronicznych – przesądzając tym samym o konieczności traktowania tych substancji jako wyrobów akcyzowych o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 35 ustawy.

Jak wynika z treści wniosku, wątpliwości Spółki w przedstawionym zdarzeniu przyszłym budzi posiadanie i sprzedaż przez Nią aromatów, których przeznaczeniem nie jest wykorzystanie w papierosach elektronicznych, np. do aromaterapii lub innego zastosowania. Stężenie substancji aromatyzujących w aromacie uniemożliwia jego bezpośrednie wykorzystanie w papierosach elektronicznych. Przedmiotowe aromaty w ofercie Wnioskodawcy nie mają nadanego przeznaczenia do wykorzystania w papierosach elektronicznych oraz są oferowane bez określenia przeznaczenia, w części ekspozycji urządzeń i artykułów do aromaterapii.

W świetle powyższego opisu, wskazać należy, że przedmiotowe aromaty nie wypełniają definicji płynu do papierosów elektronicznych – gdyż Spółka nabywa je od krajowych producentów i oferuje na sprzedaż odbiorcom bez określenia ich przeznaczenia, z uwagi na szerokie zastosowanie, np. do aromaterapii. Tak długo zatem, jak nabywane i oferowane przez Wnioskodawcę na sprzedaż aromaty nie będą przeznaczone do wykorzystania w papierosach elektronicznych, tak długo wyroby te nie będą uznawane za wyroby akcyzowe o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 35 ustawy.

Wskazać w tym miejscu należy, że powołany przez Wnioskodawcę art. 8 ust. 2 pkt 4 ustawy o podatku akcyzowym wskazuje szczególną czynność podlegającą opodatkowaniu akcyzą.

Zgodnie z tym przepisem, podlega opodatkowaniu akcyzą nabycie lub posiadanie wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli od tych wyrobów nie została zapłacona akcyza w należnej wysokości, a w wyniku kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony. Celem wprowadzenia tej regulacji było zapobieganie sytuacjom patologicznym, w których organy podatkowe wykryły w obrocie wyroby akcyzowe niewiadomego i nielegalnego pochodzenia, a podmiot je posiadający odmawiałby ujawnienia źródła pochodzenia tych wyrobów lub wskazywał źródło nieistniejące. Zatem warunkiem opodatkowania posiadania lub nabycia wyrobów akcyzowych na podstawie przepisu art. 8 ust. 2 pkt 4 ustawy jest brak możliwości ustalenia przez organy podatkowe, że akcyza na wcześniejszym etapie obrotu została uiszczona w prawidłowej wysokości.

W konsekwencji, posiadacz lub nabywca wyrobów akcyzowych może zostać zobowiązany do zapłaty podatku akcyzowego w sytuacji, gdy posiadane lub nabyte przez niego wyroby akcyzowe podlegające opodatkowaniu nie były efektywnie opodatkowane podatkiem akcyzowym na wcześniejszym etapie obrotu, np. przez producenta, natomiast organy podatkowe nie były w stanie stwierdzić w toku kontroli bądź postepowania, że akcyza została uiszczona na wcześniejszym etapie obrotu.

Mając powyższe na uwadze, wskazać należy, że w sytuacji będącej przedmiotem wniosku, w której Wnioskodawca nabywa aromaty od producenta krajowego osobowo powiązanego ze Spółką, a aromaty te nie mają nadanego przeznaczenia do wykorzystania w papierosach elektronicznych oraz są oferowane bez określenia przeznaczenia, a zatem nie stanowią płynu do papierosów elektronicznych w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 35 ustawy – Wnioskodawca nie będzie dokonywał czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą.

Na marginesie zauważyć należy, że alkohol etylowy opcjonalnie zawarty w aromatach jest z zapłaconą akcyzą, a obowiązek podatkowy ciąży na krajowym producencie aromatów. Tym samym, na Wnioskodawcy nie będzie ciążył obowiązek podatkowy w podatku akcyzowym w związku z nabyciem i sprzedażą alkoholu zawartego w aromatach, od którego akcyza została zapłacona na wcześniejszym etapie obrotu.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym posiadanie i sprzedaż aromatów, które nie są przeznaczone do wykorzystania w papierosach elektronicznych, nie będzie rodzić po stronie Spółki obowiązku podatkowego na podstawie art. 8 ust. 2 pkt 4 ustawy należało uznać za prawidłowe.

Przy czym, należy mieć na uwadze, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Końcowo Organ zaznacza, że niniejsza interpretacja rozstrzyga wyłącznie w zakresie powstania obowiązku podatkowego związanego z komponowaniem i sprzedażą aromatów, które nie są przeznaczone przez Wnioskodawcę do wykorzystania w papierosach elektronicznych i które nie zostały z takim przeznaczeniem sprzedane Wnioskodawcy. Inne kwestie nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa – rozpatrzone.

Odnosząc się natomiast do powołanej w stanowisku Wnioskodawcy interpretacji indywidualnej wskazać należy, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podatników w sprawach będących przedmiotem rozstrzygnięcia, lecz dotyczą konkretnych stanów faktycznych i nie mają mocy prawa powszechnie obowiązującego, co oznacza, że należy je traktować indywidualnie (por. prawomocny wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z 27 marca 2015 r. sygn. akt III SA/Łd 109/15).

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych - art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej.

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 2193, ze zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…) za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54§ 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Bieg powyższego terminu nie rozpoczyna się do dnia zakończenia okresu stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii ogłoszonego z powodu COVID (art. 15zzs ust. 1 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz.U. z 2020 r., poz. 374, z późn. zm.).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj