INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 14 stycznia 2020 r. (data wpływu 21 stycznia 2020 r.), uzupełnionym pismem z 26 marca 2020 r. (data wpływu 1 kwietnia 2020 r.) oraz pismem z 8 kwietnia 2020 r. (data wpływu 8 kwietnia 2020 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu realizacji projektu pn. „…” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 stycznia 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu realizacji projektu pn. „…”. Wniosek został uzupełniony pismem z 26 marca 2020 r. (data wpływu 1 kwietnia 2020 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z 19 marca 2020 r. znak: 0111-KDIB3-2.4012.43.2020.1.MGO oraz pismem z 8 kwietnia 2020 r. (data wpływu 8 kwietnia 2020 r.).

We wniosku, uzupełnionym pismem z 26 marca 2020 r., przedstawiono następujący stan faktyczny:

Gmina Miejska K. realizuje zadanie inwestycyjne „…”, które zostało podzielone na etapy:

I etap – obejmował m.in. roboty rozbiórkowe, przebudowę stadionu lekkoatletycznego wraz z wyposażeniem, przebudowę boiska piłkarskiego wraz z wyposażeniem, przebudowę trybuny północnej Tl, budowę ciągów pieszych, budowę ogrodzenia zewnętrznego wraz murami oporowymi, budowę konstrukcji wsporczej tablicy wyników, budowę kanalizacji deszczowej, wodociągowej na potrzeby nawadniania boiska piłkarskiego, budowę oświetlenia płyty boiska, budowę oświetlenia dozorowego, budowę kanalizacji kablowej na potrzeby telemetrii, trawniki. Umowa na roboty budowlane została podpisana 25 maja 2017 r.

Obecnie jest realizowany II etap, w ramach podpisanej umowy z Wykonawcą z dnia 19 lutego 2018 r. Zakres II etapu obejmuje: wykonanie robót docelowego podłączenia wykonanych w I etapie: oświetlenie płyty głównej stadionu oraz systemu zraszania murawy boiska głównego (roboty elektryczne, roboty sanitarne), wykonanie zagospodarowania terenu w zakresie dojść, dojazdów i parkingów wewnętrznych na terenie stadionu (roboty rozbiórkowe i wyburzeniowe, roboty ziemne, roboty budowlane, roboty sanitarne, roboty elektryczne, roboty teletechniczne, roboty drogowe), wykonanie zagospodarowania terenu w zakresie boiska treningowego, budynku kasowego oraz stanu surowego zamkniętego budynku głównego (roboty ziemne, boisko treningowe, budynek główny z trybunami, budynek kasowy, przebudowa kabla średniego napięcia), wykonanie pozostałych robót wykończeniowych budynku głównego stadionu (roboty ziemne, roboty sanitarne, roboty elektryczne, roboty teletechniczne i nagłośnienie).

Gmina Miejska otrzymała dofinansowanie na realizację projektu pn. „…”, który jest dofinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020, Osi Priorytetowej 8 – Obszary wymagające rewitalizacji. Działania 8.1 – Rewitalizacja obszarów miejskich. Umowa o dofinansowanie projektu została podpisana 29 lipca 2019 r., zgodnie z którą wartość projektu to …., w tym wartość wydatków kwalifikowalnych … zł.

Celem głównym projektu jest polepszenie jakości życia społeczności Gminy Miejskiej poprzez rewitalizację stadionu miejskiego i utworzenie … Centrum … etap II. W ramach realizacji projektu dofinansowane są nadzór inwestorski i roboty budowlane: wykonanie robót docelowego podłączenia wykonanych w I etapie: oświetlenie płyty głównej stadionu oraz systemu zraszania murawy boiska głównego (roboty elektryczne, roboty sanitarne), wykonanie zagospodarowania terenu w zakresie dojść, dojazdów i parkingów wewnętrznych na terenie stadionu (roboty rozbiórkowe i wyburzeniowe, roboty ziemne, roboty budowlane – plantowanie skarp, wznoszenie ogrodzeń, piłkochwytów, ogrodzenie, bramy, stopy fundamentowe, schody, roboty sanitarne, roboty elektryczne, roboty teletechniczne, roboty drogowe), wykonanie zagospodarowania terenu w zakresie boiska treningowego.

Zakres objęty wnioskiem o dofinansowanie nie generuje dochodu. Poziom dofinansowania projektu ze środków EFRR wynosi 85% wydatków kwalifikowalnych. Realizacja projektu w części objętej dofinansowaniem w ramach projektu „…”, który jest dofinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 nie generuje dochodów. Właścicielem stadionu jest Gmina Miejska.

Decyzją z dnia 22 marca 2005 r. stadion został przekazany w trwały zarząd Miejskiemu Ośrodkowi Sportu i Rekreacji (jednostka budżetowa). Data finansowanego zakończenia realizacji projektu 30 czerwca 2020 r.

Beneficjent (Gmina Miejska) nie ma możliwości odliczenia podatku VAT w części objętej wnioskiem o dofinansowanie. Wydatki kwalifikowalne objęte projektem o dofinansowanie nie generują i nie będą generowały żadnego dochodu.

Wszystkie umowy na roboty budowlane podpisane były i są z Gminą Miejską. Faktury z inwestycji wystawiane były na Gminę Miejską.

Dla realizacji inwestycji została wydana interpretacja indywidualna 0112-KDIL2-3.40.12.606.2019.2.WN z dnia 8 stycznia 2020 dla całego zadania inwestycyjnego.

Zgodnie z paragrafem 7 ust. 2 pkt 6) umowy o dofinansowanie w przypadku gdy podatek od towarów i usług jest wydatkiem kwalifikowalnym w projekcie – indywidualna interpretacja przepisów prawa podatkowego stwierdzająca brak możliwości odzyskania podatku VAT w zakresie realizowanego projektu powinna być dostarczona z wnioskiem o płatność końcową.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 działalność gospodarcza to taka działalność, w której wykorzystuje się towary lub wartości niematerialne i prawne w sposób ciągły do celów zarobkowych. Gmina Miejska jako organ władzy publicznej w zakresie realizowania zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa efekty końcowe projektu pn. „…” będzie wykorzystywała przede wszystkim dla realizacji zadań, do których została powołana. Po zakończeniu projektu realizowanego przez Gminę Miejską administratorem obiektu będzie jednostka budżetowa Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji. MOSIR również obiekt będzie wykorzystywał wyłącznie do realizacji celów statutowych popularyzacji sportu i rekreacji dla mieszkańców K. Powierzone mienie nie będzie wykorzystywane do celów działalności gospodarczej.

W pierwotnej wersji realizacji projektu, w części budynku zlokalizowana miała być siłownia i salka fitness z wykorzystywaniem do celów komercyjnych. W obecnej koncepcji w miejscu siłowni i salki fitness zlokalizowana będzie salka do ćwiczeń taekwondo olimpijskiego i wykorzystywana przez … Klub … „…”, realizujący popularyzację sportów walki dla mieszkańców K. Natomiast zaprojektowana kawiarnia będzie wykorzystana wyłącznie jako magazyn sprzętu sportowego. Nabywane towary i usługi w związku z realizacją projektu, nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Efekty projektu nie będą wykorzystywane do różnych kategorii czynności, a jedynie do czynności niepodlegających opodatkowaniu VAT.

Głównym celem realizacji projektu jest zaspokojenie zbiorowych potrzeb wspólnoty, czyli realizacja celów działalności publicznoprawnej, niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z 26 marca 2020 r.):

Czy Gmina Miejska ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z nabycia towarów i usług wykorzystywanych do realizacji projektu pn. „…”, który jest dofinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020?

Stanowisko Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowane w piśmie z 26 marca 2020 r. oraz w piśmie z 8 kwietnia 2020 r.):

Gmina Miejska nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od nabytych towarów i usług z zakresu objętego dofinansowaniem w projekcie pn. „…”, dofinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 w związku z tym, iż realizacja projektu związana jest z zadaniami własnymi gminy, zgodnie z art. 7 ust. 1. pkt 10 ustawy o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019, poz. 506 z późn. zm.) i nie ma związku między nabywanymi towarami i usługami a sprzedażą opodatkowaną.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto, podkreślić należy, że ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – według art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Ponadto należy zauważyć, że w świetle art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Należy wskazać, że w świetle art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r., poz. 506, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Na podstawie art. 6 ust. 1 tej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy w zakresie utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 7 ust. 1 pkt 15 ustawy).

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Gmina Miejska realizuje zadanie inwestycyjne „…”, które zostało podzielone na etapy. Obecnie jest realizowany II etap. Głównym celem realizacji projektu jest zaspokojenie zbiorowych potrzeb wspólnoty, czyli realizacja celów działalności publicznoprawnej, niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z nabycia towarów i usług wykorzystywanych do realizacji projektu pn. „…”.

Jak wskazano na wstępie, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Zatem podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

W omawianej sprawie związek taki nie występuje. Jak jednoznacznie wskazał Wnioskodawca, nabywane towary i usługi w związku z realizacją projektu, nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Efekty projektu nie będą wykorzystywane do różnych kategorii czynności, a jedynie do czynności niepodlegających opodatkowaniu VAT.

W konsekwencji ze względu na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z nabycia towarów i usług wykorzystywanych do realizacji projektu pn. „…”.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (pytania) Wnioskodawcy. Inne kwestie przedstawione w opisie stanu faktycznego (zdarzeniu przyszłym), bądź we własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w …, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Bieg powyższego terminu nie rozpoczyna się do dnia zakończenia okresu stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii ogłoszonego z powodu COVID (art. 15zzs ust. 1 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz.U. z 2020 r., poz. 374 z późn. zm.).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Trwają prace modernizacyjne serwisu, w szczególności zmienia się wygląd i układ stron. Linki do stron pozostaną niezmienione.

Dawiejsze