INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 6 stycznia 2020 r. (data wpływu 6 lutego 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pn.: „(…)” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 lutego 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pn.: „(…)”.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina (Wnioskodawca) jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem podatku VAT od dnia 8 stycznia 2004 r. W ramach prowadzonej działalności dokonuje zakupów i usług. Gmina wykonuje zadania nałożone na nią odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których została powołana. Zdecydowana większość z tych zadań jest realizowana przez Gminę w ramach reżimu publicznoprawnego. Wybrane działania podejmowane są przez Gminę na podstawie zawieranych umów cywilnoprawnych. Takie działania co do zasady podlegają regulacjom VAT i w konsekwencji Gmina wykonuje je jako podatnik VAT. W ramach czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych wykonuje czynności opodatkowane VAT według odpowiednich stawek. Transakcje te Gmina dokumentuje fakturami oraz wykazuje w rejestrze sprzedaży i deklaracjach VAT. Dokonuje również czynności niepodlegających opodatkowaniu VAT oraz zwolnione od tego podatku, te transakcje są również uwzględniane w rejestrze sprzedaży i deklaracjach VAT. Pozostałe działania są realizowane przez Gminę w ramach obowiązków publicznoprawnych, a więc traktowane są jako czynności spoza zakresu opodatkowania VAT (Gmina nie wykazuje tych czynności w rejestrze VAT oraz w deklaracjach). Mogą to być działania zarówno polegające na uzyskiwaniu określonych wpływów (w szczególności dochody z podatku rolnego, nieruchomości oraz udziały w podatkach dochodowych, dotacje, subwencje itp.) jak również niezwiązane z uzyskiwaniem wpływów, w szczególności budowa ogólnodostępnej infrastruktury gminnej, jak drogi, chodniki, oświetlenie, place zabaw itp. Z realizacją wszelkich powyższych czynności wykonywanych przez Gminę, tj. pozostających w zakresie oraz poza zakresem opodatkowania VAT, wiążą się wydatki z nimi związane pośrednio lub bezpośrednio. Wydatki te co do zasady dokumentowane są fakturami VAT wystawianymi przez dostawców danych usług bądź towarów. W odniesieniu do podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki, które są ponoszone bezpośrednio i wyłącznie z wykonywaniem czynności podlegających opodatkowaniu VAT Gmina korzysta z prawa do odliczenia podatku naliczonego stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. W tym celu dokonuje bezpośrednio przyporządkowania kwot podatku naliczonego do wydatków związanymi z czynnościami opodatkowanymi VAT i odlicza podatek w całości lub w części przy zastosowaniu proporcji ustalonej zgodnie z art. 90 ust. 2 – ust. 9a ustawy o podatku od towarów i usług, która wynosi 92% oraz prewspółczynnika, który wynosi 3%.

Gmina w dniu (…) grudnia 2019 r. podpisała umowę o partnerstwie w celu wspólnej realizacji projektu pn.: „(…)” ze Stowarzyszeniem Lokalna Grupa Działania „A” – Beneficjentem Wiodącym oraz gminami (…) i (…) gminą z Państwo 2. W dniu (…) listopada 2019 r. została podpisana umowa o dofinansowanie w ramach Programu Współpracy X realizowanego w ramach Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa przez Instytucję zarządzającą, tj. Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej Rzeczypospolitej Polskiej.

W ramach projektu zostaną przeprowadzone warsztaty kulinarne pn.: „(…)” oraz warsztaty rękodzieła pn.: „(…)”. Udział mieszkańców gminy (..) i gminy (…) z Państwo 2 pozwoli na prezentację i popularyzację kultury poprzez podniesienie świadomości mieszkańców z obszaru przygranicza na temat różnorodności kulturowych poprzez prezentację podobieństw i odmienności kulturowej obu gmin.

W warsztatach kulinarnych weźmie udział grupa (…). Uczestnicy warsztatów będą mieli szansę na integrację przy wspólnym gotowaniu oraz konsumpcji potraw polskich i Państwo 2. W ramach wydatków związanych z realizacją zadania zostanie sfinansowane wynagrodzenie prowadzącego warsztaty, zakup produktów spożywczych na warsztaty oraz na przerwy kawowe, promocję i zwrot kosztów dojazdu uczestników warsztatów z Państwo 2.

W warsztatach rękodzieła weźmie udział grupa (…). Podczas warsztatów uczestnicy będą wykonywali ozdoby świąteczne, kwiaty z bibuły i krepiny oraz będą ozdabiać różne przedmioty techniką decoupage pod okiem zatrudnionego instruktora. W ramach wydatków związanych z realizacją zadania zostanie sfinansowane wynagrodzenie instruktora, zakup materiałów do przeprowadzenia zajęć (bibuła, krepina, przedmioty styropianowe do zdobienia, kolorowe wstążki, ozdobne tasiemki i koronki, klej introligatorski itp.), zakup artykułów spożywczych na przerwy kawowe i materiałów przeznaczonych na promocję oraz zwrot kosztów dojazdu uczestników warsztatów.

Zadanie realizowane w ramach projektu będzie finansowane do 90% poniesionych wydatków kwalifikowanych ze środków Programu Współpracy X oraz co najmniej 10% będą stanowiły środki własne Gminy. Umowa o dofinansowanie obejmuje koszty kwalifikowane w skład których wchodzą zarówno koszty wynikające z umów cywilnoprawnych oraz kwoty brutto faktur VAT (łącznie z podatkiem VAT) na zakup artykułów spożywczych i przemysłowych do przeprowadzenia warsztatów i innych ww. wydatków kwalifikowanych niezbędnych przy realizacji projektu. Umowy i faktury VAT związane z realizacją projektu będą wystawiane na Gminę z zastosowaniem NIP nadanego Gminie.

Opisany we wniosku projekt realizowany będzie w zawiązku z działalnością statutową gminy i należy do zadań wymienionych w art. 7 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r., poz. 506, z późn. zm.).

Gmina przeprowadzając warsztaty kulinarne i rękodzieła nie będzie pobierała opłat od uczestników warsztatów, wykonane w ramach warsztatów przedmioty rękodzielnicze zostaną przekazane na własność uczestnikom warsztatów, a wszystkie działania związane z projektem będą miały charakter otwarty i bezpłatny.

Wobec powyższego Gmina nie będzie uzyskiwać żadnych dochodów, który służyłby czynnościom opodatkowanym.

Zgodnie z zasadami Programu Współpracy Transgranicznej w projektach, w których podatek od towarów i usług (VAT) określony został we wniosku o dofinansowanie projektu jako wydatek kwalifikowany Gmina we własnym imieniu zobowiązana jest do uzyskania interpretacji indywidualnej Ministra Finansów w zakresie prawa do odliczenia VAT od wydatków poniesionych w projekcie.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gmina ma prawo do odliczenia VAT wynikającego z faktur VAT dokumentujących wydatki na realizację projektu pn.: „(…)”?

Zdaniem Wnioskodawcy, nie przysługuje mu prawo do odliczenia VAT wynikającego z faktur dokumentujących wydatki związane z realizacją ww. projektu. Biorąc pod uwagę opisany stan faktyczny, zdaniem Gminy nie zostały spełnione warunki do zaistnienia prawa do odliczenia VAT, z uwagi na to, że usługi i materiały nabyte w związku z planowanymi warsztatami nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów odsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami, dla realizacji których zostały one powołane. Realizacja ww. projektu odbywać się będzie w ramach władztwa publicznego i Gmina realizując ten projekt będzie działała jako organ administracji publicznej i będzie korzystać ze środków prawnych o charakterze władczym. W takim ujęciu Gmina bez wątpienia nie będzie mogła być uznana za podatnika, gdyż będzie realizować ona w tym zakresie zadania własne służące zaspakajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej. Ponadto podstawowym warunkiem, którego spełnienie analizowano w aspekcie prawa odliczenia VAT, jest związek dokonanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W powyższej sprawie taki nie występuje. Gmina będzie realizowała opisany projekt w ramach zadań własnych nałożonych na nią ustawą o samorządzie gminnym, zatem w tym zakresie będzie działała w ramach reżimu publicznoprawnego. Tym samym Gmina nie będzie ponosiła wydatków w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, tym samym nabywając towary i usługi nie będzie działała w charakterze podatnika VAT. Zatem w przedstawionej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione. Ponadto Gmina nie będzie miała możliwości, ani w całości ani w części odzyskania czy odliczenia podatku VAT naliczonego z tytułu realizowanego projektu, ponieważ wynika z tego, że w przedstawionym przypadku nie będą spełnione wskazania w art. 86 ust. 1 ustawy – przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106) – zwanej dalej ustawą – w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy – kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższych regulacji wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy – podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – według art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Natomiast na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy – nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W świetle wskazanych regulacji, organy władzy publicznej oraz urzędy obsługujące te organy są wyłączone z kręgu podatników podatku od towarów i usług, wyłącznie przy wykonywaniu czynności nałożonych przepisami prawa, dla realizacji których zostały powołane. Jest to wyłączenie podmiotowo-przedmiotowe. Organy te są natomiast podatnikami podatku od towarów i usług w przypadku wykonywania czynności na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału, stanowi więc charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenia usług podlegają opodatkowaniu tym podatkiem.

Z powyższych unormowań wynika, że wyłączenie z opodatkowania podatkiem VAT jednostek samorządu terytorialnego jest możliwe tylko wtedy, gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji samorządowych (publicznych) i tylko w odniesieniu do tych czynności, które nie są wykonywane na podstawie zawartych przez gminę umów cywilnoprawnych.

Gmina – zgodnie z art. 2 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r., poz. 506, z późn. zm.) – posiada osobowość prawną i wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Jest jednostką zasadniczego podziału terytorialnego stopnia podstawowego, posiada osobowość prawną, a zatem zdolność do działania we własnym imieniu.

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów, o czym stanowi art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym.

W myśl at. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym – zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy:

  1. ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej;
  2. gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego;
  3. wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz;
  • 3a) działalności w zakresie telekomunikacji;
  1. lokalnego transportu zbiorowego;
  2. ochrony zdrowia;
  3. pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych;
  • 6a) wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej;
  1. gminnego budownictwa mieszkaniowego;
  2. edukacji publicznej;
  3. kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami;
  4. kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych;
  5. targowisk i hal targowych;
  6. zieleni gminnej i zadrzewień;
  7. cmentarzy gminnych;
  8. porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania gminnego magazynu przeciwpowodziowego;
  9. utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych;
  10. polityki prorodzinnej, w tym zapewnienia kobietom w ciąży opieki socjalnej, medycznej i prawnej;
  11. wspierania i upowszechniania idei samorządowej, w tym tworzenia warunków do działania i rozwoju jednostek pomocniczych i wdrażania programów pobudzania aktywności obywatelskiej;
  12. promocji gminy;
  13. współpracy i działalności na rzecz organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2018 r. poz. 450, 650, 723 i 1365 oraz z 2019 r. poz. 37);
  14. współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw.

Z opisu sprawy wynika, że Gmina (Wnioskodawca) jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem podatku VAT od dnia 8 stycznia 2004 r. Gmina w dniu (…) grudnia 2019 r. podpisała umowę o partnerstwie w celu wspólnej realizacji projektu pn.: „(…)” ze Stowarzyszeniem Lokalna Grupa Działania „A” – Beneficjentem Wiodącym oraz gminami (…) i gminą z Państwo 2. W dniu (…) listopada 2019 r. została podpisana umowa o dofinansowanie w ramach Programu Współpracy Transgranicznej Polska – Państwo 1 – Państwo 2 2014-2020 realizowanego w ramach Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa przez Instytucję zarządzającą, tj. Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej Rzeczypospolitej Polskiej.

W ramach projektu zostaną przeprowadzone warsztaty kulinarne pn.: „(…)” oraz warsztaty rękodzieła pn.: „(…)”. Udział mieszkańców gminy i gminy z Państwo 2 pozwoli na prezentację i popularyzację kultury poprzez podniesienie świadomości mieszkańców z obszaru przygranicza na temat różnorodności kulturowych poprzez prezentację podobieństw i odmienności kulturowej obu gmin.

W warsztatach kulinarnych weźmie udział grupa (…). Uczestnicy warsztatów będą mieli szansę na integrację przy wspólnym gotowaniu oraz konsumpcji potraw polskich i Państwo 2. W ramach wydatków związanych z realizacją zadania zostanie sfinansowane wynagrodzenie prowadzącego warsztaty, zakup produktów spożywczych na warsztaty oraz na przerwy kawowe, promocję i zwrot kosztów dojazdu uczestników warsztatów z Państwo 2.

W warsztatach rękodzieła weźmie udział grupa (…). Podczas warsztatów uczestnicy będą wykonywali ozdoby świąteczne, kwiaty z bibuły i krepiny oraz będą ozdabiać różne przedmioty techniką decoupage pod okiem zatrudnionego instruktora. W ramach wydatków związanych z realizacją zadania zostanie sfinansowane wynagrodzenie instruktora, zakup materiałów do przeprowadzenia zajęć (bibuła, krepina, przedmioty styropianowe do zdobienia, kolorowe wstążki, ozdobne tasiemki i koronki, klej introligatorski itp.), zakup artykułów spożywczych na przerwy kawowe i materiałów przeznaczonych na promocję oraz zwrot kosztów dojazdu uczestników warsztatów.

Umowy i faktury VAT związane z realizacją projektu będą wystawiane na Gminę.

Gmina przeprowadzając warsztaty kulinarne i rękodzieła nie będzie pobierała opłat od uczestników warsztatów, wykonane w ramach warsztatów przedmioty rękodzielnicze zostaną przekazane na własność uczestnikom warsztatów, a wszystkie działania związane z projektem będą miały charakter otwarty i bezpłatny.

Wobec powyższego Gmina nie będzie uzyskiwać żadnych dochodów, który służyłby czynnościom opodatkowanym.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii ustalenia, czy ma on prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją przedmiotowego projektu.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie związek taki nie będzie występował.

Gmina przeprowadzając warsztaty kulinarne i rękodzieła nie będzie pobierała opłat od uczestników warsztatów, wykonane w ramach warsztatów przedmioty rękodzielnicze zostaną przekazane na własność uczestnikom warsztatów, a wszystkie działania związane z projektem będą miały charakter otwarty i bezpłatny.

Wobec powyższego Gmina nie będzie uzyskiwać żadnych dochodów, który służyłby czynnościom opodatkowanym.

Zatem w analizowanej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż Gmina realizując przedmiotowy projekt nie będzie działać w charakterze podatnika podatku VAT, a towary i usługi nabyte w związku z realizacją przedmiotowego projektu nie będą wykorzystywane przez Gminę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Tym samym, Gmina nie będzie mieć prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją przedmiotowego projektu.

W konsekwencji, mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa stwierdzić należy, że Gmina nie będzie miała prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu pn.: „(…)”.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy uznano za prawidłowe.

Tutejszy organ informuje, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…) za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Trwają prace modernizacyjne serwisu, w szczególności zmienia się wygląd i układ stron. Linki do stron pozostaną niezmienione.

Dawiejsze