Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-443/11/DG
z 6 lipca 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP3/443-443/11/DG
Data
2011.07.06



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
eksport (wywóz)
import (przywóz)
obowiązek podatkowy
odliczenia
opodatkowanie
podatek od towarów i usług
tranzyt
uszlachetnianie czynne


Istota interpretacji
1. Czy sprzedaż towaru objętego procedurą tranzytu lub inną zawieszająca procedurą celną w sytuacji opisanej przez Wnioskodawcę, podlega polskiemu podatkowi od towarów i usług?
2. Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług związanych z uszlachetnianiem towaru objętego procedurą tranzytu oraz innymi procedurami celnymi, w opisanym stanie faktycznym?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 4 kwietnia 2011r. (data wpływu 6 kwietnia 2011r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania towarów objętych zawieszającą procedurą celną oraz prawa do odliczenia podatku VAT jest:

  • nieprawidłowe w części dotyczącej braku opodatkowania sprzedaży na terytorium kraju towarów objętych procedurą tranzytu oraz uszlachetniania czynnego w systemie zawieszeń,
  • prawidłowe w części dotyczącej prawa do odliczenia podatku VAT.

UZASADNIENIE

W dniu 6 kwietnia 2011r. został złożony ww. wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania towarów objętych zawieszającą procedurą celną oraz prawa do odliczenia podatku VAT.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

Wnioskodawca importuje określone towary spoza Wspólnoty Europejskiej. W momencie importu są one obejmowane procedurą tranzytu, co powoduje, że nie powstaje dług celny. Następnie importowane towary poddawane są procesom uszlachetniania przez Wnioskodawcę oraz przez kooperantów Wnioskodawcy. Czynności te są wykonywane w ramach procedur celnych zawieszających cło, na które odpowiednie pozwolenie uzyskuje Wnioskodawca lub kooperant. Korzystając z procedur tranzytu, uszlachetniania czynnego oraz uszlachetniania biernego, w wypadku Wnioskodawcy nie dochodzi do powstania długu celnego, a w konsekwencji nie dochodzi do powstania obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług z tytułu importu towarów.

Po zakończeniu czynności uszlachetniania przez Wnioskodawcę bądź jego kooperantów, towar zostaje sprzedany polskiemu podatnikowi VAT. Dostawa towaru dokumentowana jest fakturą. Wnioskodawca po dokonaniu sprzedaży, kończy i rozlicza procedurę celną zawieszającą cło. Ponieważ sprzedawane towary objęte są zawieszającą procedurą celną nie powstaje dług celny w stosunku do Wnioskodawcy, także w momencie ich sprzedaży.

Nabywca towarów (polski podatnik VAT) uszlachetnia towary i eksportuje poza obszar Wspólnoty Europejskiej.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy sprzedaż towaru objętego procedurą tranzytu lub inną zawieszająca procedurą celną w sytuacji opisanej przez Wnioskodawcę, podlega polskiemu podatkowi od towarów i usług...
  2. Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług związanych z uszlachetnianiem towaru objętego procedurą tranzytu oraz innymi procedurami celnymi, w opisanym stanie faktycznym...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie art. 19 ust. 7 ustawy o VAT, obowiązek podatkowy w imporcie towarów powstaje z chwilą powstania długu celnego, z zastrzeżeniem ust. 8 i 9. Ust. 8 stanowi zaś, że w przypadku objęcia towarów procedurą celną: uszlachetniania czynnego w systemie ceł zwrotnych, odprawy czasowej z częściowym zwolnieniem od należności celnych przywozowych, przetwarzania pod kontrolą celną- obowiązek podatkowy z tytułu importu towarów powstaje z chwilą objęcia towarów tą procedurą. Z kolei ust. 9 dotyczy sytuacji importu towarów objętych procedurą celną: składu celnego, odprawy czasowej z całkowitym zwolnieniem od należności celnych przywozowych, uszlachetniania czynnego w systemie zawieszeń, tranzytu, jeżeli od towarów tych pobierane są opłaty wyrównawcze lub opłaty o podobnym charakterze i nie powstaje jednocześnie dług celny. Stanowi on, że obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wymagalności tych opłat.

W wypadku Wnioskodawcy nie zachodzi żaden z przypadków opisanych w ust. 8 i 9 art. 19 ustawy o VAT. A zatem obowiązek podatkowy powstaje dopiero, gdy powstanie dług celny. Generalnie objęcie towaru procedurą gospodarczą jak tranzyt czy też uszlachetnianie czynne powoduje, że dług celny nie powstaje.

A zatem w sytuacji Wnioskodawcy, gdy towar (w trakcie sprzedaży do Nabywcy) jest objęty procedurą tranzytu lub inną zawieszającą procedurą celną nie powstaje dług celny w odniesieniu od tego towaru, a w rezultacie nie powstaje obowiązek podatkowy w podatku VAT.

Dopóki towar nie zostanie dopuszczony do obrotu na polskim (wspólnotowym) obszarze celnym, dopóty obrót nim nie jest objęty polskim VAT. Okoliczność, że towar – w trakcie procedury tranzytu - jest przedmiotem uszlachetniania u Wnioskodawcy, bądź też u innych podmiotów (także spoza Wspólnoty) pozostaje bez wpływu na powstanie obowiązku podatkowego w podatku VAT, podobnie jak okoliczność, że towar jest sprzedawany Nabywcy - polskiemu podatnikowi podatku od towarów i usług. Analogiczne stanowisko zostało przyjęte w Wyroku NSA z dnia 6.11.2009 (I FSK 300/09). Wprawdzie dotyczyło ono związku pomiędzy sprzedażą towarów a objęciem tych towarów procedurą składu celnego, niemniej jednak istota problemu jest analogiczna jak w stanie taktycznym dotyczącym Wnioskodawcy.

W powołanym orzeczeniu Sąd sformułował pogląd natury ogólnej, który można jednak wprost odnieść do sytuacji Wnioskodawcy. NSA uznał, że przez wzgląd na treść art. 19 ust. 7 i 9 ustawy o VAT import towarów w ramach procedury składu celnego (analogicznie tranzytu czy innej zawieszającej procedury celnej - przyp. Wnioskodawcy) nie jest czynnością podlegającą opodatkowaniu w kraju, zatem brak jest podstaw do uznawania sprzedaży towaru objętego składem do innego państwa za eksport towaru w rozumieniu cyt. ustawy o podatku od towarów i usług. Należy bowiem podkreślić, że ten sam towar na gruncie przepisów rzeczonej ustawy nie może być uznawany za nieopodatkowany przy jego nabyciu oraz za opodatkowany w przypadku jego zbycia, gdy obrotu towarem dokonują podatnicy nie podlegający zwolnieniu od podatku. Przy takim traktowaniu towaru naruszona zostałaby zasada neutralności opodatkowania podatkiem obrotowym. Pogląd ten został podzielony przez organy podatkowe - vide interpretacja indywidualna IPPP1-443-180/08-10/S/JF z dnia 1 kwietnia 2010. Ponieważ brak jest podstaw i argumentów prawnych do różnicowania na gruncie przepisów o VAT sprzedaży towarów objętych procedurą składu celnego oraz procedurą tranzytu czy inną zawieszającą procedurą celną należy uznać, że dokonywana przez Wnioskodawcę sprzedaż nie podlega polskiemu VAT. Zgodnie z art. 86 ust. 8 ustawy, podatnik ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, jeżeli importowane lub nabyte towary i usługi dotyczą dostawy towarów lub świadczenia usług przez podatnika poza terytorium kraju, jeżeli kwoty te mogłyby być odliczone, gdyby czynności te były wykonywane na terytorium kraju, a podatnik posiada dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami. Sytuację Wnioskodawcy należy uznać za sprzedaż poza terytorium kraju. Skoro towary objęte procedurą tranzytu lub inną zawieszającą procedurą celną nie są traktowane jak towary dopuszczone do obrotu na terytorium kraju, to ich sprzedaż nie może być uznawana jako dokonywana na terytorium kraju. W takim zaś wypadku podatnik ma prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z nabytymi towarami i usługami, zgodnie z powołanym art. 86 ust. 8 ustawy. Odmienne stanowisko w oczywisty sposób naruszałoby zasadę neutralności podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za:

  • nieprawidłowe w części dotyczącej braku opodatkowania sprzedaży na terytorium kraju towarów objętych procedurą tranzytu oraz uszlachetniania czynnego w systemie zawieszeń,
  • prawidłowe w części dotyczącej prawa do odliczenia podatku VAT.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem", podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Zgodnie z art. 2 pkt 7 ww. ustawy przez import towarów rozumie się przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium kraju.

Powyższa definicja importu towarów stanowi implementację art. 30 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. L Nr 347 str. 1 ze zm.), w myśl którego „import towarów” oznacza wprowadzenie na terytorium Wspólnoty towarów, które nie znajdują się w swobodnym obrocie w rozumieniu art. 24 Traktatu.

Powstanie obowiązku podatkowego z tytułu importu towarów jest powiązane z powstaniem obowiązku zapłaty cła lub faktem zaistnienia określonych procedur celnych. Co do zasady, obowiązek podatkowy w imporcie towarów powstaje z chwilą powstania długu celnego – art. 19 ust. 7 ww. ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 19 ust. 8 w przypadku objęcia towarów procedurą celną: uszlachetniania czynnego w systemie ceł zwrotnych, odprawy czasowej z częściowym zwolnieniem od należności celnych przywozowych, przetwarzania pod kontrolą celną - obowiązek podatkowy z tytułu importu towarów powstaje z chwilą objęcia towarów tą procedurą.

Zgodnie natomiast z art. 19 ust. 9 jeżeli import towarów objęty jest procedurą: składu celnego, odprawy czasowej z całkowitym zwolnieniem od należności celnych przywozowych, uszlachetniania czynnego w systemie zawieszeń, tranzytu, a od towarów tych pobierane są opłaty wyrównawcze lub opłaty o podobnym charakterze i nie powstaje jednocześnie dług celny – obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wymagalności tych opłat. Wskazane w tym przepisie opłaty wyrównawcze i opłaty o podobnym charakterze są to pozataryfowe środki polityki celnej, które mimo że nie są cłami pełnią podobną funkcję. Opłaty te nakładane są we Wspólnocie na towary przywożone spoza Wspólnoty i obejmują niektóre towary najbardziej znanymi są opłaty wyrównawcze pobierane od produktów rolnych. Opłaty te mają na celu ograniczenia napływu na terytorium Wspólnoty towarów, których nadmierny dopływ mógłby być szkodliwy dla polityki gospodarczej Wspólnoty.

System uszlachetniania czynnego w systemie ceł zwrotnych stosowany jest wobec towarów dopuszczonych do obrotu na obszarze celnym Wspólnoty, które po poddaniu ich jednemu lub więcej liczbie procesów uszlachetniania, zostaną wywiezione poza ten obszar w postaci produktów kompensacyjnych. W takim wypadku, jeżeli spełnione zostały wszystkie warunki korzystania z procedury, przysługuje zwrot lub umorzenie należności przywozowych wymaganych wobec towarów. System ceł zwrotnych opiera się na założeniu, że osoba korzystająca z procedury nie musi mieć konkretnego zamiaru wywozu głównych produktów kompensacyjnych, a jedynie przewidywać taka możliwość. Dlatego dogodniejszą formą jest uprzednie uiszczenie należności celnych przywozowych. Należy także zauważyć, iż procedura uszlachetniania czynnego w systemie ceł zwrotnych nie jest procedurą zawieszającą (patrz art. art. 85 i art. 114 Wspólnotowe Kodeksu Celnego). Także procedura uszlachetnia biernego nie jest procedurą zawieszającą, a ponadto dotyczy ona towarów które mają być czasowo wywiezione poza obszar celny Wspólnoty, które po zakończeniu procesu uszlachetniania mają zostać powrotnie przywiezione w postaci produktów kompensacyjnych.

Stosownie do powyższego w przypadku objęcia towaru procedurą uszlachetniania czynnego w systemie ceł zwrotnych (także gdy poprzednią procedurą celną było uszlachetnianie bierne) obowiązek podatkowy powstaje z chwilą objęcia towarów tą procedurą – art. 19 ust. 8 ustawy.

Wnioskodawca w opisanym stanie faktycznym, swoim stanowisku oraz pytaniach odnoszących się opisanego stanu faktycznego przedstawił, iż przedmiotem wniosku jest import oraz sprzedaż towaru objętego zawieszająca procedurą celną. Jak wykazano wyżej procedura uszlachetniania czynnego w systemie ceł zwrotnych oraz procedura uszlachetniania biernego nie są procedurami zawieszającymi. Tym samym przedmiotem niniejszej interpretacji jest ocena prezentowanego stanowiska Wnioskodawcy odnoszącego się do procedur zawieszających przedstawionych we wniosku tj. procedury tranzytu zewnętrznego oraz procedury uszlachetniania czynnego z zastosowaniem systemu zawieszeń.

Objęcie towaru procedurą uszlachetniania czynnego w systemie zawieszeń pozwala na poddanie na obszarze celnym Wspólnoty jednemu lub większej liczbie procesów uszlachetniania towarów niewspólnotowych przeznaczonych do powrotnego wywozu poza obszar celny Wspólnoty w postaci produktów kompensacyjnych, bez obciążania tych towarów należnościami celnymi przywozowymi ani stosowania wobec nich środków polityki handlowej (art. 114 ust. 1 pkt a Wspólnotowego Kodeksu Celnego). Powyższe oznacza, że objęcie towarów procedurą uszlachetniania czynnego w systemie zawieszeń nie powstaje powstania długu celnego.

Zastosowanie tej procedury przewidziano w sytuacjach, w których przedmiotem przywozu na obszar celny Wspólnoty są towary potrzebne do wytworzenia gotowego produktu (tzw. produktu kompensacyjnego), który to produkt jest następnie przeznaczony do wywozu poza obszar celny Wspólnoty. Procedura uszlachetniania czynnego ma w założeniu wspomagać wytwórczą działalność oraz ułatwiać eksport wyrobów wytwarzanych we Wspólnocie. Istota natomiast zawieszenia poboru należności przy procedurze uszlachetniania czynnego w omawianym systemie związana jest z założeniem, że zamiarem osoby korzystającej z procedury jest powrotny wywóz produktów kompensacyjnych. W związku z tymi zasadami na stosowanie systemu zawieszeń decydują się zazwyczaj te podmioty, które prowadzą działalność eksportową i mają zapewnione dla produktów kompensacyjnych rynki zbytu poza Wspólnotą. Procedura uszlachetniania czynnego w systemie zawieszeń kończy się, gdy produkty kompensacyjne lub towary w stanie niezmienionym zostaną powrotnie wywiezione lub otrzymają nowe dopuszczalne przeznaczenie celne.

Odnośnie natomiast procedury tranzytu (procedury zawieszającej), należy zaznaczyć, iż zgodnie z art. 91 ust. 1 lit. a Wspólnotowego Kodeksu Celnego procedura tranzytu zewnętrznego, pozwala na przemieszczanie z jednego do drugiego miejsca znajdującego się na obszarze celnym Wspólnoty towarów niewspólnotowych, niepodlegających w tym czasie należnościom celnym przywozowym i innym opłatom ani środkom polityki handlowej. Wobec powyższego, objęcie towaru niewspólnotowego procedurą tranzytu zewnętrznego nie powoduje również powstania długu celnego.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że nabyte towary (importowane) zostaną objęte procedurą tranzytu, a następnie poddawane będą procesom uszlachetniania w ramach procedury celnej zawieszającej cło czyli procedury uszlachetniania w systemie zawieszeń. Po dokonaniu czynności uszlachetniania przez Wnioskodawcę lub jego kooperanta towar zostaje sprzedany polskiemu podatnikowi VAT. Dostawa towaru dokumentowana jest fakturą. Sprzedawane towary są nadal objęte procedurą zawieszającą procedurą celną. Nabywca towarów (polski podatnik VAT) uszlachetnia towary i eksportuje poza obszar Wspólnoty.

Stosownie do powyższego ponieważ przedmiotem wniosku są towary sprowadzane spoza Wspólnoty, a więc towary niewspólnotowe, stwierdzić należy, że ich objęcie na terytorium kraju procedurą uszlachetniania czynnego w systemie zawieszeń oraz procedurą tranzytu skutkuje tym, że nie podlegają one należnościom celnym ani środkom polityki handlowej. Dalszą konsekwencją powyższego jest to, że nie podlegają one podatkowi od towarów i usług w związku z wprowadzeniem ich na terytorium kraju.

W tych okolicznościach dochodzi do wykonania przez podatnika czynności przywozu towaru na terytorium kraju z kraju trzeciego, która mimo, że odpowiada treści definicji importu towarów to nie powstaje w stosunku do niej obowiązek podatkowy. Zatem czynność wprowadzenia towarów spoza Wspólnoty na terytorium kraju mimo, że generalnie zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 3 i art. 2 pkt 7 ustawy o VAT podlega przepisom tej ustawy, to w tym konkretnym wypadku jest czynnością nieopodatkowaną, gdyż zgodnie z treścią art. 19 ust. 9 ustawy o VAT w związku z art. 114 ust. 1 lit. a oraz 91 ust. 1 lit. a WKC nie powstaje w stosunku do niej dług celny.

Zgodnie powyższym, zastosowania do towarów pochodzących z państw trzecich procedury uszlachetniania czynnego w systemie zawieszeń oraz procedury tranzytu zewnętrznego na terytorium polski nie skutkuje powstaniem obowiązku podatkowego z tytułu importu towarów jeżeli od tych towarów nie są pobierane opłaty wyrównawcze lub opłaty o podobnym charakterze.

Odnośnie natomiast rozstrzygnięcia kwestii opodatkowania dostawy towarów realizowanych w celnej procedurze zawieszającej na terytorium kraju tj. procedurze tranzytu lub uszlachetniania czynnego w systemie zawieszeń, zauważyć należy co następuje:

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Z powyższej definicji pojęcia „towary” wynika, iż ustawa o podatku od towarów i usług nie rozróżnia towarów niewspólnotowych i wspólnotowych.

Przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów - art. 2 pkt 22 ustawy.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast w myśl art. 5 ust. 2 ustawy czynności określone w ust. 1 podlegają opodatkowaniu niezależnie od tego czy zostały wykonane z zachowaniem warunków oraz form określonych przepisami prawa.

Stosownie do powyższego należy stwierdzić, iż w rozpatrywanym przypadku sprzedaży na terytorium kraju towarów objętych ww. procedurami zawieszającymi, dochodzi do odpłatnej dostawy towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Tym samym podlega ona opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych, z zastosowaniem stawek obowiązujących dla konkretnego towaru.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, iż sprzedaż towarów objętych procedurą tranzytu i uszlachetnia czynnego w systemie zawieszeń na terytorium Polski pomiędzy Wnioskodawcą i innym polskim podatnikiem podatku od towarów i usług nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT należało uznać za nieprawidłowe.

Zgodnie z zapisem art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie zaś do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

  1. z tytułu nabycia towarów i usług,
  2. potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,
  3. od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

-z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Treść art. 86 ust. 1 ustawy wskazuje, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy spełnione są określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Zatem, warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Pytanie Wnioskodawcy sprowadza się od kwestii czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług związanych z uszlachetnianiem towaru objętego celną procedurą zawieszającą w sytuacji sprzedaży produktu kompensacyjnego (produktu powstałego w wyniku uszlachetnienia) podatnikowi podatku VAT, która to sprzedaż jest udokumentowana jest fakturą.

Stosownie do powyższego, mając na uwadze treść art. 86 ust. 1, stwierdzić należy, że jeżeli Wnioskodawca nabywa na terytorium kraju towary i usługi do wykonywania czynności opodatkowanych tj. dostawy towarów w postaci produktów kompensacyjnych na terytorium kraju, przysługuje mu prawo do odliczenia podatku należnego o podatek naliczony wykazany w fakturach dotyczących nabywanych towarów i usług niezbędnych do wytworzenia produktu kompensacyjnego podlegającego dostawie.

Tym samym w zakresie prawa do odliczenia podatku należnego o podatek naliczony związany z nabyciem towarów i usług związanych z uszlachetnianiem towaru objętego celną procedurą zawieszająca, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe lecz prawidłowość tego stanowiska wynika z innej podstawy prawnej niż wskazuje Wnioskodawca.

Reasumując stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za:

  • nieprawidłowe w części dotyczącej braku opodatkowania sprzedaży na terytorium kraju towarów objętych procedurą tranzytu oraz uszlachetniania czynnego w systemie zawieszeń,
  • prawidłowe w części dotyczącej prawa do odliczenia podatku VAT.

Odnośnie natomiast powołanego przez Wnioskodawcę wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 6 listopada 2009r. sygn. akt I FSK 300/09 oraz wydanej w związku z tym wyrokiem indywidualnej interpretacji prawa podatkowego z dnia 1 kwietnia 2010r. znak IPPP1-443-180/08/10/S/JF tyt. organ pragnie zauważyć, iż zapadły wyrok dotyczył sytuacji sprzedaży towarów pochodzenia nieunijnego ze składu celnego położonego w Polsce do krajów nie będących członkami Unii Europejskiej. Przedmiotowy wyrok nie dotyczy zatem sprzedaży na terytorium kraju polskiemu podatnikowi produktów kompensacyjnych (innych wyrobów) powstałych na terytorium kraju w wyniku procesu uszlachetniania. Innymi słowy wyrok dotyczył sprzedaży w składzie celnym tych samych towarów w stanie niezmienionym podmiotowi spoza Unii Europejskiej. W sprawie zaś będącej przedmiotem interpretacji mamy do czynienia ze sprzedażą (dostawą na terytorium kraju) w procedurze tranzytu i uszlachetnia czynnego w systemie zawieszeń produktu kompensacyjnego czyli mamy do czynienia ze sprzedażą (dostawą) nowego wyrobu powstałego na terytorium kraju w wyniku uszlachetniania nabytych wyrobów tj. produktu powstałego z wykorzystaniem towarów krajowych i usług dokonanych na terytorium kraju. Tym samym rozstrzygnięcie zapadłe w ww. wyroku dotyczy innej sytuacji (stanu faktycznego), który nie ma bezpośredniego odniesienia do przedstawionego przez wnioskodawcę stanu faktycznego.

W tym miejscu należy wskazać, iż jak przedstawiono wyżej objęcie towarów pochodzących z państw trzecich procedurą uszlachetniania czynnego w systemie zawieszeń oraz procedurą tranzytu zewnętrznego na terytorium polski nie skutkuje powstaniem obowiązku podatkowego z tytułu importu towarów jeżeli od tych towarów nie są pobierane opłaty wyrównawcze lub opłaty o podobnym charakterze. W tym zakresie stanowisko jest zatem zgodne z powołanym przez Wnioskodawcę ww. wyrokiem.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj