Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-996/12/ES
z 11 października 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 749) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 6 lipca 2012r. (data wpływu 11 lipca 2012r.), uzupełnionym pismem z dnia 10 października 2012r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia czy dotacja otrzymana przez Wnioskodawcę na pokrycie kosztów realizacji usług informacyjnych i usług doradczych, a także dotacja na pokrycie kosztów koordynacji i promocji regionalnej sieci Punktów Konsultacyjnych w ramach projektu „Z" stanowi obrót w rozumieniu art. 29 ustawy o podatku od towarów i usług – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 lipca 2012r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek uzupełniony pismem z dnia 10 października 2012r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia czy dotacja otrzymana przez Wnioskodawcę na pokrycie kosztów realizacji usług informacyjnych i usług doradczych, a także dotacja na pokrycie kosztów koordynacji i promocji regionalnej sieci Punktów Konsultacyjnych w ramach projektu „Z" stanowi obrót w rozumieniu art. 29 ustawy o podatku od towarów i usług.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca (Spółka) jest czynnym zarejestrowanym od dnia 28 maja 1993r. podatnikiem podatku od towarów i usług z tytułu prowadzonej działalności w zakresie usług edukacyjnych, udzielania pożyczek dla małych i średnich przedsiębiorców, obsługi programów Unii Europejskiej oraz projektów doradczo-informacyjnych.

W wyniku przeprowadzonego przez P. konkursu na realizację projektu systemowego w ramach Poddziałania 2.2.1 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013 wniosek złożony przez Wnioskodawcę został wybrany do dofinansowania.

W dniu 17 lutego 2012r. została podpisana umowa o udzielenie wsparcia na świadczenie usług informacyjnych i doradczych w ramach prowadzonego Punktu Konsultacyjnego - realizowana na podstawie wniosku o dofinansowanie realizacji projektu systemowego P. „Z". Projekt jest współfinansowany w 15% ze środków krajowych i w 85% z Europejskiego Funduszu Społecznego.

W ramach tego projektu realizowane są zadania:

  1. Świadczenie usług informacyjnych i doradczych,
  2. Koordynacja regionalnej sieci PK,
  3. Promocja regionalnej sieci PK.

Wnioskodawca pełni rolę Regionalnego Punktu Konsultacyjnego w zakresie koordynacji i promocji regionalnej sieci PK oraz realizuje zadania Punktu Konsultacyjnego poprzez świadczenie usług informacyjnych (nieodpłatne dla klienta) i doradczych (częściowo odpłatne dla klienta) dla wszystkich zainteresowanych przedsiębiorców i osób zakładających działalność gospodarczą. Usługi informacyjne i doradcze w projekcie nie są zlecane przez instytucję finansującą projekt (P.), bowiem Wnioskodawca musiał przedstawić koncepcję świadczenia tych usług we wniosku o dofinansowanie przedstawionym w konkursie.

Umowa o udzieleniu wsparcia na realizację projektu przewiduje dotację na finansowanie:

  • 100% kosztów kwalifikowanych usług informacyjnych oraz kosztów koordynacji i promocji regionalnej sieci PK,
  • 90% kosztów kwalifikowanych usług doradczych (pozostałe 10% kosztów usług doradczych finansuje klient w formie wkładu własnego). Projekt nie generuje dochodu.

Dotacja pozyskana przez Wnioskodawcę na realizację zadań projektu ma charakter zakupowy i będzie przeznaczona wyłącznie na pokrycie kosztów związanych z realizacją projektu, a mianowicie: wynagrodzenia konsultantów oraz osób koordynujących i zarządzających projektem, podróże służbowe, najem i eksploatacja pomieszczeń, usługi telekomunikacyjne i pocztowe, zakup materiałów biurowych, eksploatacyjnych i oprogramowania, promocji i informacji, audytu finansowego projektu, ubezpieczenie OC z tytułu realizacji projektu i inne. Dotacja ta nie ma na celu sfinansowania otrzymaną dotacją ceny sprzedaży i nie ma bezpośredniego wpływu na kwotę należną (cenę) z tytułu świadczenia usług, gdyż jest przeznaczona na pokrycie ściśle określonych w budżecie projektu kosztów kwalifikowanych. Stąd też dotacja przyznana Wnioskodawcy na realizację projektu nie stanowi obrotu w rozumieniu art. 29 ustawy o podatku od towarów i usług.

Dla rozliczenia projektu koszty usług informacyjnych i usług doradczych mają odrębne budżety i prowadzona jest ich odrębna ewidencja. Zmienia się w związku z tym zasada rozliczania podatku VAT przez Wnioskodawcę ze względu na konieczność pobierania wkładu własnego od klienta korzystającego z usług doradczych w ww. projekcie. Zgodnie z zapisami umowy wsparcia Wnioskodawca ma obowiązek pobierania w formie pieniężnej wkładu własnego od klienta, który skorzystał z usługi doradczej w wysokości minimum 10% wartości tej usługi, co odpowiada 10% kosztów kwalifikowanych usług doradczych. W projekcie zgodnie z art. 5 i art. 29 ustawy o podatku od towarów i usług czynnością opodatkowaną (ze względu na zaistnienie odpłatności usługi) jest usługa doradcza, a wymagana odpłatność za usługę w formie wkładu własnego klienta w finansowanie tej usługi jest obrotem - kwotą należną z tytułu sprzedaży, pomniejszoną o kwotę należnego podatku VAT.

Od wkładu własnego jako wartości czynności do opodatkowania, Wnioskodawca ma obowiązek z chwilą odbioru usługi przez klienta naliczyć podatek od towarów i usług należny według stawki 23% (nie zachodzi tu zwolnienie podmiotowe ze względu na odpłatne usługi doradcze zgodnie z art. 43 i art. 113 ustawy o podatku od towarów i usług). Wkład własny jako czynność opodatkowana jest ujmowany w ewidencji sprzedaży w wartości netto faktury VAT wystawionej klientowi - potwierdzającej dokonanie sprzedaży. Kwota należna od klienta obejmuje wkład własny oraz należny podatek VAT.

W związku z tym, że koszty usług informacyjnych oraz koszty koordynacji i promocji regionalnej sieci PK są w 100% finansowane z dotacji - nie zachodzi tu czynność opodatkowana pozwalająca na obniżenie podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od towarów i usług związanych z realizacją usług informacyjnych zgodnie z art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług.

Natomiast w zakresie usług doradczych koszty pokrywane są częściowo z dotacji pozyskanej na realizację projektu, a częściowo z wkładu własnego klientów korzystających ze wsparcia doradczego w projekcie. Wnioskodawca wyodrębnia w swej ewidencji księgowej koszty usług doradczych finansowanych z dotacji oraz koszty usług doradczych finansowanych z wkładu własnego klientów. Zatem w przypadku usług doradczych w projekcie zgodnie z art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego bez względu na to, z jakich środków zostały sfinansowane zakupy, gdyż występuje związek dokonanych zakupów z czynnościami opodatkowanymi.

W uzupełnieniu Wnioskodawca wskazuje, że w załączniku nr 2 do umowy o udzielenie wsparcia na świadczenie usług informacyjnych i doradczych w ramach prowadzonego Punktu Konsultacyjnego jest określony budżet projektu z podziałem na:

  • Budżet Projektu PK – usługi doradcze, zawierający zadanie: świadczenie usług doradczych,
  • Budżet projektu PK – usługi informacyjne, zawierający zadania:

Zadanie I: Świadczenie usług informacyjnych,

Zadanie II: Koordynacja,

Zadanie III: Promocja.

Zadania koordynacji regionalnej sieci PK i promocji regionalnej sieci PK są ujęte w budżecie informacyjnym. Natomiast w budżecie usług doradczych zadania takie nie występują.

Zgodnie z zapisami § 1 Umowy z P. użyte w Umowie pojęcia oznaczają między innymi:

  • Punkt Konsultacyjny – świadczy usługi informacyjne i doradcze zgodnie z umową o udzielenie wsparcia na realizację projektu,
  • Regionalny Punkt Konsultacyjny – PK realizujący zadania koordynacji regionalnej sieci PK oraz promocji regionalnej sieci PK na podstawie Umowy o udzielenie wsparcia.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy dotacja otrzymana przez Wnioskodawcę na pokrycie kosztów realizacji usług informacyjnych i usług doradczych, a także dotacja na pokrycie kosztów koordynacji i promocji regionalnej sieci PK w ramach projektu „Z" stanowi obrót w rozumieniu art. 29 ustawy o podatku od towarów i usług?

Zdaniem Wnioskodawcy, dotacja otrzymana przez Wnioskodawcę na realizację usług informacyjnych oraz usług doradczych, a także dotacja na pokrycie kosztów koordynacji i promocji regionalnej sieci PK w ramach projektu „Z" nie stanowi obrotu w rozumieniu art. 29 ustawy o podatku od towarów i usług. Otrzymana dotacja nie ma bezpośredniego wpływu na cenę świadczonych usług. Usługi wykonywane są nieodpłatnie i nie są świadczone do celów innych niż działalność gospodarcza. Otrzymana dotacja ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, poddziałanie 2.2.1 ma charakter zakupowy i nie będzie stanowiła sfinansowanego dotacją wynagrodzenia za świadczone usługi w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług, ale będzie przeznaczona wyłącznie na pokrycie kosztów związanych z realizacją projektu - ściśle określonych w budżecie stanowiącym załącznik do umowy wsparcia zawartej z P.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054) - zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 tej ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast, zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Stosownie do art. 29 ust. 2 cyt. ustawy, w przypadku, gdy pobrano zaliczki, zadatki, przedpłaty lub raty, obrotem jest również kwota otrzymanych zaliczek, zadatków, przedpłat lub rat, pomniejszona o przypadającą od nich kwotę podatku. Dotyczy to również otrzymanych zaliczek na dotacje, subwencje i na inne dopłaty o podobnym charakterze.

Wątpliwości Wnioskodawcy budzi kwestia, czy otrzymana przez niego dotacja na pokrycie kosztów realizacji usług informacyjnych i usług doradczych, a także dotacja na pokrycie kosztów koordynacji i promocji regionalnej sieci PK w ramach projektu „Z" stanowi obrót w rozumieniu art. 29 ustawy o podatku od towarów i usług.

Analiza powołanych powyżej przepisów jednoznacznie wskazuje, iż włączenie do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze ma miejsce tylko wówczas, gdy jest to celowa dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana bezpośrednio z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. Do podstawy opodatkowania zaliczane są tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które są bezpośrednio przeznaczone na dofinansowanie ceny konkretnego towaru czy też konkretnego rodzaju usługi. Nie jest więc obrotem ogólna dotacja (subwencja, inna dopłata o podobnym charakterze) uzyskana przez podatnika, niezwiązana z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. W przypadku natomiast, gdy podatnik otrzyma dofinansowanie, które będzie związane z dostawą lub świadczeniem usług, jako pokrycie części ceny konkretnego świadczenia lub rekompensatę z tytułu wykonania określonego świadczenia po cenach obniżonych, płatność taka będzie zaliczana do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Dla określenia, czy dane dotacje mają, czy też nie bezpośredni wpływ na cenę świadczonych usług, a co za tym idzie, czy podlegają opodatkowaniu istotne są zatem szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Zatem, podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni są związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Jeżeli jednak taki bezpośredni związek nie występuje, dofinansowanie ogólne – na pokrycie kosztów działalności – nie podlega opodatkowaniu.

Z przedstawionych okoliczności wynika, iż Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym od dnia 28 maja 1993r. podatnikiem podatku od towarów i usług.

W wyniku przeprowadzonego przez P. konkursu na realizację projektu systemowego w ramach Poddziałania 2.2.1 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013 wniosek złożony przez Wnioskodawcę został wybrany do dofinansowania.

W dniu 17 lutego 2012r. została podpisana umowa o udzielenie wsparcia na świadczenie usług informacyjnych i doradczych w ramach prowadzonego Punktu Konsultacyjnego - realizowana na podstawie wniosku o dofinansowanie realizacji projektu systemowego P. „Z.". Projekt jest współfinansowany w 15% ze środków krajowych i w 85% z Europejskiego Funduszu Społecznego.

W ramach tego projektu realizowane są zadania:

  1. Świadczenie usług informacyjnych i doradczych,
  2. Koordynacja regionalnej sieci PK,
  3. Promocja regionalnej sieci PK.

Wnioskodawca pełni rolę Regionalnego Punktu Konsultacyjnego w zakresie koordynacji i promocji regionalnej sieci PK oraz realizuje zadania Punktu Konsultacyjnego poprzez świadczenie usług informacyjnych (nieodpłatne dla klienta) i doradczych (częściowo odpłatne dla klienta) dla wszystkich zainteresowanych przedsiębiorców i osób zakładających działalność gospodarczą. Umowa o udzieleniu wsparcia na realizację projektu przewiduje dotację na finansowanie:

  • 100% kosztów kwalifikowanych usług informacyjnych oraz kosztów koordynacji i promocji regionalnej sieci PK,
  • 90% kosztów kwalifikowanych usług doradczych (pozostałe 10% kosztów usług doradczych finansuje klient w formie wkładu własnego).

Projekt nie generuje dochodu.

Dotacja pozyskana przez Wnioskodawcę na realizację zadań projektu ma charakter zakupowy i będzie przeznaczona wyłącznie na pokrycie kosztów związanych z realizacją projektu, a mianowicie: wynagrodzenia konsultantów oraz osób koordynujących i zarządzających projektem, podróże służbowe, najem i eksploatacja pomieszczeń, usługi telekomunikacyjne i pocztowe, zakup materiałów biurowych, eksploatacyjnych i oprogramowania, promocji i informacji, audytu finansowego projektu, ubezpieczenie OC z tytułu realizacji projektu i inne. Dotacja ta nie ma na celu sfinansowania otrzymaną dotacją ceny sprzedaży i nie ma bezpośredniego wpływu na kwotę należną (cenę) z tytułu świadczenia usług, gdyż jest przeznaczona na pokrycie ściśle określonych w budżecie projektu kosztów kwalifikowanych. Dla rozliczenia projektu koszty usług informacyjnych i usług doradczych mają odrębne budżety i prowadzona jest ich odrębna ewidencja. Zmienia się w związku z tym zasada rozliczania podatku VAT przez Wnioskodawcę ze względu na konieczność pobierania wkładu własnego od klienta korzystającego z usług doradczych w ww. projekcie. Zgodnie z zapisami umowy wsparcia Wnioskodawca ma obowiązek pobierania w formie pieniężnej wkładu własnego od klienta, który skorzystał z usługi doradczej w wysokości minimum 10% wartości tej usługi, co odpowiada 10% kosztów kwalifikowanych usług doradczych.

W załączniku nr 2 do umowy o udzielenie wsparcia na świadczenie usług informacyjnych i doradczych w ramach prowadzonego Punktu Konsultacyjnego jest określony budżet projektu z podziałem na:

  • Budżet Projektu PK – usługi doradcze, zawierający zadanie: świadczenie usług doradczych,
  • Budżet projektu PK – usługi informacyjne, zawierający zadania:

Zadanie I: Świadczenie usług informacyjnych,

Zadanie II: Koordynacja,

Zadanie III: Promocja.

Zadania koordynacji regionalnej sieci PK i promocji regionalnej sieci PK są ujęte w budżecie informacyjnym. Natomiast w budżecie usług doradczych zadania takie nie występują.

Z przedstawionych okoliczności wynika, iż Wnioskodawca otrzymał dotację na pokrycie kosztów realizacji usług informacyjnych i usług doradczych, a także na pokrycie kosztów koordynacji i promocji regionalnej sieci Punktów Konsultacyjnych w ramach projektu „Z" finansowanego w części z dotacji celowej z budżetu krajowego oraz ze środków europejskich. Umowa o udzieleniu wsparcia na realizację projektu przewiduje dotację na finansowanie 100% kosztów kwalifikowanych usług informacyjnych oraz kosztów koordynacji i promocji regionalnej sieci PKU oraz 90% kosztów kwalifikowanych usług doradczych. Dotacja będzie przeznaczona wyłącznie na pokrycie kosztów wynagrodzenia konsultantów oraz osób koordynujących i zarządzających projektem, podróże służbowe, najem i eksploatacja pomieszczeń, usługi telekomunikacyjne i pocztowe, zakup materiałów biurowych, eksploatacyjnych i oprogramowania, promocji i informacji, audytu finansowego projektu, ubezpieczenie OC z tytułu realizacji projektu. Zatem otrzymane dofinansowanie stanowi zwrot kosztów poniesionych w związku z realizacją projektu. Wobec tego przyznana na taki cel dotacja nie spełnia przesłanki dotacji wynikającej z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, a tym samym nie stanowi obrotu opodatkowanego podatkiem od towarów i usług.

Mając powyższe na uwadze stwierdzić należy, iż skoro - jak wskazano - pozyskana dotacja przeznaczona jest na pokrycie poniesionych kosztów w ramach realizowanego programu to oznacza, że w opisanej sytuacji występuje dotacja o charakterze zakupowym, a nie dotacja mająca na celu sfinansowanie ceny sprzedaży. W konsekwencji, Wnioskodawca nie będzie otrzymywać wynagrodzenia za świadczone usługi w rozumieniu przepisów ustawy, a jedynie zwrot ponoszonych kosztów. Tym samym przedmiotowa dotacja, czyli otrzymany zwrot poniesionych kosztów, nie stanowi czynności opodatkowanej VAT. Czynność ta nie została bowiem wymieniona w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu, zawartych w art. 5 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zatem otrzymana przez Wnioskodawcę dotacja przeznaczona na pokrycie kosztów realizacji usług informacyjnych i usług doradczych, a także na pokrycie kosztów koordynacji i promocji regionalnej sieci PK w ramach projektu „Z" nie stanowi obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, a tym samym nie podlega opodatkowaniu.

Mając powyższe na uwadze, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Zaznaczyć należy, że niniejsza interpretacja indywidualna traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

W pozostałym zakresie objętym wnioskiem zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2012r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj