Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-684/11/PK
z 29 sierpnia 2011 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP3/443-684/11/PK
Data
2011.08.29
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach
Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług
Słowa kluczowe
faktura
konsorcjum
świadczenie usług
Istota interpretacji
opodatkowanie prac wykonanych przez P. w ramach Konsorcjum
Wniosek ORD-IN 5 MB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 9 maja 2011r. (data wpływu 17 maja 2011r.), uzupełnionym pismem z dnia 28 lipca 2011r. (data wpływu 2 sierpnia 2011r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania prac wykonanych przez P. w ramach Konsorcjum - jest nieprawidłowe. UZASADNIENIE W dniu 17 maja 2011r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania prac wykonanych przez P. w ramach Konsorcjum. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 28 lipca 2011r. będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 20 lipca 2011r. znak: IBPP3/443-576/11/PK. W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe: Wnioskodawca świadczy usługi budowlano-montażowe w ramach realizacji różnych projektów budowlanych. Obecnie w przetargach ubiega się wspólnie z innymi podmiotami nie powiązanymi kapitałowo o realizacje z Zamówień Publicznych na dużych obiektach (przykładowo: budowa stadionu wraz z zapleczem i infrastrukturą). Z uwagi na fakt, że przy realizacji tak dużych obiektów wymagane są zarówno odpowiednio szerokie referencje jak również wysokie zabezpieczenia finansowe, aby sprostać stawianym wymaganiom, Spółka planuje przystąpić do realizacji tych zadań (dalej „Projekt”) wspólnie z innym podmiotem gospodarczym (dalej „Konsorcjant”, „Partner” lub „Członek Konsorcjum”). W tym celu Spółka planuje zawrzeć umowę tzw. konsorcjum horyzontalnego (dalej: „Konsorcjum” lub „Umowa Konsorcjum”) i składać wspólne oferty w postępowaniach o przyznanie zamówień publicznych. Udział w Konsorcjum pozwoli Spółce zdobyć doświadczenie oraz referencje. Dodatkowo, wspólne składanie ofert pozwoli Konsorcjantom na podział kosztów wadium i gwarancji zabezpieczającej prawidłowe wykonanie zadania, w rezultacie zmniejszy obciążenie finansowe obydwu Spółek w tym zakresie. Rozwiązanie takie jest również bardzo istotne z punktu widzenia zarządzania kontraktem, ponieważ pozwala rzetelnie rozliczać się pomiędzy Partnerami Konsorcjum, w tym w zakresie dobieranych podwykonawców. Dzięki temu możliwe jest złożenie korzystniejszej ceny na realizację zamówienia publicznego niż byłoby to możliwe w układzie klasycznego konsorcjum. W przypadku dużych zamówień daje ono większą szansę polskim podmiotom w stosunku do dużych podmiotów będących w zdecydowanej większości podmiotami zagranicznymi. Zasady współpracy pomiędzy Stronami Konsorcjum zostaną określone w Porozumieniu, będącym uzupełnieniem podpisanej Umowy Konsorcjum. Ogólne zasady funkcjonowania i cechy charakterystyczne Konsorcjum:
Rozliczenia Konsorcjum:
We ww. uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, iż:
W związku z powyższym zadano następujące pytanie: Czy czynności wykonywane przez P. (np. prace przygotowawcze, nadzór, rozliczanie Projektu) utworzony w ramach Konsorcjum będą stanowić usługi podlegające opodatkowaniu VAT dla drugiej strony Konsorcjum... Zdaniem Wnioskodawcy, czynności wykonywane przez P. (np, prace przygotowawcze, nadzór, rozliczanie Projektu) utworzony w ramach Konsorcjum nie będą stanowić usługi podlegającej opodatkowaniu VAT dla drugiej strony Konsorcjum. W przypadku rozliczeń dokonywanych przez strony Konsorcjum istotne znaczenie ma okoliczność czy czynności wykonywane przez Członków Konsorcjum spełniają definicję odpłatnej dostawy lub odpłatnego świadczenia usług. Stosownie do art. 5 ust. 1 pkt 1 Ustawy VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust 1 pkt 1, rozumie się - w myśl art. 8 ust. 1 Ustawy VAT - każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
Z kolei, opierając się na art. 106 Ustawy VAT, podatnicy, o których mowa w art. 15 Ustawy VAT, są zobowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy z zastrzeżeniem ust.2, 4 i 5 oraz art. 119 ust 10 i art. 120 ust. 16. W rezultacie, w sytuacji, w której Podatnik VAT dokonuje odpłatnej dostawy towarów oraz świadczenia usług na terytorium kraju jest zobowiązany do wystawienia faktury VAT dokumentującej dokonanie takiej transakcji. Biorąc pod uwagę fakt, że Konsorcjum nie będzie stanowić odrębnej Spółki w rozumieniu prawa cywilnego lub handlowego, nie będzie posiadać osobowości prawnej, ani nie będzie odrębnym podmiotem gospodarczym to Członkowie Konsorcjum zachowają swoją odrębność zarówno z prawnego jak i podatkowego punktu widzenia. Celem Konsorcjum będzie wspólna realizacja Projektu, jednak działania lidera oraz Partnera w ramach Konsorcjum stanowić będą działania dwóch odrębnych i niezależnych z punktu widzenia prawnego i podatkowego podmiotów i podatników podatku VAT. Specyfika działalności podmiotów realizujących przedsięwzięcie w oparciu o Umowę Konsorcjum polega na obustronnym świadczeniu usług oraz innych czynności na rzecz Zlecającego, przy czym tylko jeden z podmiotów prowadzi ostateczne rozliczenie ze Zlecającym. Istotne znaczenie ma przy tym oznaczenie beneficjenta świadczonych usług oraz możliwość zdefiniowania jakie usługi są świadczone przez jedną ze stron dla drugiej. W przypadku usług i dostaw wykonywanych przez Partnera jako Członka Konsorcjum w charakterze podwykonawcy usługi te i dostawy podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT, gdyż beneficjentem tych usług i dostaw jest lider Konsorcjum, który następnie fakturuje roboty wykonane na rzecz Zamawiającego jako określoną całość. Poszczególne świadczenia i dostawy wykonywane przez Partnera mogą zostać uznane za świadczenia w rozumieniu art. 5 ust. 1, art. 7 ust. 1 i art. 8 ust. 1 Ustawy VAT. Natomiast inaczej wygląda sytuacja dotycząca czynności wykonywanych przez P. (np. prace przygotowawcze, nadzór, rozliczanie Projektu). W tym przypadku usługi te nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT gdyż nie stanowią odrębnych świadczeń nabywanych przez drugą stronę Konsorcjum, lecz stanowią przejaw wspólnego wykonywania umowy zawartej z Zamawiającym przez lidera Konsorcjum. Spółka wskazuje że dokonywanych czynności nie sposób uznać za świadczenie usług w rozumieniu art. 5 ust. 1 i art. 8 ust. 1 Ustawy VAT. Nie będą to usługi świadczone na rzecz drugiej strony Konsorcjum - nie są to bowiem konkretne czynności świadczone na rzecz innego podmiotu, za które otrzymuje konkretne wynagrodzenie. Wynikają one jedynie z zapisów Umowy Konsorcjum, z której wynika de facto, iż Partner wspiera lidera swoimi czynnościami, ale usługę dla Zamawiającego jako beneficjenta świadczy lider (por. interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 25 lutego 2008r. sygn. IBPP2/443-312/07/ICz). Ponadto rozliczenia za ww. czynności wynikają z konieczności rozliczenia kosztów i przychodów uzyskiwanych przez strony w ramach Konsorcjum (pot. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie z 30 marca 2010r., sygn. akt IPPP1-443-57/10-4/AS). Zdaniem Wnioskodawcy biorąc pod uwagę unormowania art. 5 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 8 ust. 1 Ustawy VAT, rozliczenia te nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i w konsekwencji nie powinny być dokumentowane fakturą VAT, lecz innym dowodem księgowym np. notą księgową. Nie można bowiem uznać za świadczenie usług, czynności będących konsekwencją realizowania przez strony ustaleń wewnętrznych dotyczących podziału wspólnych kosztów i przychodów. Relacje zachodzące pomiędzy Konsorcjantami, w tym przypadku będą stanowić wyłącznie alokację kosztów zgodnie z przyjętą proporcją dokonywaną w celu osiągnięcia zaplanowanego zysku. Podobnie w odniesieniu do zrealizowanych przez Konsorcjum przychodów - należy uznać, że występujący w imieniu swoim oraz Partnera lider zobowiązany jest na mocy umowy do „przekazania" Partnerowi, należnej mu części wynagrodzenia, otrzymanej od Zamawiającego. Powyższe czynności stanowią wyraz realizacji ustalonych w Umowie Konsorcjum wzajemnych praw i obowiązków przy realizacji Projektu oraz sposobu rozliczeń (zasady podziału kosztów i przychodów) w ramach Konsorcjum. Każda ze stron w ramach tych ustaleń przyczynia się do realizacji Projektu natomiast ani Partner ani lider nie świadczą tych usług dla siebie wzajemnie, lecz wyłącznie dla Zamawiającego, który nabywa dopiero końcowy efekt prac wykonywanych w ramach Projektu. Zgodnie z założeniami strony odpowiedzialne będą za wspólne wykonanie min. prac projektowych, prac wyburzeniowych, budowlanych i instalacyjnych w ramach przedsięwzięcia, jednak to lider zostanie upoważniony do reprezentowania konsorcjum wobec Zamawiającego i osób trzecich. Do jego obowiązków należeć będzie w szczególności: zawieranie umów z podwykonawcami i dostawcami w imieniu Konsorcjum, prowadzenie spraw prawnych i podatkowych Konsorcjum, prowadzenie odrębnego rachunku bankowego w celu rozliczania kontraktu, prowadzenie rozliczeń z Zamawiającym. Niemniej jednak również Partner zobligowany zostanie do świadczenia usług na rzecz wspólnego przedsięwzięcia w ramach konsorcjum. Czynności te będą polegały min. na zakupie towarów i usług od podmiotów trzecich, wykonaniu części robót budowlanych wynikających z zakresu prac określonych w porozumieniu do umowy Konsorcjum oraz na tzw. podwykonawstwie „wewnętrznym”. Czynności te będą obciążały wynik Konsorcjum. Zasadnicze znaczenie posiadał będzie ustalony w umowie „mechanizm” wzajemnych rozliczeń, który obligować będzie lidera do „gromadzenia” wszystkich kosztów powstałych w ramach prowadzonego przedsięwzięcia (ponoszonych także przez Partnera) i fakturowania całości wynagrodzenia wynikającego z realizacji Projektu na Zamawiającego. Niezależnie od przyjętego modelu rozliczeń, bezpośrednim beneficjentem usług świadczonych zarówno przez Partnera jak i pośredniczącego w transakcji lidera pozostanie niezmiennie Zamawiający. Bez względu więc, która ze stron będzie świadczyła usługi objęte umową z Zamawiającym, działania te będą miały zawsze charakter jednej kompleksowej usługi świadczonej dla Zamawiającego. Opisane powyżej czynności wykonywanych przez P. (np. prace przygotowawcze, nadzór, rozliczanie Projektu nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem VAT i nie będą dokumentowane fakturą VAT. W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe. Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:
W art. 7 ust. 1 ustawy postanowiono, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...). Z treści art. 8 ust. 1 ustawy wynika, iż przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
Wobec powyższego należy stwierdzić, że każde świadczenie niebędące dostawą towarów polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu czyjegoś zachowania stanowi co do zasady usługę w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. Niemniej muszą być przy tym spełnione następujące warunki:
Należy podkreślić, iż oba ww. warunki winny być spełnione łącznie, aby świadczenie podlegało, jako usługa, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Dana usługa podlega opodatkowaniu podatkiem VAT wówczas, gdy istnieje bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą, a otrzymanym świadczeniem wzajemnym, w ten sposób, że zapłacone kwoty stanowią rzeczywiste wynagrodzenie za wyodrębnioną usługę świadczoną w ramach stosunku prawnego lub dochodzi do wymiany świadczeń wzajemnych. W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza - na mocy ust. 2 powołanego artykułu - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych. Spółka zawarła umowę konsorcjum, w celu realizacji kontraktu na realizacje zamówień publicznych. Umowa konsorcjum nie występuje ani w prawie cywilnym, ani podatkowym, jednakże zawieranie takich porozumień jest dopuszczalne w ramach swobody umów. Stosownie do art. 3531 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.), strony zawierające umowę mogą ułożyć stosunek prawny według swego uznania, byleby jego treść lub cel nie sprzeciwiały się właściwości (naturze) stosunku, ustawie ani zasadom współżycia społecznego. Konsorcjum jest umową gospodarczą co najmniej dwóch przedsiębiorców, zawartą w celu realizacji wspólnego przedsięwzięcia, dla odniesienia wspólnych korzyści, przy jednoczesnej solidarnej odpowiedzialności wykonawców (konsorcjantów) za wykonanie umowy – z zakresu prawa zamówień publicznych. Wspólne przedsięwzięcia charakteryzuje to, że jego uczestnicy są związani ustaleniami umownymi, które mogą dotyczyć różnych kwestii, zgodnie z zasadą swobody umów wyrażoną w art. 3531 Kodeksu cywilnego, np.: zasad reprezentacji, sposobu rozliczeń danego przedsięwzięcia, podziału robót, udziału w zyskach i stratach itp. Zatem, celem zawiązania konsorcjum jest najczęściej wspólne działanie w realizacji konkretnego przedsięwzięcia gospodarczego, które ze względu na potencjał finansowy lub też szeroki zakres przedmiotowy przekracza możliwość jednego podmiotu. Umowa konsorcjum z reguły wiąże podmioty na czas określony, najczęściej oznaczony osiągnięciem celu, do którego zostało powołane. Podmioty tworzące konsorcjum zachowują niezależność w działaniach nieobjętych umową, zaś w działaniach konsorcjum realizują wspólną politykę finansową objętą porozumieniem. Konsorcjum zwykle nie jest spółką prawa handlowego, nie posiada osobowości prawnej, nie jest odrębnym podmiotem gospodarczym, nie musi więc być rejestrowane. Zawarcie umowy o wspólne przedsięwzięcie gospodarcze – umowy konsorcjum – nie ma na celu powstania nowego swoistego podmiotu gospodarczego, lecz stanowi porozumienie stron w zakresie realizacji wspólnego celu gospodarczego. A zatem, przedsiębiorcy działający w ramach konsorcjum są odrębnymi podatnikami podatku VAT. Podatnikiem nie jest i nie może być natomiast samo konsorcjum. Z wniosku wynika, strony Konsorcjum powołają wspólny zespół osobowy (tzw. P.) odpowiedzialny za realizację Projektu. W skład tego zespołu wchodzić będą osoby zarówno ze strony lidera jak i Partnera Konsorcjum. Zespół ten w dalszej kolejności będzie odpowiedzialny za prace przygotowawcze, nadzór oraz rozliczanie Projektu w ramach Konsorcjum. Koszty funkcjonowania tego zespołu i jego pracy na rzecz Projektu będą rozliczne na podstawie z góry ustalonych stawek godzinowych, obejmujących między innymi: koszty wynagrodzeń, narzuty na wynagrodzenia, koszty przejazdów służbowych i delegacji tych osób (związane z Projektem) i będą obciążać koszty Projektu. P. będzie specjalnie powołanym zespołem ludzi funkcjonujących jako wyodrębniona organizacyjnie komórka w ramach przedsiębiorstwa u lidera oraz Partnera, która będzie wykonywać określone czynności na rzecz Konsorcjum (przykładowo: prace przygotowawcze, nadzór oraz rozliczanie Projektu w ramach Konsorcjum). P. nie będzie jednostką organizacyjną utworzoną na podstawie regulacji prawnych jak też nie będzie samodzielnie wykonywać działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług. W świetle powyższego trzeba stwierdzić, że P. de facto jest „jednostką organizacyjną” Konsorcjum. Jak wskazano powyżej Konsorcjum nie może być podatnikiem VAT, a tym samym również sam P. nie może nim być, w konsekwencji czynności wykonywane przez P. nie podlegają opodatkowaniu podatkiem. Ponadto należy zauważyć, że P. nie pobiera opłat za swe czynności lecz jedynie strony konsorcjum otrzymują wynagrodzenie za oddelegowanie personelu do P.. Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że zarówno Lider jak i Partner oddeleguje personel do P., który będzie odpowiedzialny za realizację projektu. W skład tego zespołu wchodzić będą osoby zarówno ze strony Lidera jak i Partnera Konsorcjum. Zespół ten w dalszej kolejności będzie odpowiedzialny za prace przygotowawcze, nadzór oraz rozliczanie Projektu w ramach Konsorcjum. Koszty funkcjonowania tego zespołu i jego pracy na rzecz Projektu będą rozliczane na podstawie z góry ustalonych stawek godzinowych, obejmujących między innymi: koszty wynagrodzeń, narzuty na wynagrodzenia, koszty przejazdów służbowych i delegacji tych osób (związane z Projektem) i będą obciążać koszty Projektu. Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, iż P. realizuje zadania, które co do zasady musiałaby wykonać każda ze stron Konsorcjum gdyby działała samodzielnie. Zatem beneficjentami czynności wykonywanych przez P. są wszystkie strony Konsorcjum. Mając jednak na uwadze, iż P. nie stanowi samodzielnego podmiotu a jest jedynie zespołem osobowym, do którego każda ze stron oddeleguje swoich pracowników należy stwierdzić, że oddelegowanie pracowników do P. stanowi równocześnie usługę na rzecz drugiej strony konsorcjum jak również wykonanie zadań na potrzeby własne (czyli członka konsorcjum). Z drugiej strony zarówno Lider jak i Partner otrzymuje wynagrodzenie od drugiej strony Konsorcjum za oddelegowanie pracowników do P. a zatem jest to świadczenie odpłatne. Tym samym są spełnione wszystkie warunki pozwalające uznać przedmiotowe świadczenia za usługę na gruncie podatku VAT. W konsekwencji świadczenie usług zarówno przez Lidera jak i Partnera w ramach P. będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT na zasadach ogólnych lecz tylko w takim zakresie w jakim korzyści z tej usługi będzie czerpała druga Strona będący beneficjentem świadczenia. Natomiast w zakresie w jakim z wykonanych, przez oddelegowany personel Lidera bądź Partnera czynności, będzie korzyści czerpał sam podmiot oddelegujący personel oddelegowanie to nie stanowi usługi na gruncie podatku o VAT i tym samym nie podlega opodatkowaniu tym podatkiem. Należy zatem uznać, iż czynności P. będą podlegały opodatkowaniu podatkiem VAT lecz mając na uwadze powyżej opisany charakter organizacyjny P. to Strony Konsorcjum, zgodnie z wyżej opisaną zasadą będą podatnikami z tytułu świadczenia usług w ramach P.. Co za tym idzie stosownie do art. 106 ust. ustawy o VAT Lider będzie zobowiązany wystawić fakturę stwierdzającą dokonanie sprzedaży przedmiotowej, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16. Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe. Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji. Odnosząc się do powoływanych we wniosku interpretacji indywidualnych stwierdzić należy, że zostały wydane w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla organu wydającego interpretację. Ponadto informuje się, iż ocena prawna stanowiska Wnioskodawcy w zakresie:
-zawarta zostanie w odrębnych rozstrzygnięciach. Ponadto ocena prawna stanowiska Wnioskodawcy w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych oraz podatku od czynności cywilnoprawnych również została zawarta w odrębnych rozstrzygnięciach. Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.