Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1-443-778/11-2/ISz
z 4 sierpnia 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP1-443-778/11-2/ISz
Data
2011.08.04



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
sport
stawki podatku
świadczenie usług
usługi związane ze sportem


Istota interpretacji
stawka podatku dla usług rekreacyjno - sportowych w zakresie wstępu na zajęcia jogi;



Wniosek ORD-IN 380 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 12.05.2011 r. (data wpływu 16.05.2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla usług rekreacyjno-sportowych w zakresie wstępu na zajęcia jogi - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 maja 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla usług rekreacyjno - sportowych w zakresie wstępu na zajęcia jogi.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca świadczy usługi sklasyfikowane w PKD 85.51.Z, PKWiU – 85.51.10 „Usługi związane z rekreacją – pozaszkolne formy edukacji sportowej oraz zajęć sportowych i rekreacyjnych”, polegających na prowadzeniu przez instruktorów zajęć jogi na terenie wynajętym i specjalnie przystosowanych obiektów. Usługobiorcy uczestniczący w zajęciach wykupują okresowe karnety – karty wstępu, (roczne, półroczne, kwartalne, miesięczne), a także jednorazowe wejściówki.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy do usług sklasyfikowanych PKWiU 85.51.10 – zajęcia jogi należy stosować stawkę podatku od towarów i usług w wysokości 8% czy 23%.

Zdaniem Wnioskodawcy świadczone przez niego usługi w zakresie prowadzenia zajęć jogi powinny być opodatkowane stawką podatku VAT w wysokości 8%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

W myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7. Zgodnie z art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Co do zasady, w myśl art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Przy czym zgodnie z art. 146a ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%. Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnieniem od podatku.

W myśl art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. Przy czym, zgodnie z art. 146a pkt 2 ustawy o VAT od 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku wynosi 8%.

Poz. 186 załącznika nr 3 do ustawy o VAT wskazuje, bez względu na symbol PKWiU, „pozostałe usługi związane z rekreacją-wyłącznie w zakresie wstępu”.

Z treści przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca świadczy usługi polegające na prowadzeniu przez instruktorów zajęć jogi na terenie wynajętych i specjalnie przystosowanych obiektów.

Usługi te są sklasyfikowane pod pozycją PKWiU z 2008r.: 85.51.10 – „usługi w zakresie pozaszkolnych form edukacji sportowej oraz zajęć sportowych i rekreacyjnych”.

Wskazać należy, iż od 1 stycznia 2011 r. klasyfikacja statystyczna towarów i usług jest dokonywana na podstawie rozporządzenia z dnia 29 października 2008r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług ( PKWiU) (Dz.U. Nr 207 poz. 1293 ze zm.)

Ustawodawca nie przewidział obniżonej do 8% stawki podatku VAT dla usług sklasyfikowanych wg PKWiU 85.51.10 - „usługi w zakresie pozaszkolnych form edukacji sportowej oraz zajęć sportowych i rekreacyjnych”. Wskazane przez Wnioskodawcę usługi objęte tymże PKWiU nie zostały wymienione w załączniku nr 3 do ustawy jako usługi objęte preferencyjną stawką podatku obniżoną do 8%.

Wskazać należy, że w poz. 186 załącznika nr 3 do ustawy o VAT zostały wymienione „Pozostałe usługi związane z rekreacją-wyłącznie w zakresie wstępu” bez względu na PKWiU. Pojęcie usług w zakresie wstępu (o którym mowa w załączniku nr 3 do ustawy) obejmuje usługi, których podstawową cechą jest przyznanie prawa wstępu w zamian za bilet lub opłatę. Nie można, ich utożsamiać, w ocenie tut. Organu, z pojęciem „biletu wstępu/karnetem” uprawniającym do uczestniczenia w zajęciach sportowo-rekreacyjnych.

Zauważyć należy, iż w przedstawionym stanie faktycznym, Wnioskodawca sprzedaje okresowe karnety - karty wstępu oraz wejściówki jednorazowe upoważniające do uczestniczenia w zajęciach jogi, a zatem karta/karnet/wejściówka jednorazowa upoważnia osobę będącą w jego posiadaniu do uczestniczenia w zajęciach sportowo-rekreacyjnych. Z tych też względów opłaty za ww. karty wstępu, karnety oraz wejściówki jednorazowe, pobierane za uczestnictwo w przedmiotowych zajęciach, nie mogą być uznane za opłaty za wstęp, lecz udział w zajęciach.

W związku z powyższym, Zainteresowanemu na sprzedaż okresowych karnetów, kart wstępu oraz wejściówek jednorazowych na zajęcia jogi nie przysługuje uprawnienie do zastosowania preferencyjnej 8% stawki podatku od towarów i usług wynikające z art. 41 ust. 2 w związku z załącznikiem nr 3 ustawy o VAT. W konsekwencji Wnioskodawca winien opodatkować usługi o których mowa powyżej podstawową stawką podatku VAT.

Reasumując, Wnioskodawca winien opodatkować wstęp na zajęcia jogi prowadzone przez instruktorów podstawową stawką podatku od towarów i usług – 23%, z uwagi na fakt, iż art. 41 ust. 2 ustawy nie znajdzie zastosowania w rozpatrywanej sprawie.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, iż należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj