Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1-443-761/11-2/AS
z 8 sierpnia 2011 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP1-443-761/11-2/AS
Data
2011.08.08
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie
Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Dostawa towarów
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku
Słowa kluczowe
odliczenie podatku
podatek naliczony
przekazanie nieodpłatne
przekazanie towarów
Istota interpretacji
opodatkowanie nieodpłatnych wydań towarów oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego;
Wniosek ORD-IN 2 MB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 09.05.2011 r. (data wpływu 12.05.2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnych wydań towarów oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego – jest prawidłowe. UZASADNIENIE W dniu 09.05.2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie w zakresie opodatkowania nieodpłatnych wydań towarów oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego. W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny: Sp. z o.o. (dalej: Spółka) prowadzi działalność gospodarczą, która związana jest z dystrybucją na terenie polski produktów należących do trzech głównych sektorów działalności spółki:
W celu uatrakcyjnienia sprzedaży spółka zleci firmie zewnętrznej zajmującej się profesjonalnie świadczeniem usług reklamowych Zgodnie z tym załącznikiem agencja zobowiązana jest do wykonywania w szczególności następujących usług:
1.1.2. każdorazowe telefoniczne potwierdzanie otrzymania zamówienia nagród od uczestnika i przekazanie mu informacji o stanie i terminie realizacji zamówienia. W przypadku zamówienia nagród przez uczestników konkursu wiedzy telefonicznej zadawanie pytań konkursowych i dokumentacja udzielonych odpowiedzi. 1.1.3. udzielanie informacji uczestnikom konkursów na tematy:
1.1.3.2. stanu konta punktowego; 1.1.3.3. stanu realizacji zamawianych nagród pocieszenia; 1.1.3.4. specyfikacji nagród w konkursach; 1.1.3.5. inne kwestie związane z konkursami (ew. po uprzedniej konsultacji ze spółką); 1.1.3.6. przyjmowanie reklamacji dotyczących prowadzenia konkursów (np. wydawania nagród).
1.1.4.2. obsługi terminali; 1.1.4.3. inne kwestie związane z konkursem (ew. po uprzedniej konsultacji ze spółką).
2.1.1.2. nadchodzących formularzy zgłoszeniowych;
2.1.2.2. wydawania nagród.
2.1.3.2. akcji sms-owych; 2.1.3.3. innych akcji zaakceptowanych przez spółkę, które będą wymagały udostępniania baz danych.
3.2. bieżące aktualizowanie palety nagród; 3.3. przyjmowanie i weryfikacja zamówień nagród pocieszenia w konkursach; 3.4. zamawianie od dostawców, magazynowanie oraz organizacja wydawania nagród w konkursach w ilości określonej w umowie; 3.5. zamawianie i wydawanie nagród w konkursie będzie odbywało się wg procedury:
3.5.2. w ciągu 2 dni roboczych agencja wystąpi do spółki z wnioskiem o dokonanie na konto agencji przedpłaty w wysokości koniecznej do zrealizowania wydania nagrody. Wniosek będzie zawierał informację o rodzaju nagrody, jej wartości oraz komu ma zostać wydana; 3.5.3 po wpłynięciu środków, o które występować będzie agencja, agencja niezwłocznie przystąpi do zamówienia nagrody oraz organizacji jej wydania uczestnikom konkursów.
4.1.2. wysyłki e-mailowe do uczestników konkursów tj. do 6 akcji wysyłkowych w ciągu; 4.1.3. wysyłki sms-owe do uczestników konkursów tj. do 6 wysyłek w ciągu roku na 1 uczestnika; 4.1.4. akcje telemarketingowe - do 4 akcji w ciągu roku; 4.1.5. dodatkowe wysyłki pocztowe do uczestników jednego z konkursów organizowanych przez spółkę (do 8 wysyłek w ciągu roku).
5.2. przygotowywanie miesięcznych raportów:
5.2.1.2. najczęściej zadawane pytania, zgłaszane zażalenia i sugestie klientów; 5.2.1.3. liczby zgłoszeń reklamacyjnych dotyczących działania terminali; 5.2.1.4. z realizacji nagród, w tym (1) ilości i rodzaje zamówionych nagród (2) ilości i rodzaje wydawanych nagród (3) zestawienia wszystkich zamówień nagród od poszczególnych uczestników konkursu; z uwzględnieniem: numeru zamówienia, danych uczestnika, nazwy i numeru katalogowego nagrody, wartości nagrody, kosztów przesyłki, daty wydania nagrody, wysokości podatku 5.2.1.5. z organizowanych akcji mających na celu komunikację z klientem (akcje sms-we, mailingowe, telemarketingowe)
6.2. projekty maili 6.3. projekty e-mailingów 6.4. skrypty do akcji telemarketingowych; 6.5. projekty materiałów reklamowych w punktach sprzedaży;
Z tytułu aktywności wymienionych w załączniku 3 umowy agencja otrzymuje od Spółki wynagrodzenie. Agencja do piątego dnia każdego miesiąca kalendarzowego wystawia fakturę obejmującą wynagrodzenie za poprzedni miesiąc kalendarzowy. Faktura ta obejmuje wynagrodzenie za wykonanie usługi reklamowej przez agencję (i w sposób zgodny z przepisami o VAT rozlicza ewentualne zaliczki wypłacone przez Spółkę w miesiącu, którego dotyczy faktura rozliczeniowa). Spółka pragnie wskazać, iż na żadnym etapie akcji promocyjnej nie staje się właścicielem towarów będących nagrodami w konkursach organizowanych przez spółkę. Agencja nabywa towary we własnym imieniu. Regułą jest, że to agencja decyduje o tym, od kogo kupi nagrody i za jaką cenę, jednakże umowa w celu zapewnienia spółce odpowiedniej kontroli nad kosztami i jakością nabywanych przez agencję nagród przewiduje, w ramach wyjątku, możliwość wskazania dostawcy nagród przez B., jak również możliwość uczestniczenia w negocjacji ceny i wglądu w dowolnym terminie w koszty zakupów nagród. Ponadto, na żadnym etapie nie dochodzi do wydania nagród na rzecz Spółki. Agencja kupuje nagrody w ramach realizacji usługi reklamowej i wydaje je bezpośrednio na rzecz osób, które są zwycięzcami konkursów. W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Zdaniem Spółki:
Uzasadnienie stanowiska Spółki Uzasadnienie odpowiedzi na pytanie 1 Art. 7 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług
- jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów. W związku z powyższym należy wskazać, iż ustawa zrównuje nieodpłatne przekazanie towarów z dostawą towarów w przypadku, gdy następuje wydanie towarów; towary będące przedmiotem tego nieodpłatnego wydania należą do przedsiębiorstwa podatnika oraz jeżeli podatnikowi przysługiwało w całości lub w części prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów. W opisanym stanie faktycznym na żadnym etapie akcji promocyjnej nagrody nie stają się własnością Spółki. Nagrody w tym przypadku są nabywane przez agencję, która następnie w ramach obowiązków wynikających z zawartej umowy dokonuje ich przekazania na rzecz beneficjentów konkursu. W konsekwencji, w przedmiotowym przypadku nie można uznać, że Spółka dokonuje przekazania nagród. Tym samym, nie można też uznać, że spełniona jest podstawowa przesłanka warunkująca konieczność naliczenia podatku zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy o VAT. Dodatkowo, Spółce nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów, gdyż nabywcą towarów i tym samym podmiotem, który otrzymuje fakturę VAT z tytułu nabycia tych usług jest agencja. A zatem, nie jest także spełniona kolejna przesłanka z art. 7 ust. 2 ustawy o VAT. W konsekwencji, wydania towarów dokonywane przez agencję w zamian za wynagrodzenie nie stanowią dla Spółki nieodpłatnych wydań towarów, które zgodnie z art. 7 ust. 2 powinno być przez spółkę opodatkowane VAT. Ponadto, wydanie towarów przez agencję jest częścią kompleksowej czynności, tj. usługi reklamowej, obejmującej swoim zakresem nieodpłatne przekazanie towarów, których wartość wkalkulowana jest w cenę usługi reklamowej. Tym samym wartość towarów jest jednym z elementów podstawy opodatkowania usługi reklamowej, opodatkowanym w ramach tej usługi i nie stanowi odrębnego przedmiotu opodatkowania VAT. Spółka pragnie również zaznaczyć, iż przyjęcie założenia że opodatkowaniu VAT podlegają poszczególne czynności składowe usługi reklamowej prowadziłoby do podwójnego opodatkowania podatkiem VAT odpowiedniej części usługi, w konsekwencji takie rozumowanie byłoby sprzeczne z zasadą neutralności podatku VAT. Spółka pragnie zauważyć, iż powyższe stanowisko potwierdza także Minister Finansów w następujących pismach:
Uzasadnienie odpowiedzi na pytanie 2 Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi, może mieć charakter bezpośredni lub pośredni. W sytuacji, w której mamy do czynienia jedynie z pośrednim związkiem z czynnościami opodatkowanymi ani ustawodawca krajowy, ani prawodawca unijny nie wprowadzili ograniczeń w zakresie prawa do odliczenia. Prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z wydatków mających pośredni związek z działalnością opodatkowaną, jako jeden z aspektów zasady neutralności podatku VAT było przedmiotem orzecznictwa Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości (dalej: ETS). W wyroku Abbey National PLC v. Commissioners of Customs Excise (sygn. C-408/98) ETS wskazał, że system podatku VAT ma na celu całkowite uwolnienie przedsiębiorców od ciężaru podatku VAT, zapłaconego lub od zapłaty, w ramach prowadzonej przez nich działalności gospodarczej. W konsekwencji wspólny system VAT zapewnia całkowitą neutralność opodatkowania VAT wszelkiej działalności gospodarczej, bez względu na jej cel i rezultat, przy założeniu, że ona sama, co do zasady podlega opodatkowaniu VAT”. Na podobne wnioski wskazuje również praktyka krajowych organów podatkowych i sądów administracyjnych, m. in.:
Mając na uwadze powyższe, zdaniem Spółki, do wydatków o charakterze ogólnym, mających pośredni związek z wykonywaną przez Spółkę działalnością opodatkowaną należy zaliczyć wydatki na nabycie usług marketingowych od agencji. Nie powinien budzić wątpliwości fakt, iż nabycie usług marketingowych ma na celu zachęcenie klientów Spółki do nabywania jej produktów, czyli de facto zwiększenia ich sprzedaży. Reasumując, Spółka stoi na stanowisku, iż przysługuje jej prawo do odliczenia podatku naliczonego od całej kwoty wynagrodzenia udokumentowanego fakturami wystawionymi przez agencję z tytułu wykonania opisanych we wniosku usług marketingowych. W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe. Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy. Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym. Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.