Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB1/415-632/11-2/AG
Data
2011.07.26
Referencje
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe
Słowa kluczowe
Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa
wydatek
zwolnienia przedmiotowe
Istota interpretacji
Czy pomoc finansowa z Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa jest zwolniona z podatku dochodowego?
Wniosek ORD-IN
362 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 19 kwietnia 2011 r. (data wpływu 26 kwietnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego - w części dotyczącej wydatków na składniki majątku niebędące środkami trwałymi – jest prawidłowe,
- w części dotyczącej wydatków na składniki majątku będące środkami trwałymi – jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 26 kwietnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego oraz w zakresie kosztów uzyskania przychodów.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.
Wnioskodawca w dniu xx grudnia 2009 r. zawarł w imieniu swojej firmy umowę przyznania pomocy z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. Na podstawie ww. umowy przyznane zostały środki finansowe na zakup sprzętu biurowego oraz komputerów wraz z oprogramowaniem w wysokości 50% ich ceny nabycia netto. Zakupy te początkowo Wnioskodawca sfinansował własnymi środkami, zostały one wprowadzone na wyposażenie i środki trwałe firmy i jednorazowo wpisane w koszty (jako mały podatnik). Z chwilą otrzymania środków finansowych, tj. xx września 2010 r. z Agencji na konto bankowe firmy, Zainteresowany dokonał korekty kosztów o kwotę przyznanej pomocy. Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa przekazała środki z Unii Europejskiej. Pomoc zgodnie z umową Wnioskodawca otrzymał na podstawie art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 7 marca 2007 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz rozwoju obszarów wiejskich (Dz. U. z 2007 r. Nr 64, poz. 427 ze zm.).
W związku z powyższym zadano następujące pytanie w zakresie zwolnienia przedmiotowego.
Czy pomoc finansowa z Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa jest zwolniona z podatku dochodowego...
Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 47c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych środki finansowe przyznane z Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa są wolne od podatku dochodowego.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się: - prawidłowe w części dotyczącej wydatków na składniki majątku niebędące środkami trwałymi,
- nieprawidłowe w części dotyczącej wydatków na składniki majątku będące środkami trwałymi.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. W myśl art. 14 ust. 1 ww. ustawy, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 (pozarolniczej działalności gospodarczej), uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.
Stosownie natomiast do przepisu art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a - 22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.
Mając na uwadze brzmienie powyższego przepisu należy stwierdzić, iż ustawodawca różnicuje skutki podatkowe otrzymanych dotacji, dopłat i innych nieodpłatnych świadczeń w zależności od celu, na jaki zostały one przeznaczone, tj.: - dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na cele inne niż nabycie lub wytworzenie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych - zaliczane są do przychodów z działalności gospodarczej,
- ww. świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków poniesionych przez podatnika na zakup lub wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych - nie stanowią przychodu z działalności gospodarczej.
Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, iż Wnioskodawca w dniu xx grudnia 2009 r. zawarł w imieniu swojej firmy umowę przyznania pomocy z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. Środki otrzymano od Agencji na konto bankowe firmy w dniu xx września 2010 r. Mając na względzie cyt. wyżej przepisy stwierdzić należy, iż przedmiotowa pomoc wydatkowana na zakup środków trwałych, nie będzie stanowiła przychodu z pozarolniczej działalności gospodarczej.
Reasumując, kwota przyznanej pomocy z Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, która zostanie wydatkowana na zakup środków trwałych nie będzie stanowiła dla Wnioskodawcy przychodu podatkowego, w myśl powołanego art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zatem nieprawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy w zakresie zwolnienia od opodatkowania ww. środków w części przeznaczonej na zakup środków trwałych.
Natomiast środki, które nie są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, zgodnie z dyspozycją art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – stanowią przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej.
Z brzmienia powołanych przepisów wywieść należy, iż jedynie środki pochodzące z przyznanej pomocy przeznaczone na zakup środków trwałych nie stanowią przychodu z pozarolniczej działalności gospodarczej. Natomiast środki przeznaczone na cele inne niż nabycie lub wytworzenie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych - zaliczane są do przychodów z działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca podpisał umowę przyznania pomocy z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa na zakup sprzętu biurowego oraz komputerów wraz z oprogramowaniem w wysokości 50% ich ceny nabycia netto. Pomoc ta pochodziła ze środków z Unii Europejskiej.
Zgodnie z przepisem art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240), ilekroć w ustawie jest mowa o środkach europejskich, rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4. Do środków europejskich zgodnie z art. 5 ust. 3 ww. ustawy zalicza się zatem: - środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a i b;
- niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. c i d:
- Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2009-2014,
- Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2009-2014,
- Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy;
- środki przeznaczone na realizację programów przedakcesyjnych oraz Programu Środki Przejściowe;
- środki na realizację Wspólnej Polityki Rolnej:
- Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej "Sekcja Gwarancji",
- Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji,
- Europejskiego Funduszu Rolniczego Rozwoju Obszarów Wiejskich.
Zgodnie z art. 117 cyt. ustawy o finansach publicznych, budżet środków europejskich jest rocznym planem dochodów i podlegających refundacji wydatków przeznaczonych na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich, z wyłączeniem środków przeznaczonych na realizację projektów pomocy technicznej.
W budżecie środków europejskich ujmuje się: - dochody z tytułu realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich,
- wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich w części podlegającej refundacji.
Przy czym w myśl art. 124 ust. 1 pkt 6 ww. ustawy, wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2, w tym wydatki budżetu środków europejskich są wydatkami budżetu państwa, które na podstawie art. 186 cyt. ustawy o finansach publicznych mogą być przeznaczone na: - realizację projektów przez jednostki budżetowe,
- płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich,
- dotacje celowe dla beneficjentów,
- realizację projektów finansowanych w ramach Programu Środki Przejściowe,
- realizację Wspólnej Polityki Rolnej zgodnie z odrębnymi ustawami.
Zgodnie z art. 187 powołanej ustawy, za obsługę płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, zwanych dalej "płatnościami", odpowiada Minister Finansów. Przepis art. 200 ust. 1 ww. ustawy stanowi natomiast, iż obsługę bankową płatności prowadzi Bank Gospodarstwa Krajowego w ramach umowy rachunku bankowego zawartej z Ministrem Finansów. Na podstawie art. 202 ust. 1 ww. ustawy, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu są gromadzone na wyodrębnionych rachunkach bankowych. Zauważyć należy, iż zgodnie z art. 204 tej ustawy, środki, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3, są przeznaczone wyłącznie na cele określone w umowie międzynarodowej, przepisach odrębnych lub deklaracji dawcy.
Podkreślić należy, iż w świetle znowelizowanych przepisów ustawy o finansach publicznych środki pochodzące z Unii Europejskiej, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, nie zostały włączone do środków budżetu państwa, lecz stanowią odrębną formę środków europejskich przeznaczonych na realizację programów finansowych z udziałem środków europejskich. Jednak zgodnie z przepisem art. 186 pkt 2 ustawy o finansach publicznych, wydatki z budżetu środków europejskich, są wydatkami budżetu państwa, które mogą być przeznaczone na płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich.
W myśl art. 21 ust. 1 pkt 47c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są kwoty otrzymywane od agencji rządowych lub agencji wykonawczych, jeżeli agencje te otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa.
Tak więc otrzymana pomoc finansowa z Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, udzielona Wnioskodawcy na mocy art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 7 marca 2007 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (Dz. U. Nr 64, poz. 427 ze zm.), wydatkowana na zakup składników majątku niebędących środkami trwałymi, stanowi – jak wcześniej wskazano, przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, korzystający jednak na mocy ww. art. 21 ust. 1 pkt 47c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zwolnieniu z opodatkowania. W tej części zatem stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.
Tut. organ informuje, że w zakresie pozostałej problematyki dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych (tj. kosztów uzyskania przychodów) wniosek rozstrzygnięto interpretacją indywidualną z dnia 26 lipca 2011 r. nr ILPB1/415-632/11-3/AG.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.
Referencje
|