Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-249/13-2/MKw
z 5 kwietnia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 20.03.2013 r. (data wpływu 28.03.2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 28.03.2013 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:


Parafia nie prowadzi żadnej działalności, która powodowałaby konieczność opłacania podatku od towarów i usług, ani też nie zamierza tego czynić w przyszłości. Parafia uzyskała dofinansowanie przedsięwzięcia pn. „Remont połączony z modernizacją świetlicy przy Parafii” współfinansowanego ze środków europejskiego funduszu rolnego w ramach działania 413 wdrażanie lokalnych strategii rozwoju objętego PROW na lata 2007-2013 w zakresie małych projektów.

Celem operacji jest remont oraz modernizacja istniejącej świetlicy Parafii. Świetlica jest miejscem spotkań wielu grup parafialnych i społecznych. Z świetlicy korzystają rozmaite grupy parafialne, stowarzyszenia, koła Caritasu. Ze świetlicy skorzystać mogą także wszystkie osoby, które wyrażą taką chęć. W budynku odbywają się często spotkania różnych organizacji i stowarzyszeń, spotykają się harcerze, odbywają się zebrania rad osiedli, organizowane są spotkania z Samorządowcami. Organizowane są zajęcia o charakterze integracyjnym i edukacyjnym, w których udział mogą wziąć wszyscy zainteresowani. Docelowo planuje się organizację zajęć środowiskowych na świetlicy. Niestety dotychczasowy stan techniczny na to nie pozwalał. W mieście, brakuje miejsc, gdzie rozmaite grupy społeczne mogłyby bezpłatnie zorganizować zajęcia czy spotkania. Podniesienie standardu miejsca pozwoli na jego szerokie udostępnienie społeczności lokalnej co przyczyni się do wzrostu aktywności społecznej.

Bez wątpienia budynek świetlicy jest miejscem integracji społecznej pomagającym w rozwijaniu zainteresowań oraz prowadzenia działań na rzecz kultury i edukacji.


Zakres robót:

  1. Wykonanie konstrukcji drewnianej wraz z impregnacją 4 182,49 zł
  2. Licowanie ścian płytkami klinkierowymi 10 970,43
  3. Ułożenie gresu na posadzkach 4 679,99
  4. Licowanie ścian płytkami glazurniczymi 1 343,89
  5. Stolarka drzwiowa 540,04
  6. Podbitka sufitu boazeryjna 636,95
  7. Szafy wnękowe 1 440,10
  8. Instalacja elektryczna 1 600,00
  9. Instalacja wod-kan 750,00
  10. Armatura łazienkowa wraz z podłączeniem 590,01
  11. Armatura kuchenna wraz z podłączeniem 310,00


Całość operacji stanowi kwotę 27 043,90 brutto.


Wszystkie zakupy dokonane w związku z realizacją projektu są objęte podatkiem od towarów i usług VAT w wysokości 23% i nie będą wykorzystane do wykonania czynności opodatkowanych, m.in. z odpłatnym świadczeniem usług lub z odpłatną dostawą towarów.


Środki na realizację operacji zostaną zwrócone Parafii w formie refundacji kosztów po akceptacji. Rozliczenie przez Urząd Marszałkowski w wysokości 80% całej operacji tj. 18 930,01 pozostałe środki w wysokości 8 113,89 stanowi wkład własny parafii.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy parafii realizując przedsięwzięcie pn. „Remont połączony z modernizacją świetlicy przy Parafii” przysługuje prawo do odliczenia i zwrotu naliczonego podatku od towarów i usług?


Zdaniem Wnioskodawcy:


Zdaniem Wnioskodawcy, Parafii nie będzie przysługiwało prawo do zwrotu i odliczenia podatku od towarów i usług ponieważ nie jest podatnikiem podatku VAT i nie figuruje w rejestrze płatników podatku VAT.

Realizując powyższe przedsięwzięcie nie może w żaden sposób odzyskać podatku od towarów i usług. Podatek VAT naliczony będzie kosztem kwalifikowanym przedsięwzięcia pn. „Remont połączony z modernizacją świetlicy przy Parafii” w ramach działania 413 wdrażanie lokalnych strategii rozwoju objętego PROW na lata 2007-2013 w zakresie małych projektów na podstawie par. 4 ust. 3 rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 8 lipca 2008 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach działania wdrażanie lokalnych strategii rozwoju objętego programem rozwoju obszarów wiejskich na lata 2007-2013.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i ust. 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika.

W świetle art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o VAT

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 4 ustawy o VAT, zgodnie z którym obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Parafia uzyskała dofinansowanie przedsięwzięcia pn. „Remont połączony z modernizacją świetlicy przy Parafii” współfinansowanego ze środków europejskiego funduszu rolnego w ramach działania 413 wdrażanie lokalnych strategii rozwoju objętego PROW na lata 2007-2013 w zakresie małych projektów. Celem przedsięwzięcia jest remont oraz modernizacja istniejącej świetlicy Parafii. Parafia nie jest czynnym podatnikiem VAT i nie prowadzi działalności gospodarczej. Wszystkie zakupy dokonane w związku z realizacją projektu są objęte podatkiem od towarów i usług VAT w wysokości 23% i nie będą wykorzystane do wykonania czynności opodatkowanych, m.in. z odpłatnym świadczeniem usług lub z odpłatną dostawą towarów.

Biorąc pod uwagę opis sprawy oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego tut. Organ podatkowy stwierdza, że w przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących dokonane zakupy – związek dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną. Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, nie prowadzi działalności gospodarczej, a dokonane zakupy nie będą wykorzystywane do czynności podlegających opodatkowaniu. W związku z powyższym Parafia nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego przy zakupie towarów i usług służących realizacji przedmiotowego projektu.


Jednocześnie Parafia nie ma możliwości otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.


W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. 2012, poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj