Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-991/11/JP
z 7 września 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP4/443-991/11/JP
Data
2011.09.07



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
budynek
gmina
odliczenia
termomodernizacja


Istota interpretacji
prawo do dokonania odliczenia od podatku należnego podatku zawartego w nakładach inwestycyjnych na termomodernizację budynku



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 9 czerwca 2011r. (data wpływu 14 czerwca 2011r.), uzupełnionym pismem z dnia 2 września 2011r. (data wpływu 6 września 2011r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do dokonania odliczenia od podatku należnego podatku zawartego w nakładach inwestycyjnych na termomodernizację budynku – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 czerwca 2011r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do dokonania odliczenia od podatku należnego podatku zawartego w nakładach inwestycyjnych na termomodernizację budynku. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 2 września 2011r. (data wpływu 6 września 2011r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług VAT. Jest właścicielem mienia komunalnego, w skład którego wchodzi budynek, którego pomieszczenia są wydzierżawione dwóm Niepublicznym Zakładom Opieki Zdrowotnej. Z każdym najemcą zawarta jest umowa najmu, w której wyspecyfikowane są oddzielne składniki opłaty. Pomieszczenia wynajmowane są na gabinety lekarskie, dentystyczne, laboratorium i inne. Czynsz od wynajmowanych pomieszczeń na cele użytkowe opodatkowany jest stawką 23%. Oprócz czynszu najemcy pokrywają koszty dostawy wody i odprowadzania ścieków co opodatkowane jest stawką 8%.

Gmina rozpoczyna realizację inwestycji dotyczącej termomodernizacji tego budynku w zakresie docieplenia ścian i sufitu.

Jak wskazał Wnioskodawca w piśmie z dnia 2 września 2011r. realizacja inwestycji (tj. termomodernizacja budynku położonego w miejscowości …) jest w całości związana z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT przez Wnioskodawcę.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy podatek zawarty w nakładach inwestycyjnych na termomodernizację budynku będzie podlegał odliczeniu od podatku należnego i w jakiej wysokości...

Stanowisko Wnioskodawcy (stanowisko ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 2 września 2011r.):

Gmina ma prawo do odliczenia podatku VAT zawartego w fakturach dokumentujących nabywane na potrzeby realizacji inwestycji towary i usługi. Gminie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT w pełnej wysokości (100%).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wnioskodawca jest właścicielem mienia komunalnego, w skład którego wchodzi budynek, którego pomieszczenia są wydzierżawione dwóm Niepublicznym Zakładom Opieki Zdrowotnej. Wnioskodawca rozpoczyna realizację inwestycji dotyczącej termomodernizacji budynku w zakresie docieplenia ścian i sufitu. Realizacja inwestycji jest w całości związana z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT przez Wnioskodawcę.

Jak wyżej wskazano, istotne dla odliczenia podatku naliczonego jest przeznaczenie nabywanego towaru, w tym wystarczający jest do przyznania prawa do odliczenia podatku naliczonego zamiar lub intencja odnośnie wykorzystania w przyszłości danego towaru.

Zamiar i sposób wykorzystania inwestycji jest jasno określony. Wnioskodawca jest właścicielem modernizowanego budynku, którego pomieszczenia są wynajmowane. Realizacja inwestycji jest w całości związana z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT przez Wnioskodawcę.

Istnieje zatem wyraźny związek pomiędzy realizacją projektu (a więc nabywanymi towarami i usługami), a wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

W konsekwencji z uwagi na spełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych, Wnioskodawcy będzie przysługuje prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją ww. inwestycji.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT w pełnej wysokości, należało uznać za prawidłowe.

Tut. organ podkreśla, że wydając przedmiotową interpretację oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie, z którego jednoznacznie wynika, iż realizacja inwestycji jest w całości związana z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT przez Wnioskodawcę. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego, a w szczególności wykorzystania zmodernizowanego budynku do czynności zwolnionych od podatku VAT lub niepodlegających podatkowi VAT, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj