Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/1/415-211/11/RM
z 9 czerwca 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBI/1/415-211/11/RM
Data
2011.06.09



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
działalność gospodarcza
zorganizowana część przedsiębiorstwa


Istota interpretacji
Czy w przedstawionym stanie faktycznym ZCP Przewierty stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 5a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?



Wniosek ORD-IN 5 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 24 lutego 2011r. (data wpływu do tut. Biura 28 lutego 2011r.), uzupełnionym w dniu 31 maja 2011r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób fizycznych, w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania nominalnej wartości udziałów (akcji) objętej w zamian za wkład niepieniężny w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 lutego 2011r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych, w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania nominalnej wartości udziałów (akcji) objętej w zamian za wkład niepieniężny w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Wniosek powyższy nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 16 maja 2011r. Znak: IBPBI/1/415-211/11/RM, IBPP3/443-290/11/IK wezwano do jego uzupełnienia co nastąpiło w dniu 31 maja 2011r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca, będący podatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych prowadzi działalność gospodarczą w postaci przedsiębiorstwa funkcjonującego pod dwoma firmami: Przedsiębiorstwo Produkcyjno-Usługowo-Handlowe (dalej: „PPUH") oraz ZCP (dalej: „ZCP ").

Przedmiot działalności PPUH stanowi działalność z zakresie branży hotelarskiej (turystyczno-gastronomiczna; w tym zakresie PPUH jest właścicielem dwóch hoteli) oraz działalność w zakresie budownictwa wodnego, hydrotechnicznego, ogólnego oraz wykonawstwa instalacji, sieci i przyłączy (głównie wodno-kanalizacyjnych). Przedmiot działalności ZCP stanowi natomiast działalność w zakresie technologii bezwykopowych (głównie ).

Fakt wyodrębnienia przez Wnioskodawcę dwóch jednostek organizacyjnych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, wynikał z dynamicznego rozwoju przedsiębiorstwa Wnioskodawcy i miał na celu ustrukturyzowanie oraz nadanie przejrzystości strukturom funkcjonującym w ramach przedsiębiorstwa, a w konsekwencji wzrost wartości przedsiębiorstwa. Jednym z kluczowych elementów restrukturyzacji i uporządkowania struktury organizacyjnej (modelu zarządzania) przedsiębiorstwa Wnioskodawcy było wyraźne wydzielenie poszczególnych rodzajów działalności, tak aby było możliwe bieżące monitorowanie ponoszonych nakładów oraz ich rentowności w ramach przedsiębiorstwa.

ZCP może realizować projekty zarówno związane z obsługą PPUH (projekty wewnętrzne), jak również niezależne, samodzielne projekty na rzecz podmiotów zewnętrznych. Powyższe oznacza, iż ZCP samodzielnie i niezależnie może wypełniać w ramach przedsiębiorstwa Wnioskodawcy ściśle określone funkcje:

  • funkcję wspierania PPUH w ściśle określonym zakresie tj. wykonywania przewiertów i przejść instalacyjnych w celu wykonywania przez PPUH projektów w zakresie budownictwa i wykonawstwa instalacji, sieci i przyłączy, oraz
  • funkcję realizacji projektów na rzecz podmiotów zewnętrznych w zakresie wykonywania przewiertów oraz przejść instalacyjnych w celu umożliwienia układania rurociągów kanalizacyjnych, gazowych, ciepłowniczych i telekomunikacyjnych metodą bezwykopową bezpośrednio pod obiektami budowlanymi, przeszkodami terenowymi takimi jak rzeki, nasypy, wały, pagórki itp., oraz ciągami komunikacyjnymi bez naruszania struktury nawierzchni dróg i chodników.

ZCP prowadzi działalność pod własną firmą, rozwija własne relacje handlowe - w celu dostępu do rynku zbytu oraz kanałów zaopatrzenia, a ponadto opracowuje oferty handlowe, prowadzi negocjacje handlowe, a także planuje, nadzoruje i realizuje zadania w zakresie technologii bezwykopowych (w szczególności wykonywania przewiertów).

Fakt prowadzenia przez Wnioskodawcę działalności pod dwoma firmami został określony w regulaminie organizacyjnym, zawierającym zasady prowadzenia działalności gospodarczej przez Wnioskodawcę w dwóch obszarach - PPUH i ZCP . W regulaminie zostały określone składniki materialne i niematerialne przypisane do tych jednostek organizacyjnych.

Działalność w ramach ZCP jest prowadzona w oparciu o zorganizowany zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań, wykorzystywanych przez ZCP w związku z realizowanymi przez ZCP zadaniami gospodarczymi. Są to w szczególności:

  • środki trwałe wykorzystywane w ramach prowadzonej działalności gospodarczej w zakresie wykonywania przewiertów, takie jak maszyny i urządzenia (w szczególności: wiertnica, koparki, zestawy igłofiltrowe, szalunki do wykopów, zagęszczarka, urządzenie grundomat),
  • sprzęt komputerowy,
  • pozostały sprzęt biurowy, służący do wykonywania zadań przypisanych do ZCP (drukarka, telefony komórkowe, materiały biurowe, oprogramowanie komputerowe),
  • cała dokumentacja dotycząca działalności w zakresie wykonywania przewiertów,
  • rachunek bankowy przypisany do ZCP wraz ze znajdującymi się na nim środkami pieniężnymi,
  • prawa i obowiązki wynikające z umów z pracownikami,
  • prawa i obowiązki wynikające z umów zawieranych przez ZCP ,
  • zobowiązania funkcjonalnie związane z działalnością ZCP ,
  • składniki niematerialne takie jak np. firma (nazwa), pod którą prowadzona jest działalność, know-how związany z posiadaną dokumentacją i pracownikami, jak również tajemnice przedsiębiorstwa, wartości niematerialne i prawne itp.

Pracownikami ZCP są:

  • kierownik zarządzający ZCP - pełniący wszelkie funkcje zarządcze i administracyjne, oraz
  • 4 pracowników fizycznych - posiadających wiedzę i doświadczenie w działalności w zakresie wykonywania przewiertów.

Wśród zobowiązań związanych funkcjonalnie z działalnością ZCP należy wskazać w szczególności:

  • zobowiązania wynikające z umów z pracownikami do zapłaty należnych wynagrodzeń, wypłacanych z rachunku bankowego, którego właścicielem jest ZCP ,
  • zobowiązania do zapłaty z tytułu zawartych umów, jak np. zapłaty za usługi ubezpieczenia maszyn i urządzeń wykorzystywanych do wykonywania przewiertów, zakupy paliwa, usługi związane z eksploatacją maszyn itp.,
  • zobowiązania z tytułu dostaw i usług związane z partycypacją w kosztach zaopatrzenia w media,
  • zobowiązania publicznoprawne np. zobowiązania wobec ZUS z tytułu składek na ubezpieczenie społeczne, zobowiązania wobec urzędu skarbowego jako płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych pobieranego od zatrudnionych pracowników oraz innych podatków np. podatku od środków transportowych.

Z uwagi na fakt, iż w ramach przedsiębiorstwa Wnioskodawcy funkcjonują dwie jednostki organizacyjne, w dokumencie wewnętrznym dotyczącym zasad organizacji Przedsiębiorstwa zostały również określone zasady dokonywania rozliczeń wewnętrznych pomiędzy PPUH i ZCP .

Powyższe dotyczy w szczególności kosztów związanych z użytkowaniem budynku, którego właścicielem jest Wnioskodawca i w którym prowadzona jest działalność obydwu jednostek organizacyjnych, jak również zasady rozliczeń z tytułu usług świadczonych przez ZCP na rzecz PPUH. Powyższe rozliczenia dokonywane są na podstawie wewnętrznych dokumentów księgowych.

W praktyce powyższe rozliczenia dokonywane są w ten sposób, iż na podstawie wewnętrznych dokumentów księgowych określany jest:

  • poziom wynagrodzenia jakie ZCP jest zobowiązane zapłacić w związku z użytkowaniem części wspólnych budynku oraz zużyciem mediów, jak również
  • poziom wynagrodzenia należnego od PPUH za świadczone na jego rzecz usługi w zakresie przewiertów,

oraz dochodzi do faktycznych przepływów pieniężnych z powyższych tytułów dokonywanych pomiędzy rachunkami bankowymi posiadanymi przez PPUH i ZCP .

Z uwagi na fakt, iż obydwie jednostki organizacyjne dysponują odrębnymi rachunkami bankowymi możliwa jest alokacja odpowiednich przepływów pieniężnych z powyższego tytułu.

Przyporządkowanie w ramach przedsiębiorstwa Wnioskodawcy majątku, przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do działalności realizowanej przez obydwie jednostki organizacyjne - PPUH oraz ZCP umożliwia również ewidencja rachunkowa prowadzona przez Wnioskodawcę, która ma odzwierciedlenie w planie kont jednostek organizacyjnych. Gospodarka finansowa ZCP jest zorganizowana na zasadzie pełnego rozrachunku wewnętrznego.

Wnioskodawca wyszczególnił specjalnie oznaczone konta ewidencyjne, dotyczące rozliczeń w ramach działalności prowadzonej przez PPUH oraz przez ZCP , w sposób pozwalający na ustalenie przychodów, kosztów, aktywów i pasywów, związanych z działalnością prowadzoną przez poszczególne jednostki organizacyjne (istnieje pełna analityka i syntetyka kosztów i przychodów). Powyższe pozwala w szczególności na alokację kosztów pośrednich działalności prowadzonej przez Wnioskodawcę jak np. koszty zużycia mediów do działalności poszczególnych jednostek organizacyjnych. W szczególności dla powyższych celów Wnioskodawca sporządza wewnętrzny bilans i rachunek zysków i strat dla obydwu jednostek. Na podstawie prowadzonych przez Wnioskodawcę ksiąg możliwe jest więc ustalenie wyniku finansowego (określenie kosztów i przychodów) obydwu jednostek organizacyjnych.

W oparciu o powyższe rozwiązanie możliwe jest ustalenie w systemie księgowym Spółki następujących wartości:

  • przychodów osiąganych przez ZCP ,
  • kosztów ponoszonych przez ZCP
  • części kosztów ogólnych ponoszonych przez Wnioskodawcę alokowanych w odpowiedniej proporcji do ZCP ,
  • składników majątku trwałego wykorzystywanego przez ZCP na potrzeby prowadzonej działalności w zakresie przewiertów,
  • należności przysługujących ZCP ,
  • zobowiązań ZCP wobec podmiotów trzecich.

Dodatkowo ZCP prowadzi tabelę amortyzacji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, co umożliwia ewidencję dokonywanych przez ZCP odpisów amortyzacyjnych i dokonywanych umorzeń składników majątkowych wykorzystywanych przez ZCP w związku ze świadczeniem usług.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy w przedstawionym stanie faktycznym ZCP stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 5a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a w konsekwencji nominalna wartość udziałów (akcji) w spółce mającej osobowość prawną objętych w zamian za wkład niepieniężny w postaci ZCP jest wolna od podatku dochodowego od osób fizycznych na mocy art. 21 ust. 1 pkt 109 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych...

Zdaniem Wnioskodawcy, na mocy art. 5a pkt 4 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm. - winno być t.j. Dz. U. z 2010r. Nr 51, poz. 307 ze zm. - dalej: „ustawa PIT”), zorganizowaną część przedsiębiorstwa (dalej: „ZCP") należy rozumieć, jako organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Zorganizowana część przedsiębiorstwa stanowi zatem wyodrębniony organizacyjnie, finansowo i funkcjonalnie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, zdolny do bycia oddzielnym przedsiębiorstwem, samodzielnie realizującym określone zadania gospodarcze. Brak zaistnienia którejkolwiek z omawianych powyżej przesłanek wyklucza uznanie zespołu składników majątkowych za zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 5a pkt 4 ustawy PIT.

Odnosząc przedstawiony stan prawny do okoliczności sprawy należy stwierdzić, iż ZCP stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 5a pkt 4 ustawy PIT. Powyższe wynika z faktu, że ZCP spełnia łącznie następujące warunki, uznania go za zorganizowaną część przedsiębiorstwa:

  1. stanowi on zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, które mogłyby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące powyższe zadania gospodarcze,
  2. jest wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie pod względem:
  1. organizacyjnym,
  2. finansowym,
  3. funkcjonalnym (jest przeznaczony do realizacji określonych zadań gospodarczych).

Zespół składników materialnych i niematerialnych zdolnych do stanowienia niezależnego przedsiębiorstwa samodzielnie realizującego zadania gospodarcze.

Podstawowym elementem, stanowiącym punkt wyjścia do badania, czy mamy do czynienia z ZCP, powinno być istnienie zespołu składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań tworzących zorganizowaną i funkcjonalną całość, która jest w stanie realizować określone zadania gospodarcze. Podstawową więc cechą wskazującą, iż określone składniki majątkowe wraz ze zobowiązaniami stanowią ZCP jest odrębność tych składników majątkowych, ich samodzielność organizacyjna, podporządkowanie realizacji określonego zadania gospodarczego (zadań gospodarczych), a także bycie (jako całość) podmiotem określonych obowiązków o charakterze publicznym i prywatnym. ZCP jest nie tylko sumą jego składników, lecz jego elementem są również zaciągane w normalnym toku prowadzenia takiej działalności zobowiązania, stanowiące nieodłączny element prowadzonej działalności gospodarczej.

Wnioskodawca wskazał również, iż ZCP realizuje przypisane mu zadania gospodarcze w ramach przedsiębiorstwa Wnioskodawcy w oparciu o posiadane składniki materialne i niematerialne w tym również zobowiązania, tworzące łącznie zorganizowany kompleks przeznaczony do realizacji zadań gospodarczych w zakresie technologii bezwykopowych (przewiertów), który w przypadku ich ewentualnego zbycia pozwoli nabywcy na podjęcie działalności gospodarczej w ramach takiego przedsiębiorstwa.

ZCP posiada również własnych pracowników - kierownika, zajmującego się zarządzaniem i administracją (co oznacza, iż posiada również własną strukturę organizacyjną i hierarchię) oraz pracowników fizycznych, którzy wykorzystują przypisane do niego składniki majątkowe w postaci m.in. maszyn i urządzeń wykorzystywanych w ramach działalności w zakresie technologii bezwykopowych (w szczególności specjalistyczne i dedykowane do tego rodzaju działalności maszyny i urządzenia, takie jak wiertnica, koparki, zestawy igłofiltrowe, szalunki do wykopów, zagęszczarka, urządzenie grundomat), jak również sprzętu komputerowego, oprogramowania, telefonów komórkowych i pozostałych urządzeń biurowych, do obsługi działalności w zakresie wykonywania przewiertów. Wskazuje to na całkowitą samodzielność tej jednostki, gdyż w oparciu o własne zasoby jest w stanie realizować przypisaną jej działalność gospodarczą. Do ZCP zostały przypisane także pozostałe składniki majątkowe, niezbędne do jego funkcjonowania jako samodzielne i niezależne przedsiębiorstwo, takie jak prawa wynikające z umów z dostawcami towarów i usług np. dotyczących zakupu ubezpieczenia maszyn i urządzeń wykorzystywanych w ramach działalności w zakresie technologii bezwykopowych, zakupu paliwa, zakupu usług związanych z eksploatacją maszyn; cała dokumentacja dotycząca prowadzonej przez PPUH działalności w zakresie technologii bezwykopowych; rachunek bankowy przypisany do ZCP wraz ze znajdującymi się na nim środkami pieniężnymi. W świetle powyższego w sposób wyraźny do ZCP zostały przypisane zarówno składniki materialne i niematerialne oraz środki trwałe i obrotowe.

Podkreślenia wymaga, iż w ramach funkcjonowania ZCP przypisane mu zostały również wszelkie zobowiązania związane z prowadzoną działalnością, a więc:

  • zobowiązania wynikające z umów z pracownikami do zapłaty należnych wynagrodzeń, wypłacanych z rachunku bankowego, którego właścicielem jest ZCP ,
  • zobowiązania do zapłaty z tytułu zawartych umów, jak np. zapłaty za usługi ubezpieczenia maszyn i urządzeń wykorzystywanych do wykonywania przewiertów, zakupy paliwa, usługi związane z eksploatacją maszyn itp.,
  • zobowiązania z tytułu dostaw i usług związane z partycypacją w kosztach zaopatrzenia w media,
  • zobowiązania publicznoprawne np. zobowiązania wobec ZUS z tytułu składek na ubezpieczenie społeczne, zobowiązania wobec urzędu skarbowego jako płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych pobieranego od zatrudnionych pracowników oraz innych podatków np. podatku od środków transportowych.

Wszystkie wskazane powyżej składniki majątkowe stanowią określony i zorganizowany zespół służący do realizacji działań gospodarczych przypisanych ZCP (działalność w zakresie przewiertów). Nie jest to, jak jasno wynika z przedstawionego stanu faktycznego (winno być zdarzenia przyszłego), jedynie zbiór przypadkowych i nie powiązanych ze sobą składników majątkowych, lecz składniki materialne i niematerialne, w tym zobowiązania, stanowiące zorganizowaną i spójną całość umożliwiającą ZCP samodzielne funkcjonowanie i prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie przewiertów. ZCP posiada bowiem wszelkie składniki majątkowe - jak pracownicy, infrastruktura, miejsce prowadzenia działalności, rachunek bankowy, dokumentacje, oraz wykazuje zobowiązania związane z wykonywaną działalnością, które to składniki łącznie umożliwiają tej jednostce prowadzenie samodzielnej działalności gospodarczej.

Ponadto, o możliwości prowadzenia przez ZCP samodzielnej działalności świadczy fakt, iż w przypadku ewentualnego zbycia ZCP, w oparciu o posiadane „zasoby majątkowe i personalne", możliwa będzie realizacja funkcji i zadań przypisanych do ZCP, nawet w sytuacji braku posiadania przez nabywcę jakichkolwiek zasobów pozwalających na prowadzenie działalności operacyjnej w zakresie przewiertów, bez konieczności przeprowadzania żadnych istotnych zmian w tym zakresie. ZCP posiada bowiem, jak to zostało wyżej wykazane wszelkie składniki majątkowe w tym zobowiązania potrzebne do samodzielnego wykonywania działalności gospodarczej.

Kolejną cechą definiującą zorganizowaną część przedsiębiorstwa jest zdolność do bycia niezależnym przedsiębiorstwem samodzielnie realizującym określone zadania gospodarcze. Aby zatem część mienia przedsiębiorstwa mogła być uznana za jego zorganizowaną część, musi ona - obiektywnie oceniając - posiadać potencjalną zdolność do funkcjonowania jako samodzielny podmiot gospodarczy. Składniki majątkowe: materialne i niematerialne wchodzące w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa muszą zatem umożliwić nabywcy podjęcie działalności gospodarczej w ramach odrębnego przedsiębiorstwa.

ZCP stanowi całkowicie samodzielną część przedsiębiorstwa Wnioskodawcy, co wyraża się w fakcie, iż ZCP w oparciu o przypisane mu składniki majątkowe prowadzi działalność gospodarczą niezależnie od pozostałej części przedsiębiorstwa Wnioskodawcy. Opisany wyżej zespół składników, którym dysponuje ZCP , umożliwia samodzielne prowadzenie działalności w zakresie technologii bezwykopowych w formie odrębnego przedsiębiorstwa. ZCP wykonuje bowiem swoją działalność w oparciu o „własny" personel oraz zasób składników majątkowych, obejmujący zarówno składniki majątku trwałego (środki trwałe), jak i obrotowego (np. środki pieniężne), jak również składniki niematerialne (np. firma, know-how).

O samodzielności ZCP stanowi w szczególności fakt, iż ZCP dokonuje odrębnych rozliczeń w ramach przedsiębiorstwa zarówno w zakresie kosztów (w szczególności kosztów użytkowania budynku należącego do Wnioskodawcy), jak również przychodów.

Zatem, zdaniem Wnioskodawcy, przesłanka istnienia zespołu składników materialnych i niematerialnych zdolnych do stanowienia niezależnego przedsiębiorstwa, samodzielnie realizującego przypisane mu zadania gospodarcze została w przypadku ZCP spełniona.

Wyodrębnienie organizacyjne.

O wyodrębnieniu organizacyjnym można mówić, gdy zorganizowana część przedsiębiorstwa stanowi odrębną jednostkę organizacyjną w strukturze tego przedsiębiorstwa, np. dział, wydział, oddział, itp. realizującą przypisane jej zadania gospodarcze. Przesłankę tą należy rozumieć jako wyodrębnienie w strukturze danego przedsiębiorstwa, czy to na podstawie statutu, regulaminu lub innego aktu, czy nawet wyodrębnienie czysto faktyczne.

Wyodrębnienie organizacyjne ZCP z przedsiębiorstwa Wnioskodawcy, przybrało bardzo wyraźną formę i wynika z następujących przesłanek:

  • funkcjonowanie ZCP zostało określone na podstawie dokumentów wewnętrznych przedsiębiorstwa Wnioskodawcy w postaci regulaminu organizacyjnego oraz
  • jego miejsce w strukturze organizacyjnej przedsiębiorstwa Wnioskodawcy zostało określone jako odrębna jednostka organizacyjna, posiadająca między innymi własnych pracowników, własną strukturę organizacyjną oraz infrastrukturę administracyjno-techniczną.

Ponadto, o organizacyjnym wyodrębnieniu w strukturze przedsiębiorstwa Wnioskodawcy ZCP , jako zorganizowanej części przedsiębiorstwa przemawia fakt, iż ZCP prowadzi w ramach PPUH ściśle określony fragment jego działalności tj. działalność w zakresie technologii bezwykopowych, która nie jest realizowana przez jakąkolwiek inną część przedsiębiorstwa.

Działalność ta jest prowadzona w sposób samodzielny, choć w ramach struktury prawnej przedsiębiorstwa Wnioskodawcy. Wyodrębnienie organizacyjne ZCP zostało dokonane poprzez przypisanie do niego wszelkich składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań) oraz personelu zajmującego się działalnością w zakresie przewiertów. Posiada ono ponadto własną, hierarchiczną strukturę organizacyjną z kierownikiem ZCP na czele i przypisanymi do niego zasobami ludzkimi (personel).

Jednostka ta jest również wyposażona w odpowiednie składniki majątkowe i niemajątkowe, w oparciu o które realizuje działalność w zakresie przewiertów. Ponadto, będą do niego przypisane poszczególne umowy o świadczenie usług zawarte z zewnętrznymi podmiotami, a także wynikające z tych umów zobowiązania i koszty.

W związku z tym ZCP jest w stanie realizować działalność budowlaną jako samodzielny, odrębny podmiot gospodarczy. Ponadto w ramach wykonywanej działalności ZCP działa pod własną firmą, którą posługuje się w obrocie gospodarczym. Powyższe elementy świadczą jednoznacznie o organizacyjnym wyodrębnieniu ZCP w ramach struktury organizacyjnej przedsiębiorstwa Wnioskodawcy.

Zdaniem Wnioskodawcy, organy podatkowe, odnosząc się do problemu organizacyjnego wyodrębnienia zespołu składników majątkowych potwierdzają przedstawione powyżej stanowisko, iż kluczowe dla istnienia takiego wyodrębnienia pod względem organizacyjnym są postanowienia dokumentów wewnętrznych podatnika (np. statutu, regulaminu organizacyjnego), które wskazują, iż jest to odrębna jednostka organizacyjna, jak również umiejscowienie w strukturze przedsiębiorstwa, które wskazuje na przypisanie jednostce organizacyjnej wyodrębnionych zadań i funkcji w ramach przedsiębiorstwa.

Wyodrębnienie finansowe.

Wyodrębnienie finansowe oznacza sytuację, gdy sposób prowadzenia ewidencji rachunkowej przedsiębiorstwa pozwala na przyporządkowanie majątku, przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa, a ściślej do realizowanych przez nie zadań gospodarczych. W opinii Wnioskodawcy zespół składników majątkowych wydzielony w ramach ZCP jest również wyodrębniony pod względem finansowym. Wnioskodawca podkreśla, iż ustawa PIT nie wskazuje, co należy rozumieć przez wyodrębnienie finansowe w rozumieniu definicji zorganizowanej części przedsiębiorstwa, a w szczególności, czy koniecznie jest prowadzenie odrębnych ksiąg rachunkowych, czy sporządzanie bilansów.

Jak wskazał Wnioskodawca, w orzecznictwie i doktrynie przyjmuje się, iż „wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa" (por. J. Marciniuk „Podatek dochodowy od osób fizycznych. Rok 2008, Komentarz; Wydawnictwo C.H. Beck; Warszawa 2008).

Zdaniem Wnioskodawcy, o finansowym wyodrębnieniu w strukturze prowadzonego przez niego przedsiębiorstwa zorganizowanej części przedsiębiorstwa przemawia polityka rachunkowości wdrożona przez Wnioskodawcę, tj. fakt, że dzięki odpowiedniemu ustrukturyzowaniu planu kont możliwa jest ewidencja zdarzeń gospodarczych w taki sposób, że Wnioskodawca jest w stanie przyporządkować do ZCP związane z nim aktywa (np. środki trwałe, należności itp.), pasywa (np. zobowiązania) oraz przychody i koszty. Gospodarka finansowa ZCP jest bowiem zorganizowana na zasadzie pełnego rozrachunku wewnętrznego, co skutkuje w praktyce określeniem przychodów, kosztów, aktywów i pasywów tej jednostki organizacyjnej i stanowi wyznacznik finansowej samodzielności ZCP.

Wobec powyższego o wyodrębnieniu finansowym ZCP świadczą przede wszystkim, w świetle wskazań stanu faktycznego, następujące okoliczności:

  • gospodarka finansowa ZCP jest zorganizowana w oparciu o zasadę pełnego rozrachunku wewnętrznego, w ramach której ewidencja księgowa operacji gospodarczych tej jednostki jest prowadzona na wyodrębnionych kontach księgowych, co pozwala na ustalenie (wyodrębnienie) w systemie księgowym Wnioskodawcy: przychodów osiąganych i kosztów ponoszonych przez ten pion, części kosztów ogólnych ponoszonych przez Wnioskodawcę alokowanych odpowiednio do ZCP , składników majątku trwałego wykorzystywanego przez ZCP na potrzeby prowadzonej działalności w zakresie przewiertów, należności przysługujących ZCP i zobowiązań tej jednostki; oraz
  • poprzez prowadzenie tabeli amortyzacyjnej ZCP możliwe jest ewidencjonowanie odpisów amortyzacyjnych oraz dokonywanych umorzeń środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych wykorzystywanych przez ZCP w związku ze świadczeniem usług w zakresie przewiertów; oraz
  • ZCP posiada własne środki pieniężne na finansowanie bieżącej działalności oraz własny rachunek bankowy wykorzystywany w celu przeprowadzania rozliczeń finansowych dotyczących działalności w zakresie przewiertów.

Dodatkowo Wnioskodawca również sporządza dla celów wewnętrznych bilans oraz rachunek zysków i strat dla ZCP .

Ponadto, istotnym elementem wskazującym w sposób wyraźny na niezależność finansową ZCP jest również fakt, iż jednostka ta dokonuje wewnętrznych rozliczeń w ramach przedsiębiorstwa Wnioskodawcy zarówno w zakresie kosztów funkcjonowania ZCP (w szczególności rozliczenia związane z użytkowaniem budynku oraz zużyciem mediów), jak też przychodów z tytułu prac na rzecz PPUH. Powyższe rozliczenia dokonywane są na podstawie wewnętrznych dokumentów księgowych, jak również ewidencjonowane na specjalnie ku temu wyznaczonych kontach rachunkowych.

Powyższe pozwala w sposób jednoznaczny na określenie wyniku finansowego na działalności ZCP . Powyższy sposób rozumienia wyodrębnienia zorganizowanej części przedsiębiorstwa pod względem finansowym potwierdzają również organy podatkowe.

Zdaniem Wnioskodawcy, przedstawione wyżej okoliczności stanowią dowód na to, iż ZCP spełnia wymóg finansowego wyodrębnienia w ramach PPUH w celu uznania go za zorganizowaną część przedsiębiorstwa Wnioskodawcy.

Wyodrębnienie funkcjonalne.

Wyodrębnienie funkcjonalne należy rozumieć, jako przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych. Zorganizowana część przedsiębiorstwa musi stanowić funkcjonalnie odrębną całość - obejmować elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa.

Wskazać należy, że ZCP jest przeznaczone w ramach struktury organizacyjnej przedsiębiorstwa Wnioskodawcy do realizacji określonych zadań gospodarczych, związanych z realizacją działalności w zakresie technologii bezwykopowych (polegającej w szczególności na dokonywaniu przewiertów). Co istotne, ZCP posiada wszelkie składniki majątkowe - jak pracownicy, infrastruktura, miejsce prowadzenia działalności, rachunek bankowy, dokumentacje, składniki niemajątkowe - jak firma (nazwa), pod którą prowadzona jest działalność, know-how związany z posiadaną dokumentacją i pracownikami, jak również tajemnice przedsiębiorstwa, wartości niematerialne i prawne itp., oraz wykazuje zobowiązania związane z wykonywaną działalnością, które to składniki łącznie umożliwiają tej jednostce prowadzenie samodzielnej działalności gospodarczej i realizowanie przypisanych jej funkcji w ramach przedsiębiorstwa Wnioskodawcy. W związku z powyższym jest w stanie funkcjonować jako niezależny od pozostałej części przedsiębiorstwa podmiot gospodarczy, spełniający bez jakiejkolwiek zewnętrznej pomocy swoje zadania gospodarcze.

O wyodrębnieniu funkcjonalnym świadczy również fakt, iż oprócz realizacji projektów wewnętrznych - na rzecz PPUH - ZCP tworzy również własną grupę kontrahentów, z którymi nawiązuje bezpośrednie relacje handlowe, dzięki czemu uzyskuje dostęp do rynku zbytu oraz kanałów zaopatrzenia. Poza tym ZCP opracowuje oferty handlowe, prowadzi negocjacje handlowe, a także planuje, nadzoruje i realizuje zadania w zakresie technologii bezwykopowych (w szczególności wykonywania przewiertów). Powyższe oznacza, że ZCP realizuje określone działania gospodarcze, inne niż pozostała część przedsiębiorstwa Wnioskodawcy i jest w stanie samodzielnie je planować, kontrolować i realizować. Powyższe znajduje również potwierdzenie w interpretacjach organów podatkowych.

W konsekwencji, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że ZCP jest przeznaczony do realizacji określonych celów gospodarczych, co oznacza zadośćuczynienie kolejnemu warunkowi do uznania go za zorganizowaną część przedsiębiorstwa Wnioskodawcy.

Reasumując jak twierdzi Wnioskodawca, ZCP stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 5a pkt 4 ustawy PIT, a w konsekwencji nominalna wartość udziałów (akcji) w spółce mającej osobowość prawną objętych w zamian za wkład niepieniężny w postaci ZCP jest wolna od podatku dochodowego od osób fizycznych na mocy art. 21 ust. 1 pkt 109 ustawy PIT.

Na potwierdzenie swojego stanowiska Wnioskodawca powołał interpretacje:

  • Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 9 listopada 2009r. Znak: IPPB5/423-516/09-4/MB,
  • Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 5 października 2010r. Znak: IBPBI/2/423-855/10/JD,
  • Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 1 grudnia 2010r. Znak: IBPBI/2/423-1131/10/MO,
  • Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 9 grudnia 2010r. Znak: IBPP3/443-722/10/PK,
  • Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 17 października 2008r. Znak: ILPB3/423-496/08-2/HS,
  • Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 19 października 2009r., Znak: IPPB5/423-483/09-4/MB,
  • Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 18 sierpnia 2009r. Znak: IBPP3/443-425/09/ŁW,
  • Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 28 października 2010r. Znak: IBPBI/2/423-1476/10/MO,
  • Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 10 września 2009r. Znak: IPPB5/423-436/09-2/MB,
  • Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 11 czerwca 2010r. Znak: Znak: ITPP2/443-221/10/AP,
  • Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 1 grudnia 2008r. Znak: ITPB3/423- 519b/08/AW.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, ul. Kośnego 70, 45-372 Opole, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj