Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP1/443-435/11-2/AW
z 10 czerwca 2011 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP1/443-435/11-2/AW
Data
2011.06.10
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu
Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Kasy rejestrujące --> Kasy rejestrujące
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Dostawa towarów
Słowa kluczowe
kasa rejestrująca
usługi medyczne
Istota interpretacji
Przepisy prawa podatkowego dotyczące podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia od obowiązku ewidencjonowania na kasie fiskalnej świadczonych usług fizjoterapeutycznych.
Wniosek ORD-IN 405 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 3 marca 2011 r. (data wpływu: 14 marca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia od obowiązku ewidencjonowania na kasie fiskalnej świadczonych usług fizjoterapeutycznych – jest prawidłowe. UZASADNIENIE W dniu 14 marca 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia od obowiązku ewidencjonowania na kasie fiskalnej świadczonych usług fizjoterapeutycznych. W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe. Prowadzi Pan działalność gospodarczą w oparciu o wpis do ewidencji działalności gospodarczej. Przedmiotem prowadzonej działalności jest działalność fizjoterapeutyczna (PKWiU dział 86 – usługi w zakresie opieki zdrowotnej, 86.90.13.0 – usługi świadczone przez fizjoterapeutów). W ramach prowadzonej działalności gospodarczej, świadczy Pan usługi fizjoterapeutyczne:
W przypadku usług świadczonych w ramach zawartego kontraktu z NFZ, zleceniodawcą usług i podmiotem płacącym za świadczone przez Pana usługi jest NFZ, natomiast w sytuacji usług świadczonych w ramach prywatnie prowadzonej przez Pana praktyki, zleceniodawcą i podmiotem płacącym jest zwykle osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej. Ponadto, wskazuje Pan na przepisy § 2 ust. 1 pkt 2 lit. a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących. W związku z powyższym zadano następujące pytanie. Czy od dnia 1 maja 2011 r. ewidencjonowanie świadczonych przez Pana usług fizjoterapeutycznych:
będzie podlegało ewidencjonowaniu przy zastosowaniu kas rejestrujących... Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z treścią art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących. Wobec powyższego Zainteresowany uważa, że usługi:
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe. Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…). Z kolei, w oparciu o art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…). Obowiązek stosowania kas rejestrujących wynika bezpośrednio z art. 111 ustawy. Zgodnie z regulacjami art. 111 ust. 1 ustawy, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących. Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, iż obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem podstawowym kryterium decydującym o obowiązku stosowania ewidencji za pomocą kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń. Zwolnienie z obowiązku instalowania kas rejestrujących, w stanie obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r., określone zostało w § 2 i § 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 138, poz. 970), zwanego dalej rozporządzeniem. W myśl § 2 ust. 1 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania:
Wskazać jednocześnie należy, że do dnia 31 grudnia 2010 r. obowiązywało rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2009 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących. W myśl § 2 tego rozporządzenia, zwolnieniu z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2010 r. podlegała sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia. W części I ww. załącznika do rozporządzenia z dnia 23 grudnia 2009 r. wymieniona została: Sprzedaż towarów lub świadczenie usług. W poz. 26 załącznika do ww. rozporządzenia zawierającego wykaz czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania wymienione zostały, zakwalifikowane pod symbolem PKWiU 85 (PKWiU z roku 1997) – usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej. Podkreślenia wymaga, iż do dnia 31 grudnia 2010 r. dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług, w myśl § 3 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.) stosowało się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264 ze zm.). Natomiast zgodnie z ustawą z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476), dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r., jest wykorzystywana Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona w życie rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.). Wskazane wcześniej usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej, zgodnie z przepisami ww. rozporządzenia z dnia 29 października 2008 r. klasyfikowane są w dziale 86 jako usługi w zakresie opieki zdrowotnej. W myśl § 3 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 26 lipca 2010 r., zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2012 r. również podatników, u których kwota obrotu z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy, nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 40.000 zł i jeżeli wcześniej nie powstał wobec nich obowiązek ewidencjonowania, z zastrzeżeniem ust. 6. Zgodnie z wyżej powołanym § 3 ust. 1 pkt 6 rozporządzenia, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, traci moc po upływie dwóch miesięcy, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło w ciągu roku podatkowego przekroczenie kwoty obrotów w wysokości 40.000 zł z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy. Z okoliczności sprawy wynika, iż w związku z prowadzoną działalnością, świadczy Pan usługi fizjoterapeutyczne:
W przypadku usług świadczonych w ramach zawartego kontraktu z NFZ, zleceniodawcą usług i podmiotem płacącym za świadczone usługi jest NFZ, zaś w sytuacji usług świadczonych w ramach prywatnie prowadzonej praktyki, zleceniodawcą i podmiotem płacącym jest zwykle osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej. Odnosząc zatem przedstawione zdarzenie przyszłe do powołanych w sprawie przepisów prawa, należy stwierdzić, że skoro art. 111 ust. 1 ustawy zobowiązuje do prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących, podatników, dokonujących sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, to czynności wykonywane przez Pana na podstawie umowy zawartej z NFZ (kontrakt), czyli sprzedaż na rzecz osoby prawnej, nie jest objęta obowiązkiem ewidencjonowania za pomocą kas rejestrujących, gdyż nie jest dokonywana na rzecz osób wskazanych w tym przepisie. Natomiast w sytuacji, gdy sprzedaż dokonywana jest na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, nie oceniając prawidłowości dokonania przez Pana klasyfikacji świadczonych usług (PKWiU: dział 86 – usługi w zakresie opieki zdrowotnej, 86.90.13.00 – usługi świadczone przez fizjoterapeutów), stwierdzić należy, że jeżeli usługi te stanowią usługi w zakresie ochrony zdrowia, klasyfikowane pod symbolem PKWiU 85 z roku 1997, które w załączniku do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2009 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących wymienione zostały jako czynności objęte do dnia 31 grudnia 2010 r. zwolnieniem od ewidencjonowania, a nie zostały wymienione w załączniku do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, będą one mogły skorzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania do dnia 30 kwietnia 2011 r., zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 2 lit. a ww. rozporządzenia. Natomiast od dnia 1 maja 2011 r. ma zastosowanie względem tych czynności reguła ogólna, wynikająca z § 3 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. Zatem, o ile w tym okresie osiągnięty przez Pana obrót nie przekroczy kwoty 40.000 zł, to może Pan nadal korzystać ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej do dnia 31 grudnia 2012 r. na podstawie § 3 ust. 1 pkt 2 powołanego rozporządzenia, chyba że wcześniej – w trakcie roku podatkowego 2011 lub 2012 – osiągnięty przez Pana obrót z tytułu świadczenia usług na rzecz osób, o których mowa w art. 111 ust. 1 ustawy, przekroczy kwotę 40.000 zł. Wówczas, stosownie do zapisu § 3 ust. 6 powołanego rozporządzenia, zwolnienie straci moc po upływie dwóch miesięcy, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło w ciągu roku podatkowego przekroczenie kwoty obrotów w wysokości 40.000 zł, z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy. Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji. Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.