Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB1/415-234/11-4/KS
z 26 maja 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB1/415-234/11-4/KS
Data
2011.05.26



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
Agencja Rynku Rolnego
dopłata
działalność gospodarcza
mleko
placówka oświatowa
sprzedaż


Istota interpretacji
Możliwość zwolnienia z opodatkowania dopłat do spożycia mleka i przetworów mlecznych w placówkach oświatowych.



Wniosek ORD-IN 370 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm. ) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 4 marca 2011 r. (data wpływu 8 marca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie:

  • zwolnienia z opodatkowania dopłat do spożycia mleka i przetworów mlecznych w placówkach oświatowych, pochodzących ze środków wspólnotowych i Budżetu Państwa - jest prawidłowe,
  • w zakresie określenia terminu zwolnienia z opodatkowania dopłat do spożycia mleka i przetworów mlecznych w placówkach oświatowych, pochodzących ze środków wspólnotowych i Budżetu Państwa - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 marca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania dopłat do spożycia mleka i przetworów mlecznych w placówkach oświatowych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą polegającą na sprzedaży hurtowej mleka i wyrobów mleczarskich. W ramach tejże działalności dostarcza mleko do placówek oświatowych w ramach programu ”Szklanka mleka” realizowanego za pośrednictwem Agencji Rynku Rolnego. Wnioskodawca korzysta w związku z tym z dopłat do spożycia mleka i przetworów mlecznych w placówkach oświatowych, których celem jest obniżenie cen mleka i przetworów oferowanych dzieciom w tych placówkach. Wnioskodawca dopłaty otrzymuje ze środków wspólnotowych oraz budżetu państwa. Traktuje je jako przychód podatkowy w momencie wpływu środków na rachunek bankowy, po pomniejszeniu o należny podatek VAT.

Pismem z dnia 23.05.2011 r. (data wpływu 23.05.2011 r.) Wnioskodawca uzupełnił przedstawiony stan faktyczny informując, iż działalność związaną z dostarczaniem mleka do szkół w ramach programu „szklanka mleka” rozpoczął od miesiąca października 2005 r. i od tego miesiąca otrzymuje dopłaty unijne do spożycia mleka. Od miesiąca marca 2007 r. korzysta z dopłaty do spożycia mleka w gimnazjach i przedszkolach z Funduszu Promocji Mleczarstwa. Natomiast od miesiąca września 2007 r. czyli od momentu wejścia w życie ustawy o dopłacie krajowej do spożycia mleka korzysta również z tej dopłaty.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy dopłaty z agencji rynku rolnego realizowane ze środków wspólnotowych oraz budżetu państwa korzystają ze zwolnienia od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych oraz od kiedy to zwolnienie obowiązuje w przypadku Wnioskodawcy...

Zdaniem Wnioskodawcy dopłaty z agencji rynku rolnego realizowane ze środków wspólnotowych oraz budżetu państwa winny być zwolnione od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych od dnia wejścia w życie przepisów ustawy z dnia 20.04.2004r. o organizacji rynku mleka i przetworów mlecznych.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje.

Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 14 ust. 1 ww. ustawy za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Stosownie do treści art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 47c ww. ustawy w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2009 r. wolne od podatku dochodowego są kwoty otrzymane od agencji rządowych, jeżeli agencje te otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa.

Natomiast zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 47c ww. ustawy w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2010 r. wolne od podatku dochodowego są kwoty otrzymane od agencji rządowych, lub agencji wykonawczych, jeżeli agencje te otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ww. ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o Agencji Rynku Rolnego i organizacji niektórych rynków rolnych (t. j. Dz. U. z 2007 r. Nr 231, poz. 1702) Agencja jest państwową osobą prawną.

W myśl art. 42 pkt 2 lit. g) ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o organizacji rynku mleka i przetworów mlecznych (t. j. Dz. U. z 2009 r. Nr 11, poz. 65 ze zm.) w brzmieniu obowiązującym do 27 sierpnia 2010 r. Agencja Rynku Rolnego realizuje zadania określone w rozporządzeniach, o których mowa w pkt 3-12 załącznika, w zakresie dopłat do spożycia mleka i przetworów mlecznych w przedszkolach i szkołach, z wyłączeniem szkół wyższych, udzielanych przez Prezesa Agencji.

Zgodnie z treścią art. 46 ust. 1 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o organizacji rynku mleka i przetworów mlecznych w brzmieniu obowiązującym do 30 czerwca 2009 r. – poza dopłatami, o których mowa w art. 42 pkt 2 lit. g, pochodzącymi ze środków Unii Europejskiej, spożycie mleka i przetworów mlecznych jest dofinansowywane:

  1. ze środków finansowych pochodzących z Funduszu Promocji Mleczarstwa przewidzianych w planie finansowym tego Funduszu – w przedszkolach i szkołach, z wyłączeniem szkół podstawowych i wyższych;
  2. z przychodów Agencji pochodzących z dotacji budżetowej – w szkołach podstawowych.

Od 1 lipca 2009 r. przepis powyższy uzyskał brzmienie: poza dopłatami, o których mowa w art. 42 pkt 2 lit. g, pochodzącymi ze środków Unii Europejskiej, spożycie mleka i przetworów mlecznych jest dofinansowywane:

  1. ze środków finansowych pochodzących z Funduszu Promocji Mleka przewidzianych w planie finansowym tego Funduszu - w przedszkolach i szkołach, z wyłączeniem szkół podstawowych i wyższych;
  2. z przychodów Agencji pochodzących z dotacji budżetowej - w szkołach podstawowych.

W myśl art. 46 ust. 2 ww. ustawy dofinansowanie, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, zwane dalej „dopłatą krajową", jest wypłacane przez Agencję i nie może być wyższe niż 100% maksymalnej ceny mleka o zawartości co najmniej 1% tłuszczu, poddanego obróbce cieplnej, w opakowaniach o pojemności mniejszej niż 0,23l, ale nie mniejszej niż 0,20l, ustalonej w przepisach wydanych na podstawie art. 42a.

W świetle powyższego, jeśli w istocie otrzymana przez Wnioskodawcę za pośrednictwem Agencji Rynku Rolnego dopłata do spożycia mleka i przetworów mlecznych w placówkach oświatowych jest „dopłatą krajową” o której mowa w cyt. powyżej art. 46 ust. 1 pkt 2 i ust. 2 ustawy o organizacji rynku mleka i przetworów mlecznych, to dopłaty te stanowią przychód z prowadzonej przez Wnioskodawcę pozarolniczej działalności gospodarczej, podlegający zwolnieniu od opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 47c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Przepis art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2009 r.) stanowił, iż wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

  1. pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
  2. podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Natomiast zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2010 r.) wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

  1. pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe lub agencje wykonawcze, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
  2. podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Zgodnie z ww. przepisami dopłaty pochodzące z pomocy Unii Europejskiej, wypłacane przez Agencję Rynku Rolnego podlegają zwolnieniu od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Z opisanego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą polegającą na sprzedaży hurtowej mleka i wyrobów mleczarskich. W ramach tejże działalności dostarcza mleko do placówek oświatowych w ramach programu ”Szklanka mleka” realizowanego za pośrednictwem Agencji Rynku Rolnego. Wnioskodawca dopłaty otrzymuje ze środków wspólnotowych oraz budżetu państwa. Od miesiąca października 2005 r. otrzymuje dopłaty unijne do spożycia mleka. Natomiast od miesiąca września 2007 r. czyli od momentu wejścia w życie ustawy o dopłacie krajowej do spożycia mleka korzysta również z tej dopłaty.

Mając na uwadze powołane przepisy prawa podatkowego oraz przedstawiony stan faktyczny stwierdzić należy, iż dopłaty z Agencji Rynku Rolnego realizowane z przychodów Agencji pochodzących z dotacji budżetu państwa - jeśli są „dopłatami krajowymi” w myśl ustawy o organizacji rynku mleka i przetworów mlecznych oraz dopłaty ze środków wspólnotowych korzystają ze zwolnienia od opodatkowania podatkiem dochodowym na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 oraz art. 21 ust. 1 pkt 47c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy w zakresie zwolnienia z opodatkowania dopłat do spożycia mleka i przetworów mlecznych w placówkach oświatowych, pochodzących ze środków wspólnotowych i Budżetu Państwa należało uznać za prawidłowe.

W przedmiotowej sprawie nie można jednak podzielić poglądu Wnioskodawcy zgodnie, z którym dopłaty do spożycia mleka i przetworów mlecznych w placówkach oświatowych, pochodzących ze środków wspólnotowych i Budżetu Państwa korzystają ze zwolnienia z opodatkowania od dnia wejścia w życie przepisów ustawy z dnia 20.04.2004 r. o organizacji rynku mleka i przetworów mlecznych.

Biorąc bowiem pod uwagę opisany stan faktyczny, stwierdzić należy, iż w przypadku Wnioskodawcy dopłaty z Agencji Rynku Rolnego realizowane z przychodów Agencji pochodzących z dotacji budżetu państwa, korzystają ze zwolnienia od opodatkowania podatkiem dochodowym od momentu ich otrzymania przez Wnioskodawcę tj. od września 2007r. zaś dopłaty pochodzące ze środków wspólnotowych od października 2005 r.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie określenia terminu zwolnienia z opodatkowania dopłat do spożycia mleka i przetworów mlecznych w placówkach oświatowych, pochodzących ze środków wspólnotowych i Budżetu Państwa należało uznać za nieprawidłowe.

Krańcowo wyjaśnić, należy iż tut. Organ podatkowy dokonał interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych w kontekście zadanego przez Wnioskodawcę pytania oraz jego stanowisko w sprawie. Z uwagi na powyższe organ podatkowy nie odniósł się do opodatkowania dotacji otrzymanej przez Wnioskodawcę z Funduszu Promocji Mleczarstwa.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj