Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB1/415-1168/10/PSZ
z 17 marca 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPB1/415-1168/10/PSZ
Data
2011.03.17



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody z działalności gospodarczej

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów --> Wydatki nieuznawane za koszty uzyskania przychodów

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie i wysokość kosztów uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
dotacja
Europejski Fundusz Społeczny
kapitał ludzki
koszty uzyskania przychodów
pomoc bezzwrotna
przychód
środek trwały
wsparcie pomostowe
wyposażenie


Istota interpretacji
Czy wydatki inne niż wydatki na środki trwałe sfinansowane w całości ze środków finansowych otrzymanych przez uczestnika projektu, jako pomoc w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich (otrzymanych i wydatkowanych w 2009 r.), o których mowa w ustawie: z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych stanowią koszt uzyskania przychodu działalności?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 20 grudnia 2010 r. (data wpływu 23 grudnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów, wydatków sfinansowanych z dotacji otrzymanej w 2009 r. - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 23 grudnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów, wydatków sfinansowanych z dotacji otrzymanej w 2009 r.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


W sierpniu 2009 r. na otwarcie działalności gospodarczej w ramach Działania 6.2 „Wsparcie oraz promocja przedsiębiorczości i samozatrudnienia" przyznano wsparcie finansowe w wysokości 40.000 zł brutto. Kwota ta została wydatkowana w części na środki trwałe (około 18.000 zł) oraz na wyposażenie lokalu użytkowego, zakup materiałów dydaktycznych oraz reklamę i promocję (22.000 zł). Firmie przyznano również wsparcie pomostowe w 6 transzach na wydatki związane z prowadzeniem nowopowstałej firmy (ZUS oraz koszty wynajmu lokalu) przez pierwsze 6 miesięcy działalności.

Na mocy ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. stan prawny na dzień 1 stycznia 2010 r.), rozdział 3 Zwolnienia przedmiotowe, art. 21 ust. 137, środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1540), są zwolnione z podatku dochodowego. Wskazuje Pani, iż jest płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych. Działalność jest rozliczana w formie książki przychodów i rozchodów. Nie jest Pani podatnikiem podatku VAT.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy wydatki inne niż wydatki na środki trwałe sfinansowane w całości ze środków finansowych otrzymanych przez uczestnika projektu, jako pomoc w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich (otrzymanych i wydatkowanych w 2009 r.), o których mowa w ustawie: z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych stanowią koszt uzyskania przychodu działalności...


Zdaniem Wnioskodawcy, przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych obowiązujące w 2009 r. nie uzależniały zaliczenia wydatku do kosztów podatkowych od źródeł jego finansowania. Wydatki stanowiły koszty uzyskania przychodów gdy spełniały kryteria zawarte w art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i nie zostały wymienione w art. 23 ww. ustawy. W związku z tym, wydatki na wyposażenie lokalu użytkowego i zakup materiałów dydaktycznych oraz reklamę i promocję oraz koszty wynajmu lokalu, sfinansowane w całości ze środków finansowych otrzymanych w 2009 r. przez uczestnika projektu, jako pomoc w ramach programu finansowego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie o finansach publicznych stanowiły koszt uzyskania przychodów (kolumna 13 podatkowej księgi przychodów i rozchodów „inne wydatki”) w 2009 r.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Zatem wszelkie dochody podatnika nie wymienione enumeratywnie w katalogu zwolnień przedmiotowych lub co do których nie zaniechano poboru podatku podlegają opodatkowaniu.

Zgodnie z art. 14 ust. 1 ww. ustawy, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, t.j. pozarolniczej działalności gospodarczej, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

W myśl art. 14 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy, przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów, albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.


Mając na uwadze brzmienie powyższego przepisu należy stwierdzić, iż ustawodawca różnicuje skutki podatkowe otrzymanych dotacji i innych nieodpłatnych świadczeń w zależności od celu, na jaki zostały one przeznaczone, t.j.


  • dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na cele inne niż nabycie lub wytworzenie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych – zaliczane są do przychodów z działalności gospodarczej,
  • ww. świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków poniesionych przez podatnika na zakup lub wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych – nie stanowią przychodu z działalności gospodarczej.


Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że jest Pani beneficjentem wsparcia finansowego i wsparcia pomostowego przyznanych w ramach Działania 6.2 „Wsparcie oraz promocja przedsiębiorczości i samozatrudnienia”, Program Operacyjny Kapitał Ludzki.

Program Operacyjny Kapitał Ludzki jest jednym z programów operacyjnych służących realizacji Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007-2013, który został przyjęty decyzją Komisji Europejskiej nr K (2007) 4547 z dnia 28 września 2007 r.


Rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 10 kwietnia 2009 r. w sprawie zaniechania poboru podatku dochodowego od osób fizycznych i osób prawnych od niektórych dochodów (przychodów) (Dz. U. Nr 62, poz. 509) wydanym na podstawie art. 22 § 1 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60, z późn. zm.) Minister Finansów zarządził zaniechanie poboru podatku dochodowego od osób fizycznych i osób prawnych od środków przyznanych podatnikom - uczestnikom projektu w ramach Działania 6.2 Wsparcie oraz promocja przedsiębiorczości i samozatrudnienia Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (PO KL) na:


  1. rozwój przedsiębiorczości, w tym na cele inwestycyjne, dla uczestników projektu, którzy w ramach projektu zarejestrowali działalność gospodarczą lub zarejestrowali się w Krajowym Rejestrze Sądowym, do wysokości 40 tys. zł lub 20 tys. zł na członka spółdzielni w przypadku spółdzielni,
  2. stanowiących pomoc de minimis udzielaną na warunkach określonych w rozporządzeniu Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 6 maja 2008 r. w sprawie udzielania pomocy publicznej w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (Dz. U. Nr 90, poz. 557 i Nr 224, poz. 1484).


Przy czym powyższe zaniechanie ma zastosowanie do dochodów (przychodów) uzyskanych od dnia 26 maja 2008 r. do dnia 31 grudnia 2009 r. (§ 2 ww. rozporządzenia). Rozporządzenie powyższe weszło w życie w dniu 21 kwietnia 2009 r.

Zatem otrzymane przez Panią w ramach Działanie 6.2. Wsparcie oraz promocja przedsiębiorczości i samozatrudnienia, środki przeznaczone na cele inwestycyjne (zakup środków trwałych) - zgodnie z dyspozycją art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - nie stanowią przychodu.

Natomiast środki te, w części nieprzeznaczonej na cele inwestycyjne otrzymane do dnia 31 grudnia 2009 r. stanowią dochód, od którego zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

Zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 56 ww. ustawy w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2009 r. nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46, 47a, 47c, 47d, 116, 122 i 129.

Wobec powyższego wydatki poniesione w 2009 r. na zakup wyposażenia oraz wydatki związane z bieżącym funkcjonowaniem firmy mogą stanowić koszty uzyskania przychodów prowadzonej przez Wnioskodawcę pozarolniczej działalności gospodarczej, jako nieobjęte wyłączeniem zawartym, w ww. art. 23 ust. 1 pkt 56 ww. ustawy.

Niniejsza interpretacja – zgodnie ze złożonym wnioskiem dotyczy wyłącznie wydatków poniesionych w 2009 r., sfinansowanych ze środków otrzymanych w 2009 r. w ramach Działania 6.2 Wsparcie oraz promocja przedsiębiorczości. Należy przy tym wskazać, iż nieprawidłowo – w opisie stanu faktycznego – powołała się Pani na przepis art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który ma zastosowanie do dochodów uzyskanych w 2010 r. Powyższe nie ma jednak wpływu na prawidłość przedstawionego we wniosku stanowiska w sprawie oceny prawnej stanu faktycznego.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj