Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBII/1/436-327/10/AŻ
z 24 marca 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBII/1/436-327/10/AŻ
Data
2011.03.24



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od czynności cywilnoprawnych --> Przedmiot opodatkowania --> Czynności podlegające opodatkowaniu


Słowa kluczowe
prawa majątkowe
sprzedaż


Istota interpretacji
Czy od zawieranych umów na zakup dzieł z ich twórcami Muzeum należy uiścić podatek PCC



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 01 grudnia 2010r. (data wpływu do tut. Biura - 08 grudnia 2010r.), uzupełnionym w dniach 01 i 07 lutego 2011r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych zakupu dzieł - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 08 grudnia 2010r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej m.in. podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych zakupu dzieł.

Z uwagi na stwierdzone braki formalne wniosku, pismem z dnia 21 stycznia 2011r. Znak: IBPB II/1/415-1000/10/AŻ oraz IBPB II/1/436-327/10/AŻ wezwano wnioskodawcę do ich uzupełnienia. Uzupełnienia dokonano w dniu 01 lutego 2011r. (wniesienie opłaty) oraz 07 lutego 2011r. (pozostałe braki formalne).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca - Muzeum, jako samorządowa instytucja kultury w ramach swojej działalności gromadzi eksponaty muzealne do swoich zbiorów (fotografie artystyczne, obrazy, rzeźby, itp.). Muzeum dokonuje zakupu eksponatów (dzieł) również od żyjących artystów - twórców na podstawie umowy kupna sprzedaży. Dzieła te nie są tworzone na zamówienie Muzeum. Wyboru i wyceny już istniejących dzieł dokonuje każdorazowo komisja zakupów. Środki na zakup eksponatów pochodzą z dotacji i środków własnych. Muzeum od zawieranych umów kupna-sprzedaży z twórcami dzieł odprowadza podatek od czynności cywilno-prawnych.

W uzupełnieniu wnioskodawca wskazał, iż zgodnie z zapisem umowy kupna -sprzedaży dzieł eksponatów muzealnych sprzedający przenosi na kupującego z chwilą wydania przedmiotu umowy autorskie prawa majątkowe do przedmiotu umowy, na wszelkich polach eksploatacji wymienionych w art. 50 ustawy o prawach autorskich i prawach pokrewnych wraz z prawem zezwalania na dokonywanie opracowań. Kupującemu w szczególności przysługuje prawo reprodukowania, fotografowania i filmowania oraz publikacji przedmiotu umowy w celach promocji i reklamy, w szczególności wystaw, a także w innych celach oraz zamieszczania w celach promocyjnych i reklamowych wystawy reprodukcji, fotografii i filmów prezentujących przedmiot umowy w internecie i wszelkich materiałach drukowanych, w tym wydawnictwach. Przeniesienie autorskich praw majątkowych do przedmiotu umowy na mocy umowy następuje bez żadnych ograniczeń, w szczególności terytorialnych, czasowych lub ilościowych. Kupującemu przysługuje prawo rozporządzania i korzystania z przedmiotu umowy na terytorium całego świata.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

  1. Czy od zawieranych umów na zakup dzieł z ich twórcami Muzeum powinno płacić podatek PCC i wypłacać twórcom kwotę brutto umowy czy po odliczeniu 50% kosztów uzyskania przychodu pobierać zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych i po zakończonym roku kalendarzowym wystawiać twórcy informację PIT-11 z wykazaną kwotą przychodu w poz. 56 - "Działalność wykonywana osobiście, o której mowa w art. 13 pkt 2, 4,6”...
  2. Na jakiej podstawie dokonywać zakupu dzieł od ich twórców (umowa kupna sprzedaży, umowa o dzieło czy rachunek)....

Zdaniem wnioskodawcy, prawidłowy jest sposób zawierania umów kupna sprzedaży z żyjącymi twórcami dzieł i odprowadzenie do urzędu skarbowego podatku PCC w wysokości 2% wartości umowy, ponieważ dzieła nie są tworzone na zamówienie Muzeum, tylko dokonywany jest zakup już istniejącego dzieła.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie zaznaczyć należy, iż przedmiotem niniejszej interpretacji jest ocena stanowiska wnioskodawcy w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych w przedmiocie skutków podatkowych zakupu dzieł. W zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych (pyt. 1) oraz w zakresie pyt. 2 wydano odrębne rozstrzygnięcia.

Przepis art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 09 września 2000r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (t.j. Dz. U. z 2010r. Nr 101, poz. 649 ze zm.) zawiera zamknięty katalog czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem. Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ww. ustawy podatkowi temu podlegają umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych.

Podatkowi od czynności cywilnoprawnych podlegają też zmiany ww. umów, jeżeli powodują one podwyższenie podstawy opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych oraz orzeczenia sądów, w tym również polubownych, oraz ugody, jeżeli wywołują one takie same skutki prawne (art. 1 ust. 1 pkt 2 i 3 ww. ustawy).

Zgodnie z art. 535 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16 poz. 93 ze zm.) przez umowę sprzedaży sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się rzecz odebrać i zapłacić sprzedawcy cenę.

W myśl art. 6 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych podstawę opodatkowania przy umowie sprzedaży stanowi wartość rynkowa rzeczy lub prawa majątkowego. Zgodnie z art. 6 ust. 2 ww. ustawy wartość rynkową określa się na podstawie przeciętnych cen przedmiotu czynności cywilnoprawnych stosowanych w obrocie rzeczami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem ich miejsca położenia, stanu i stopnia zużycia, oraz w obrocie prawami majątkowymi tego samego rodzaju, z dnia dokonania tej czynności, bez odliczania długów i ciężarów.

Przepis art. 7 ust. 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych określa stawki podatku, które wynoszą od umowy sprzedaży:

  1. nieruchomości, rzeczy ruchomych, prawa użytkowania wieczystego, własnościowego spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego, spółdzielczego prawa do lokalu użytkowego oraz wynikających z przepisów prawa spółdzielczego: prawa do domu jednorodzinnego oraz prawa do lokalu w małym domu mieszkalnym - 2%
  2. innych praw majątkowych - 1%.

Zgodnie z art. 7 ust. 3 pkt 1 ustawy podatek pobiera się według stawki najwyższej jeżeli podatnik dokonując czynności cywilnoprawnej, w wyniku której nastąpiło przeniesienie własności, nie wyodrębnił wartości rzeczy lub praw majątkowych, do których mają zastosowanie różne stawki - od łącznej wartości tych rzeczy lub praw majątkowych.

O powstaniu obowiązku uiszczenia podatku od czynności cywilnoprawnej decyduje, w myśl art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, moment dokonania czynności cywilnoprawnej. Na podstawie art. 4 pkt 1 ww. ustawy obowiązek podatkowy przy umowie sprzedaży ciąży na kupującym.

W myśl art. 10 ust. 1 ustawy podatnicy są obowiązani, bez wezwania organu podatkowego, złożyć deklarację w sprawie podatku od czynności cywilnoprawnych, według ustalonego wzoru, oraz obliczyć i wpłacić podatek w terminie 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego, z wyłączeniem przypadków, gdy podatek jest pobierany przez płatnika.

Z opisu stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, iż wnioskodawca - Muzeum, jako samorządowa instytucja kultury w ramach swojej działalności gromadzi eksponaty muzealne do swoich zbiorów (fotografie artystyczne, obrazy, rzeźby, itp.). Muzeum dokonuje zakupu eksponatów (dzieł) również od żyjących artystów - twórców na podstawie umowy kupna sprzedaży. Dzieła te nie są tworzone na zamówienie Muzeum. Wyboru i wyceny już istniejących dzieł dokonuje każdorazowo komisja zakupów. Środki na zakup eksponatów pochodzą z dotacji i środków własnych. Zgodnie z zapisem umowy kupna -sprzedaży dzieł eksponatów muzealnych sprzedający przenosi na kupującego z chwilą wydania przedmiotu umowy autorskie prawa majątkowe do przedmiotu umowy, na wszelkich polach eksploatacji wymienionych w art. 50 ustawy o prawach autorskich i prawach pokrewnych

W związku z powyższym, należy stwierdzić, że sprzedaż dzieł (eksponatów) wraz z przeniesieniem praw autorskich kwalifikowana jako sprzedaż rzeczy i praw majątkowych podlega generalnie opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Należy jednakże wskazać, iż w ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych przewidziano sytuacje, w których czynność mieszcząca się w zakresie przedmiotowym ustawy jest wyłączona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Zgodnie z art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych nie podlegają temu podatkowi czynności cywilnoprawne, inne niż umowa spółki i jej zmiany, jeżeli przynajmniej jedna ze stron z tytułu dokonania tej czynności jest:

  1. opodatkowana podatkiem od towarów i usług,
  2. zwolniona z podatku od towarów i usług, z wyjątkiem:
  • umów sprzedaży i zamiany, których przedmiotem jest nieruchomość lub jej część, albo prawo użytkowania wieczystego, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub prawo do miejsca postojowego w garażu wielostanowiskowym lub udział w tych prawach,
  • umowy sprzedaży udziałów i akcji w spółkach handlowych.

Z treści art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych wynika, że samo bycie podatnikiem od towarów i usług przez jedną ze stron czynności nie wystarczy aby dana czynność zawarta przez podatnika tego podatku korzystała z wyłączenia od opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Należy zatem stwierdzić, że jeżeli konkretna transakcja sprzedaży podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, tj. jeżeli z tytułu dokonania tej czynności jedna ze stron, jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług lub z podatku tego jest zwolniona, to na mocy przytoczonego wyżej przepisu czynność ta nie podlega podatkowi od czynności cywilnoprawnych. W przeciwnym wypadku transakcja podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych i kupujący jest zobowiązany do zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych. Przy czym należy wskazać, iż z uwagi na to, że przedmiotem zawieranych transakcji jest zarówno sprzedaż rzeczy (dzieła) jak i praw majątkowych (praw autorskich) związanych z rzeczą - stawkę podatku należy określić, na podstawie art. 7 ust. 1 w związku z art. 7 ust. 3 ustawy. Jeżeli bowiem w treści czynności cywilnoprawnej skutkującej przeniesieniem własności nie zostały wyodrębnione wartości rzeczy lub praw majątkowych, do których mają zastosowanie różne stawki podatek pobiera się według stawki najwyższej (w tym przypadku 2%) - od łącznej wartości tych rzeczy lub praw majątkowych.

Zatem stanowisko wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj