Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-964/10/BM
z 23 grudnia 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-964/10/BM
Data
2010.12.23



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
opodatkowanie
stawki podatku


Istota interpretacji
w zakresie opodatkowania usług archiwów



Wniosek ORD-IN 944 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 30 września 2010r. (data wpływu do tut. organu 7 października 2010r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług archiwów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 października 2010r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług archiwów.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca od 2011r. ma zamiar prowadzić działalność w formie spółki z o. o. lub spółki jawnej świadczącej usługi dla instytucji, podmiotów prywatnych jak również jednostek budżetowych w zakresie opisanym poniżej:

  1. Porządkowanie i archiwizacja dokumentów (rozumiane zarówno jako obsługa bieżąca, jak i jednorazowe zlecenie) obejmująca następujące czynności:
    • sporządzanie wszelkiego rodzaju instrukcji, w tym instrukcji kancelaryjnych z rzeczowym wykazem akt oraz ich wdrożenie w działalności Zleceniodawcy,
    • dokonywanie weryfikacji i klasyfikacji archiwalnej dokumentów i pism wytworzonych przez Zleceniodawcę wg rzeczowego wykazu akt,
    • porządkowanie sklasyfikowanych dokumentów zgodnie z przepisami (porządkowanie składnicy akt),
    • zakupienie i dostarczenie do miejsca wykonywanej usługi materiałów pomocniczych,
    • sporządzanie dokumentacji wykonanej usługi - ewidencje dokumentacji, protokoły zdawczo-odbiorcze,
    • przygotowanie zweryfikowanej i sklasyfikowanej dokumentacji do przekazania do Archiwum Państwowego
  2. Niszczenie dokumentów, obejmujące następujące czynności:
    • spakowanie i wywiezienie do zniszczenia wydzielonych dokumentów i innych nośników informacji, w tym elektronicznej,
    • zniszczenie ww. nośników.
  3. Przechowywanie dokumentów, obejmujące następujące czynności:
    • przyjęcie w czasowy depozyt dokumentów Zleceniodawcy,
    • przechowywanie przejętej dokumentacji zgodnie z wszelkimi wymogami prawnymi,
    • rejestracja dokumentów w komputerowej bazie danych,
    • wypożyczanie/udostępnianie zleceniodawcy przejętej na przechowanie dokumentacji,
    • udostępnianie przechowywanych dokumentów instytucjom do tego uprawnionym np. Urzędom Skarbowym, ZUS, Sądom, Prokuraturom,
    • wystawianie różnego rodzaju zaświadczeń.


Wskazane wyżej usługi klasyfikuje się w grupowaniu PKWiU 92.51 - usługi archiwów.

Z kolei w załączniku nr 4 do ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) w pozycji nr 11 zostały wymienione usługi o symbolu ex 92, jako usługi zwolnione od podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy usługi w opisanym wyżej zakresie będą stanowiły usługi określone w pozycji nr 11 załącznika nr 4 do ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług, a tym samym będą to usługi zwolnione od podatku od towarów i usług...

Zdaniem Wnioskodawcy, usługi archiwów grupowane w PKWiU 92.51 mieszczą się w grupowaniu PKWiU ex 92 i jednocześnie nie są wymienione jako wyłączone ze stosowania powyższego zwolnienia. Mając to na uwadze Wnioskodawca uważa, że usługi archiwów wymienione powyżej korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust 1 pkt 1 i poz. 11 załącznika nr 4 do ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 8 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemajacej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej.

Ponadto art. 8 ust. 3 ustawy stanowi, iż usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane wg zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach. W przypadku jakichkolwiek trudności w ustaleniu właściwego grupowania, może się zwrócić do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi.

Klasyfikacją, do której odwołują się przepisy ustawy o podatku od towarów i usług, jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU). W myśl przepisu § 3 Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008r. (Dz. U. z 2008r., Nr 207, poz. 1293 ze zm.) do celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług do dnia 31 grudnia 2010r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264 ze zm.).

Zatem, tutejszy organ podatkowy nie jest organem uprawnionym do dokonywania klasyfikacji statystycznych i weryfikacji prawidłowości zaklasyfikowania przez podatnika danego wyrobu lub usługi do właściwego grupowania.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże zarówno w treści wskazanej ustawy, przepisów wykonawczych do niej, a także pozostałych ustaw zawierających regulujące w zakresie podatku od towarów i usług ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie z podatku.

I tak, stosownie do treści art. 43 ust. 1 ustawy, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W załączniku tym, pod pozycją 11 zostały wymienione usługi objęte symbolem PKWiU ex 92, tj. usługi związane z kulturą, w tym również usługi twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania, usługi związane z rekreacją i sportem – z wyłączeniem:

  1. usług związanych z taśmami wideo oraz z wszelkimi filmami reklamowymi i promocyjnymi,
  2. usług związanych z wyświetlaniem filmów i taśm wideo, wyświetlaniem filmów na innych nośnikach oraz filmów reklamowych i promocyjnych,
  3. usług w zakresie działalności stadionów i innych obiektów sportowych (PKWiU 92.61), wstępu na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego (PKWiU 92.31.2), związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych (PKWiU 92.32.10), świadczone przez wesołe miasteczka, parki rozrywki i cyrki, dyskoteki, sale balowe (PKWiU 92.33 i 92.34.11, 92.34.12) oraz wstępu na imprezy sportowe,
  4. wstępu oraz wypożyczania wydawnictw (PKWiU 22.11, 22.12, 22.13) w zakresie usług świadczonych przez biblioteki, archiwa, muzea i innych usług związanych z kulturą (PKWiU 92.5),
  5. usług związanych z produkcją filmów i nagrań wideo (PKWiU 92.11), usług związanych z dystrybucją filmów i nagrań wideo (PKWiU 92.12), usług związanych z produkcją filmów i nagrań na innych nośnikach, usług związanych z dystrybucją filmów i nagrań na innych nośnikach,5b) wstępu do parków rekreacyjnych, plaż i innych miejsc o charakterze kulturalnym (PKWiU ex 92.72),
  6. działalności agencji informacyjnych,
  7. usług wydawniczych,
  8. usług radia i telewizji (PKWiU 92.2), z zastrzeżeniem poz. 12.

Wskazać należy, że użycie przez ustawodawcę „ex” przy grupowaniu PKWiU oznacza, że zwolnienie dotyczy tylko danej usługi z danego grupowania.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca zamierza wykonywać usługi dla instytucji, podmiotów prywatnych jak również jednostek budżetowych w zakresie opisanym poniżej:

  1. Porządkowanie i archiwizacja dokumentów (rozumiane zarówno jako obsługa bieżąca, jak i jednorazowe zlecenie) obejmująca następujące czynności:
    • sporządzanie wszelkiego rodzaju instrukcji, w tym instrukcji kancelaryjnych z rzeczowym wykazem akt oraz ich wdrożenie w działalności Zleceniodawcy,
    • dokonywanie weryfikacji i klasyfikacji archiwalnej dokumentów i pism wytworzonych przez Zleceniodawcę wg rzeczowego wykazu akt,
    • porządkowanie sklasyfikowanych dokumentów zgodnie z przepisami (porządkowanie składnicy akt),
    • zakupienie i dostarczenie do miejsca wykonywanej usługi materiałów pomocniczych,
    • sporządzanie dokumentacji wykonanej usługi - ewidencje dokumentacji, protokoły zdawczo-odbiorcze,
    • przygotowanie zweryfikowanej i sklasyfikowanej dokumentacji do przekazania do Archiwum Państwowego
  2. Niszczenie dokumentów, obejmujące następujące czynności:
    • spakowanie i wywiezienie do zniszczenia wydzielonych dokumentów i innych nośników informacji, w tym elektronicznej,
    • zniszczenie ww. nośników.
  3. Przechowywanie dokumentów, obejmujące następujące czynności:
    • przyjęcie w czasowy depozyt dokumentów Zleceniodawcy,
    • przechowywanie przejętej dokumentacji zgodnie z wszelkimi wymogami prawnymi,
    • rejestracja dokumentów w komputerowej bazie danych,
    • wypożyczanie/udostępnianie zleceniodawcy przejętej na przechowanie dokumentacji,
    • udostępnianie przechowywanych dokumentów instytucjom do tego uprawnionym np. Urzędom Skarbowym, ZUS, Sądom, Prokuratorom,
    • wystawianie róznego rodzaju zaświadczeń


Wskazane wyżej usługi klasyfikuje się w grupowaniu PKWiU 92.51 - usługi archiwów.

Należy podkreślić, że niniejszą interpretację oparto na założeniu, że wskazane przez Wnioskodawcę usługi jako kompleksowe usługi archiwów faktycznie mieszczą się w grupowaniu PKWiU 92.51 - usługi archiwów.

Mając na uwadze opisany stan faktyczny sprawy oraz klasyfikację statystyczną przedstawioną przez Wnioskodawcę oraz w świetle obowiązującego stanu prawnego należy stwierdzić, że jeżeli usługi wykonywane przez Wnioskodawcę stanowią kompleksową usługę archiwizowania dokumentów mieszczącą się w grupowaniu PKWiU 92.5 (wg klasyfikacji z roku 1997), o ile świadczone przez Wnioskodawcę usługi mieszczą się w grupowaniu PKWiU 92.51 - usługi archiwów i jeśli nie są związane z opłatami za wstęp i wypożyczanie wydawnictw (PKWiU 22.11, 22.12, 22.13) w zakresie usług świadczonych przez archiwa, to jako wskazane w poz. 11 załącznika nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług (ex 92), nie wymienione w zawartych tam wyłączeniach, korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Niniejsza interpretacja traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego (w szczególności w przypadku błędnej klasyfikacji PKWiU) lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj