Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP1/443-1259/10-4/BD
z 7 marca 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP1/443-1259/10-4/BD
Data
2011.03.07



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
jednostka budżetowa
jednostka budżetowa
korekta podatku
korekta podatku
następstwo prawne
następstwo prawne
odliczanie podatku naliczonego
odliczanie podatku naliczonego
proporcja
proporcja
przekształcanie
przekształcanie
zakład budżetowy
zakład budżetowy


Istota interpretacji
Skutki w podatku VAT przekształcenia zakładu budżetowego w jednostkę budżetową.



Wniosek ORD-IN 879 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wojewódzkiego Biura Geodezji, przedstawione we wniosku z dnia 29 listopada 2010 r. (data wpływu: 1 grudnia 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 21 lutego 2011 r. (data wpływu: 23 lutego 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie skutków w podatku VAT przekształcenia zakładu budżetowego w jednostkę budżetową – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 grudnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie skutków w podatku VAT przekształcenia zakładu budżetowego w jednostkę budżetową. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 21 lutego 2011 r. o doprecyzowanie opisanego stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W dniu 27 kwietnia 2010 r. Sejmik Województwa podjął Uchwałę, mocą której postanowił o likwidacji zakładu budżetowego pod nazwą Wojewódzkie Biuro Geodezji w celu przekształcenia w jednostkę budżetową pod nazwą Wojewódzkie Biuro Geodezji.

Tytułem następstwa prawnego nowoutworzona jednostka budżetowa przejęła z dniem 1 lipca 2010 r. nieruchomości, majątek ruchomy, a także należności i zobowiązania zlikwidowanego zakładu budżetowego. W wykonaniu powyższej uchwały zakład budżetowy – Wojewódzkie Biuro Geodezji, wobec zakończenia z dniem 30 czerwca 2010 r. działalności w formie zakładu budżetowego, złożyło zgłoszenie aktualizacyjne NIP-2 informujące o ustaniu bytu prawnego oraz zgłoszenie o zaprzestaniu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług VAT-Z.

Jednostka budżetowa – Wojewódzkie Biuro Geodezji złożyło zgłoszenie identyfikacyjne NIP-2 oraz zgłoszenie rejestracyjne w zakresie podatku od towarów i usług VAT-R.

Zgodnie z ustawą o rachunkowości, z dniem 30 czerwca 2010 r. zamknięty został rachunek bieżący zakładu i księgi rachunkowe, zaś środki finansowe pozostałe na rachunku bankowym zakładu, odprowadzone zostały na rachunek dochodów budżetu Województwa. W terminie trzech miesięcy od dnia likwidacji zakładu, sporządzony został bilans, na podstawie którego nowopowstała jednostka przejęła należności i zobowiązania oraz kontynuuje wykonywanie zadań w takim samym zakresie jak zakład budżetowy.

W piśmie uzupełniającym z dnia 21 lutego 2011 r. Wnioskodawca wskazał następujące informacje:

  1. zarówno zakład budżetowy, jak i jednostka budżetowa wykonuje zgodnie ze statutem następujące zadania:
    1. określone ustawami zadania o charakterze wojewódzkim w zakresie prac geodezyjnych, kartograficznych, urządzeniowo – rolnych i projektowych, w tym prace scaleniowo – wymienne,
    2. zadania z zakresu geodezji i kartografii, przypisane ustawowo marszałkowi województwa,
    3. prace geodezyjne i kartograficzne, określone w ustawie prawo geodezyjne i kartograficzne oraz w innych aktach prawnych, służące realizacji zadań o charakterze wojewódzkim, w tym pełną obsługę geodezyjno – kartograficzną prac związanych z inwestycjami i gospodarką nieruchomościami województwa oraz prace geodezyjno – kartograficzne dla zadań leżących w zakresie wszystkich wojewódzkich jednostek organizacyjnych.
    Biuro wykonuje również zadania i usługi w zakresie gleboznawczej klasyfikacji gruntów oraz sporządzania opinii o pochodzeniu gleb, na zlecenie osób fizycznych i prawnych.
    Zakład budżetowy wykonywał czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług oraz czynności zwolnione od podatku.
    Jednostka budżetowa wykonuje czynności opodatkowane, zwolnione oraz niepodlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
    Z dniem 1 października 2010 r. Biuro działające już jako jednostka budżetowa, przejęło część zadań zlikwidowanego gospodarstwa pomocniczego – Wojewódzkiego Ośrodka Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej. Od października 2010 r. Biuro prowadzi szkolenia geodezyjne, które w roku 2010 były zwolnione od podatku VAT, a obecnie podlegają opodatkowaniu według stawki 23%.
  2. do dnia 30 czerwca 2010 r. Biuro działające w formie zakładu budżetowego dokonywało odliczenia podatku VAT w odniesieniu do zakupów związanych ze sprzedażą opodatkowaną w całości, a w odniesieniu do zakupów związanych ze sprzedażą opodatkowaną i zwolnioną - w części obliczonej za pomocą proporcji sprzedaży. Wstępna proporcja określona na podstawie obrotu osiągniętego w roku 2009 wynosiła 29%. Od zakupów związanych ze sprzedażą zwolnioną od podatku, Biuro nie odliczało podatku VAT.
    Począwszy od 1 lipca 2010 r., w związku z wątpliwościami, dotyczącymi rozliczenia podatku VAT po przekształceniu zakładu budżetowego w jednostkę budżetową, Biuro wyodrębnia kwoty podatku naliczonego jednoznacznie związane z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego i nie stosuje proporcjonalnego rozliczania kwot podatku naliczonego.
    Rzeczywista proporcja sprzedaży obliczona za okres od dnia 1 stycznia do dnia 30 czerwca 2010 r. wyniosła 39%, natomiast obliczona za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2010 r. wyniosła 33%.
    Biuro w okresie działania w formie zakładu budżetowego dokonywało zakupów środków trwałych związanych z działalnością opodatkowaną i zwolnioną i w odniesieniu do zakupów tych środków o wartości początkowej przekraczającej 15.000 zł dokonywało korekty rocznej dotyczącej 1/5 części podatku naliczonego.
    Ostatnich zakupów środków trwałych, do których zastosowano odliczenie podatku VAT według proporcji sprzedaży, dokonano w roku 2009.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy likwidacja zakładu budżetowego w celu przekształcenia w jednostkę budżetową w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, stanowi zakończenie działalności gospodarczej w myśl przepisów art. 91 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług...
  2. Czy podatek VAT naliczony w fakturach VAT dotyczących zakupionych towarów i usług, wystawionych na zakład budżetowy i odliczony procentowo według proporcji wstępnej, należy rozliczyć na podstawie art. 91 ww. ustawy korektą roczną według proporcji obliczonej dla zakończonego roku podatkowego w deklaracji składanej przez nowopowstałą jednostkę za styczeń 2011 r. oraz czy jednostka budżetowa powinna kontynuować korekty dokonywane w okresie 5 - letnim w odniesieniu do zakupionych przez zakład budżetowy środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych o wartości powyżej 15.000 zł...


Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 90 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 935 ze zm.) w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego i w myśl ust. 2 można proporcjonalnie rozliczyć kwoty podatku naliczonego podlegające odliczeniu od kwoty podatku należnego.

W ocenie Wnioskodawcy na podstawie art. 91 ust. 3 cyt. ustawy, po zakończeniu roku, w którym Biuro dokonywało odliczenia podatku naliczonego według proporcji wstępnej, ma ono obowiązek dokonania korekty w deklaracji podatkowej składanej za pierwszy okres rozliczeniowy roku następującego po roku podatkowym, za który dokonuje się korekty, z tym, że w odniesieniu do zakupionych środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych o wartości powyżej 15.000 zł, Biuro powinno kontynuować korekty dokonywane w ciągu 5 kolejnych lat, zgodnie z art. 91 ust. 2 ustawy.

Zainteresowany uważa, że zmiany organizacyjno - prawne po jego stronie nie są zakończeniem działalności gospodarczej, o jakim mowa w art. 91 ust. 3 ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zagadnienie sukcesji podatkowej w polskim prawie regulują przepisy zawarte w art. 93-93e ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.). W przepisach tych ustawodawca przedstawił katalog sytuacji, w których zachodzi sukcesja podatkowa, tj. sukcesja praw i obowiązków następców prawnych oraz podmiotów przekształcanych.

Zgodnie z art. 93 § 1 ww. ustawy, osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku łączenia się:

  1. osób prawnych,
  2. osobowych spółek handlowych,
  3. osobowych i kapitałowych spółek handlowych,

– wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki każdej z łączących się osób lub spółek.

W myśl art. 93 § 2 cyt. ustawy, przepis § 1 stosuje się odpowiednio do osoby prawnej łączącej się przez przejęcie:

  1. innej osoby prawnej (osób prawnych);
  2. osobowej spółki handlowej (osobowych spółek handlowych).


Natomiast w świetle art. 93a § 1 ww. ustawy, osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku:

  1. przekształcenia innej osoby prawnej,
  2. przekształcenia spółki niemającej osobowości prawnej

– wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przekształcanej osoby lub spółki.

Zgodnie z treścią art. 93a § 2 wskazanej ustawy, powołany wyżej przepis § 1 stosuje się odpowiednio do:

  1. osobowej spółki handlowej zawiązanej (powstałej) w wyniku przekształcenia:
    1. innej spółki niemającej osobowości prawnej,
    2. spółki kapitałowej;
  2. spółki niemającej osobowości prawnej, do której osoba fizyczna wniosła na pokrycie udziału wkład w postaci swojego przedsiębiorstwa.

Stosownie do postanowień art. 93b Ordynacji podatkowej, przepisy art. 93 i art. 93a stosuje się odpowiednio do łączenia się i przekształceń komunalnych zakładów budżetowych.

Ponadto, w myśl art. 9 ust. 1 obowiązującej od 1 stycznia 2010 r. ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.), sektor finansów publicznych tworzą:

  1. organy władzy publicznej, w tym organy administracji rządowej, organy kontroli państwowej i ochrony prawa oraz sądy i trybunały;
  2. jednostki samorządu terytorialnego oraz ich związki;
  3. jednostki budżetowe;
  4. samorządowe zakłady budżetowe;
  5. agencje wykonawcze;
  6. instytucje gospodarki budżetowej;
  7. państwowe fundusze celowe;
  8. Zakład Ubezpieczeń Społecznych i zarządzane przez niego fundusze oraz Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego i fundusze zarządzane przez Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego;
  9. Narodowy Fundusz Zdrowia;
  10. samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej;
  11. uczelnie publiczne;
  12. Polska Akademia Nauk i tworzone przez nią jednostki organizacyjne;
  13. państwowe i samorządowe instytucje kultury oraz państwowe instytucje filmowe;
  14. inne państwowe lub samorządowe osoby prawne utworzone na podstawie odrębnych ustaw w celu wykonywania zadań publicznych, z wyłączeniem przedsiębiorstw, jednostek badawczo-rozwojowych, banków i spółek prawa handlowego.

Zgodnie z art. 16 ust. 1 cyt. ustawy, organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego tworzy, łączy, przekształca w inną formę organizacyjno-prawną i likwiduje samorządowy zakład budżetowy.

Art. 16 ust. 3 ww. ustawy stanowi, iż likwidując samorządowy zakład budżetowy, organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego określa przeznaczenie mienia znajdującego się w użytkowaniu tego zakładu.

Na mocy art. 16 ust. 5 ustawy o finansach publicznych, przekształcenie samorządowego zakładu budżetowego w inną formę organizacyjno-prawną wymaga uprzednio jego likwidacji.

Należności i zobowiązania likwidowanego samorządowego zakładu budżetowego, stosownie do art. 16 ust. 6 ww. ustawy, przejmuje organ, który podjął decyzję o likwidacji, z zastrzeżeniem ust. 7, w myśl którego należności i zobowiązania samorządowego zakładu budżetowego likwidowanego w celu przekształcenia w inną formę organizacyjno - prawną przejmuje utworzona jednostka.

Nadmienia się, iż zgodnie z art. 87 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1241 ze zm.), z dniem 31 grudnia 2010 r. zakończeniu ulega likwidacja gminnych, powiatowych i wojewódzkich zakładów budżetowych, prowadzących działalność w zakresie innym niż określony w art. 14 ustawy, o której mowa w art. 1.

Zakłady budżetowe likwidują organy stanowiące jednostek samorządu terytorialnego - gminne, powiatowe lub wojewódzkie zakłady budżetowe (art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy).

Likwidując zakład budżetowy, organ, o którym mowa w ust. 1, określa przeznaczenie mienia znajdującego się w użytkowaniu zakładu (…) (art. 88 ust. 2 tej ustawy).

Pozostałe po likwidacji środki pieniężne, należności i zobowiązania zlikwidowanego zakładu budżetowego – zgodnie z art. 88 ust. 3 ustawy, przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych – przejmuje organ, który przeprowadza likwidację, albo nowoutworzona jednostka organizacyjna. Przejęcie następuje na podstawie protokołu zdawczo-odbiorczego.

Nadto, w myśl art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (Dz. U. z 1997 r. Nr 9, poz. 43 ze zm.), organy stanowiące jednostek samorządu terytorialnego mogą tworzyć, łączyć, przekształcać w inną formę organizacyjno - prawną i likwidować samorządowe zakłady budżetowe zgodnie z przepisami ustawy oraz przepisami ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240).

Samorządowe zakłady budżetowe prowadzą gospodarkę finansową na zasadach określonych w przepisach ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (art. 2 ww. ustawy).

Wobec powyższego należy stwierdzić, że z uwagi na fakt, iż w przedmiotowej sprawie przekształceniu będzie podlegał zakład budżetowy w jednostkę budżetową, będą miały zastosowanie powołane wyżej przepisy ustawy – Ordynacja podatkowa, przewidujące zasadę sukcesji podatkowej w przypadku łączenia się, a także przekształceń komunalnych zakładów budżetowych. Zatem nowoutworzona jednostka budżetowa – jako sukcesor praw i obowiązków – wstąpi we wszelkie przewidziane w przepisach podatkowych prawa i obowiązki zlikwidowanego zakładu budżetowego.

Podstawowe zasady dotyczące odliczenia podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy. Zgodnie z tym przepisem, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2010 r., kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

  1. z tytułu nabycia towarów i usług,
  2. potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,
  3. od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

– z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Stosownie do art. 90 ust. 1 ustawy, w stosunku do towarów i usług, które wykorzystywane są przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik obowiązany jest do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10. Proporcję, o której mowa w cyt. wyżej ust. 2, na podstawie art. 90 ust. 3 ustawy, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Proporcję, o której mowa w ust. 3, określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej (art. 90 ust. 4 ustawy).

W myśl art. 90 ust. 5 ustawy, do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się obrotu uzyskanego z dostawy towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, oraz gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli są zaliczane do środków trwałych podatnika - używanych przez podatnika na potrzeby jego działalności.

Kwota podatku naliczonego do odliczenia ustalona na podstawie proporcji wyliczonej przy zastosowaniu powyższych zasad, nie jest jednak ostateczna.

Zgodnie bowiem z art. 91 ust. 1 ustawy, po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-9, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2-6 lub przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 11, dla zakończonego roku podatkowego.

W myśl art. 91 ust. 2 ustawy, w przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15 000 zł, korekty, o której mowa w ust. 1, podatnik dokonuje w ciągu 5 kolejnych lat, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów – w ciągu 10 lat, licząc od roku, w którym zostały oddane do użytkowania. Roczna korekta w przypadku, o którym mowa w zdaniu pierwszym, dotyczy jednej piątej, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów – jednej dziesiątej kwoty podatku naliczonego przy ich nabyciu lub wytworzeniu. W przypadku środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, których wartość początkowa nie przekracza 15 000 zł, przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio, z tym że korekty dokonuje się po zakończeniu roku, w którym zostały oddane do użytkowania.

Zgodnie z art. 91 ust. 2a ustawy, obowiązek dokonywania korekt w ciągu 10 lat, o którym mowa w ust. 2, nie dotyczy opłat rocznych pobieranych z tytułu oddania gruntu w użytkowanie wieczyste; w przypadku tych opłat przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio.

Korekty, o której mowa w ust. 1 i 2, dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za pierwszy okres rozliczeniowy roku następującego po roku podatkowym, za który dokonuje się korekty, a w przypadku zakończenia działalności gospodarczej – w deklaracji podatkowej za ostatni okres rozliczeniowy (art. 91 ust. 3 ustawy).

Z opisu stanu faktycznego wynika, że w dniu 27 kwietnia 2010 r. Sejmik Województwa podjął Uchwałę, mocą której postanowił o likwidacji zakładu budżetowego pod nazwą Wojewódzkie Biuro Geodezji w celu przekształcenia w jednostkę budżetową pod taką samą nazwą. Tytułem następstwa prawnego nowoutworzona jednostka budżetowa przejęła z dniem 1 lipca 2010 r. nieruchomości, majątek ruchomy, a także należności i zobowiązania zlikwidowanego zakładu budżetowego. W wykonaniu powyższej uchwały zakład budżetowy – Wojewódzkie Biuro Geodezji, wobec zakończenia z dniem 30 czerwca 2010 r. działalności w formie zakładu budżetowego, złożyło zgłoszenie aktualizacyjne NIP-2 informujące o ustaniu bytu prawnego oraz zgłoszenie o zaprzestaniu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług VAT-Z.

Jednostka budżetowa – Wojewódzkie Biuro Geodezji złożyło zgłoszenie identyfikacyjne NIP-2 oraz zgłoszenie rejestracyjne w zakresie podatku od towarów i usług VAT-R.

Zgodnie z ustawą o rachunkowości, z dniem 30 czerwca 2010 r. zamknięty został rachunek bieżący zakładu i księgi rachunkowe, zaś środki finansowe pozostałe na rachunku bankowym zakładu, odprowadzone zostały na rachunek dochodów budżetu Województwa. W terminie trzech miesięcy od dnia likwidacji zakładu, sporządzony został bilans, na podstawie którego nowopowstała jednostka przejęła należności i zobowiązania oraz kontynuuje wykonywanie zadań w takim samym zakresie jak zakład budżetowy.

Jak wynika z pisma uzupełniającego, zakład budżetowy wykonywał czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług oraz czynności zwolnione od podatku. Natomiast, jednostka budżetowa wykonuje czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług, czynności zwolnione od podatku oraz niepodlegające opodatkowaniu.

Z dniem 1 października 2010 r. Biuro działające już jako jednostka budżetowa, przejęło część zadań zlikwidowanego gospodarstwa pomocniczego – Wojewódzkiego Ośrodka Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej. Od października 2010 r. Biuro prowadzi szkolenia geodezyjne, które w roku 2010 były zwolnione od podatku VAT, a obecnie podlegają opodatkowaniu według stawki 23%.

Do dnia 30 czerwca 2010 r. Biuro działające w formie zakładu budżetowego dokonywało odliczenia podatku VAT w odniesieniu do zakupów związanych ze sprzedażą opodatkowaną w całości, a w odniesieniu do zakupów związanych ze sprzedażą opodatkowaną i zwolnioną - w części obliczonej za pomocą proporcji sprzedaży. Wstępna proporcja określona na podstawie obrotu osiągniętego w roku 2009 wynosiła 29%. Od zakupów związanych ze sprzedażą zwolnioną od podatku, Biuro nie odliczało podatku VAT.

Począwszy od 1 lipca 2010 r., w związku z wątpliwościami, dotyczącymi rozliczenia podatku VAT po przekształceniu zakładu budżetowego w jednostkę budżetową, Biuro wyodrębnia kwoty podatku naliczonego jednoznacznie związane z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego i nie stosuje proporcjonalnego rozliczania kwot podatku naliczonego.

Rzeczywista proporcja sprzedaży obliczona za okres od dnia 1 stycznia do dnia 30 czerwca 2010 r. wyniosła 39%, natomiast obliczona za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2010 r. wyniosła 33%.

Biuro w okresie działania w formie zakładu budżetowego dokonywało zakupów środków trwałych związanych z działalnością opodatkowaną i zwolnioną i w odniesieniu do zakupów tych środków o wartości początkowej przekraczającej 15.000 zł dokonywało korekty rocznej dotyczącej 1/5 części podatku naliczonego.

Ostatnich zakupów środków trwałych, do których zastosowano odliczenie podatku VAT według proporcji sprzedaży, dokonano w roku 2009.

W świetle powołanych wyżej regulacji prawnych oraz opisu stanu faktycznego należy stwierdzić, że likwidacja zakładu budżetowego w celu przekształcenia w jednostkę budżetową w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych skutkuje uznaniem jednostki budżetowej za kontynuatora wstępującego we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki zlikwidowanego zakładu.

Zatem Wnioskodawca, będący następcą prawnym zlikwidowanego zakładu budżetowego, zobowiązany jest w deklaracji podatkowej za miesiąc styczeń 2011 r. do dokonania korekty rocznej – stosownie do art. 91 ust. 1 i ust. 2 ustawy – podatku VAT naliczonego w fakturach VAT dotyczących zakupionych towarów i usług, wystawionych na zakład budżetowy i odliczony procentowo według proporcji wstępnej. Oznacza to, że Zainteresowany winien kontynuować korekty dokonywane w okresie 5 – letnim w odniesieniu do zakupionych przez zakład budżetowy środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych o wartości powyżej 15.000 zł, pod warunkiem, że nie są to nieruchomości.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj