Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-1244/10/KT
z 8 lutego 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP2/443-1244/10/KT
Data
2011.02.08



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
dofinansowanie
fundusz unijny
gmina
odliczenie podatku od towarów i usług
prawo do odliczenia
projekt pomocowy


Istota interpretacji
Prawo do odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu współfinansowanego z funduszu unijnego, dotyczącego centrum kultury.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 1 grudnia 2010 r. (data wpływu 6 grudnia 2010 r.), uzupełnionym w dniu 4 lutego 2011 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pn. „Centrum Kultury” – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 6 grudnia 2010 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 4 lutego 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pn. „Centrum Kultury”.


W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Gmina zamierza wystąpić o dofinansowanie z funduszy unijnych projektu pn. „Centrum Kultury”. Przedmiotowy projekt polega na odkupieniu od osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą, obiektów poprzemysłowych i ich adaptacji na cele kulturalne, edukacyjne oraz społeczne. Jednostką realizującą ten projekt będzie Gmina. Po zakończeniu ww. adaptacji zachowanych obiektów, nieruchomość ta zostanie przekazana w nieodpłatne użytkowanie samorządowej instytucji kultury, posiadającej osobowość prawną. Taka forma wyposażenia instytucji kultury w nieruchomość, pozwoli na zachowanie trwałości projektu, poprzez fakt, iż miasto pozostanie beneficjentem dofinansowania - właścicielem nieruchomości oraz obiektów, które znajdą się na niej, przez okres co najmniej 5 lat od zakończenia inwestycji (po tym okresie nieruchomość nadal pozostanie w nieodpłatnym użytkowaniu). Umożliwi to instytucji kultury czerpanie z ww. nieruchomości pożytków przeznaczonych na realizowanie zadań statutowych. Będą to wpływy z najmu i dzierżawy składników majątkowych, w tym przychody z części powierzchni Centrum.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy Gmina będzie miała możliwość odliczenia podatku od towarów i usług z faktur dokumentujących wydatki związane z realizacją omówionego wyżej projektu (adaptacji obiektu)...


Zdaniem Wnioskodawcy, powołującego treść art. 86 ust.1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wykluczona jest więc możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi. Odnosząc się do treści art. 5 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, Gmina wskazała, iż od zawartej tam zasady określono wyjątki, zgodnie z którymi opodatkowaniu podlega również świadczenie usług niemające charakteru odpłatnego. Stosownie bowiem do art. 8 ust. 2 ww. ustawy, aby nieodpłatne świadczenie usług podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług muszą być spełnione łącznie dwa warunki, a mianowicie: brak związku świadczonych usług z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem oraz istnienie prawa podatnika do odliczenia w całości lub w części podatku naliczonego, związanego ze świadczonymi usługami. Ponieważ, jak podkreśliła, do zadań własnych Gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty w tym m.in. w zakresie kultury, działaniem w tym kierunku realizuje swoje zadania własne - publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Biorąc pod uwagę powołane wyżej przepisy, Gmina uważa, że nieodpłatne przekazanie majątku wytworzonego w ramach realizacji przedmiotowego projektu, nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług z uwagi na nieodpłatność tej czynności oraz fakt, iż nie ma w tym przypadku zastosowania wskazany art. 8 ust. 2 ustawy, bowiem nieodpłatne przekazanie inwestycji będzie się odbywało w związku z prowadzoną przez Urząd działalnością (przedsiębiorstwem) - wykonywaniem zadań publicznych. W ocenie Gminy, nabywane towary i usługi związane z realizacją przedmiotowych zadań, nie będą służyły czynnościom opodatkowanym. Tak więc nie przysługuje Jej prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących wydatki związane z realizacją przedmiotowego projektu.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 88 ust. 4 powołanej ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Z treści złożonego wniosku wynika, że Gmina będzie realizowała projekt dotyczący centrum kultury, polegający na wykupie od osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą, obiektów poprzemysłowych i ich adaptacji na cele kulturalne, edukacyjne oraz społeczne. W związku z jego realizacją Gmina zamierza wystąpić o dofinansowanie ponoszonych wydatków ze środków Unii Europejskiej. Po zakończeniu ww. adaptacji zachowanych obiektów, nieruchomość ta zostanie przekazana w nieodpłatne użytkowanie samorządowej instytucji kultury, posiadającej osobowość prawną.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że o ile – jak wynika z treści wniosku – zakupy dokonane na potrzeby realizacji projektu, nie będą służyły czynnościom opodatkowanym, Gminie nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj