Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1/443-307/11-4/AW
z 31 marca 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP1/443-307/11-4/AW
Data
2011.03.31



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku


Słowa kluczowe
edukacja
nauczyciel
podatek od towarów i usług
zwolnienie


Istota interpretacji
zwolnienie od podatku usług edukacyjnych – nauczyciel



Wniosek ORD-IN 464 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 15.02.2011 r. (data wpływu 21.02.2011 r.), uzupełnione pismem z dnia 22.03.2011r. (data wpływu 23.03.2011r.) nadesłanym w odpowiedzi na wezwanie z dnia 15.03.2011r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT świadczonych usług - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21.02.2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT świadczonych usług.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 22.03.2011r. (data wpływu 23.03.2011r.) nadesłanym w odpowiedzi na wezwanie z dnia15.03.2011r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą, którą w ubiegłym roku rozszerzył o „Pozaszkolne formy edukacji artystycznej” (PKWiU 85.52.Z). Wnioskodawca jest przekonany o zasadności świadczenia tego rodzaju usług na terenie osiedla mieszkaniowego.

Zdaniem Wnioskodawcy szerzenie kultury plastycznej to wielostronna korzyść dla dzieci, młodzieży i dorosłych, zaś dla Wnioskodawcy przyniesie dochód niezbędny do utrzymania rodziny. Na dzień dzisiejszy prowadzona przez Wnioskodawcę inna działalność np. „Artystyczna i literacka działalność twórcza” (PKWiU 90.03.2) nie daje dochodu.

W nadesłanym uzupełnieniu z dnia 22.03.2011r. (data wpływu 23.03.2011r.) Wnioskodawca wskazał, iż działalność w zakresie pozaszkolnych form edukacji artystycznej prowadzona jest na poziomie przedszkolnym, podstawowym, gimnazjalnym. W miarę rozwoju Wnioskodawca ma zamiar osiągnąć w przyszłości (trudno określić jak odległej) poziom ponadgimnazjalny. Na razie w prowadzonych zajęciach uczestniczą dzieci od 5 do 14 roku życia. Do poziomu ich możliwości dostosowuje zadania plastyczne dokładając starań, by były to zajęcia kształtujące i rozwijające, uwrażliwiające na znaczenie plastyki w życiu codziennym.

Swoją ofertę kieruje także do osób dorosłych, którzy - jak do tej pory - nie wykazują oczekiwanej aktywności w tym zakresie. Wnioskodawca prowadzi pracownię na terenie osiedla mieszkaniowego powstałego w latach 70-tych ubiegłego wieku i dlatego liczy, że emeryci zechcą spędzać wolny czas kształcąc się plastycznie. Na pewno nie będzie to jednak poziom wyższy niż ponadgimnazjalny.

Bezpośrednim odbiorcą usług są osoby prywatne. Na razie są to dzieci, w imieniu których występują rodzice ponoszący koszty i odpowiedzialność za udział w zajęciach swoich pociech. Niemniej jednak Wnioskodawca liczy w najbliższym czasie na aktywność osób dorosłych. Wnioskodawca otrzymał propozycję prowadzenia zajęć dla dzieci w prywatnym przedszkolu, którą odrzucił ( brak możliwości czasowych) oraz prowadził rozmowy z Urzędem Dzielnicy - Wydziałem Kultury. Czy w sytuacji podjęcia współpracy z w/w instytucjami (lub innymi np. przedszkolem państwowym) obowiązywałaby taka sama stawka podatku VAT lub zwolnienie z niej...

Edukacja plastyczna zdaniem Wnioskodawcy jest bardzo ważna, dotyka wielu, jeśli nie wszystkich dziedzin życia. Dlatego powinna być prowadzona we wszelkich możliwych miejscach. Dlatego też Wnioskodawca nie chciałaby ograniczać się jedynie do pracowni lecz podejmować inne propozycje, które zaczną się pojawiać.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku ze zmianą przepisów o VAT obowiązujących od dnia 01.01.2011r. pozaszkolne formy edukacji artystycznej (PKWiU 85.52.Z) pozostają zwolnione od podatku od towarów i usług...

Stanowisko Wnioskodawcy

Prowadzona przez Wnioskodawcę działalność jest działalnością gospodarczą. Wnioskodawca przez 12 lat był nauczycielem plastyki (szkoły podstawowe, dom kultury) ma wykształcenie plastyczne i pedagogiczne.

W ocenie Wnioskodawcy prowadzona działalność podlega zwolnieniu od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm.) – zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zakres tych czynności określony został odpowiednio w art. 7 oraz art. 8 ustawy. I tak, stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (art. 8 ust. 1 cyt. ustawy).

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. W myśl zaś ust. 2 powołanego artykułu, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Natomiast w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. stawki podatku wskazane w powołanym powyżej art. 41 ust. 1 i ust. 2 ustawy o VAT ulegają podwyższeniu na podstawie art. 19 pkt 5 ustawy z dnia 26 listopada 2010 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej (Dz. U. Nr 238 poz. 1578). Zgodnie z tym przepisem, po art. 146 dodaje się art. 146a-146e w brzmieniu: „ Art. 146a. W okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r.:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8% (…)”.

Z dniem 1 stycznia 2011 r. weszła w życie ustawa z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226 poz. 1476). Przepisy nowelizacji uchylają załącznik nr 4 do ustawy, zawierający wykaz usług zwolnionych od podatku, który w pozycji 7 wymieniał jako zwolnione usługi w zakresie edukacji (PKWiU ex 80) i przenoszą uregulowania dotyczące tej tematyki do treści ustawy. Zasadnicze znaczenie ma w tym przypadku dodanie do art. 43 ust. 1 punktów 26-29, regulujących zwolnienia od podatku działalności edukacyjnej.

Ponadto, przy określaniu zakresu zwolnień, które dotychczas były ujęte w załączniku nr 4 do ustawy, odstąpiono od ich identyfikacji przy pomocy klasyfikacji statystycznych określając ich zakres z wykorzystaniem treści zapisów prawa unijnego i krajowego oraz orzecznictwa sądów.

Zasadniczym powodem odejścia od stosowania klasyfikacji statystycznych przy określaniu zakresu zwolnień od podatku było zapewnienie pełniejszej implementacji przepisów unijnych, w szczególności Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L Nr 347/1 ze zm.).

Zgodnie z art. 132 ust. 1 lit. i) państwa członkowskie zwalniają kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie powszechne lub wyższe, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie. Natomiast na podstawie lit. j) powołanego art. 132 ust. 1 Dyrektywy zwolnione zostało nauczanie prywatne przez nauczycieli, obejmujące kształcenie powszechne lub wyższe.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 27 znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi prywatnego nauczania na poziomie przedszkolnym, podstawowym, gimnazjalnym, ponadgimnazjalnym i wyższym, świadczone przez nauczycieli.

Analizując powołaną wyżej regulację zauważyć należy, iż warunkiem zastosowania zwolnienia od podatku jest nie tylko spełnienie przesłanki o charakterze przedmiotowym dotyczącej rodzaju świadczonych usług, tj. usług prywatnego nauczania na odpowiednim poziomie edukacji, ale także przesłanki podmiotowej odnoszącej się do usługodawcy, który musi być nauczycielem. Niespełnienie chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, iż zwolnienie nie ma zastosowania. Zwolnione od podatku VAT jest nauczanie prywatne przez nauczycieli, obejmujące kształcenie powszechne lub wyższe. Prywatne nauczanie obejmuje czynności wykonywane przez nauczycieli na ich własny rachunek i odpowiedzialność (tj. nauczyciel działa we własnym imieniu). Prywatny charakter nauczania nie zależy od istnienia bezpośredniej relacji umownej między uczącym a uczniem (bądź uczniami), może to być bowiem umowa zawarta przez nauczającego np. z rodzicami uczniów. Przykładem takiej usługi jest udzielanie korepetycji. Bez znaczenia w tej sytuacji pozostaje, czy odbiorcą usługi jest indywidualny uczeń czy też jednocześnie większa liczba osób.

Zgodnie ze stanowiskiem ETS zajętym w wyroku C-445/05 z dnia 14 czerwca 2007r. w sprawie Werner Haderer nauczanie prywatne obejmuje czynności wykonywane przez nauczycieli na ich własny rachunek i odpowiedzialność.

Co więcej ETS uznał, że brak jest podstaw do dokonywania na gruncie VAT rozróżnienia między nauczaniem uczniów bądź studentów a osób, które legitymują się już dyplomem (szkolnym bądź uniwersyteckim) i kontynuują naukę.

Z opisu przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność w zakresie pozaszkolnych form edukacji artystycznej. Wnioskodawca jest nauczycielem plastyki, ma wykształcenie plastyczne i pedagogiczne. Działalność Wnioskodawcy jest adresowana do dzieci, młodzieży i dorosłych. Z nadesłanego uzupełnienia do wniosku wynika, że zajęcia prowadzone są na poziomie przedszkolnym, podstawowym i gimnazjalnym, w przyszłości Wnioskodawca chciałby osiągnąć poziom ponadgimnazjalny. W zajęciach uczestniczą dzieci od 5 do 14 roku życia, ale oferta skierowana jest również do osób dorosłych.

Analizując przedstawione okoliczności sprawy w kontekście powołanych powyżej przepisów prawa podatkowego stwierdzić należy, iż wprowadzone przepisem art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy o VAT zwolnienie ma zastosowanie wyłącznie do usług nauczania na poziomie przedszkolnym, podstawowym, gimnazjalnym, ponadgimnazjalnym i wyższym, świadczonych przez osoby fizyczne, które są nauczycielami. Zatem, w przypadku gdy powyższe usługi świadczy właściciel Firmy – nauczyciel - to usługi takie uznać należy za usługi prywatnego nauczania i w tym zakresie możliwe jest skorzystanie ze zwolnienia określonego w przepisie art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy o VAT.

Mając na uwadze powyższe okoliczności należy uznać , iż działalność Wnioskodawcy prowadzona osobiście dotycząca nauczania na poziomie przedszkolnym, podstawowym, gimnazjalnym, oraz w przyszłości na poziomie ponadgimnazjalnym będzie korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy.

Powyższa interpretacja została wydana w odniesieniu do stanu faktycznego przedstawionego we wniosku z dnia 15.02.2011r. W dniu 22.03.2010r. (data wpływu 23.03.2011r.) Wnioskodawca nadesłał pismo, w którym znacznie rozszerzył stan faktyczny, wskazując możliwość podjęcia współpracy z instytucjami (np. przedszkola państwowe). Nie przedstawił jednak własnego stanowiska w odniesieniu do rozszerzonego stanu faktycznego.

Należy zauważyć, że rozszerzony stan faktyczny Wnioskodawca winien przedstawić w odrębnym wniosku, zaś przedmiotowa interpretacja została wydana w oparciu o stan faktyczny przedstawiony we wniosku z dnia 15.02.2011r.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj