Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1-443-180/11-4/MP
z 6 kwietnia 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP1-443-180/11-4/MP
Data
2011.04.06



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
finansowanie
finansowanie
usługi edukacyjne
usługi edukacyjne
usługi szkoleniowe
usługi szkoleniowe
zwolnienia podatkowe
zwolnienia podatkowe


Istota interpretacji
Usługi szkoleniowe świadczone przez Wnioskodawcę finansowane ze środków publicznych będą korzystać ze zwolnienia od podatku VAT, przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy w związku z § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r.



Wniosek ORD-IN 513 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm. ) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 28.01.2011 r. (data wpływu 03.02.2011 r.), uzupełnionym w dniu 22.03.2011 r. (data wpływu 24.03.2011 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 11.03.2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania świadczonych przez Spółkę usług kształcenia zawodowego – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 03.02.2011 r. do tut. Organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania świadczonych przez Spółkę usług kształcenia zawodowego.

Wniosek uzupełniony został pismem z dnia 17.03.2011 r. (data wpływu 24.03.2011 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 11.03.2011 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka realizuje umowę z firmą D. Sp. z o.o.. Umowa zawarta jest w ramach realizacji projektu „ A.” – projekt jest współfinansowany ze środków EFS z PO KL (2007-2013) w ramach Priorytetu II Działania 2.1, poddziałania 2.1.1. „Rozwój kapitału ludzkiego w przedsiębiorstwach”. Projekt finansowany jest ze środków publicznych w wysokości 80%.

Przedmiotem umowy jest przeprowadzenie 45 szkoleń. Spółka jest w tym projekcie podwykonawcą świadczącym usługi szkoleniowe na rzecz zamawiającego, którym jest firma realizująca projekt. Szkolenia związane z dokształcaniem zawodowym skierowane są do konkretnej grupy zawodowej jaką są dekarze – 80%, handlowcy, menadżerowie, którzy nie są pracownikami D. Tematami szkoleń są:

  1. Prowadzenie jednoosobowej działalności gospodarczej i wykorzystanie funduszu UE
  2. Rozwój siebie i przedsiębiorstwa
  3. Zarządzanie przedsiębiorstwem budowlanym
  4. Finanse w przedsiębiorstwach
  5. Sprzedaż i obsługa klienta w branży budowlanej
  6. Prezentacja zaawansowanych rozwiązań dla inwestorów.

Celem szkoleń jest:

  1. Wzrost umiejętności praktycznych dekarskich
  2. Wzrost wiedzy na temat dostępnych materiałów w branży
  3. Rozwój umiejętności z zarządzania przedsiębiorstwem budowlanym oraz finansami firmy załącznik - umowa pomiędzy D. Sp. z o. o. a K.sp. z o.o.

Spółka realizuje umowę z firmą I. S.A. Umowa zawarta jest w ramach realizacji projektu „Doskonalenie...” — projektwspółfinansowany jest ze środków EFS z PO KL (2007-2013) w ramach Priorytetu II Działania 2. 1 poddziałanie 2 .1. 1. Rozwój kapitału ludzkiego w przedsiębiorstwach.

Projekt jest finansowany ze środków publicznych w wysokości 60%.

W ramach tej umowy Spółka jest zobowiązana do przeprowadzenia cyklu szkoleń dla pracowników firmy I. S.A.

Spółka jest w tym projekcie podwykonawcą świadczącym usługi szkoleniowe na rzecz zamawiającego, którym jest firma realizująca projekt.

Celem szkoleń jest :

  1. Podniesienie kompetencji przywódczych kadry menedżerskiej
  2. Wzrost umiejętności sprzedażowych
  3. Wzrost wiedzy dotyczącej standardów jakościowych oraz norm sanitarnych pracowników niższego szczebla i drobiarzy
    - załącznik - umowa szkoleniowa z dnia 01-12-2009 zawarta pomiędzy I. S.A. a K. Sp. z o.o.

W dniu 2 listopada 2010 r. Spółka uzyskała wpis do ewidencji szkół i placówek niepublicznych prowadzonej przez Miasto.

Nazwa placówki: Centrum — placówka kształcenia ustawicznego, której celem jest organizacja szkoleń, seminariów, warsztatów, treningów, konferencji oraz kursów z zakresu rachunkowości, finansów, bankowości, ubezpieczeń, zarządzania, marketingu, reklamy, logistyki, informatyki.

Miejscem prowadzenia działalności jest W. Placówka wpisana została pod numerem.

W ramach dokonanego wpisu placówka ma zamiar prowadzić kształcenie w zakresie, jaki jest przewidziany wpisem do ewidencji placówek niepublicznych

I. Szkolenia zawodowe:
1.1. Zarządzanie dystrybucją i sprzętem chłodniczym. Czas pracy kierowców przy przewozie artykułów wymagających niskich temperatur (mrożonek)
1.2. Praktyczne aspekty zakupu towarów oraz podstawowe aspekty prawne zawierania umów
1.3. Szkolenie jakościowe-przeciwdziałanie reklamacjom
1.4. Prawo pracy.

II. Szkolenia podnoszące kompetencje:
II .1. Podnoszenie umiejętności kierowniczych, przywództwo, rozw. Problemów ( mobbing, dyskryminacja), delegowanie obowiązków
11.2. Elementy komunikacji myślenia twórczego, rozwiązywanie problemów
11.3. Komunikacja wew. w firmie, zarządzanie sytuacjami trudnymi
11.4. Przeprowadzanie okresowych rozmów pracowniczych.

III. Szkolenia aktywizujące sprzedaż:
III.1. Zaawansowane techniki sprzedaży w trudnych warunkach rynkowych
III.2. Zarządzanie sprzedażą w trudnych warunkach rynkowych. Motywowanie pracowników
III.3. Profesjonalny telemarketer wizytówką firmy.

Szkolenia z zakresu I.1, II.1,2,3,4, oraz III. 1.2.3 będą realizowane przed K.Sp. z o.o. w ramach wpisu do ewidencji szkół i placówek niepublicznych.

Szkolenie z zakresu I. 2,3,4 będą realizowane poza placówką kształcenia ustawicznego prowadzoną przez K.Sp. z o.o.

Żadne ze szkoleń prowadzonych na rzecz firmy I. S.A. z tytułu dokształcania zawodowego nie są prowadzone na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, art. 43 ust. 1 pkt 29 a) ustawy o VAT. Są to szkolenia o zakresie wiedzy i umiejętności, do których nie mają zastosowania odrębne przepisy jak np. dla kursu na prawo jazdy.

K. Sp. z o.o. nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty (Dz. U. Nr 56, poz. 458 z dn. 19.03.2009 - art. 68b) dla świadczenia usług kształcenia przedstawionych we wszystkich stanach faktycznych objętych zapytaniem o interpretacje prawa podatkowego.

W związku z powyższym zadano następujące pytania :

Pytanie dotyczące stanu faktycznego pierwszego:

- czy usługi dokształcania zawodowego świadczone przez Spółkę jako podwykonawcę dla firmy D. Sp. z oo. korzystają ze zwolnienia w podatku VAT...

Pytanie dotyczące stanu faktycznego drugiego:

- czy usługi kształcenia w formie szkoleń świadczone przez firmę w ramach realizacji umowy z firmą I. S.A. będą opodatkowane stawką 23% i „zw”. w zależności, czy zakres tematyczny szkoleń będzie odpowiadał zakresowi wpisu do ewidencji szkół i placówek niepublicznych (wtedy „zw.” ), pozostałe szkolenia nie objęte wpisem do ewidencji szkół i placówek niepublicznych przeprowadzone przez Spółkę K.sp. z o.o. w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zostaną objęte stawką VAT 23% ...

Pytanie dotyczące stanu faktycznego trzeciego:

- czy zadania kształcenia realizowane przez Spółkę K.sp. z o.o. w ramach Centrum ( zgodnie z zakresem określonym we wpisie do ewidencji szkół i placówek niepublicznych) będą korzystały ze zwolnienia z podatku VAT ...

Stanowisko w sprawie pyt. dotyczącego stanu faktycznego pierwszego:

Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. ( Dz. U. nr 246 poz. 1649 ) w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Rozdział 6 — zwolnienia od podatku oraz szczegółowe warunki stosowania tych zwolnień), par. 13 ust.1 zwalnia się od podatku:pkt. 20 „usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego ‚finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenia usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane”.

Ponieważ jest to podwykonawstwo z tyt. świadczenia usług szkoleniowych związanych z doskonaleniem zawodowym na rzecz małej firmy, która realizuje projekt w 80% finansowany ze środków publicznych, fakturowanie przez K.Sp. z o.o.. wykonanych szkoleń w ramach realizowanej umowy będzie podlegało zwolnieniu z VAT.

Stanowisko w sprawie pytania dotyczącego stanu faktycznego drugiego:

Wnioskodawca uważa, że usługi kształcenia świadczone na rzecz firmy I. S.A. będą podlegały opodatkowaniu podatkiem VAT w stawce podstawowej w zakresie, w jakim nie mogą być realizowane przez K.Sp. z o.o. w ramach Centrum, ponieważ projekt realizowany przez firmę I. S.A. jest finansowany ze środków publicznych w wysokości 60%, w związku z tym nie spełnia warunku podlegania zwolnieniu z par. 13 ust.1 Zwalnia się od podatku: pkt 20 „usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenia usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane” zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. Dz. U. nr 246 poz. 1649 w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Natomiast usługi kształcenia w zakresie, w jakim będą realizowane przez K.Sp. z o.o. jako Centrum (wpis do rejestru niepublicznych placówek oświatowych) będą podlegały zwolnieniu wynikającemu z ustawy z dn. 29 października 2010 Dz. U. 226 poz. 1476 art. 1 ust. 8 pkt 26 a.

Stanowisko w sprawie pytania dotyczącego stanu faktycznego trzeciego:

W związku z art. 43 ust. 1 pkt 26a ustawy z dnia 29 października 2010 r. Dz. U. nr 226 poz. 1476 o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług który brzmi:

Art. 43 zwolnienia przedmiotowe :ust.1 zwalnia się od podatku:pkt 26a „usługi świadczone przez : jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania, Wnioskodawca uważa, że usługi szkoleniowe prowadzone przez K.Sp. z o.o. jako placówka Centrum podlegają zwolnieniu z podatku VAT. Zwolnieniu będą podlegały szkolenia realizowane zgodnie z zakresem działania/kształcenia bez względu czy są to szkolenia otwarte, szkolenia in- company i czy odbywają się w miejscu prowadzenia działalności Centrum, czy w innych wynajętych w tym celu salach spełniających warunki określone w przepisach o szkolnictwie (Ustawa z dnia 07-09-1991 r. o systemie oświaty).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Stawka podatku, na podstawie art. 41 ust. 1 ww. ustawy wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Natomiast zgodnie z treścią art. 146a pkt 1 ustawy, obowiązującego od dnia 01.01.2011 r., w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%. Jednakże zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Z dniem 1 stycznia 2011 r. weszła w życie ustawa z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476). Przepisy nowelizacji uchylają załącznik nr 4 do ustawy, zawierający wykaz usług zwolnionych od podatku, który w pozycji 7 wymieniał jako zwolnione usługi w zakresie edukacji (ex 80) i przenoszą uregulowania dotyczących tej tematyki do treści ustawy. Zasadnicze znaczenie ma w tym przypadku dodanie do art. 43 ustawy punktów 26-29, regulujących zwolnienia od podatku działalności edukacyjnej.

Ponadto, przy określaniu zakresu zwolnień, które dotychczas były ujęte w załączniku nr 4 do ustawy, odstąpiono od ich identyfikacji przy pomocy klasyfikacji statystycznych określając ich zakres z wykorzystaniem treści zapisów prawa unijnego i krajowego oraz orzecznictwa sądów.

Zasadniczym powodem odejścia od stosowania klasyfikacji statystycznych przy określaniu zakresu zwolnień od podatku było zapewnienie pełniejszej implementacji przepisów unijnych, w szczególności dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo – rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Stosownie do art. 2 pkt 3a ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.) system oświaty obejmuje placówki kształcenia ustawicznego, placówki kształcenia praktycznego oraz ośrodki dokształcania i doskonalenia zawodowego, umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych. Zgodnie z brzmieniem art. 3 pkt 17 w/w ustawy, przez kształcenie ustawiczne, należy rozumieć kształcenie w szkołach dla dorosłych, a także uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych przez osoby, które spełniły obowiązek szkolny. Z kolei art. 5 ust. 1 określa, iż szkoła i placówka może być szkołą i placówką publiczną albo niepubliczną.

Natomiast, stosownie do art. 82 ust. 1 tejże ustawy, osoby prawne i fizyczne mogą zakładać szkoły i placówki niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy o VAT, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26 :

  1. prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
  2. świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty – wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
  3. finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Ponadto, w myśl § 13 ust. 1 pkt 19 i 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2010 r. Nr 246, poz. 1649 ze zm.), zwalnia się od podatku usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane i usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70 % ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Powołane przepisy przewidują zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją lub finansowane w całości ze środków publicznych. Co więcej przepisy przewidują zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane. Dla zastosowania przedmiotowych zwolnień istotne jest uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania, a następnie spełnienie dodatkowych warunków wynikających z niniejszego przepisu, tj. prowadzenie danego szkolenia w formie i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub uzyskanie akredytacji na dany rodzaj szkolenia lub finansowanie danego szkolenia w całości ze środków publicznych lub też finansowanie danego szkolenia w co najmniej 70% ze środków publicznych.

W tym miejscu wskazać należy, iż w dniu 1 lipca 2006 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. L Nr 288 str. 1). Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, iż przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2006 r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej, opartego na postanowieniach Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich, dotyczących podatków obrotowych – Wspólny system podatku wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EEC ze zm.).

Przepis art. 14 ww. rozporządzenia nr 1777/2005 wyjaśnia, co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część A ust. 1 lit. i) dyrektywy 77/388/EWG (analogiczne zwolnienie zawiera art. 132 ust. 1 lit. i obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - Dz. U. L Nr 347, str. 1 ze zm.), obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu.

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, iż Wnioskodawca świadczy następujące usługi :

  1. na podstawie umowy zawartej z firmą D. Sp. z o.o. realizuje szkolenia związane z dokształcaniem zawodowym, skierowane do konkretnej grupy zawodowej (dekarze, handlowcy, menadżerowie). Celem szkoleń jest wzrost umiejętności praktycznych, wzrost wiedzy na temat dostępnych materiałów w branży, rozwój umiejętności zarządzania przedsiębiorstwem budowlanym i finansami firmy. Wnioskodawca jest podwykonawcą świadczącym usługi szkoleniowe na rzecz firmy realizującej projekt „ A.” finansowany ze środków publicznych w wysokości 80%.
  2. Na podstawie umowy zawartej z firmą I. S.A Wnioskodawca przeprowadza szkolenia dla pracowników tej firmy, celem których jest podniesienie kompetencji przywódczych kadry menedżerskiej, wzrost umiejętności sprzedażowych, wzrost wiedzy dotyczącej standardów jakościowych oraz norm sanitarnych. Szkolenia ww. realizowane są w ramach projektu „Doskonalenie...”, współfinansowanego ze środków EFS w wysokości 60%. Wnioskodawca jest podwykonawcą świadczącym usługi szkoleniowe na rzecz zamawiającego, którym jest firma realizująca projekt.
  3. Wnioskodawca w listopadzie 2010 r. uzyskał wpis do ewidencji szkół i placówek niepublicznych prowadzonej przez Miasto Stołeczne – Centrum.– placówka kształcenia ustawicznego, której celem jest organizacja szkoleń, konferencji, seminariów itp. z zakresu rachunkowości, finansów, bankowości, ubezpieczeń, zarządzania, marketingu, reklamy, logistyki i informatyki. W ramach dokonanego wpisu placówka prowadzić będzie kształcenie w zakresie, jaki jest przewidziany wpisem do ewidencji placówek niepublicznych.

Prowadzone przez Wnioskodawcę szkolenia z tytułu dokształcania zawodowego nie są prowadzone na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, Wnioskodawca nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty dla świadczenia przedmiotowych usług.

Analizując przedstawione okoliczności sprawy w kontekście powołanych przepisów prawa podatkowego wskazać należy, iż w niniejszej sprawie, przeprowadzane przez Wnioskodawcę usługi dokształcania prowadzone w formie szkoleń, seminariów, warsztatów, treningów, konferencji oraz kursów spełniają definicję usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług. Szkolenia te mają na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy niezbędnej do celów zawodowych, rozwój umiejętności zarządzania firmą, rozwój umiejętności sprzedażowych, wzrost wiedzy na temat standardów jakościowych czy norm sanitarnych. Celem kształcenia jest teoretyczne i praktyczne przygotowanie jego uczestników do wykonywania zawodu. Uczestnikami kursów oraz seminariów są osoby kierowane przez pracodawców w celu kształcenia i doskonalenia zawodowego jak i osoby niebędące pracownikami.

W celu skorzystania ze zwolnienia, przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, ww. szkolenia muszą być w całości lub co najmniej w 70% finansowane ze środków publicznych.

Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanych przepisach wynika również, że zwolnienie z podatku od towarów i usług obejmuje usługi w zakresie kształcenia i wychowania świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane. Ograniczenie umożliwiające skorzystanie z niniejszego zwolnienia ma zatem charakter podmiotowo-przedmiotowy. Aby możliwe było skorzystanie z niniejszego zwolnienia, przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit a) ustawy, nie wystarcza, by dany podmiot był jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, podmiot ten musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia i wychowania.

Mając powyższe na uwadze stwierdzić należy, iż :

Ad.1. usługi szkoleniowe świadczone przez Wnioskodawcę jako podwykonawcę dla firmy D. Sp. z o.o. spełniają definicję szkoleń kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zawodowego o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, a z uwagi, iż są w 80% finansowane ze środków publicznych, powyższa usługa będzie korzystać ze zwolnienia od podatku VAT, przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy w związku z § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r.

Ad. 2. Usługi dokształcania zawodowego w formie szkoleń świadczone przez Wnioskodawcę w ramach realizacji umowy z firmą I. w zakresie tematycznym jaki będzie odpowiadał zakresowi wpisu do ewidencji szkół i placówek niepublicznych, będą korzystały ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26a ustawy. Szkolenia nie objęte ww. wpisem oraz niespełniające żadnej z przesłanek przewidzianych w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, będą opodatkowane podstawową stawką podatku w wysokości 23%;

Ad. 3. Usługi kształcenia zawodowego realizowane przez Wnioskodawcę w ramach Centrum Szkoleń, zgodnie z zakresem określonym we wpisie do ewidencji szkół i placówek niepublicznych będą korzystały ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26a ustawy.

Organ podatkowy informuje ponadto, iż nie dokonuje merytorycznej analizy dokumentów załączonych do wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej. Wnioskodawca jest zobowiązany do wyczerpującego przedstawienia stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego sprawy. Opis powinien być jak najbardziej szczegółowy i zawierać wszystkie istotne elementy, niezbędne z punktu widzenia możliwości dokonania w sposób jednoznaczny jego prawnopodatkowej kwalifikacji.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedmiotowym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj