Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/2/423-1502/12/MS
z 27 lutego 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z dnia 3 lipca 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 26 listopada 2012 r. (data wpływu do tut. BKIP 28 listopada 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia:

  • czy wydzielony w Spółce Zakład będzie stanowić zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (pytanie oznaczone we wniosku Nr 1 w części dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych),
  • czy aport Zakładu będzie skutkował powstaniem przychodu podatkowego po stronie Spółki na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (pytanie oznaczone we wniosku Nr 2)

-jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 listopada 2012 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia:

  • czy wydzielony w Spółce Zakład będzie stanowić zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych,
  • czy aport Zakładu będzie skutkował powstaniem przychodu podatkowego po stronie Spółki na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka (dalej „Wnioskodawca”) prowadzi działalność w przedmiocie:

  1. Produkcji aluminium hutniczego (PKD 24.42.A);
  2. Produkcji wyrobów z aluminium i stopów aluminium (PKD 24.42.B);
  3. Odlewnictwa metali lekkich (PKD 24.53.Z);
  4. Produkcji pozostałych części i akcesoriów do pojazdów silnikowych z wyłączeniem motocykli (PKD 29.32.Z);
  5. Zbieranie odpadów innych niż niebezpieczne (PKD 38.11.Z);
  6. Obróbka i usuwanie odpadów innych niż niebezpieczne (PKD 38.21.Z);
  7. Odzysk surowców z materiałów segregowanych (PKD 38.32.Z);
  8. Działalność agentów zajmujących się sprzedażą paliw, rud metali i chemikaliów przemysłowych (PKD 46.12.Z);
  9. Działalność agentów zajmujących się sprzedażą towarów różnego rodzaju (PKD 46.19.Z);
  10. Sprzedaż hurtowa metali i rud metali (PKD 46.72.Z);
  11. Sprzedaż hurtowa odpadów złomu (PKD 46.77.Z);
  12. Wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi (PKD 68.20.Z);
  13. Działalność rachunkowo-księgowa, doradztwo podatkowe (PKD 69.20.Z);
  14. Wynajem i dzierżawa pozostałych maszyn, urządzeń oraz dóbr materialnych gdzie indziej nie sklasyfikowane (PKD 77.39.Z).

Wnioskodawca zamierza dokonać reorganizacji poprzez wydzielenie ze Spółki szeroko rozumianego zakładu produkcyjnego wraz z powiązanymi z działalnością tego zakładu składnikami materialnymi i niematerialnymi („Zakład”) i wnieść go tytułem aportu do spółki z ograniczoną odpowiedzialnością (w której Wnioskodawca jest i będzie na dzień wniesienia aportu jedynym udziałowcem, dalej „Spółka Zależna”), a w zamian objąć udziały w Spółce Zależnej.

W skład Zakładu wchodzą następujące działy Spółki:

  • Dział Utrzymania Ruchu,
  • Dział Zarządzania Jakością, Środowiskiem i BHP,
  • Biuro Kierownika Zakładu,
  • Dział Logistyki,
  • Dział Produkcji,
  • Kontroler Finansowy oraz Inspektor ds. BHP.

Po dokonaniu aportu pozostanie „nieprodukcyjna” część działalności Spółki („Centrum”).

Przed dokonaniem aportu, Zarząd podejmie uchwałę w przedmiocie pełnego wyodrębnienia w strukturach Spółki. Z racji istniejącego już obecnie wyodrębnienia organizacyjnego i funkcjonalnego Zakładu, szczególny nacisk zostanie położony na wyodrębnienie finansowe Zakładu poprzez wprowadzenie w pełni odrębnej ewidencji księgowej pozwalającej na przyporządkowanie przychodów i kosztów, jak również zobowiązań i należności bezpośrednio związanych z działalnością prowadzoną przez Zakład, w tym z umowami, z których prawa i obowiązki są wykonywane przez Zakład, jak również umożliwiającej przygotowanie odrębnego dla Zakładu bilansu oraz rachunku zysków i strat.

Wyodrębnienie finansowe zostanie przeprowadzone według zasad opisanych poniżej:

  1. Zostanie utworzona nowa „firma” w systemie informatycznym, księgowo-zarządczym klasy ERP (IFS), do której zostaną przeniesione składniki majątkowe, należności i zobowiązania oraz inne pozycje dotyczące Centrum;
  2. Przeniesienie to będzie miało charakter operacji księgowych powodujących z datą przeniesienia zwiększenie odpowiednich pozycji w nowej „firmie” (Centrum czyli części przedsiębiorstwa Spółki, która będzie funkcjonować po dokonaniu aportu Zakładu), kont aktywnych i pasywnych oraz ksiąg pomocniczych takich jak środki trwałe, należności i zobowiązania;
  3. W dotychczasowej „firmie” w systemie informatycznym (IFS) w księgach Spółki nastąpi zamknięcie/wyksięgowanie/likwidacja pozycji otwartych dotyczących nieprodukcyjnej części zakładu - środków trwałych, należności, zobowiązań i innych kont/pozycji dotyczących Centrum;
  4. Powyższe operacje spowodują, że z datą wyodrębnienia finansowego powstaną poprawne salda na kontach dotyczące Zakładu i Centrum;
  5. Od daty wyodrębnienia wszystkie operacje księgowe będą ewidencjonowane na kontach w odpowiednich „firmach” (Centrum lub Zakładu) w zależności której części działalności Spółki dotyczą;
  6. Powyższe rozwiązanie w zakresie wyodrębnienia finansowego spowoduje, iż historia transakcji Spółki zostanie w starej „firmie” w systemie informatycznym (IFS), która od daty wyodrębnienia finansowego stanie się Zakładem;
  7. Tym samym dojdzie do pełnego wyodrębnienia księgowego Centrum oraz Zakładu. Zdarzenia dotyczące Zakładu będą zapisywane na dotychczasowych kontach Spółki, zaś te dotyczące Centrum w nowej „firmie”.

Od daty pełnego wyodrębnienia Zakładu połowa kosztów związanych z działalnością Działu Sprzedaży i Działu Zakupów Spółki zostanie przypisana do kosztów związanych z działalnością Zakładu. Takie połowiczne przypisanie Zakładowi przedmiotowych kosztów pracowników Działu Sprzedaży i Działu Zakupów Spółki wynika z faktu, iż około połowę czasu pracy osoby zatrudnione w tych działach poświęcają na działalność dotyczącą zakupów/sprzedaży zleconą Spółce przez dwie jej spółki-córki (inne niż Spółka Zależna), tj. X Sp. z o.o. oraz Y Sp. z o.o. (druga połowa czasu pracy jest wykonywana na rzecz Zakładu).

Na mocy Uchwały Zarządu Spółki nastąpi również utworzenie dla Centrum rachunku bankowego, przeznaczonego do realizacji przepływów pieniężnych związanych wyłącznie z działalnością prowadzoną przez Centrum (od dnia pełnego wyodrębnienia „stare” rachunki Spółki będą służyły wyłącznie funkcjonowaniu Zakładu).

W skład aportu do Spółki Zależnej wchodzić będą, w szczególności:

  1. własność nieruchomości i ruchomości związanych z działalnością Zakładu, w tym urządzeń, zapasów materiałów, surowców, półfabrykatów, produkcji w toku, towarów i wyrobów oraz inne prawa rzeczowe do nieruchomości i ruchomości;
  2. prawa i obowiązki wynikające z umów najmu i dzierżawy nieruchomości i ruchomości związanych z działalnością Zakładu;
  3. kontakty handlowe Wnioskodawcy, zarówno od strony dostawców, jak i odbiorców, związane z działalnością Zakładu;
  4. wierzytelności i zobowiązania przypisane Zakładowi, rozumiane jako wierzytelności i zobowiązania pieniężne istniejące na dzień dokonania aportu, w tym kredyty bankowe;
  5. środki zgromadzone na rachunku bankowym, a pochodzące z działalności Zakładu;
  6. koncesje, licencje i zezwolenia związane z działalnością Zakładu, z zastrzeżeniem systemu IFS i części infrastruktury informatycznej. System IFS jest własnością Spółki, która sprzedaje usługi w tym zakresie wszystkim spółkom ze swej Grupy Kapitałowej (dalej „Grupa”). Spółka jest właścicielem infrastruktury technicznej i jako jedyna spółka w Grupie ma merytoryczne zasoby do zarządzania systemem;
  7. majątkowe prawa autorskie i majątkowe prawa pokrewne związane z działalnością Zakładu, z zastrzeżeniem systemu IFS;
  8. księgi i dokumenty związane z działalnością Zakładu.

W ramach aportu mogą natomiast nie zostać przeniesione - pomimo starań Spółki - wszystkie umowy związane z działalnością Zakładu, z uwagi na brak zgody kontrahentów (brak zgody kontrahentów uniemożliwia skuteczne przeniesienie obowiązków wynikających z umów). W takim przypadku Spółka pozostanie stroną umowy z kontrahentem, a rozliczenia z Zakładem będą przedmiotem odrębnego porozumienia zawartego pomiędzy Zakładem i Spółką Zależną.

Przykładowo:

  • w przypadku braku zgody kontrahenta na cesję umów, na podstawie których Spółka zobowiązana była dostarczyć określonego rodzaju towary (których produkcją zajmował się Zakład), Spółka będzie zlecać Spółce Zależnej podwykonawstwo;
  • w przypadku braku zgody kontrahenta na cesję umów, na podstawie których Spółka dokonuje zakupu towaru lub usług, Spółka będzie odsprzedawać Spółce Zależnej zakupione towary lub usługi (i refakturować Spółkę Zależną).

Pracownicy Spółki bezpośrednio związani z działalnością Zakładu zostaną przejęci przez Spółkę Zależną na zasadzie art. 23(1) Kodeksu pracy, z tym zastrzeżeniem, że pracownicy Działu Sprzedaży i Działu Zakupów Spółki, którzy staną się pracownikami Spółki Zależnej, będą jednocześnie zatrudnieni w Spółce na nie więcej niż ½ etatu.

Po zbyciu Zakładu na rzecz Spółki Zależnej, w Spółce pozostaną następujące działy:

  • Dział Wsparcia systemu ERP,
  • Główny Specjalista ds. Kontrolingu,
  • Dział Wsparcia Produkcji,
  • Główny Specjalista ds. Jakości, Ochrony Środowiska i BHP,
  • Dział Finansowo-Księgowy,
  • Biuro Zarządu,
  • Dział Rozwoju,
  • Dział Zakupów (w części świadczącej usługi na rzecz spółek-córek Spółki, tj: X, Y oraz Z),
  • Dział Sprzedaży (w części świadczącej usługi na rzecz spółek-córek Spółki, tj: X. Y oraz Z),
  • Główny Specjalista ds. Zarządzania Zasobami Ludzkimi oraz
  • Zarząd Spółki.

Po wniesieniu aportu, Spółka będzie świadczyła na rzecz Spółki Zależnej usługi finansowo-księgowe, inwestycyjne, specjalistyczne produkcyjne oraz usługi związane z tzw. miękkim HR, jak również udzieli Spółce prawa do korzystania z systemu informatycznego IFS (jest to system księgowo-zarządczy służący wspomaganiu zarządzania przedsiębiorstwem poprzez gromadzenie danych oraz umożliwienie wykonywania operacji na zebranych danych, do którego to systemu prawa posiada Spółka). Spółka Zależna zawrze ze Spółką umowę najmu, na podstawie której Spółka Zależna będzie korzystała z części budynku należącego do Spółki (na potrzeby lokalizacji działu sprzedaży i działu zakupów Spółki Zależnej), zawarta też zostanie pomiędzy Spółką, a Spółką Zależną umowa, na podstawie której Spółka będzie korzystała z niektórych elementów infrastruktury należącej do Spółki Zależnej (z m.in. z wjazdu na ogrodzony teren, na którym usytuowane są budynki produkcyjne Zakładu oraz budynek biurowy Spółki Zależnej, z parkingu usytuowanego na nieruchomości, co do której prawo własności przysługiwać będzie Spółce Zależnej, systemu rejestracji czasu pracy pracowników).

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytania:

  1. Czy wydzielony w Spółce Zakład, w sposób opisany w stanie faktycznym, będzie stanowić zorganizowaną część przedsiębiorstwa (dalej ZCP) w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych? (pytanie oznaczone we wniosku Nr 1 w części dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych),
  2. Czy aport Zakładu będzie skutkował powstaniem przychodu podatkowego po stronie Spółki na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych? (pytanie oznaczone we wniosku Nr 2).

Zdaniem Spółki:

Ad 1)

Po dokonaniu pełnego wyodrębnienia w sposób opisany w stanie faktycznym Zakład będzie spełniać warunki do uznania go za ZCP dla potrzeb podatku dochodowego od osób prawnych.

Zgodnie z art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej „ustawa o CIT”), ilekroć w ustawie jest mowa o zorganizowanej części przedsiębiorstwa oznacza to organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Zgodnie z powyższą definicją na gruncie podatkowym mamy do czynienia ze zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa, jeżeli spełnione są wszystkie następujące przesłanki:

  1. istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań;
  2. zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie;
  3. składniki te przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych;
  4. zespół tych składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące określone zadania gospodarcze.

Zorganizowana część przedsiębiorstwa to więc przede wszystkim zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań), przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych.

Jak stwierdził Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w indywidualnej interpretacji z dnia 10 października 2008 r., sygn. ILPB3/423-446/08-2/HS: „(...) zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, które w przyszłości mogą służyć do prowadzenia odrębnego zakładu, lecz zorganizowany, autonomiczny zespół tych składników. Elementami zespołu składników materialnych i niematerialnych, stanowiących zorganizowaną część przedsiębiorstwa, powinny być w szczególności aktywa trwałe, obrotowe, a także czynnik ludzki czyli kadra pracownicza.”

Zespół składników materialnych i niematerialnych musi być dodatkowo organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie.

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w indywidualnej interpretacji z dnia 11 lipca 2008 r., sygn. IP-PB3-423-816/08-2/MB, uznał iż: „Organizacyjny aspekt wyodrębnienia oznacza, że składniki tworzące „część przedsiębiorstwa” powinny posiadać cechę zorganizowania. Cecha ta powinna występować w „istniejącym przedsiębiorstwie”, a więc w ramach działalności prowadzonej przez Podatnika i dotyczyć określonego zespołu składników tworzących część tego przedsiębiorstwa. W przedsiębiorstwie Podatnika wydzielona część jest wyodrębniona w postaci oddzielnej jednostki organizacyjnej, działu. (...) Aspekt finansowy wyodrębnienia oznacza, że powinno być możliwe przypisanie przedmiotowi aportu, w strukturach Podatnika, określonych wskaźników finansowych, w tym zwłaszcza przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań realizowanych („osiąganych”) przez przedmiot aportu. Takie przypisanie ww. wielkości powinno być możliwe w szczególności przy wykorzystaniu komputerowego systemu wspomagającego zarządzanie przedsiębiorstwem lub systemu księgowo-rachunkowego.”

Podobnie uznał Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w indywidualnej interpretacji z dnia 7 kwietnia 2009 r., sygn. IPPP3/443-29/09-4/SM: „Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika jako dział, wydział, oddział itp. Przy czym w doktrynie zwraca się uwagę, że organizacyjne wyodrębnienie powinno być dokonane na bazie statutu, regulaminu lub innego aktu o podobnym charakterze.

Wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Ponadto wymagane jest, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa mogła stanowić potencjalne, niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze, których realizacji służy w istniejącym przedsiębiorstwie. Powyższe oznacza, że przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa można rozumieć wyłącznie tę część przedsiębiorstwa, która jest przede wszystkim wyodrębniona organizacyjnie, ale także posiada wewnętrzną samodzielność finansową.”

Wyodrębnienie finansowe wymaga więc posiadania takiego systemu ewidencji, który umożliwia przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Jak wynika ze stanowisk organów w indywidualnych interpretacjach przez taki system należy rozumieć odrębne plany finansowe, odrębne budżety oraz prowadzenie zakładowych planów kont, na których księgowane są wyłącznie zdarzenia gospodarcze związane z działalnością zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Taką interpretację przedstawił przykładowo Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w indywidualnej interpretacji z dnia 18 marca 2008 r., sygn. IBPB3/423-100/08/MS/KAN-3205/12/07.

Na dodatkową przesłankę odrębności finansowej zwrócił natomiast uwagę Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w indywidualnej interpretacji z dnia 11 lutego 2008 r., sygn. IP-PB3-423-418/07-2/MB, w której wskazał, że odrębność finansowa wymaga posiadania rachunku bankowego, na który wpływać będą środki generowane przez danego rodzaju działalność gospodarczą oraz z którego regulowane będą zobowiązania związane z tą działalnością. W ten sposób finansowe wyodrębnienie danego zespołu składników majątkowych wykraczać będzie poza wymiar ewidencyjny, co oznaczać będzie, że zapewniona zostanie faktyczna możliwość zarządzania danym zespołem składników majątkowych oraz przypisanymi do tego zespołu składników zasobami ludzkimi, a ewidencyjne wyodrębnienie kont będzie miało wymiar nie tylko informacyjny.

Reasumując, zdaniem Spółki, aby uznać Zakład za zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisów podatkowych powinny być łącznie spełnione następujące przesłanki:

  • finansowe wyodrębnienie w istniejącym przedsiębiorstwie polegające na istnieniu odrębnych kont dotyczących działalności ZCP;
  • posiadanie przez ZCP odrębnego rachunku bankowego;
  • organizacyjne wyodrębnienie ZCP w strukturze istniejącego przedsiębiorstwa jako Zakład itp.; przyporządkowanie pracowników oraz majątku do ZCP;
  • możliwość kontynuacji dotychczasowych zadań ZCP, w przypadku przeniesienia na nowy podmiot;
  • istnienie w ramach ZCP składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań;
  • możliwość przejścia pracowników w trybie art. 23(1) Kodeksu pracy do podmiotu nabywającego ZCP;
  • dla istnienia ZCP konieczne jest również przeniesienie w ramach aportu wszystkich składników majątku (w tym zobowiązań) związanych z działalnością ZCP.

Reasumując należy stwierdzić, iż po dokonaniu pełnego wyodrębnienia w sposób przedstawiony w stanie faktycznym:

  • Zakład będzie posiadał zespół składników materialnych i niematerialnych. Zakład będzie funkcjonował w oparciu o wyodrębnione składniki materialne (np. aktywa obrotowe, aktywa trwałe), a także składniki niematerialne (np. licencje, koncesje, wiedza i doświadczenie pracowników przypisanych do Zakładu);
  • Zakład zostanie wyodrębniony organizacyjnie w istniejącym przedsiębiorstwie Spółki w drodze wewnętrznego, sformalizowanego aktu Spółki (uchwała Zarządu) oraz będzie posiadał wyznaczoną osobę kierującą jego działaniami (Kierownik Zakładu);
  • Spółka będzie prowadziła odrębne rozliczenia księgowe w taki sposób, że możliwe jest zidentyfikowanie przychodów, kosztów oraz aktywów i pasywów Zakładu;
  • składniki majątkowe Zakładu będą służyły realizacji określonych zadań gospodarczych, które zostały wskazane w opisie stanu faktycznego;
  • zespół składników należących do Zakładu potencjalnie może stanowić niezależne przedsiębiorstwo, samodzielnie realizujące określone zadania gospodarcze, gdyż Zakład będzie samodzielnie prowadził działalność określoną w opisie stanu faktycznego, jak również prowadzi samodzielną gospodarkę finansową (w szczególności ponoszone koszty działania Zakładu będą pokrywane w pierwszej kolejności z uzyskiwanych przez Zakład przychodów) wyodrębnioną z gospodarki finansowej Spółki;
  • pracownicy przydzieleni do Zakładu zostaną przejęci w trybie art. 23(1) Kodeksu pracy przez podmiot nabywający Zakład w drodze aportu (w przypadku pracowników, którzy pracują również w Dziale Sprzedaży i Dziale Zakupów Spółki, nastąpi przejście ich do Spółki Zależnej jedynie na część ich etatu);
  • Zakład posiada wyodrębnione i przyporządkowane należności i zobowiązania związane z działalnością Zakładu. Spółka pragnie wskazać, że w przypadku podjęcia decyzji o zbyciu Zakładu, Zakład tak zorganizuje swoją działalność, że wszystkie składniki majątku, w tym należności i zobowiązania (rozumiane jako należności i zobowiązania istniejące na dzień dokonania aportu) związane z działalnością Zakładu zostaną spłacone lub przeniesione na Spółkę Zależną. Nie wystąpi więc sytuacja, w której w Spółce po zbyciu Zakładu pozostaną należności i zobowiązania pieniężne, które wcześniej zostały mu przypisane;
  • w ramach aportu mogą natomiast nie zostać przeniesione wszystkie umowy związane z działalnością Zakładu, z uwagi na brak zgody kontrahentów (brak zgody kontrahentów uniemożliwia skuteczne przeniesienie obowiązków wynikających z umów). W takim przypadku Spółka pozostanie stroną umowy z kontrahentem, a rozliczenia z Zakładem będą przedmiotem odrębnego porozumienia zawartego pomiędzy Zakładem i Spółką.

Przykładowo:

  • w przypadku braku zgody kontrahenta na cesję umów, na podstawie których Spółka zobowiązana była dostarczyć określonego rodzaju towary (których produkcją zajmował się Zakład), Spółka będzie zlecać Spółce Zależnej podwykonawstwo;
  • w przypadku braku zgody kontrahenta na cesję umów, na podstawie których Spółka dokonuje zakupu towaru lub usług, Spółka będzie odsprzedawać Spółce Zależnej zakupione towary lub usługi (i refakturować Spółkę Zależna).

W konsekwencji, jak wynika z analizowanego stanu faktycznego, po dokonaniu pełnego wyodrębnienia w sposób opisany w stanie faktycznym, Zakład będzie stanowił zorganizowaną cześć przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W świetle powyższego stanowisko Spółki należy uznać za zasadne w całej rozciągłości.

Ad 2)

Z uwagi na fakt, iż Zakład po dokonaniu pełnego wyodrębnienia w sposób opisany w stanie faktycznym, będzie stanowił zorganizowaną część przedsiębiorstwa dla celów podatku dochodowego od osób prawnych, aport Zakładu do Spółki Zależnej będzie operacją neutralną na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zgodnie bowiem z art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy o CIT przychód podatkowy dla wnoszącego aport stanowi wartość nominalna udziałów objętych w zamian za wkład niepieniężny w innej postaci niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część. A contrario więc, w przypadku więc gdy przedmiotem aportu jest zorganizowana część przedsiębiorstwa przychód podatkowy nie powstanie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm., dalej „ustawa o pdop”), przychodem, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, jest w szczególności nominalna wartość udziałów (akcji) w spółce kapitałowej albo wkładów w spółdzielni objętych w zamian za wkład niepieniężny w innej postaci niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część; przepisy art. 14 ust. 1-3 stosuje się odpowiednio.

Z literalnego brzmienia cytowanego przepisu wynika, iż w przypadku wniesienia do spółki kapitałowej wkładu niepieniężnego w postaci przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części, po stronie udziałowca (wnoszącego wkład) nie powstaje przychód do opodatkowania. Oznacza to, iż wartość nominalna udziałów w spółce kapitałowej, objętych w zamian za wkład niepieniężny w ww. postaci nie generuje przychodu podatkowego na dzień objęcia tych udziałów.

W myśl art. 4a pkt 4 ustawy o pdop, ilekroć w ustawie jest mowa o zorganizowanej części przedsiębiorstwa oznacza to organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Jak wynika z cytowanego przepisu, status zorganizowanej części przedsiębiorstwa posiada tylko taka część mienia przedsiębiorstwa, która spełnia łącznie następujące warunki:

  1. stanowi zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań),
  2. jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniona w istniejącym przedsiębiorstwie,
  3. jest przeznaczona do realizacji określonych zadań gospodarczych,
  4. mogłaby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania gospodarcze.

Zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest zatem dowolnym zbiorem składników majątkowych (materialnych i niematerialnych) wchodzących w skład przedsiębiorstwa, ale wyodrębnionym organizacyjnie, finansowo i funkcjonalnie zespołem tych składników, zdolnym do bycia oddzielnym przedsiębiorstwem, samodzielnie realizującym określone zadania gospodarcze.

O wyodrębnieniu organizacyjnym można mówić, gdy zorganizowana część przedsiębiorstwa stanowi odrębną jednostkę organizacyjną w strukturze tego przedsiębiorstwa, np. dział, wydział, oddział, itp. Takie organizacyjne wydzielenie powinno być dokonane na podstawie statutu, regulaminu lub aktu o podobnym charakterze.

Wyodrębnienie finansowe oznacza sytuację, gdy sposób prowadzenia ewidencji rachunkowej przedsiębiorstwa pozwala na przyporządkowanie majątku, przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa, a ściślej do realizowanych przez nie zadań gospodarczych. Nie należy jednak utożsamiać tego pojęcia z pełną samodzielnością finansową.

Wyodrębnienie funkcjonalne należy natomiast rozumieć jako przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych. Zorganizowana część przedsiębiorstwa musi stanowić funkcjonalnie odrębną całość, tj. obejmować elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa.

Kolejną cechą definiującą zorganizowaną część przedsiębiorstwa jest zdolność do bycia niezależnym przedsiębiorstwem samodzielnie realizującym określone zadania gospodarcze. Aby zatem część mienia przedsiębiorstwa mogła być uznana za jego zorganizowaną część, musi ona – obiektywnie oceniając – posiadać potencjalną zdolność do funkcjonowania jako samodzielny podmiot gospodarczy. Składniki majątkowe materialne i niematerialne wchodzące w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa muszą zatem umożliwić nabywcy podjęcie działalności gospodarczej w ramach odrębnego przedsiębiorstwa.

Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą więc składniki, będące we wzajemnych relacjach, takich by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego. Oznacza to, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa (na ile stanowią w nim wyodrębnioną organizacyjnie, finansowo i funkcjonalnie całość).

Podkreślić jednocześnie należy, że swoboda w wyłączeniu poszczególnych składników nie może iść tak daleko, aby zakres wyłączeń przekreślił istotę przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części, dlatego też zbycie przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa powinno obejmować co najmniej te składniki, które determinują funkcje spełniane przez przedsiębiorstwo.

W przedmiotowej sprawie wyodrębniony Zakład nadal będzie, tak jak u Wnioskodawcy, wykonywał działalność produkcyjną, a więc będzie samodzielnie wykonywał te zadania gospodarcze, które będą kontynuacją podstawowej działalności prowadzonej przez Wnioskodawcę.

W ocenie tut. Organu zakres umów zawartych z kontrahentami, które z różnych względów nie mogą być przedmiotem aportu, jak również wykonywanie różnego rodzaju usług przez Wnioskodawcę na rzecz Zakładu (w tym księgowych) oraz konieczność korzystania z infrastruktury Wnioskodawcy przez Zakład produkcyjny, nie przekreśla istoty zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Powiązanie Zakładu z Wnioskodawcą różnego rodzaju umowami nie może mieć determinującego wpływu na rozstrzygnięcie czy Zakład będzie stanowił zorganizowaną część przedsiębiorstwa czy też nie, bowiem w szeroko rozumianej gospodarce wolnorynkowej takie uzależnienia są zjawiskiem powszechnym, a wręcz często praktykowanym.

W świetle powyższych przepisów, wydzielony w sposób przedstawiony w opisie zdarzenia przyszłego zespół składników materialnych i niematerialnych będzie stanowił zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o pdop. W konsekwencji wniesienie przez Wnioskodawcę do spółki z ograniczoną odpowiedzialnością wkładu niepieniężnego w postaci tej zorganizowanej części przedsiębiorstwa nie spowoduje powstania przychodu podatkowego po stronie Wnioskodawcy.

Stanowisko Spółki w zakresie ustalenia:

  • czy wydzielony w Spółce Zakład będzie stanowić zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych,
  • czy aport Zakładu będzie skutkował powstaniem przychodu podatkowego po stronie Spółki na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych

jest zatem prawidłowe.

Nadmienia się, iż w zakresie pytania Nr 1 w części dotyczącej podatku od towarów i usług oraz pytania Nr 3 wydano odrębną interpretację.

Interpretacja dotyczy opisanego zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – j.t. Dz. U. z dnia 14 marca 2012r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj