Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP1/443-1009/10-2/MK
z 10 grudnia 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP1/443-1009/10-2/MK
Data
2010.12.10


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podatnicy i płatnicy --> Podatnicy


Słowa kluczowe
podatek od towarów i usług
podatek od towarów i usług
podatnik
podatnik
samorząd
samorząd


Istota interpretacji
Określenia statusu podatnika podatku VAT w odniesieniu do czynności dokonanych przez Urząd Marszałkowski w imieniu Województwa.



Wniosek ORD-IN 962 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. u. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. u. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Województwa, przedstawione we wniosku z dnia 10 września 2010 r. (data wpływu 15 września 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia statusu podatnika podatku VAT w odniesieniu do czynności dokonanych przez Urząd Marszałkowski w imieniu Województwa – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 września 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia statusu podatnika podatku VAT w odniesieniu do czynności dokonanych przez Urząd Marszałkowski w imieniu Województwa.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Województwo zamierza złożyć wniosek o dofinansowanie do Instytucji Wdrażającej Polskiej Organizacji Turystycznej w ramach programu Innowacyjna Gospodarka, działanie 6.4.; dla projektu: „Turystyka (...)”.

Przedmiotowy projekt będzie realizowany w ramach zadań własnych województwa (art. 2 ust. 2, art. 11 ust. 2 pkt 2 i art. 14 ust. 1 pkt 11 ustawy o samorządzie województwa). Realizacja projektu nie będzie miała związku z czynnościami opodatkowanymi, albowiem Województwo nie będzie uzyskiwało profitów, związanych z wykorzystaniem uzyskanej w wyniku realizacji projektu infrastruktury, która będzie nieodpłatnie wykorzystywana przez turystów, korzystających ze szlaku.

Obecnie różne numery NIP posiadają: wnioskodawca oraz Urząd Marszałkowski w …. Urząd Marszałkowski posiada numer NIP dla celów rozliczania zaliczek na podatek dochodowy i składek na ubezpieczenie społeczne swoich pracowników. Nadto Urząd ten pod własnym numerem NIP zgłoszony jest jako czynny podatnik VAT. Obowiązek prowadzenia rejestru podatku VAT oraz składania deklaracji VAT-7 Województwo (w zakresie czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych) wypełnia poprzez Urząd Marszałkowski w … z racji tego, że Województwo nie ma własnych struktur organizacyjnych, zaś swoje zadania wykonuje za pośrednictwem Urzędu Marszałkowskiego w … oraz innych jednostek organizacyjnych Województwa.

W rezultacie, pomimo tego, że beneficjentem wyżej opisanego projektu będzie Województwo, prowadzenie rejestru podatku VAT oraz składanie deklaracji VAT-7 będzie wykonywane przez Urząd Marszałkowski w … we własnym imieniu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Kto powinien posiadać status czynnego podatnika podatku VAT: Województwo czy Urząd Marszałkowski w …...

Zdaniem Wnioskodawcy, podatnikiem podatku od towarów i usług w stosunku do całej działalności (Województwa i Urzędu Marszałkowskiego) jest wyłącznie Województwo jako jednostka samorządu terytorialnego posiadająca osobowość prawną. Dlatego też dla celów podatku od towarów i usług Województwo i Urząd powinny stosować jednakowe oznaczenie (numer identyfikacji podatkowej) - tj. NIP nadany Województwu oraz składać jedno rozliczenie deklaracyjne w podatku od towarów i usług. Także faktury sprzedaży i zakupu powinny być wystawiane na Województwo.

Zdaniem Wnioskodawcy, Województwo nie ma własnych struktur organizacyjnych, zaś swoje zadania wykonuje za pośrednictwem Urzędu Marszałkowskiego oraz innych jednostek organizacyjnych. Organem wykonawczym województwa jest zarząd województwa, który wykonuje zadania przy pomocy urzędu marszałkowskiego (art. 45 ust. 1 ustawy o samorządzie województwa). Województwo nie ma zatem własnych struktur organizacyjnych. Przepisy nie przewidują możliwości prowadzenia dwóch odrębnych ewidencji księgowych, a zatem opisane wyżej rozwiązanie daje możliwość rzetelnego prowadzenia kas rachunkowych, rejestrów zakupu, sprzedaży, ujęcia prawidłowych należności i zobowiązań z tytułu podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (t. j. Dz. u. z 2001 r. Nr 142, poz. 1590 ze zm.), Województwo posiada osobowość prawną wykonując zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Stosownie do treści art. 45 ust. 1 ww. ustawy, zarząd województwa wykonuje zadania województwa przy pomocy urzędu marszałkowskiego i wojewódzkich samorządowych jednostek organizacyjnych lub wojewódzkich osób prawnych. a w myśl ust. 2 powołanego przepisu, status prawny pracowników samorządu województwa określa odrębna ustawa.

Urząd Marszałkowski jest jednostką organizacyjną województwa … zapewniającą obsługę administracyjną , organizacyjną i techniczną zarządu województwa, a w praktyce także sejmiku województwa oraz jego organów wewnętrznych. Jest to więc aparat pomocniczy (biuro) organów województwa. Posiadanie takiego urzędu jest warunkiem sine qua non sprawnego funkcjonowania każdego organu administracji publicznej. Dowodzi tego fakt istnienia podobnych jednostek organizacyjnych na poziomie gminy (urząd gminy) i powiatu (starostwo powiatowe) – (Andrzej Szewc, Ustawa o samorządzie województwa – Komentarz, Wydawnictwo ABC, 2008, komentarz do art. 45).

Jak wynika z powyższego, samorządowe osoby prawne (gminy, powiaty, województwa) nie mają własnych struktur organizacyjnych, zaś nałożone na nie zadania wykonują za pośrednictwem urzędu. w oparciu o rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 5 lipca 2010 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. u. Nr 128, poz. 861 ze zm.), należy stwierdzić, iż urząd nie ma możliwości prowadzenia odrębnej ewidencji księgowej, dotyczącej rozliczeń podatku od towarów i usług dla samorządowych osób prawnych oraz dla ich urzędów, obsługujących od strony techniczno – organizacyjnej te osoby prawne.

Województwo zatem (jako jednostka samorządu terytorialnego) nie może wykonywać swoich zadań statutowych bez udziału Urzędu.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. u. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl dyspozycji art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2 ww. przepisu, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. z kolei na mocy art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z ust. 6 powołanego artykułu, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zgodnie z § 12 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. u. Nr 224, poz. 1799 ze zm.), jednostki samorządu terytorialnego zwolnione są od podatku od towarów i usług, w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywanych w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych wyżej konstrukcji prawnych jednoznacznie wynika, iż realizując czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (art. 5 ustawy o podatku od towarów i usług) we własnym imieniu i na własny rachunek (na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych), podatnikiem podatku VAT jest Województwo.

Urząd Marszałkowski jako jednostka wykonująca zadania samorządu województwa nie może być odrębnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (t. j. Dz. u. z 2004 r. Nr 269, poz. 2681 ze zm.), osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami, podlegają obowiązkowi ewidencyjnemu oraz otrzymują numery identyfikacji podatkowej, zwane dalej NIP.

Zgodnie z ust. 2 i ust. 3 cyt. wyżej przepisu, obowiązkowi ewidencyjnemu podlegają również inne podmioty niż wymienione w ust. 1, jeżeli na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami, a w szczególności zakłady (oddziały) osób prawnych, płatnicy podatków oraz płatnicy składek ubezpieczeniowych – podmioty te również otrzymują numer identyfikacji podatkowej (NIP).

Biorąc pod uwagę regulacje prawne wskazane w art. 2 ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników, należy stwierdzić, że każdy podmiot, który należy do jednej z wymienionych kategorii, jest obowiązany do złożenia zgłoszenia identyfikacyjnego. Należy podkreślić również, że nie jest prawnie dopuszczalna sytuacja nadania jednego NIP dwóm podmiotom, (z których jeden jest podatnikiem np. podatku od towarów i usług, a drugi płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych), jak również posługiwania się numerem identyfikacji podatkowej nadanym innemu podmiotowi. Numer identyfikacji podatkowej nie może być używany w oderwaniu od nazwy podmiotu, która występuje w decyzji administracyjnej o nadaniu NIP. Konsekwencją wydania ww. decyzji jest jednoznaczna identyfikacja podmiotu w systemie Poltax poprzez jego NIP i nazwę.

W myśl art. 7 § 1 Ordynacji podatkowej (t. j. Dz. u. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), podatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, podlegająca na mocy ustaw podatkowych obowiązkowi podatkowemu.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, iż wszelkie dokumenty wymagające oznaczenia (numeru) NIP sporządzane przez Urząd Marszałkowski dotyczące czynności przypisanych prawnie Województwu, powinny być sygnowane numerem NIP osoby prawnej, w której imieniu wykonywane są te czynności, czyli numerem NIP Województwa.

Wobec powyższego, jako jednostka samorządu terytorialnego, posiadająca osobowość prawną podatnikiem podatku od towarów i usług w stosunku do całej działalności (Urzędu Marszałkowskiego i Województwa) jest wyłącznie Województwo. Dlatego też dla celów podatku od towarów i usług Województwo i Urząd Marszałkowski powinny stosować jednakowe oznaczenie (numer identyfikacji podatkowej) – tj. NIP nadany Województwu oraz składać jedno rozliczenie deklaracyjne w podatku od towarów i usług.

Mając na względzie powołane przepisy prawa należy stwierdzić, iż podatnikiem podatku od towarów i usług w stosunku do całej działalności (Województwa i Urzędu Marszałkowskiego) jest wyłącznie Województwo jako jednostka samorządu terytorialnego.

Niniejszą interpretacją został załatwiony wniosek w części dotyczącej określenia statusu podatnika podatku VAT w odniesieniu do czynności dokonanych przez Urząd Marszałkowski w imieniu Województwa. Rozstrzygnięcie w zakresie prawnej możliwości odliczenia podatku VAT wynikającego z nabycia towarów i usług związanych z realizacją projektu pn. „Turystyka (...)” zostało wydane w dniu 10 grudnia 2010 r. w interpretacji nr ILPP1/443-1009/10-3/MK.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. u. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj