Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB5/423-519/10-4/AM
z 25 października 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB5/423-519/10-4/AM
Data
2010.10.25



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie kosztów uzyskania przychodów

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Wydatki nieuznawane za koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
drogi
drogi
gmina
gmina
grunty
grunty
koszty pośrednie
koszty pośrednie
koszty uzyskania przychodów
koszty uzyskania przychodów
przebudowa
przebudowa
środki finansowe
środki finansowe


Istota interpretacji
Czy przekazanie środków finansowych na wykup gruntów z przeznaczeniem na poszerzenie drogi dojazdowej do działki będzie dla Spółki kosztem uzyskania przychodów jako koszt pośredni poniesiony w chwili ich przekazania lub w innym czasie np. w dacie zakupu gruntów?Czy poniesione nakłady na przebudowę i utwardzenie drogi dojazdowej prowadzącej do biogazowni będą dla Spółki stanowiły koszt uzyskania przychodów odnoszony w ciężar kosztów pośrednich w chwili ich poniesienia?



Wniosek ORD-IN 320 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 04.08.2010 r.(data wpływu 13.08.2010 r.) oraz piśmie z dnia 06.10.2010 r. (data wpływu 11.10.2010 r., data nadania 06.10.2010 r.) uzupełniającym braki formalne na wezwanie Nr IPPB5/423-519/10-2/AM z dnia 01.10.2010 r. (data doręczenia ) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

  • możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów przekazanych na rzecz gminy środków finansowych z przeznaczeniem na poszerzenie drogi dojazdowej w dacie przekazania – jest prawidłowe;
  • możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów poniesionych nakładów na przebudowę i utwardzenie drogi dojazdowej w dacie poniesienia – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13.08.2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie: możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów przekazanych na rzecz gminy środków finansowych z przeznaczeniem na poszerzenie drogi dojazdowej w dacie przekazania oraz możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów poniesionych nakładów na przebudowę i utwardzenie drogi dojazdowej w dacie poniesienia.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (Spółka) jest osobą prawną. Od czerwca br. jest właścicielem działki o pow. 0,98 ha, na której planuje przedsięwzięcie polegające na budowie biogazowni rolniczej współfinansowanej z funduszy europejskich. Planowane rozpoczęcie budowy - IV kw. 2010 r., zakończenie - IV kw. 2011 r. Wnioskodawca zobligowany jest prowadzić budowę wg ściśle określonego harmonogramu. Spółka będzie produkować i sprzedawać energię elektryczną uzyskaną z biogazu. Do działki prowadzi droga dojazdowa, nie utwardzona - szerokości 3 - 7,5 m.

Stan i szerokość drogi nie zapewnia bezpiecznego i sprawnego transportu dużymi 40-tonowymi samochodami elementów konstrukcji biogazowi, a w przyszłości surowca do produkcji. W czasie eksploatacji biogazowni będzie dostarczana kiszonka w ilości 100 ton dziennie (5-6 kursów). Obecnie istniejąca droga jest zbyt wąska, nieutwardzona i byłaby szybko zniszczona przez samochody z ciężkimi ładunkami. Działki przyległe do drogi są wykorzystywane rolniczo. Plan zagospodarowania przestrzennego gminy zakłada rozbudowę istniejącej drogi dojazdowej do szerokości 12 m. Obecnie, jak i w najbliższych latach gmina nie przewiduje poszerzenia ani utwardzenia drogi. Poprawieniem jakości drogi nie są zainteresowani dotychczasowi jej użytkownicy. Nie są prowadzone, ani planowane w najbliższym czasie inne inwestycje przemysłowe, których inwestorzy korzystaliby z przedmiotowej drogi. Jedynym inwestorem, któremu dobrej jakości droga niezbędna jest do prowadzenia działalności gospodarczej jest Wnioskodawca. Istnieje konieczność wykupu części działek przyległych do drogi dla jej poszerzenia, zgodnie z projektem zawartym w planie zagospodarowania - koszt szacunkowy - 100.000,00 PLN a następnie jej utwardzenie - koszt szacunkowy - 300.000,00 PLN. Przebudowa obejmować będzie usunięcie warstwy ziemi, wykonanie podłoża, założenie nawierzchni, wykonanie rowów i urządzeń odwadniających. Gmina z powodów ekonomicznych obecnie ani w żadnym innym przewidywalnym terminie nie zapewnia poprawienia warunków dojazdu do działki.

Zgodnie z ustawą o gospodarce nieruchomościami przejęcie części działek przeznaczonych w planie zagospodarowania na drogę następuje poprzez podział z urzędu za zgodą właścicieli działek.

Gmina za grunty przeznaczone na drogę wypłaca ich właścicielom odszkodowanie.

Tylko gmina z mocy prawa może przejąć za wynagrodzeniem potrzebne tereny na zaplanowaną w planie zagospodarowania przestrzennego drogę. A gmina tymi środkami nie dysponuje.

Spółka deklaruje ponieść wydatki związane z drogą z własnych środków. W I etapie Spółka przekaże na rachunek bankowy gminy środki finansowe z przeznaczeniem na wykup części działek niezbędnych do poszerzenia drogi. Przeznaczenie, warunki i termin wykorzystania środków gwarantować będzie umowa zawarta z gminą. W II etapie Spółka wykona rozbudowę drogi łącznie z jej poszerzeniem i utwardzeniem.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

  1. Czy przekazanie środków finansowych na wykup gruntów z przeznaczeniem na poszerzenie drogi dojazdowej do działki będzie dla Spółki kosztem uzyskania przychodów jako koszt pośredni poniesiony w chwili ich przekazania lub w innym czasie np. w dacie zakupu gruntów...
  2. Czy poniesione nakłady na przebudowę i utwardzenie drogi dojazdowej prowadzącej do biogazowni będą dla Spółki stanowiły koszt uzyskania przychodów odnoszony w ciężar kosztów pośrednich w chwili ich poniesienia...

Zdaniem Wnioskodawcy:

Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów z wyjątkiem wymienionych w art. 16 ustawy pdop. Bezpieczny i bezkolizyjny dojazd na budowę a następnie do zakładu produkcyjnego Spółki gwarantuje tylko odpowiedniej szerokości i jakości droga. Istniejąca obecnie droga nie spełnia tych kryteriów. Spółka nie byłaby właścicielem drogi a jedynie jednym z użytkowników bez żadnego tytułu prawnego. Wydatki nie podlegałyby odpisom amortyzacyjnym. Poniesione wydatki związane byłyby z powstaniem źródła przychodów jak i z przychodami osiąganymi po uruchomieniu produkcji przez okres ekonomicznego życia biogazowni (15-20 lat).

Wydatków w ocenie Wnioskodawcy, nie można przyporządkować do żadnego z tych etapów ani ustalić kryteriów proporcji.

Ponieważ przekazanie środków na wykup gruntów, kosztów rozbudowy i utwardzenia drogi nie można powiązać z przychodami danego roku podatkowego są one, zdaniem Wnioskodawcy, uznawane za koszty pośrednie w roku (dacie) ich poniesienia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się w zakresie:

  • możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów przekazanych na rzecz gminy środków finansowych z przeznaczeniem na poszerzenie drogi dojazdowej w dacie przekazania za prawidłowe;
  • możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów poniesionych nakładów na przebudowę i utwardzenie drogi dojazdowej w dacie poniesienia za prawidłowe.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Z powyższego wynika, że poniesione koszty, są kosztami uzyskania przychodów o ile pozostają w związku przyczynowo - skutkowym z przychodami lub służą zachowaniu albo zabezpieczeniu źródła przychodów. Z przepisu art. 15 ust. 1 ustawy wynika zatem, iż by wydatki poczynione przez podatnika można uznać za koszty uzyskania przychodu, muszą być one poniesione w sposób celowy. Obowiązkiem podatników, jest wykazanie, w oparciu o zgromadzone dowody, związku pomiędzy poniesieniem kosztu, a uzyskaniem przychodu (w tym zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła przychodów) zgodnie z dyspozycją powołanego art. 15 ust. 1 ww. ustawy. O związku takim można mówić, gdy wydatek bezpośrednio wpływa na osiągnięcie konkretnego przychodu. Nie zawsze jednak poniesiony wydatek, choć pozostaje on niewątpliwie w związku z prowadzoną działalnością, można powiązać z konkretnym przychodem.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca (Spółka) jest osobą prawną. Od czerwca br. jest właścicielem działki o pow. 0,98 ha, na której planuje przedsięwzięcie polegające na budowie biogazowni rolniczej współfinansowanej z funduszy europejskich. Do działki prowadzi droga dojazdowa, nie utwardzona - szerokości 3 - 7,5 m.

Stan i szerokość drogi nie zapewnia bezpiecznego i sprawnego transportu dużymi 40-tonowymisamochodami elementów konstrukcji biogazowi, a w przyszłości surowca do produkcji.

Obecnie istniejąca droga jest zbyt wąska, nieutwardzona i byłaby szybko zniszczona przez samochody z ciężkimi ładunkami. Działki przyległe do drogi są wykorzystywane rolniczo. Plan zagospodarowania przestrzennego gminy zakłada rozbudowę istniejącej drogi dojazdowej do szerokości 12 m.

Obecnie, jak i w najbliższych latach gmina nie przewiduje poszerzenia ani utwardzenia drogi. Poprawieniem jakości drogi nie są zainteresowani dotychczasowi jej użytkownicy. Nie są prowadzone, ani planowane w najbliższym czasie inne inwestycje przemysłowe, których inwestorzy korzystaliby z przedmiotowej drogi. Jedynym inwestorem, któremu dobrej jakości droga niezbędna jest do prowadzenia działalności gospodarczej jest Wnioskodawca. Przebudowa obejmować będzie usunięcie warstwy ziemi, wykonanie podłoża, założenie nawierzchni, wykonanie rowów i urządzeń odwadniających. Gmina z powodów ekonomicznych obecnie ani w żadnym innym przewidywalnym terminie nie zapewnia poprawienia warunków dojazdu do działki.

Zgodnie z ustawą o gospodarce nieruchomościami przejęcie części działek przeznaczonych w planie zagospodarowania na drogę następuje poprzez podział z urzędu za zgodą właścicieli działek.

Gmina za grunty przeznaczone na drogę wypłaca ich właścicielom odszkodowanie.

Tylko gmina z mocy prawa może przejąć za wynagrodzeniem potrzebne tereny na zaplanowaną w planie zagospodarowania przestrzennego drogę. A gmina tymi środkami nie dysponuje.

Spółka deklaruje ponieść wydatki związane z drogą z własnych środków. W I etapie Spółka przekaże na rachunek bankowy gminy środki finansowe z przeznaczeniem na wykup części działek niezbędnych do poszerzenia drogi. Przeznaczenie, warunki i termin wykorzystania środków gwarantować będzie umowa zawarta z gminą. W II etapie Spółka wykona rozbudowę drogi łącznie z jej poszerzeniem i utwardzeniem. Wnioskodawca wskazuje, iż Spółka nie byłaby właścicielem drogi a jedynie jednym z użytkowników bez żadnego tytułu prawnego.

Z treści wniosku wynika, iż Spółka nie ma i nie będzie miała w przyszłości żadnych praw do przedmiotowych dróg, tj. nie jest ich właścicielem, nie przejmuje ich do użytkowania, w najem lub dzierżawę. Nie ulega zatem wątpliwości, iż drogi publiczne w przebudowie nie stanowią środka trwałego Wnioskodawcy.

Zgodnie natomiast z postanowieniami art. 16a ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wydatki takie nie mogą również zostać zakwalifikowane jako inwestycje w obcym środku trwałym.

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawiera definicji „inwestycji w obcych środkach trwałych", a jedynie w art. 16 g ust. 7 reguluje sposób ustalania ich wartości początkowej, odsyłając do zasad ogólnych ustalania wartości początkowej środków trwałych zawartych w ust. 3-5 tego artykułu. W praktyce przyjmuje się, że inwestycją w obcym środku trwałym są nakłady poniesione przez podatnika na ulepszenie (polegające na przebudowie, rozbudowie), rekonstrukcję, adaptację lub modernizację środka trwałego używanego przez niego w prowadzonej działalności gospodarczej, a niestanowiącego jego własności. Powyższe dotyczy środka trwałego używanego na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze.

Biorąc pod uwagę powyższe - wydatki ponoszone przez Podatnika na wybudowanie drogi publicznej nie będą stanowić inwestycji w obcych środkach trwałych.

Wobec faktu, iż nakłady ponoszone na poszerzenie i rozbudowę drogi nie stanowią inwestycji w obcym środku trwałym, wydatki takie jak również środki finansowe przekazane na rzecz gminy na wykup gruntów z przeznaczeniem na poszerzenie drogi dojazdowej, mogą stanowić koszt podatkowy, w oparciu o przepis art. 15 ust. 1 ww. ustawy, o ile podatnik wykaże spełnienie dwóch warunków tzn. wykaże:

  • związek ze swoją działalnością,
  • co najmniej pośredni związek z celem uzyskania przychodów.

Środki finansowe przekazane na rzecz gminy jak i wydatki na poszerzenie i przebudowę drogi należy zakwalifikować do kosztów innych niż bezpośrednio związane z przychodami. Skoro środki finansowe przekazane na rzecz gminy i wydatki poczynione na przebudowę (modernizację) drogi mogą stanowić koszt podatkowy na podstawie art. 15 ust. 1 ww. ustawy i będą przyczyniały się do powstawania przychodów pośrednio - w dłuższym okresie czasu, a nie w konkretnym momencie, należy stwierdzić, iż wydatki te należy zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów, innych niż koszty bezpośrednio związane z przychodami.

W tym miejscu podnieść należy, iż moment potrącania kosztów podatkowych uznanych za inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami wskazany został w art. 15 ust. 4d ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w myśl którego koszty uzyskania przychodów, inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami, są potrącalne w dacie ich poniesienia. Jeżeli koszty te dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, a nie jest możliwe określenie, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego, w takim przypadku stanowią koszty uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą.

Reasumując, należy uznać, iż środki finansowe przekazane na rzecz gminy na wykup gruntów z przeznaczeniem na poszerzenie drogi dojazdowej prowadzącej do biogazowni stanowią koszty uzyskania przychodów zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w dacie ich przekazania na rzecz gminy.

Natomiast nakłady ponoszone przez Spółkę na przebudowę i utwardzenie tej drogi stanowią koszty uzyskania przychodów w dacie ich poniesienia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj