Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-1379/10-4/EN
z 19 listopada 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP2/443-1379/10-4/EN
Data
2010.11.19



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Zwrot podatku


Słowa kluczowe
inwestycje
obniżenie podatku należnego
podatek naliczony
projekt
zwrot podatku


Istota interpretacji
Czy jednostka Ochotniczej Straży Pożarnej ma prawo do odzyskania podatku VAT w związku z prowadzoną inwestycją?



Wniosek ORD-IN 354 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. u. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. u. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 20 sierpnia 2010 r. (data wpływu 26 sierpnia 2010 r.) uzupełnionym pismem z dnia 5 listopada 2010 r. (data wpływu 8 listopada 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizowaną inwestycją pn. „Remont świetlicy w budynku remizy Ochotniczej Straży Pożarnej.” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 sierpnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizowaną inwestycją pn. „Remont świetlicy w budynku remizy Ochotniczej Straży Pożarnej”. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 5 listopada 2010 r. (data wpływu 8 listopada 2010 r.), w którym doprecyzowano opis stanu faktycznego oraz zadane pytanie.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W ramach Stowarzyszenia „Wspólnie dla przyszłości” Wnioskodawca – Ochotnicza Straż Pożarna, jako lokalna grupa działania, realizuje projekt pn. „Remont świetlicy w budynku remizy Ochotniczej Straży Pożarnej”. Zadanie współfinansowane jest środkami finansowymi pochodzącymi z programu LEADER Oś 4 w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. Zgodnie z zasadami powyższego programu, pomoc finansowa przyznawana jest od kosztów kwalifikowanych, którym może być również podatek od towarów i usług, w przypadku jeżeli podatnik nie ma możliwości jego odliczenia. Jako realizator wspomnianej inwestycji Zainteresowany na etapie składania wniosku do Urzędu Marszałkowskiego Województwa , przynależny do poszczególnych elementów robót zadania podatek od towarów i usług, jako podmiot zwolniony od rozliczeń niniejszego podatku, zaliczył go jako koszty inwestycyjne kwalifikowane.

Planowane do wykonania roboty budowlane w budynku remizy OSP mają na celu dostosować obiekt do dalszego sprawnego funkcjonowania jednostki Ochotniczej Straży Pożarnej.

W uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca wskazał, iż:

  • OSP nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT,
  • towary i usługi nabywane w ramach realizacji przedmiotowego projektu nie będą podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług,
  • właścicielem inwestycji po jej zakończeniu będzie Urząd Gminy, OSP będzie użytkownikiem,
  • otrzymane dofinansowanie będzie przeznaczone na działalność statutową OSP.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy jednostka Ochotniczej Straży Pożarnej ma prawo do odzyskania podatku VAT w związku z prowadzoną inwestycją...

Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. u. z 2004 r. Nr 54, poz. 535), podatek nie podlega rozliczeniu oraz odzyskaniu przez jednostkę OSP.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. u. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i ust. 19 oraz art. 124.

Art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy określa, iż kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z kolei, na mocy art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następny okres lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni (…).

Zatem, stosownie do cyt. art. 86 ust. 1 ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostają spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, jak również odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Z opisu sprawy wynika, iż w ramach Stowarzyszenia Ochotnicza Straż Pożarna, jako lokalna grupa działania, realizuje projekt pn. „Remont świetlicy w budynku remizy Ochotniczej Straży Pożarnej”. Zadanie to jest współfinansowane środkami pochodzącymi z programu LEADER Oś 4 w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. w ramach przedmiotowej inwestycji zostaną wykonane roboty budowlane w budynku remizy OSP w celu dostosowania obiektu do dalszego sprawnego funkcjonowania jednostki OSP. Jak wskazał Zainteresowany, nie jest on zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT, a towary i usługi nabywane w ramach realizacji przedmiotowego projektu nie będą podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT. Ponadto, właścicielem inwestycji po jej zakończeniu będzie Urząd Gminy, a OSP będzie jedynie jej użytkownikiem. Otrzymane przez Wnioskodawcę dofinansowanie będzie przeznaczone na jego działalność statutową.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy o VAT warunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów nie będących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, gdyż OSP nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT. Zatem, Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji przedmiotowej inwestycji.

W zakresie przedmiotowego projektu Wnioskodawca nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. u. Nr 224, poz. 1799 ze zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 7 ust. 3 i ust. 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r.

Ponieważ OSP nie spełnia tych warunków, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, iż Ochotnicza Straż Pożarna nie ma prawa do odzyskania podatku VAT w związku z prowadzoną inwestycją pn. „Remont świetlicy w budynku remizy Ochotniczej Straży Pożarnej”.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. u. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj