Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/1/415-1140/10/KB
z 2 lutego 2011 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBI/1/415-1140/10/KB
Data
2011.02.02
Referencje
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów
Słowa kluczowe
akcja
akcja
obligacje
obligacje
pochodne instrumenty finansowe
pochodne instrumenty finansowe
pozarolnicza działalność gospodarcza
pozarolnicza działalność gospodarcza
przychód z kapitału pieniężnego
przychód z kapitału pieniężnego
Istota interpretacji
określenie źródła przychodów ze zbycia akcji, obligacji, instrumentów finansowych
Wniosek ORD-IN ![]()
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 18 października 2010r. (data wpływu do Organu 02 listopada 2010r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie:
UZASADNIENIE W dniu 02 listopada 2010r. wpłynął do Organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych m.in. w zakresie określenia źródła przychodów i momentu jego uzyskania dla przychodów uzyskiwanych ze sprzedaży papierów wartościowych oraz możliwości dokumentowania uzyskanego przychodu dowodami wewnętrznymi. W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe: Wnioskodawca, jako osoba fizyczna, prowadzi działalność gospodarczą. Jest płatnikiem podatku VAT, natomiast podatek dochodowy rozlicza na „zasadach ogólnych” wg skali podatkowej. Podstawową działalnością firmy jest „Działalność związana z oprogramowaniem” PKD 62.01.Z i „Działalność związana z doradztwem w zakresie informatyki” PKD 62.02.Z. W zaświadczeniu o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej Wnioskodawca zamieścił także PKD 64.99.Z „Pozostała finansowa działalność usługowa gdzie indziej niesklasyfikowana, z wyłączeniem ubezpieczeń i funduszy emerytalnych”. Aktualnie Wnioskodawca inwestuje w papiery wartościowe, jako osoba fizyczna nie prowadząca działalności gospodarczej. Ponieważ wykonuje to w miejscu prowadzenia działalności gospodarczej, chciałby włączyć inwestowanie w papiery wartościowe do przedmiotu działalności gospodarczej prowadzonej jako osoba fizyczna. Według orzeczenia GUS działalność polegająca na zakupie i sprzedaży akcji i obligacji mieści się w grupowaniu PKD 64.99.Z. Z ustaleń Wnioskodawcy wynika, że biura maklerskie oferują rachunki inwestycyjne dla podmiotów gospodarczych (w tym dla osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą) jednak nie wyjaśniają sposobu księgowania operacji inwestycyjnych w działalności gospodarczej. W przypadku tego typu rachunków nie generują również PIT – 8C na zakończenie roku, jak też nie odprowadzają podatku od dochodów z dywidendy. W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie: Czy sprzedając papiery wartościowe Wnioskodawca może je księgować po stronie przychodów w podatkowej księdze przychodów i rozchodów na podstawie wydruków komputerowych operacji z rachunku inwestycyjnego (np. sporządzając dowody wewnętrzne) w obrębie miesiąca księgowego, w którym one występowały, ujmując je łącznie z dotychczasową działalnością w jednym PIT – 5 i jaką stawką podatkową należy je opodatkować (dotyczy to akcji, obligacji, kontraktów terminowych, jak również operacji na rynku forex)... (część pytania oznaczonego we wniosku nr 2) Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z tym, że biuro maklerskie nie będzie wysyłało jego firmie miesięcznych zestawień operacji w formie papierowej, będzie każdorazowo (po dokonanej transakcji) sporządzał dowody wewnętrzne na podstawie wydruków komputerowych celem ich zaksięgowania. Przychód ze sprzedaży będzie zaksięgowany w momencie sprzedaży tychże papierów wartościowych (tj. zgodnie z datą wpływu środków na rachunek). Przychody i koszty z dotychczas wykonywanej działalności, jak i inwestowanie na własny rachunek, będą wykazywane łącznie w księdze przychodów i rozchodów celem obliczenia zaliczek na PIT-5 według stawki 18% lub 32% (zasady ogólne). Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam co następuje: Zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.), odrębnymi źródłami przychodów są określone w pkt 3 i 7 tego przepisu:
W myśl art. 5a pkt 6 ww. ustawy, ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej oznacza to działalność zarobkową:
-prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9. Aby zatem przychód uzyskany z prowadzonej działalności mógł być uznany za przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, działalność ta musi spełniać następujące przesłanki:
Z powyższego wynika, iż jeżeli ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych zalicza określony przychód do innego źródła niż pozarolnicza działalność gospodarcza, przychód ten stanowi przychód z tego źródła, a nie przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, niezależnie od tego czy zdarzenie, które powoduje powstanie tego przychodu ma związek z prowadzoną działalnością gospodarczą. W myśl art. 17 ust. 1 pkt 6 ww. ustawy, za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, przychody z:
Ponadto zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 10 ww. ustawy, za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się również przychody z odpłatnego zbycia pochodnych instrumentów finansowych oraz z realizacji praw z nich wynikających. Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 29 lipca 2005r. o obrocie instrumentami finansowymi (t.j. Dz.U. z 2010r. Nr 211, poz. 1384 ze zm.), instrumentami finansowymi w rozumieniu ustawy są:
Przy czym zgodnie z art. 3 ww. ustawy, ilekroć w ustawie jest mowa o:
W myśl art. 30b ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od dochodów uzyskanych z odpłatnego zbycia papierów wartościowych lub pochodnych instrumentów finansowych, i z realizacji praw z nich wynikających oraz z odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną oraz z tytułu objęcia udziałów (akcji) w spółkach mających osobowość prawną albo wkładów w spółdzielniach w zamian za wkład niepieniężny w postaci innej niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część, podatek dochodowy wynosi 19 % uzyskanego dochodu. Jednakże zgodnie z art. 30b ust. 4 ww. ustawy, przepisu ust. 1 nie stosuje się, jeżeli odpłatne zbycie papierów wartościowych i pochodnych instrumentów finansowych oraz realizacja praw z nich wynikających następuje w wykonywaniu działalności gospodarczej. Z powyższych przepisów wynika, iż przychody uzyskane z odpłatnego zbycia akcji i obligacji, a także z tytułu realizacji kontraktów terminowych oraz operacji na rynku forex stanowią, co do zasady przychody z kapitałów pieniężnych. Dochody uzyskane z ww. transakcji podlegają zatem opodatkowaniu 19% zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Wyjątek stanowi sytuacja, w której ww. transakcje następują w wykonywaniu działalności gospodarczej, wtedy bowiem przychód z nich uzyskany stanowi przychód ze źródła przychodów jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza. Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca prowadzi indywidualnie pozarolniczą działalność gospodarczą w zakresie działalności związanej z oprogramowaniem oraz z doradztwem w zakresie informatyki. Dochody z tej działalności opodatkowuje na tzw. zasadach ogólnych, według skali podatkowej. Ponadto, jako osoba fizyczna poza prowadzoną działalnością gospodarczą inwestuje w papiery wartościowe. We wpisie do ewidencji działalności gospodarczej jako przedmiot tej działalności Wnioskodawca wskazał także „Pozostałą finansową działalność usługową gdzie indziej niesklasyfikowaną, z wyłączeniem ubezpieczeń i funduszy emerytalnych” (PKD 64.99.Z). Wnioskodawca wskazał także, iż według orzeczenia Głównego Urzędu Statystycznego w zakresie tym mieści się także działalność polegająca za zakupie akcji i obligacji. Wnioskodawca zamierza dokonywać inwestycji finansowych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Inwestycje te polegać będą na zakupie i sprzedaży papierów wartościowych (akcji i obligacji), a także na realizacji kontraktów terminowych i dokonywaniu operacji na rynku forex. Mając na względzie cyt. wyżej przepisy stwierdzić należy, iż jeżeli w istocie obrót akcjami i obligacjami oraz dokonywanie pozostałych wskazanych we wniosku transakcji, będą spełniały przesłanki pozarolniczej działalności gospodarczej wymienione w cyt. art. 5a pkt 6 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i będą dokonywane w ramach prowadzonej przez Wnioskodawcę pozarolniczej działalności gospodarczej, przychód uzyskany z tego tytułu będzie stanowić przychód ze źródła pozarolnicza działalność gospodarcza. Dochód uzyskany z tego rodzaju działalności, jako część dochodu prowadzonej przez Wnioskodawcę pozarolniczej działalności gospodarczej, będzie podlegał opodatkowaniu zgodnie z zasadami przyjętymi przez Wnioskodawcę do opodatkowania dochodów z tej działalności, tj. na zasadach ogólnych według skali podatkowej. Będzie miał zatem także wpływ na wysokość uiszczanej przez Wnioskodawcę zaliczki na podatek. Zgodnie bowiem z art. 44 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podatnicy osiągający dochody z działalności gospodarczej, o której mowa w art. 14 są obowiązani bez wezwania wpłacać w ciągu roku podatkowego zaliczki na podatek dochodowy według zasad określonych w ust. 3, z zastrzeżeniem ust. 3f-3h. Zauważyć przy tym należy, iż na podatniku prowadzącym pozarolniczą działalność gospodarczą ciąży jedynie obowiązek właściwego obliczenia zaliczki na podatek dochodowy oraz obowiązek jej uiszczenia. Nie ma on natomiast obowiązku składania miesięcznych deklaracji PIT – 5 o wysokości tej zaliczki. Zgodnie z art. 14 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług. W myśl art. 14 ust. 1c ww. ustawy, za datę powstania przychodu, o którym mowa w ust. 1, uważa się, z zastrzeżeniem ust. 1e, 1h i 1i, dzień wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi, albo częściowego wykonania usługi, nie później niż dzień:
Z powyższych przepisów wynika, iż w przypadku podatników dokonujących w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej odpłatnego zbycia posiadanych składników majątkowych, za dzień uzyskania przychodu uważa się dzień wydania rzeczy, bądź zbycia prawa majątkowego. Jeżeli jednak przed tym dniem zostanie wystawiona faktura dokumentująca to zbycie, bądź wynikająca z transakcji zbycia należność zostanie uregulowana, za dzień uzyskania przychodu uznaje się dzień wystawienia faktury, bądź uregulowania należności. Należy przy tym mieć na uwadze, iż zgodnie z art. 7 ust. 2 cyt. ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, umowa zobowiązująca do przeniesienia zdematerializowanych papierów wartościowych przenosi te papiery z chwilą dokonania odpowiedniego zapisu na rachunku papierów wartościowych. W przypadku gdy ustalenie prawa do pożytków ze zdematerializowanych papierów wartościowych nastąpiło w dniu, w którym w depozycie papierów wartościowych powinno zostać przeprowadzone rozliczenie transakcji, lub później, a papiery te są nadal zapisane na rachunku zbywcy, pożytki przypadają nabywcy w chwili dokonania zapisu na jego rachunku papierów wartościowych. Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej zamierza dokonywać również obrotu instrumentami finansowymi (kontrakty terminowe, transakcje na rynku forex). Mając na względzie cyt. wyżej przepisy stwierdzić należy, iż przychód z tytułu odpłatnego zbycia tych instrumentów finansowych Wnioskodawca uzyska w dniu ich zbycia. W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy, iż ww. przychody z odpłatnego zbycia uzyska w dacie wpływu środków pieniężnych z tego tytułu na rachunek jest nieprawidłowe. Odnosząc się natomiast do możliwości ewidencjonowania uzyskanego przychodu w prowadzonej przez Wnioskodawcę podatkowej księdze przychodów i rozchodów na podstawie dowodów wewnętrznych stwierdzić należy, iż zgodnie z art. 24a ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne, spółki cywilne osób fizycznych, spółki jawne osób fizycznych oraz spółki partnerskie, wykonujące działalność gospodarczą, są obowiązane prowadzić podatkową księgę przychodów i rozchodów, zwaną dalej "księgą", z zastrzeżeniem ust. 3 i 5, albo księgi rachunkowe, zgodnie z odrębnymi przepisami, w sposób zapewniający ustalenie dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy, w tym za okres sprawozdawczy, a także uwzględniać w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych informacje niezbędne do obliczenia wysokości odpisów amortyzacyjnych zgodnie z przepisami art. 22a-22o. Szczegółowe zasady prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. Nr 152, poz. 1475 ze zm.). W myśl § 12 ust. 3 ww. rozporządzenia, podstawą zapisów w księdze są dowody księgowe, którymi są:
Zgodnie z § 13 ww. rozporządzenia, za dowody księgowe uważa się również:
W myśl § 19 ust. 1 ww. rozporządzenia, zapisy w księdze dotyczące przychodów ze sprzedaży wyrobów, towarów handlowych i usług są dokonywane na podstawie wystawionych faktur, a w przypadku sprzedaży nieudokumentowanej fakturami - na podstawie wystawionego na koniec dnia dowodu wewnętrznego, w którym w jednej kwocie wykazana jest wartość tych przychodów za dany dzień, o ile nie jest prowadzona ewidencja sprzedaży lub ewidencja przy zastosowaniu kas rejestrujących. Zapisów, o których mowa w ust. 1, dokonuje się jeden raz dziennie po zakończeniu dnia, nie później niż przed rozpoczęciem działalności w dniu następnym, z zastrzeżeniem § 20 ust. 2 i 3 oraz § 30 (§ 19 ust. 2 ww. rozporządzenia). Stosownie do § 20 ust. 1 ww. rozporządzenia, podatnicy, którzy ewidencjonują obrót przy zastosowaniu kas rejestrujących, dokonują zapisów w księdze na podstawie danych wynikających z raportów dobowych, z zastrzeżeniem ust. 2, skorygowanych o wartości dotyczące zwrotów towarów wynikające z odrębnych ewidencji. Podatnicy, o których mowa w ust. 1, mogą dokonywać zapisów w księdze na koniec każdego miesiąca, w terminie określonym w § 30 ust. 1, na podstawie danych wynikających z miesięcznych zestawień raportów dobowych (§ 30 ust. 2 ww. rozporządzenia). Zestawienie, o którym mowa w ust. 2, powinno zawierać: numer kolejny wpisu, numer unikatowy pamięci fiskalnej kasy, numery i daty raportów dobowych, wynikającą z raportów łączną kwotę należności pomniejszoną o łączną kwotę podatku i skorygowaną o wartości dotyczące zwrotów towarów wynikające z odrębnych ewidencji (§ 30 ust. 3 ww. rozporządzenia). Zgodnie z § 8 ust. 1 pkt 2 ww. rozporządzenia, jeżeli na zlecenie podatnika prowadzenie księgi zostało powierzone biuru rachunkowemu, podatnik jest obowiązany prowadzić w miejscu wykonywania działalności ewidencję sprzedaży, z zastrzeżeniem ust. 3, a w razie wykonywania działalności określonej w § 6 - także ewidencje, o których mowa w tym przepisie. Obowiązek, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, nie dotyczy podatników, którzy ewidencjonują obrót przy zastosowaniu kas rejestrujących w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535), zwanej dalej "ustawą o VAT" (§ 8 ust. 3 ww. rozporządzenia). Stosownie natomiast do § 30 ust. 1 ww. rozporządzenia, w razie prowadzenia księgi przez biuro rachunkowe, zapisy są dokonywane w porządku chronologicznym na podstawie dowodów, o których mowa w § 12-16, oraz sum miesięcznych przychodów wynikających z ewidencji, o której mowa w § 8 ust. 1 pkt 2, lub danych wynikających z zestawienia, o którym mowa w § 20 ust. 2, przekazywanych przez podatnika zgodnie z postanowieniami umowy, w czasie zapewniającym prawidłowe i terminowe rozliczenia z budżetem, lecz nie później niż do dnia 20 każdego miesiąca za miesiąc poprzedni. Podatnicy mogą dokonywać wpisów do księgi na zasadach określonych w ust. 1 pod warunkiem prowadzenia równocześnie ewidencji, o której mowa w § 8 ust. 1 pkt 2. Warunek ten nie dotyczy podatników dokonujących sprzedaży dokumentowanej wyłącznie fakturami (§ 30 ust. 3 ww. rozporządzenia). Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca w ramach prowadzonej indywidualnie pozarolniczej działalności gospodarczej, zamierza dokonywać zakupu i sprzedaży instrumentów finansowych (akcje, obligacje, kontrakty terminowe, transakcje na rynku forex). Zdarzenia gospodarcze związane z tą działalnością będzie ewidencjonował w podatkowej księdze przychodów i rozchodów. Biuro maklerskie, za pośrednictwem którego Wnioskodawca będzie przeprowadzał ww. transakcje, nie będzie wystawiało mu miesięcznych zestawień operacji w formie papierowej. Wnioskodawca każdorazowo, po dokonanej transakcji, będzie zatem sporządzał dowody wewnętrzne na podstawie wydruków komputerowych potwierdzających dokonanie poszczególnych transakcji. Mając na względzie cyt. wyżej przepisy stwierdzić należy, iż w przedstawionym we wniosku zdarzeniu przyszłym Wnioskodawca będzie mógł ewidencjonować uzyskane z tytułu sprzedaży instrumentów finansowych przychody w prowadzonej podatkowej księdze przychodów i rozchodów na podstawie dowodu wewnętrznego, sporządzonego w oparciu o stosownie opisane wydruki potwierdzeń dokonania transakcji. Jednakże wszystkie wskazane we wniosku przychody uzyskane w danym dniu, należy ujmować w podatkowej księdze przychodów i rozchodów na podstawie jednego, zbiorczego dowodu wewnętrznego, sporządzonego na koniec dnia, a nie na podstawie kilku dowodów wewnętrznych, sporządzanych do każdej przeprowadzonej transakcji. Z uwagi na powyższe stanowisko przedstawione we wniosku w zakresie:
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji. Nadmienić należy, iż w zakresie możliwości i momentu zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej wydatków poniesionych na zakup ww. papierów wartościowych oraz sposobu ich dokumentowania w podatkowej księdze przychodów i rozchodów, a także w zakresie pytań oznaczonych we wniosku nr 1 oraz 3-5 zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia. Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31 – 511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała. Referencje
|
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.