Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB2/415-1047/12-4/AK
z 28 lutego 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012, poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku z dnia 30.11.2012 r. (data wpływu 03.12.2012 r.) oraz piśmie z dnia 20.02.2012 r. (data wpływu 25.02.2012 r.) uzupełniającym braki wniosku na wezwanie z dnia 11.02.2012 r. Nr IPPB2/415-1047/12-2/AK o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zwrotu osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym w zakresie zwrotu niektórych wydatków związanych z budową domu letniskowego, który będzie służył zaspokojeniu potrzeb mieszkaniowych Wnioskodawczyni - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 03.12.2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zwrotu osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym w zakresie zwrotu niektórych wydatków związanych z budową domu letniskowego, który będzie służył zaspokojeniu potrzeb mieszkaniowych Wnioskodawczyni.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:


Wnioskodawczyni wraz mężem rozpoczęli budowę budynku letniskowego całorocznego o charakterze rekreacyjno-wypoczynkowym, na działce nr ewidencyjny 56/64. Decyzję pozwolenia na budowę z dnia 10.11.2011 wydano na budynku rekreacji indywidualnej. Teren inwestycji nie posiada obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego i nie znany jest termin nałożenia obowiązku jego sporządzenia jak i terminu jego samego sporządzenia.

Działka nr ewid. 56/64 posiada dostęp do drogi publicznej gminnej (dz. nr 56 i 51), istniejące i projektowane uzbrojenie terenu jest wystarczające do realizacji zamierzenia budowlanego.

Budynek jest wolnostojący, parterowy z poddaszem użytkowym wykonany w technologii tradycyjnej, połączony z gruntem w sposób trwały, wykonany z materiałów budowlanych (bloczki betonowe, POROMÓR 50 I POROMÓR 25) zadaszony i pokryty dachówką betonową, Zgodnie z projektem na parterze znajduje się: salon, jadalnia, kuchnia ze spiżarnią „sypialnia, łazienka i małe pomieszczenie gospodarce, natomiast na poddaszu znajdują się 3 sypialnie, łazienka, a nad dwu stanowiskowym garażem pralnia z suszarnią i pomieszczeniem gospodarczym.

Powierzchnia zabudowy wynosi 172,34 m2, a powierzchnia użytkowa to 191,76 m2, jest wyposażony we wszystkie instalacje niezbędne do całorocznego zamieszkania: elektryczną, wodno-kanalizacyjną (przydomowa oczyszczalnia ścieków typu INDRAN produkcji szwedzkiej i ujęcie wody z własnej studni głębinowej), ogrzewanie całego budynku kotłem do ogrzewania drewnem lub ekogroszkiem umieszczonym w kotłowni na tyłach garażu na dwa stanowiska.

Po zakończeniu inwestycji Wnioskodawczyni wraz z mężem zamierzają przeprowadzić się i w nim zamieszkać.


Zgodnie z Polską Klasyfikacją Obiektów Budowlanych dla domu będącego przedmiotem wniosku PKOB klasa 1110 przez obiekty budowlane rozumie się konstrukcje połączone z gruntem w sposób trwały, wykonane z materiałów budowlanych i elementów składowych, będące wynikiem prac budowlanych, a budynki to zadaszone obiekty budowlane wraz z wbudowanymi instalacjami i urządzeniami technicznymi, wykorzystywane dla potrzeb stałych. Przystosowywane są do przebywania ludzi, zwierząt lub ochrony przedmiotów. Budynki mieszkalne są to obiekty budowlane, których co najmniej połowa całkowitej powierzchni użytkowej jest wykorzystywana do celów mieszkaniowych.

Klasa 1110 PKDB obejmuje: samodzielne budynki takie jak: pawilony, wille, domki wypoczynkowe, leśniczówki, domy mieszkalne w gospodarstwach rolnych, rezydencje wiejskie, domy letnie itp.


Pismem z dnia 111.02.2013 r. Nr IPPB2/415-104712-2/AK wezwano Wnioskodawczynię do uzupełnienia wniosku między innymi poprzez:

  • wskazanie na kogo wydane jest pozwolenie na budowę budynku letniskowego-całorocznego (na małżonków wspólne, na jednego z małżonków),
  • na kogo wystawione są faktury dotyczące zakupu materiałów budowlanych wykorzystanych do budowy budynku,
  • czy budowa ww. budynku dokonywana jest przez Wnioskodawczynie w ramach prowadzonej działalności gospodarczej,
  • przeformułowanie pytania oznaczonego we wniosku Nr 2 tak by wniosek dotyczył zapytania o wykładnię przepisów prawa materialnego i ich zastosowania w opisanym stanie faktycznym oraz by w konsekwencji możliwe było wydanie w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej- pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego;
  • przedstawienie własnego stanowiska w sprawie, adekwatnego do przeformułowanego pytania;
  • Wnioskodawczyni pyta o siebie i małżonka. Jednak z uwagi na to, że interpretacje prawa podatkowego wydawane są w indywidualnej sprawie zainteresowanego, co wynika z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej –Wnioskodawczyni winna zadać pytanie dotyczące swojej sytuacji i przedstawić stanowisko adekwatne do zadanego pytania. Natomiast małżonek Wnioskodawczyni chcąc uzyskać interpretację indywidualną winien wystąpić z indywidualnym wnioskiem.


Wnioskodawczyni uzupełniła wniosek terminie. W nadesłanym uzupełnieniu wskazała, iż:

  • STAROSTA decyzją z dnia 10.11.2011 wydal pozwolenie na budowę na małżonków wspólnie,
  • faktury wystawione są na E., lecz w związku z niespodziewaną chorobą, która miała miejsce we wrześniu i koniecznością hospitalizacji i rekonwalescencji (udar mózgu) wszystkie następne faktury były wystawiane na męża Wnioskodawczyni,
  • ww. budynek nie jest budowany w ramach działalności gospodarczej, gdyż takiej małżonkowie nie prowadzą,
  • ponieważ ostatnie faktury wystawione są na męża Wnioskodawczyni, wystąpi on z osobnym wnioskiem o interpretację indywidualną oraz Wnioskodawczyni przeformułowała pytanie i przedstawiła własne stanowisko w sprawie, co zostało przedstawione poniżej.


W związku z powyższym zadano następujące pytania.


  1. Czy w świetle opisanego stanu faktycznego ma zastosowanie 8% stawka podatku VAT od towaru i usług?
  2. Czy Wnioskodawczyni uprawniona jest do skorzystania ze zwrotu wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym zgodnie z Ustawą z dnia 29 sierpnia 2005 r. o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym?
  3. Czy budowany przez małżonków dom można zaliczyć do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, dla którego stosuje się stawkę 8% podatku od towaru i usług?

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie oznaczone we wniosku Nr 2. Odpowiedź na pytania oznaczone Nr 1 i 3 zostanie rozpatrzona w odrębnym piśmie.


Zdaniem Wnioskodawcy:


Ad. 2


Zgodnie z Ustawą z dnia 29 sierpnia 2005 r. o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym uprawnionymi do ubiegania się o zwrot VAT są osoby fizyczne, które we własnym zakresie (nie w ramach działalności gospodarczej) dokonują zakupu materiałów budowlanych na budowę budynku mieszkalnego.

Wnioskodawca jest uprawniony do skorzystania ze zwrotu wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym zgodnie z Ustawą z dnia 29 sierpnia 2005 r. o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zasady zwrotu osobom fizycznym części wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych przez te osoby w związku z budową i remontem budynku mieszkalnego lub jego części reguluje ustawa z dnia 29 sierpnia 2005 r. o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym (Dz. U. Nr 177, poz. 1468 ze zm.).

W myśl art. 3 ust. 1 ww. ustawy, osoba fizyczna ma prawo do zwrotu części wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych w związku z:

  1. budową budynku mieszkalnego;
  2. nadbudową lub rozbudową budynku na cele mieszkalne lub przebudową (przystosowaniem) budynku niemieszkalnego, jego części lub pomieszczenia niemieszkalnego na cele mieszkalne, w wyniku których powstał lokal mieszkalny spełniający wymagania określone w odrębnych przepisach;
  3. remontem budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego.

W myśl art. 2 pkt 1 ww. ustawy, przez budynek mieszkalny rozumie się budynek lub jego część, służące zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, oraz związane z nim urządzenia techniczne zapewniające możliwość użytkowania tego budynku lub jego części zgodnie z ich przeznaczeniem, jak przyłącza i urządzenia instalacyjne, w tym służące oczyszczaniu lub gromadzeniu ścieków.

Stosownie do przepisów art. 3 ust. 2 ww. ustawy, osoba fizyczna ma prawo do zwrotu części wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych i udokumentowanych fakturami wystawionymi od dnia 1 maja 2004 r.


Zwrot, o którym mowa powyżej, dotyczy wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych, które do dnia 30 kwietnia 2004 r. były opodatkowane stawką podatku od towarów i usług w wysokości 7%, a od dnia 1 maja 2004 r. były opodatkowane podatkiem VAT, tj. stawką podstawową 22% a od dnia 01.01.2011 r. materiały te są opodatkowane stawką podatku VAT 23%.

Z treści art. 3 ust. 4 tej ustawy wynika, iż dokumentem stanowiącym podstawę do obliczenia kwoty zwrotu części wydatków, o których mowa w ust. 1, jest faktura wystawiona dla osoby fizycznej.

Natomiast zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym, prawo do zwrotu, o którym mowa w art. 3 ust. 1, przysługuje, pod warunkiem że osoba fizyczna lub jej małżonek nie dokonywali czynności, o których mowa w art. 3 ust. 1, jako podatnicy podatku od towarów i usług, w celu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem.


Stosownie do art. 4 ust. 2 ww. ustawy, prawo do zwrotu przysługuje pod warunkiem, że osoba fizyczna posiada:

  1. prawo do dysponowania nieruchomością na cele budowlane w rozumieniu ustawy z dnia 7 lipca 1994r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2003r. Nr 207, poz. 2016, ze zm.) albo tytuł prawny do budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego w przypadku inwestycji określonej w art. 3 ust. 1 pkt 3;
  2. pozwolenie na budowę w przypadku inwestycji, dla której zgodnie z ustawą z dnia 7 lipca 1994r. - Prawo budowlane wymagane jest takie pozwolenie.

Jednym z rodzajów inwestycji, których realizacja daje prawo do zwrotu, jest budowa budynku mieszkalnego. Zgodnie z definicją zawartą w ww. ustawie budynkiem mieszkalnym jest budynek lub jego część, służące zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych.


Określając pojęcie budynku można również odnieść się do definicji zawartej w prawie budowlanym. Zgodnie z przepisami ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (t. jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623 ze zmianami) budynkiem jest obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach (art. 3 pkt 2).


Wskazany w przytoczonym przepisie wymóg „trwałego związania budynku z gruntem” oznacza posadowienie budynku na gruncie budowlanym w sposób zapewniający jego trwałość i stateczność.


Powyższe prowadzi do wniosku, że za budynek mieszkalny uznać można obiekt budowlany zawierający przestrzeń wewnętrzną lub pomieszczenie wydzielone z otaczającej przestrzeni w sposób odpowiedni do przeznaczenia jego całości lub części, posadowiony na gruncie budowlanym w sposób zapewniający jego stateczność, posiadający odpowiednią konstrukcję budowlaną i pokrycie (dach), który służył będzie zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych.

A zatem decydujące znaczenie dla kwalifikacji danego obiektu budowlanego jako budynku mieszkalnego jest przeznaczenie budynku. Nie jest istotna klasyfikacja statystyczna danego obiektu budowlanego. Charakteru budynku nie determinuje także treść miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, czy też treść decyzji o warunkach zabudowy lub o pozwoleniu na budowę. Istotne znaczenie ma tylko to, czy dany obiekt został wzniesiony w celu zaspokajania potrzeb mieszkaniowych i czy potrzeby takie może zaspokajać.

Potrzeby mieszkaniowe są zaspokajane przez wybudowanie budynku, w którym Wnioskodawczyni będzie mieszkała.

Z przedstawionego stanu faktycznego i nadesłanego uzupełnienia do wniosku wynika, iż Wnioskodawczyni wraz mężem rozpoczęli budowę budynku letniskowego całorocznego o charakterze rekreacyjno-wypoczynkowym..

Decyzję pozwolenia na budowę wydano na budowę budynku rekreacji indywidualnej na oboje małżonków. Teren inwestycji nie posiada obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego i nie znany jest termin nałożenia obowiązku jego sporządzenia jak i terminu jego samego sporządzenia. Działka posiada dostęp do drogi publicznej, gminnej istniejące i projektowane uzbrojenie terenu jest wystarczające do realizacji zamierzenia budowlanego. Budynek jest wolnostojący, parterowy z poddaszem użytkowym wykonany w technologii tradycyjnej, połączony z gruntem w sposób trwały, wykonany z materiałów budowlanych, zadaszony i pokryty dachówką betonową,.


Po zakończeniu inwestycji Wnioskodawczyni wraz z mężem zamierzają przeprowadzić się i w nim zamieszkać.


A zatem, jeżeli całoroczny budynek „letniskowy” będzie służył zaspokojeniu własnych potrzeb mieszkaniowych Wnioskodawczyni tj. będzie spełniał funkcję mieszkalną (lokum, w którym koncentruje się życie rodzinne), to – po spełnieniu wszystkich warunków określonych w ustawie – przysługuje Wnioskodawczyni prawo do ubiegania się o zwrot części wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych w związku z realizowaną inwestycją.


Przy czym należy zastrzec, iż rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym nie jest ustalanie, czy faktycznie będzie Pani zamieszkiwała w przedmiotowej nieruchomości, bowiem stanowi to domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj