Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-1872/10/EJ
z 21 stycznia 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP4/443-1872/10/EJ
Data
2011.01.21



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
edukacja
edukacja
odliczenia
odliczenia
powiat
powiat
prawo do odliczenia
prawo do odliczenia
przebudowa
przebudowa
szkoły
szkoły
trwały zarząd
trwały zarząd
usługi edukacyjne
usługi edukacyjne
wyposażenie
wyposażenie


Istota interpretacji
brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku realizacją przez Powiat projektu polegającego na przebudowie i doposażeniu szkół



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 6 grudnia 2010r. (data wpływu 10 grudnia 2010r.), uzupełnionym pismem z dnia 12 stycznia 2011r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem pn. „…”– jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 grudnia 2010r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem pn. „…”. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 12 stycznia 2011r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca, a w jego imieniu Starostwo Powiatowe jako jednostka organizacyjna Powiatu realizująca zadania statutowe na podstawie art. 4 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym z dnia 5 czerwca 1998r., zrealizowało projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 i zawartego w nim Poddziałania 5.1.1. pt. „…”. Projekt składał się z trzech zadań cząstkowych, tj.

  • zadanie A - zrealizowane zostało w Zespole Szkół i polegało na wykonaniu przebudowy: robót budowlanych i wykończeniowych w budynku dawnego laboratorium chemicznego szkoły, które zostało przebudowane i zaadoptowane na potrzeby nowych form kształcenia: symulacyjnych sal dydaktycznych do nauki hotelarstwa i obsługi ruchu turystycznego, a także wyposażone w dydaktyczny sprzęt symulacyjny do obsługi ruchu turystycznego (recepcja, rezerwacja, logistyka bagażowa itp.) oraz służący do nauki obsługi hotelu – pokoi gościnnych, utrzymania czystości, wymiany pościeli itp., a także w sprzęt komputerowy i multimedialny do prezentacji i nauki zawodu.
  • zadanie B -zrealizowane zostało w Centrum Kształcenia Praktycznego i Ustawicznego i polegało na zakupie i montażu 2 sztuk tokarek sterowanych numerycznie i 2 frezarek sterowanych numerycznie w jednej z pracowni Centrum oraz na zakupie i montażu 3 tokarek klasycznych i 3 frezarek klasycznych w drugiej pracowni placówki. Ponadto w ramach projektu pomieszczenia pracowni zostały dostosowane do właściwej eksploatacji maszyn. Wyposażenie to zostało udostępnione uczniom szkół ponadgimnazjalnych kształcących się w zawodach takich jak: tokarz, frezer, mechanik, mechatronik i innym wyłącznie w publicznym systemie oświaty.
  • zadanie C -zrealizowane zostało na statku w Zespole Szkół i polegało na wyposażeniu obiektu statku służącego jako baza dydaktyczna dla uczniów Zespołu Szkół – klasyfikowanego jako barka motorowa szkoleniowa. Placówka ta jako jedna z dwóch w Polsce uczy nawigacji oraz obsługi statków żeglugi śródlądowej i obsługuje swą ofertą cały kraj. Statek jest jedynym obiektem pływającym będącym mieniem Powiatu. Zakres projektu objął tu zakup i montaż wyposażenia niezbędnego do utrzymania i odnowienia tzw. klasy statku.

Okres rzeczowej realizacji projektu trwał od 30 marca 2009r. do 25 września 2009r. Mienie powstały w wyniku realizacji projektu we wszystkich trzech placówkach jest i pozostanie związane wyłącznie z usługami w zakresie edukacji oznaczonych w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i i Usług jako „usługi w zakresie edukacji” (PKWiU ex 80).

W piśmie z dnia 12 stycznia 2011r. wskazano dodatkowo, że w ramach projektu zostało zakupione wyposażenie oraz poniesione zostały wydatki na prace remontowe budowlane na obiektach znajdujących się w ewidencji Powiatu, podnoszące ich wartość. Obiekty szkół znajdują się w trwałym zarządzie Wnioskodawcy. Projekt nie generował i nie generuje przychodu i nie powstała sprzedaż opodatkowana, a towary i usługi nabyte w celu realizacji projektu nie mają związku ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca, który zrealizował i poniósł wydatki w projekcie zrealizowanym w 2009r. i współfinansowanym ze środków wspólnotowych ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku ze zrealizowaniem ww. projektu...

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie doprecyzowanym w piśmie z dnia 12 stycznia 2011r.), Powiat, a w jego imieniu występujące Starostwo Powiatowe jako jednostka organizacyjna Powiatu realizująca zadania ustawowe na podstawie Ustawy o samorządzie powiatowym z dnia 5 czerwca 1998r., nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w wyniku dokonania zakupów w zrealizowanym projekcie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 i 2 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl powyższych przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym (t. j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1592 ze zm.) powiat wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 4 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania powiatu należą zadania publiczne o charakterze ponadgminnym. W szczególności zadania własne obejmują sprawy z zakresu edukacji publicznej (art. 4 ust. 1 pkt 1 cytowanej ustawy o samorządzie powiatowym).

W celu wykonywania zadań powiat może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 6 ust. 1 cyt. ustawy).

Organami powiatu są rada powiatu i zarząd powiatu (art. 8 ust. 2 ustawy o samorządzie). Zarząd powiatu jest organem wykonawczym powiatu (art. 26 ust. 1 ustawy o samorządzie). Zarząd wykonuje zadania powiatu przy pomocy starostwa powiatowego oraz jednostek organizacyjnych powiatu, w tym powiatowego urzędu pracy (art. 33 ustawy o samorządzie). Starosta organizuje pracę zarządu powiatu i starostwa powiatowego, kieruje bieżącymi sprawami powiatu oraz reprezentuje powiat na zewnątrz (art. 34 ust. 1 ustawy o samorządzie).

Mając te regulacje na uwadze należy zauważyć, że samorządowa osoba prawna (powiat) nie ma własnych struktur organizacyjnych, zaś nałożone zadania wykonuje za pośrednictwem jednostek organizacyjnych powiatu.

Jak wynika z powyższego, starostwo powiatowe nie jest jednostką organizacyjną w rozumieniu ww. art. 6 ustawy o samorządzie powiatowym. Jest wyłącznie zorganizowanym zespołem osób i środków służących do pomocy organowi administracyjnemu. Starostwo powiatowe jest jednostką pomocniczą służącą do wykonywania zadań powiatu oraz obsługi techniczno organizacyjnej powiatu. Biorąc pod uwagę nierozerwalne i niepodzielne powiązania podmiotowe powiatu i starostwa powiatowego, również na gruncie podatku od towarów i usług należy stwierdzić, iż nie występuje odrębna od podmiotowości powiatu podmiotowość starostwa powiatowego.

Zatem Starostwo Powiatowe działając w imieniu Powiatu realizuje zadania własne Powiatu, jednakże osobowość prawną oraz zdolność do czynności prawnych ma wyłącznie Powiat.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż w ramach swoich zadań własnych Wnioskodawca zrealizował projekt pn. „…”. W ramach projektu zostało zakupione wyposażenie oraz poniesione zostały wydatki na prace remontowe budowlane na obiektach znajdujących się w ewidencji Powiatu, podnoszące ich wartość. Obiekty szkół znajdują się w trwałym zarządzie Wnioskodawcy. Projekt nie generował i nie generuje przychody i nie powstała sprzedaż opodatkowana, a towary i usługi nabyte w celu realizacji projektu nie mają związku ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT.

Biorąc pod uwagę powołane wyżej przepisy oraz opis stanu faktycznego stwierdzić należy, iż nie została spełniona przesłanka z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT warunkująca prawo podatnika do odliczenia podatku naliczonego, ponieważ towary i usługi zakupione w ramach realizacji ww. projektu nie służyły i nie służą Wnioskodawcy do wykonywania czynności opodatkowanych.

Tym samym Wnioskodawca nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących poniesione wydatki, bowiem nie została w omawianym przypadku spełniona podstawowa przesłanka pozytywna jaką jest związek dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, ul. A. Kośnego 70, 45-372 Opole po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj