Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBII/1/436-223/10/AA
z 15 grudnia 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBII/1/436-223/10/AA
Data
2010.12.15



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od spadków i darowizn --> Przedmiot opodatkowania --> Zwolnienia


Słowa kluczowe
darowizna
darowizna
działki
działki
działki rolne
działki rolne
gospodarstwo rolne
gospodarstwo rolne
podatek od spadków i darowizn
podatek od spadków i darowizn
zamiana
zamiana
zwolnienie
zwolnienie


Istota interpretacji
Czy dokonanie zamiany działki rolnej wchodzącej w skład gospodarstwa rolnego nabytej w drodze darowizny spowoduje utratę zwolnienia podatkowego na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 16 września 2010r. (data wpływu do tut. Biura - 17 września 2010r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od spadków i darowizn w zakresie skutków podatkowych wynikających z zamiany działki gruntowej wchodzącej w skład gospodarstwa rolnego nabytego tytułem darowizny – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 września 2010r. wpłynął do Organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od spadków i darowizn w zakresie skutków podatkowych wynikających z zamiany działki gruntowej wchodzącej w skład gospodarstwa rolnego nabytego tytułem darowizny.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca wraz z małżonką umową darowizny sporządzoną 20 sierpnia 2010r. w formie aktu notarialnego, jako obdarowani, nabyli zabudowaną nieruchomość o powierzchni 2,56 ha. Nieruchomość ta stanowi gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym. Darowizna jest pierwszą darowizną pomiędzy stronami. Podatek od ww. darowizny nie został pobrany na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 1 oraz art. 9 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku od spadków i darowizn, pod warunkiem prowadzenia darowanego gospodarstwa przez okres 5 lat od daty darowizny.

W skład darowizny wchodzi niezabudowana działka „A” o powierzchni 1,09 ha. Obdarowani nie zamierzają wyzbyć się darowanego gospodarstwa, jedynie chcą dokonać notarialnej zamiany części działki „A” o powierzchni 891 m2 na część działki „B” sąsiadów o powierzchni 944 m2 (powierzchnia całkowita działki „B” to 1,15 ha). Wymiary powierzchni działek podane są według pomiarów własnych wnioskodawcy.

Wnioskodawca wraz z małżonką (a wcześniej ich poprzednik prawny) są w posiadaniu samoistnym części działki „B”; podobnie również sąsiedzi są w posiadaniu samoistnym części działki „A”.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy zamierzona zamiana części działek spowoduje ustanie przesłanki zwolnienia z podatku od spadków i darowizn i powstanie obowiązku jego zapłaty...

Zdaniem wnioskodawcy, zamierzona zamiana, nie powodująca zmiany substancji gospodarstwa rolnego (a nawet nieznaczne powiększenie jego powierzchni), nie powinna spowodować obowiązku zapłaty podatku od spadków i darowizn na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 1 oraz art. 9 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku od spadków i darowizn.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje:

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 28 lipca 1983r. o podatku od spadków i darowizn (t.j. Dz. U. z 2009r. Nr 93, poz. 768) podatkowi od spadków i darowizn, zwanemu dalej "podatkiem", podlega nabycie przez osoby fizyczne własności rzeczy znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub praw majątkowych wykonywanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, tytułem m.in. darowizny.

Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 zwalnia się od podatku nabycie własności lub prawa użytkowania wieczystego nieruchomości lub jej części wraz z częściami składowymi, z wyjątkiem:

  1. budynków mieszkalnych,
  2. budynków zajętych na cele specjalistycznego chowu i wylęgu drobiu lub specjalistycznej hodowli zwierząt wraz z urządzeniami i ze stadem hodowlanym,
  3. urządzeń do prowadzenia upraw specjalnych, jak: szklarnie, inspekty, pieczarkarnie, chłodnie, przechowalnie owoców

- pod warunkiem, że w rozumieniu przepisów o podatku rolnym, w chwili nabycia ta nieruchomość stanowi gospodarstwo rolne lub jego część albo wejdzie w skład gospodarstwa rolnego będącego własnością nabywcy i to gospodarstwo rolne będzie prowadzone przez nabywcę przez okres co najmniej 5 lat od dnia nabycia.

W myśl ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (t. j. Dz. U. z 2006r. Nr 136, poz. 969 ze zm.) za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów sklasyfikowanych w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej (także osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej nie posiadającej osobowości prawnej).

Z powyższego wynika, że co do zasady nabycie przez osobę fizyczną w drodze darowizny własności rzeczy i praw majątkowych podlega opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn, jednak nabycie gospodarstwa rolnego w drodze darowizny jest zwolnione od tego podatku, jeżeli w chwili nabycia nieruchomość stanowi gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów o podatku rolnym a nabywca będzie to gospodarstwo rolne prowadził przez okres co najmniej 5 lat od dnia nabycia.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż wnioskodawca wraz z małżonką nabył w drodze darowizny w dniu 20 sierpnia 2010r. zabudowaną nieruchomość stanowiącą gospodarstwo rolne. Ww. nabycie zostało zwolnione z opodatkowania na mocy art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn. Wnioskodawca wraz z małżonką zamierza zamienić część działki wchodzącej w skład ww. gospodarstwa na część działki sąsiada.

Mając na uwadze powyższe przepisy oraz przedstawione zdarzenie przyszłe stwierdzić należy, dla zachowania ww. zwolnienia podatkowego, w okresie co najmniej 5 lat od dnia nabycia gospodarstwa rolnego w drodze darowizny wnioskodawca nie może zamienić ani sprzedać, zarówno całości jak i części nabytego w drodze darowizny gospodarstwa rolnego.

Wnioskodawca chcąc skorzystać ze zwolnienia musi prowadzić gospodarstwo rolne obejmujące wszystkie działki nabyte ww. tytułem. Fakt, że po zamianie działki nadal będzie prowadził gospodarstwo rolne, nie powoduje, że zostaje zachowane prawo do zwolnienia z art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn. Istotą zwolnienia jest aby wnioskodawca prowadził gospodarstwo nabyte tytułem darowizny. Przepis art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy wyraźnie wskazuje, iż przedmiotem zwolnienia jest „to gospodarstwo”. Wnioskodawca nabył gospodarstwo rolne obejmujące konkretne działki i to właśnie gospodarstwo w całości jest zobowiązany prowadzić przez 5 lat aby zachować prawo do zwolnienia.

Wobec powyższego zamiana części działki „A” wchodzącej w skład gospodarstwa rolnego nabytego tytułem darowizny na część działki „B” - przed upływem 5 lat od dnia nabycia - spowoduje konieczność zapłaty podatku od wartości nabytego gospodarstwa rolnego, bowiem zamiana działki powoduje utratę przez wnioskodawcę w całości przedmiotowego zwolnienia określonego w treści art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn.

Biorąc powyższe pod uwagę stanowisko wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

W związku z dołączeniem do wniosku kserokopii dokumentów należy zauważyć, że wydając interpretacje w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów nie przeprowadza postępowania dowodowego w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do ich oceny; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez wnioskodawcę i jego stanowiskiem.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Niniejsza interpretacja indywidualna stosownie do art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, który stanowi, iż Minister Finansów, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną), została wydana wyłącznie dla wnioskodawcy. Żona wnioskodawcy aby uzyskać interpretację w swojej indywidualnej sprawie winna wystąpić z odrębnym wnioskiem.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach, ul. Prosta 10, 25-366 Kielce po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj