Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB1/415-1458/12-2/MS
z 22 stycznia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku z dnia 07.11.2012 r. (data wpływu 14.11.2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych otrzymania dotacji na rozpoczęcie działalności gospodarczej oraz wsparcia pomostowego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 14.11.2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych otrzymania dotacji na rozpoczęcie działalności gospodarczej oraz wsparcia pomostowego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.


Wnioskodawczyni rozpoczęła działalność gospodarczą jako osoba fizyczna dnia 10-10-2011 r w zakresie Pozostałych pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKD 85.59.B). Od dnia rozpoczęcia działalności Wnioskodawczyni dokonała zgłoszenia rejestracyjnego w zakresie podatku VAT. Wnioskodawczyni otrzymała dotację na rozwój przedsiębiorczości w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013 Priorytet VIII PO KL-Regionalne Kadry gospodarki, Działanie 8.1 ,,Rozwój pracowników i przedsiębiorstw w regionie”, Poddziałanie 8.1.2 ,,Wsparcie procesów adaptacyjnych i modernizacyjnych w regionie”.

Umowa realizowana była w ramach Projektu pt: „Samozatrudnienie skutecznym sposobem na bezrobocie” współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach umowy POKL 08.01.02-14-174/10.


W ramach tego projektu na podstawie zawartych umów:

  • o udzielenie jednorazowej dotacji na rozwój przedsiębiorczości oraz
  • o udzielenie podstawowego wsparcia pomostowego Wnioskodawczyni otrzymała środki finansowe z dotacji w wysokości określonych przez Wnioskodawczynię potrzeb jednak nie więcej niż 40.000,00 zł. Otrzymane środki zostały przeznaczone na zakup środków trwałych, wyposażenia, wartości niematerialnych i prawnych, materiałów dydaktycznych, reklamę, stronę internetową, meble biurowe - niezbędne do prowadzenia przez Wnioskodawczynię działalności gospodarczej. Ponadto Wnioskodawczyni zgodnie z umową wsparcia pomostowego otrzymała kwotę 6.000,00 złotych na okres pierwszych 6 miesięcy prowadzonej działalności gospodarczej, które zostały wydatkowane na opłaty ZUS, usługi księgowe, usługi telekomunikacyjne, materiały biurowe. Wsparcie finansowe zostało udzielone w oparciu o zasadę de minimis, zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 15 grudnia 2010 r. w sprawie udzielenia pomocy publicznej w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (Dz. U. Nr. 239, poz. 1598 z późn. zm.)

Wnioskodawczyni podpisała umowę na świadczenie usług księgowych przez Biuro Rachunkowe. Wnioskodawczyni rozliczała się na zasadach ogólnych prowadząc Książkę Przychodów i Rozchodów. Biuro Rachunkowe na podstawie umów o dotację oraz wsparcie pomostowe zaewidencjonowało bezpośrednio w koszty uzyskania przychodu w kolumnę 13 KPiR między innymi następujące wydatki na:

Notebooka (wartość netto-3.901,63), aparat fotograficzny (wartość netto- 2.900,81), Oprogramowanie (wartość netto-736,39), urządzenie wielofunkcyjne (wartość netto-2.553,66), projektor multimedialny (wartość netto-2.195,13), adaptacja pomieszczeń biurowych (wartość netto- 2.032,52), bindownica (wartość netto-251,22), niszczarka (wartość netto-229,00), biuro (wartość netto-396,75), krzesło obrotowe (wartość netto- 361,79.), projekt strony internetowej (wartość netto-2.600,00), usługi telekomunikacyjne (wartość netto-103,27), licencja MBTI (wartość netto- 12.900,00).

Ponadto Biuro Rachunkowe dokonało odliczenia od dochodu składek na ubezpieczenie społeczne oraz dokonało odliczenia od podatku składek na ubezpieczenie zdrowotne finansowanych ze wsparcia pomostowego.


Biuro rachunkowe nie zaewidencjonowało uzyskanej dotacji oraz wsparcia pomostowego w przychody do opodatkowania.


W związku z powyższym zadano następujące pytania:


  1. Czy otrzymana przez Wnioskodawczynię dotacja na rozpoczęcie działalności gospodarczej oraz wsparcie pomostowe stanowią przychód podatkowy?
  2. Czy zaewidencjonowane przez Biuro Rachunkowe wydatki na zakupy środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych oraz wydatki pozostałe nie będące środkami trwałymi finansowane z dotacji oraz wsparcia pomostowego mogą być zaliczone bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodów?
  3. Czy można odliczyć od dochodu składki na ubezpieczenie społeczne finansowane wsparciem pomostowym, oraz czy można odliczyć od podatku składki na ubezpieczenie zdrowotne finansowane wsparciem pomostowym?

Zdaniem Wnioskodawczyni,


Środki finansowe otrzymane zgodnie z umową o dotację na rozpoczęcie działalności gospodarczej oraz wsparcie pomostowe w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich są wolne od podatku dochodowego zg. z art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


Wydatki na zakup środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych i innych kosztów finansowanych z dotacji i wsparcia pomostowego nie uważa się za koszty uzyskania przychodów zgodnie z art. 23. ust. 1 pkt 56.


Zdaniem Wnioskodawczyni składki na ubezpieczenie społeczne nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów ani poprzez wprowadzenie ich do KPiR ani też poprzez odliczenie od dochodu na formularzu do obliczenia podatku. Wnioskodawczyni uważa również, że składki na ubezpieczenie zdrowotne nie mogą zostać odliczone od podatku w związku z art. 23 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Zatem wszelkie dochody podatnika nie wymienione enumeratywnie w katalogu zwolnień przedmiotowych lub co do których nie zaniechano poboru podatku podlegają opodatkowaniu.

Zgodnie z art. 14 ust. 1 ww. ustawy, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, tj. pozarolniczej działalności gospodarczej, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

W myśl art. 14 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy, przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów, albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.


Mając na uwadze brzmienie powyższego przepisu należy stwierdzić, iż ustawodawca różnicuje skutki podatkowe otrzymanych dotacji i innych nieodpłatnych świadczeń w zależności od celu, na jaki zostały one przeznaczone, tj.:

  • dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na cele inne niż nabycie lub wytworzenie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych – zaliczane są do przychodów z działalności gospodarczej,
  • ww. świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków poniesionych przez podatnika na zakup lub wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych – nie stanowią przychodu z działalności gospodarczej.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawczyni rozpoczęła działalność gospodarczą. Otrzymała dotację na rozwój przedsiębiorczości w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013 Priorytet VIII PO KL-Regionalne Kadry gospodarki, Działanie 8.1 ,,Rozwój pracowników i przedsiębiorstw w regionie”, Poddziałanie 8.1.2 ,,Wsparcie procesów adaptacyjnych i modernizacyjnych w regionie”.

Umowa realizowana była w ramach Projektu pt: „Samozatrudnienie skutecznym sposobem na bezrobocie” współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. W ramach tego projektu na podstawie zawartych umów o udzielenie jednorazowej dotacji na rozwój przedsiębiorczości oraz o udzielenie podstawowego wsparcia pomostowego Wnioskodawczyni otrzymała środki finansowe z dotacji w wysokości określonych przez Wnioskodawczynię potrzeb jednak nie więcej niż 40.000,00 zł. Otrzymane środki zostały przeznaczone na zakup środków trwałych, wyposażenia, wartości niematerialnych i prawnych, materiałów dydaktycznych, reklamę, stronę internetową, meble biurowe - niezbędne do prowadzenia przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej. Ponadto Wnioskodawczyni zgodnie z umową wsparcia pomostowego otrzymała kwotę 6.000,00 złotych na okres pierwszych 6 miesięcy prowadzonej działalności gospodarczej, które zostały wydatkowane na opłaty ZUS, usługi księgowe, usługi telekomunikacyjne, materiały biurowe.

Zauważyć należy, iż Program Operacyjny Kapitał Ludzki jest jednym z programów operacyjnych służących realizacji Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007 – 2013, który został przyjęty decyzją Komisji Europejskiej nr K (2007) 4547 z dnia 28 września 2007 r. Program ten jest współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 137 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 oraz z 2010 r. Nr 28, poz. 146).

W związku z powyższym, środki otrzymane przez Wnioskodawczynię pochodzące ze wsparcia finansowego oraz wsparcia pomostowego w części nie przeznaczonej na cele inwestycyjne, podlegają zwolnieniu od podatku dochodowego od osób fizycznych, na mocy ustawy regulującej ten podatek.

Przy czym, jak wskazano zwolnienie to dotyczy wyłącznie tej części środków, która nie została przeznaczona na cele inwestycyjne (zakup lub wytworzenie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych). W związku z powyższym ww. środki finansowe w części przeznaczonej przez Wnioskodawczynię na zakup środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, nie stanowią przychodu z prowadzonej przez Wnioskodawczynię pozarolniczej działalności gospodarczej, zgodnie z cyt. z art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

W myśl art. 23 ust. 1 pkt 56 ustawy o podatku dochodowy od osób fizycznych, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46, 47a, 47c, 47d, 116, 122, 129, 136 i 137. Zatem do wydatków pokrytych otrzymanym wsparciem finansowym i pomostowym, zwolnionym od opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137, zastosowanie znajdzie ww. przepis art. 21 ust. 1 pkt 56. W konsekwencji wydatki ponoszone przez Wnioskodawczynię, które zostały sfinansowane z otrzymanego wsparcia finansowego (wyposażenie, materiały dydaktyczne, reklama, strona internetowa i materiały biurowe) i pomostowego (opłaty ZUS, usługi księgowe, usługi telekomunikacyjne, materiały biurowe) nie mogą w świetle art. 23 ust. 1 pkt 56 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, stanowić kosztów podatkowych.

Odnosząc się natomiast do skutków podatkowych sfinansowania ww. środkami wydatku poniesionego na zakup środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, stwierdzić należy, iż stosownie do treści art. 23 ust. 1 pkt 1 lit. b ww. ustawy, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie innych niż nabycie gruntów lub prawa wieczystego użytkowania gruntów, z wyjątkiem opłat za wieczyste użytkowanie gruntów, środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w tym również wchodzących w skład nabytego przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanych części, wydatki te, zaktualizowane zgodnie z odrębnymi przepisami, pomniejszone o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, są jednak kosztem uzyskania przychodów (…) w przypadku odpłatnego zbycia składników majątku związanych z działalnością gospodarczą, o których mowa w art. 14 ust. 2 pkt 1, bez względu na czas ich poniesienia.

Zatem w świetle ww. przepisu wydatek poniesiony na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w myśl ww. art. 23 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, nie może stanowić kosztu uzyskania przychodów. Kosztem tym (choć pośrednio), mogą być co do zasady odpisy amortyzacyjne dokonywane od jego wartości początkowej. Zgodnie bowiem z art. 22 ust. 8 ww. ustawy, kosztem uzyskania przychodów są odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane wyłącznie zgodnie z art. 22a–22o, z uwzględnieniem art. 23.

Jednakże w myśl art. 23 ust. 1 pkt 45 ww. ustawy, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów, odpisów z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dokonywanych, według zasad określonych w art. 22a-22o, od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków lub wartości niematerialnych i prawnych, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie.

Oznacza to, iż odpisy amortyzacyjne dokonywane od wartości początkowej środków trwałych zakupionych z otrzymanych na ten cel środków finansowych nie mogą stanowić kosztów uzyskania przychodów prowadzonej działalności gospodarczej.

Odnosząc się do możliwości odliczenia od dochodu składki na ubezpieczenia społeczne opłacane z kwoty wsparcia pomostowego należy mieć na uwadze treść art. 26 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w myśl którego podstawę obliczenia podatku, z zastrzeżeniem art. 24 ust. 3, art. 29-30c oraz art. 30e, stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 9, art. 24 ust. 1, 2, 4, 4a-4e, ust. 6 lub art. 24b ust. 1 i 2, lub art. 25, po odliczeniu kwot składek określonych w ustawie z dnia 13 października 1998r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. u. Nr 137, poz. 887, z późn. zm.):

  1. zapłaconych w roku podatkowym bezpośrednio na własne ubezpieczenia emerytalne, rentowe, chorobowe oraz wypadkowe podatnika oraz osób z nim współpracujących,
  2. potrąconych w roku podatkowym przez płatnika ze środków podatnika, z tym że w przypadku podatnika osiągającego przychody określone w art. 12 ust. 6, tylko w części obliczonej, w sposób określony w art. 33 ust. 4, od przychodu podlegającego opodatkowaniu

- odliczenie nie dotyczy składek, których podstawę wymiaru stanowi dochód (przychód) zwolniony od podatku na podstawie ustawy, oraz składek, których podstawę wymiaru stanowi dochód, od którego na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zatem, składki na ubezpieczenie społeczne, opłacone przez Wnioskodawczynię z otrzymanego wsparcia pomostowego mogły zostać odliczone od dochodu, o ile podstawą ich wymiaru nie był dochód zwolniony z opodatkowania.


Odnosząc się natomiast do możliwości odliczenia od podatku składek na ubezpieczenie zdrowotne opłacanej z kwoty przyznanego wsparcia pomostowego, należy mieć na uwadze treść art. 27b ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w myśl którego podatek dochodowy, obliczony zgodnie z art. 27 lub art. 30c, w pierwszej kolejności ulega obniżeniu o kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne, o której mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2008 r. Nr 164, poz. 1027); opłacanej w roku podatkowym bezpośrednio przez podatnika zgodnie z przepisami o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Obniżenie nie dotyczy składek, których podstawę wymiaru stanowi dochód (przychód) zwolniony od podatku na podstawie ustawy oraz składek, których podstawę wymiaru stanowi dochód, od którego na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.


W myśl art. 27b ust. 2 ww. ustawy, kwota składki na ubezpieczenie zdrowotne, o którą zmniejsza się podatek, nie może przekroczyć 7,75% podstawy wymiaru tej składki.


Mając na względzie powołane powyżej przepisy stwierdzić należy, że składki zdrowotne które opłacone przez Wnioskodawczynię z przedmiotowego wsparcia pomostowego, nie przekraczające 7,75% podstawy wymiaru tej składki, mogą zostać odliczone od podatku, pod warunkiem, że podstawy wymiaru tej składki nie stanowi dochód zwolniony od podatku na podstawie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Należy mieć również na względzie przepis art. 45 ust. 3a ustawy. Zgodnie z tym przepisem, jeżeli podatnik, obliczając podatek należny, dokonał odliczeń od dochodu, podstawy obliczenia podatku lub podatku, a następnie otrzymał zwrot odliczonych kwot (w całości lub w części), w zeznaniu podatkowym składanym za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot, dolicza odpowiednio kwoty poprzednio odliczone. Jeśli więc podatnik w trakcie roku podatkowego, opłacał i odliczał składki zdrowotne, które sfinansowane były z otrzymanej dotacji, powinien dokonać odpowiednio doliczenia w zeznaniu rocznym przedmiotowych składek.


Odnosząc przedstawione regulacje prawne do zaprezentowanego we wniosku stanu faktycznego stwierdzić należy, że:

  • Otrzymane przez Wnioskodawczynię wsparcie finansowe, w części nieprzeznaczonej na cele inwestycyjne (zakup lub wytworzenie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych) stanowi przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej. Jednakże przychód ten – na mocy art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – korzysta ze zwolnienia z opodatkowania. Przy czym – jak wskazano – zwolnienie to dotyczy wyłącznie tej części środków, która nie została przeznaczona na cele inwestycyjne. Środki przeznaczone na cele inwestycyjne nie stanowią bowiem przychodu, zgodnie z zapisem art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
  • Ponadto wydatki ponoszone przez Wnioskodawczynię, które zostały sfinansowane z otrzymanego wsparcia finansowego (wyposażenie, materiały dydaktyczne, reklama, strona internetowa i materiały biurowe) i pomostowego (opłaty ZUS, usługi księgowe, usługi telekomunikacyjne, materiały biurowe) nie mogą w świetle art. 23 ust. 1 pkt 56 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, stanowić kosztów podatkowych. Wydatki poniesione na nabycie środków trwałych, w myśl ww. art. 23 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, nie mogą stanowić kosztu uzyskania przychodów.
  • Składki na ubezpieczenie społeczne, opłacone przez Wnioskodawczynię z otrzymanego wsparcia pomostowego mogły zostać odliczone od dochodu, o ile podstawą ich wymiaru nie był dochód zwolniony z opodatkowania.
  • Z kolei składki zdrowotne które opłacone przez Wnioskodawczynię z przedmiotowego wsparcia pomostowego, nie przekraczające 7,75% podstawy wymiaru tej składki, mogą zostać odliczone od podatku, pod warunkiem, że podstawy wymiaru tej składki nie stanowi dochód zwolniony od podatku na podstawie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj