Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPP2/443-126/13-4/JS
z 14 maja 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 13 lutego 2013 r. (data wpływu 18 lutego 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 24 kwietnia 2013 r. (data wpływu 26 kwietnia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania premii pieniężnych, obowiązku ich udokumentowania fakturami oraz nieuznania premii pieniężnych za rabaty jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 lutego 2013 r. wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania premii pieniężnych, obowiązku ich udokumentowania fakturami oraz nieuznania premii pieniężnych za rabaty.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 24 kwietnia 2013 r. (data wpływu 26 kwietnia 2013 r.) poprzez doprecyzowanie zaistniałego stanu faktycznego oraz własnego stanowiska.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny.

Spółka z o.o. (Spółka) jest polską spółką prawa handlowego należącą do Grupy. Spółka jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą polegającą na sprzedaży detalicznej artykułów X poprzez sieć placówek handlowych – supermarketów zlokalizowanych na terenie całego kraju. Obecnie Spółka prowadzi supermarkety pod marką handlową … i ….

Spółka nabywa towary handlowe od Dostawców i Producentów w oparciu o zawarte umowy handlowe.

Spółka zawiera również umowy handlowe z Producentami artykułów X, których produkty posiada w ofercie handlowej, ale nie kupuje tych produktów od Producentów. W takiej sytuacji dostawcami produktów Producenta do Spółki są zwykle dystrybutorzy.

W takim przypadku Producent jest zainteresowany zawarciem umowy handlowej ze Spółką ponieważ:

  • Wnioskodawca jest organizatorem ogólnopolskiej sieci handlu detalicznego i posiada wieloletnie doświadczenie w funkcjonowaniu rynku sprzedaży detalicznej,
  • W sklepach sieci … i … odbywa się stała sprzedaż produktów Producenta w oparciu o umowy zawarte z innymi niż Producent dostawcami, na warunkach w tych umowach określonych,
  • Zainteresowany prowadzi również działalność gospodarczą polegającą na świadczeniu usług o charakterze promocyjno – reklamowym oraz z zakresu analizy rynku i usług doradczych na rzecz swoich partnerów biznesowych,
  • Wnioskodawca w związku z prowadzoną działalnością handlową w placówkach handlowych na terenie całego kraju może zapewnić przekazanie pożądanych przez Producentów informacji o znaku towarowym i produktach Producenta szerokiej grupie konsumentów na terenie całego kraju,
  • Producent chce zapewnić jak najlepsze warunki sprzedaży swoich produktów, w tym w sieci handlowej Spółki, oraz
  • Producent jest zainteresowany zleceniem Zainteresowanemu prowadzenia działań mających na celu promocję nazwy, marek i znaków towarowych Producenta oraz jego przedsiębiorstwa.

Na podstawie zawartej z Producentem umowy handlowej:

  1. Spółce przysługiwać będzie premia pieniężna od Producenta w przypadku przekroczenia określonej wartości zakupów netto produktów Producenta będzie obliczana na podstawie faktur lub innych dokumentów księgowych potwierdzających nabycie produktów Producenta przez Spółkę, bez względu na wskazanego sprzedawcę, wystawionych w danym okresie rozliczeniowym.
  2. Spółka będzie świadczyć na rzecz Producenta usługi, mające na celu promocję znaków towarowych i innych oznaczeń Producenta oraz produktów Producenta, w tym również oferowanych do sprzedaży w sklepach sieci Wnioskodawcy, w szczególności:
    1. usługi merchandaisingowe,
    2. usługi analizy rynku,
    3. usługi promocyjne,
    4. usługi wydawnicze,

za które określono w umowie odrębne wynagrodzenia.

W piśmie z dnia 24 kwietnia 2013 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku, Wnioskodawca wskazał, iż na podstawie umowy zawartej z Producentem (który nie jest dostawcą produkowanych przez niego towarów dla Spółki) Zainteresowanemu przysługiwać będzie od Producenta premia pieniężna. Wyłącznym warunkiem przyznania premii jest osiągnięcie przez Spółkę określonej wartości zakupów produktów Producenta (wartość progowa) w danym okresie rozliczeniowym. Ponadto, odrębnie od premii pieniężnych, Wnioskodawca może świadczyć na rzecz Producenta usługi, mające na celu promocję znaków towarowych i innych oznaczeń Producenta oraz produktów Producenta, w tym również oferowanych do sprzedaży w sklepach sieci Spółki, w szczególności mogą to być usługi: merchandaisingowe, analizy rynku, promocyjne, wydawnicze, za które określono w umowie odrębny sposób obliczenia i wartość wynagrodzenia.

Wartość premii, po spełnieniu warunku, o którym mowa w zdaniu poprzednim, będzie obliczana jako określony procent od wartości zakupów produktów Producenta w danym okresie rozliczeniowym:


premia pieniężna = % x wartość zakupów w okresie rozliczeniowym


gdzie:

% – procent premii może być określony jako stały lub zmienny (ustalony np. rosnąco przy przekroczeniu określonych poziomów nabyć towarów ponad wartość progową),

wartość zakupów w okresie rozliczeniowym – obliczana będzie na podstawie faktur lub innych dokumentów księgowych potwierdzających nabycie produktów Producenta przez Spółkę, bez względu na wskazanego sprzedawcę, wystawionych w danym okresie rozliczeniowym).

Umowa Spółki z Producentem nie jest w żaden sposób powiązana z umową, jaką zawiera Wnioskodawca z dostawcą (dystrybutorem) przedmiotowych produktów, która stanowi przedmiot odrębnych negocjacji i uzgodnień między stronami, w tym przypadku Spółką i dostawcą.

W przypadku, kiedy Spółka nie osiągnie określonej w umowie wartości zakupów produktów Producenta (wartość progowa), premia nie będzie przysługiwać.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy otrzymywane premie pieniężne od Producenta, jako kwoty – zgodnie z postanowieniami umowy, związane z określonym świadczeniem wzajemnym, podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT i jako takie powinny zostać udokumentowane fakturami?
  2. Czy otrzymywane premie pieniężne od Producenta nie stanowią rabatu w rozumieniu ustawy o VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy,

  1. otrzymywane od Producentów premie pieniężne są związane z określonym świadczeniem Spółki, a w związku z tym stanowią wynagrodzenie z tytułu świadczenia usług, a także
  2. otrzymywane od Producentów premie pieniężne nie stanowią rabatu w rozumieniu ustawy o VAT.

Ad.1

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (ustawy o VAT) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

  • odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  • eksport towarów;
  • import towarów;
  • wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem;
  • wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  • przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  • zobowiązanie do powstrzymywania od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  • świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Z brzmienia przepisu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT wynika, że za usługę należy uznać każde świadczenie, które nie jest dostawą towarów. Za odpłatne świadczenie usług, w myśl art. 8 ust. 2 pkt 2, należy również rozumieć nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Przywołane przepisy ustawy o VAT dotyczące usług wskazują, iż pojęcie świadczenia usług ma bardzo szeroki zakres, gdyż nie obejmuje wyłącznie działań podatnika, lecz również zobowiązanie do powstrzymania się od dokonywania czynności lub do tolerowania czynności bądź sytuacji. Pojęcie usługi, według ustawy, jest znacznie szersze od definicji usługi w rozumieniu klasyfikacji statystycznych. Przez świadczenie usług należy zatem rozumieć każde zachowanie się podatnika – nie będące dostawą towarów – na rzecz innego podmiotu.

Stosownie do przepisu art. 353 § 1 Kodeksu Cywilnego zobowiązanie polega na tym, że wierzyciel może żądać od dłużnika świadczenia, a dłużnik powinien to świadczenie spełnić. Świadczenie natomiast może polegać na działaniu lub zaniechaniu (art. 353 § 2 KC). Pojęcie świadczenia odnosi się więc do wymaganego, zgodnego z treścią zobowiązania, zachowania dłużnika.

Podsumowując, żeby dane zachowanie strony świadczącej (powstrzymującej się od świadczenia) uznać za usługę, muszą być spełnione łącznie następujące warunki:

  • musi istnieć stosunek zobowiązaniowy pomiędzy dwoma stronami,
  • jedna ze stron zobowiązana jest do określonego świadczenia lub powstrzymania się od określonego zachowania,
  • druga strona zobowiązana jest do zapłaty wynagrodzenia za otrzymane świadczenie lub powstrzymanie się kontrahenta od określonego zachowania,
  • w rezultacie stosunek zobowiązaniowy ma charakter wzajemny – każda z jego stron ma prawo oczekiwać określonego zachowania kontrahenta, jak również obowiązek wypełnienia własnego zobowiązania, a więc wystąpienie wzajemności jest najważniejszym warunkiem, aby dany stosunek zobowiązaniowy mógł być uznany za świadczenie usługi.

W kontekście zawartej przez Spółkę umowy z Producentem można wnioskować, że Producent jest zainteresowany, aby Wnioskodawca posiadał w ofercie handlowej produkty Producenta, chociaż sam nie jest dostawcą tych produktów oraz chce zmotywować Spółkę do dokonywania zakupów jak największej ilości jego produktów na rynku i ich sprzedaży za pośrednictwem sieci sklepów detalicznych Wnioskodawcy. Z kolei Spółka na podstawie umowy z Producentem została zobowiązana do dokonania określonych pułapów zakupów produktów Producenta na rynku, czyli do określonego świadczenia, za które Producent zapłaci Wnioskodawcy wynagrodzenie. Ponieważ Spółka nie nabywa produktów Producenta bezpośrednio od niego, przyznanych Zainteresowanemu premii pieniężnych nie można łączyć z dostawą tych towarów. Dostawa towarów Producenta stanowi odrębne transakcje, zrealizowane z innymi kontrahentami (dystrybutorami), stosownie do zawartych, odrębnych umów handlowych.

W tym kontekście, przyznanie Spółce przez Producenta premii pieniężnej, uwarunkowane nabyciem przez Wnioskodawcę towarów Producenta, nie od niego, ale od innych dostawców na rynku stanowi określone świadczenie Spółki na rzecz Producenta.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że otrzymywane przez Spółkę premie pieniężne są związane ze spełnieniem przez Spółkę świadczenia wzajemnego na rzecz Producentów, zatem należy uznać, iż w omawianej sytuacji Spółka, jako otrzymujący premie świadczy na rzecz Producentów usługi w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, a zatem czynność ta w Spółce podlega opodatkowaniu podatkiem VAT zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o VAT podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy (...).

Ponadto, Spółka uważa, że prezentowane przez Nią stanowisko nie jest sprzeczne z interpretacją ogólną Ministerstwa Finansów oraz linią orzecznictwa sądowego w sprawie premii pieniężnych:

  • interpretacja ogólna Ministerstwa Finansów z dnia 27 listopada 2012 r.,
  • wyrok NSA z 25 czerwca 2012 r. (sygn. akt I FPS 2/12),
  • wyrok NSA z 19 grudnia 2012 r. (sygn. akt I FSK 273/12),

w kontekście których premie pieniężne stanowią rabat potransakcyjny.

Orzeczenia te zostały wydane na okoliczność, kiedy podatnik jednocześnie: nabywa towary handlowe od producenta/dostawcy oraz uzyskuje od niego premię pieniężną. W tym przypadku mamy do czynienia z jednym świadczeniem – dostawą towarów, a premia pieniężna to de facto przyznany Spółce rabat z powodu ilości zakupionego towaru. W tej sytuacji premia pieniężna nie stanowi zdarzenia odrębnego od zakupu towarów, ale jest ściśle związana z tym zakupem.

W piśmie z dnia 24 kwietnia 2013 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku, Wnioskodawca jednoznacznie wskazał, iż premie pieniężne od Producenta, jako kwoty – zgodnie z postanowieniami umowy związane z określonym świadczeniem wzajemnym, podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT i jako takie powinny zostać udokumentowane fakturami.

Ad. 2

W opinii Spółki, otrzymywane od Producentów premie pieniężne nie mogą stanowić rabatu w świetle ustawy o VAT. Stosownie do treści art. 29 ust. 4 ustawy o VAT, podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze (…).

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęcia „rabat”, w związku z powyższym pojęcie to należy interpretować stosując przede wszystkim wykładnię językową. Według „Słownika języka polskiego” (Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005, str. 825), „rabat” to „zniżka, opust od sumy należnej za towar przyznawany, np. przy kupnie dużej ilości towarów”. Jeżeli rabat jest udzielony w momencie sprzedaży towarów wówczas na fakturze podatnik powinien zmniejszyć cenę sprzedaży o kwotę udzielonego rabatu.

Udzielenie rabatu jest ściśle związane z konkretną transakcją (dostawą towaru lub świadczeniem usługi), w związku z którą zostało zastosowane i skutkuje obniżeniem ceny dostarczanych towarów lub świadczonych usług, wpływa na zmniejszenie obrotu, a tym samym podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Udzielenie rabatu może mieć miejsce również po dokonaniu transakcji sprzedaży (rabat potransakcyjny). Zgodnie z § 13 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360), w przypadku gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy o VAT, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą. Przy czym faktura korygująca powinna zawierać dane wskazujące na fakturę, której faktura korygująca dotyczy (§ 13 ust. 2). Są to m.in. – jak wskazuje § 5 ust. 1 w związku z § 13 ust. 2 pkt 2 ww. rozporządzenia – dane sprzedawcy i nabywcy, numer i datę wystawienia faktury korygowanej. Zatem wystawienie faktury korygującej może dotyczyć tylko kontrahentów bezpośrednio uczestniczących w transakcji potwierdzonej wystawieniem faktury. Nie można wystawić faktury korygującej w sytuacji, kiedy między kontrahentami nie miała miejsca dostawa i w konsekwencji nie było wystawionej faktury.

Reasumując, w przedstawionym stanie faktycznym premie pieniężne przyznane Spółce przez Producentów nie mogą stanowić rabatu, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy o VAT, którego udzielenie wiąże się z wystawieniem faktury korygującej.

Mając zatem na uwadze przedstawione przez Spółkę okoliczności oraz przytoczone regulacje prawa podatkowego, wnioskująca Spółka stoi na stanowisku, że w przedmiotowej sprawie premie pieniężne otrzymane od Producentów są związane z określonym świadczeniem Spółki, a w związku z tym stanowią wynagrodzenie z tytułu świadczenia usług, a także otrzymywane od Producentów premie pieniężne nie stanowią rabatu w rozumieniu ustawy o VAT.

Mając na względzie powyższe, Wnioskodawca uprzejmie prosi o zajęcie stanowiska w przedmiotowej sprawie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stosownie do treści art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Także art. 24 ust. 1 Dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.) wskazuje, że „świadczenie usług” oznacza każdą transakcję, która nie stanowi dostawy towarów.

Z treści cytowanego wyżej przepisu art. 8 ust. 1 ustawy wynika, iż ustawodawca przyjął generalną zasadę, że usługami są wszelkie odpłatne świadczenia niebędące dostawą towarów. Stąd też stwierdzić należy, iż definicja „świadczenia usług” ma charakter dopełniający definicję „dostawy towarów”. Jest ona wyrazem realizacji zasady powszechności opodatkowania podatkiem od towarów i usług transakcji wykonywanych przez podatników w ramach prowadzonej przez nich działalności gospodarczej.

W myśl art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Stosownie do art. 29 ust. 4 ustawy, podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

Zgodnie z art. 29 ust. 4a ustawy w przypadku gdy podstawa opodatkowania ulega zmniejszeniu w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze, obniżenia podstawy opodatkowania podatnik dokonuje pod warunkiem posiadania, przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w którym nabywca towaru lub usługi otrzymał korektę faktury, potwierdzenia otrzymania korekty faktury przez nabywcę towaru lub usługi, dla którego wystawiono fakturę. Uzyskanie potwierdzenia otrzymania przez nabywcę towaru lub usługi korekty faktury po terminie złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy uprawnia podatnika do uwzględnienia korekty faktury za okres rozliczeniowy, w którym potwierdzenie to uzyskano.

Przepis ust. 4a stosuje się odpowiednio w przypadku stwierdzenia pomyłki w kwocie podatku na fakturze i wystawienia korekty faktury do faktury, w której wykazano kwotę podatku wyższą niż należna (art. 29 ust. 4c ustawy).

W tym miejscu zauważyć należy, iż ani w dyrektywie VAT ani też w ustawie o podatku od towarów i usług prawodawca nie zdefiniował pojęcia „premia pieniężna” czy też „rabat”. Rabat, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy, rozumieć należy jako zniżkę od ustalonej ceny określonego towaru lub usługi, wyrażoną procentowo lub kwotowo. Zatem rabat ma niewątpliwie bezpośredni wpływ na wartość konkretnej transakcji (dostawy lub usługi) i w efekcie prowadzi do obniżenia jej wartości (ceny). Tak rozumiany rabat powinien obniżyć podstawę opodatkowania.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Ogólne regulacje dotyczące danych, jakie powinny zawierać faktury, w tym faktury korygujące, zostały określone, na podstawie delegacji ustawowej zawartej w art. 106 ust. 8 ustawy, treścią rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360, z późn. zm.).

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca jest polską spółką prawa handlowego należącą do Grupy. Spółka jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą polegającą na sprzedaży detalicznej artykułów X poprzez sieć placówek handlowych – supermarketów zlokalizowanych na terenie całego kraju. Obecnie Spółka prowadzi supermarkety pod marką handlową … i …. Spółka nabywa towary handlowe od Dostawców i Producentów w oparciu o zawarte umowy handlowe. Wnioskodawca zawiera również umowy handlowe z Producentami artykułów X, których produkty posiada w ofercie handlowej, ale nie kupuje tych produktów od Producentów. W takiej sytuacji dostawcami produktów Producenta do Spółki są zwykle dystrybutorzy.

W takim przypadku Producent jest zainteresowany zawarciem umowy handlowej ze Spółką ponieważ:

  • Wnioskodawca jest organizatorem ogólnopolskiej sieci handlu detalicznego i posiada wieloletnie doświadczenie w funkcjonowaniu rynku sprzedaży detalicznej,
  • W sklepach sieci … i … odbywa się stała sprzedaż produktów Producenta w oparciu o umowy zawarte z innymi niż Producent dostawcami, na warunkach w tych umowach określonych,
  • Zainteresowany prowadzi również działalność gospodarczą polegającą na świadczeniu usług o charakterze promocyjno – reklamowym oraz z zakresu analizy rynku i usług doradczych na rzecz swoich partnerów biznesowych,
  • Wnioskodawca w związku z prowadzoną działalnością handlową w placówkach handlowych na terenie całego kraju może zapewnić przekazanie pożądanych przez Producentów informacji o znaku towarowym i produktach Producenta szerokiej grupie konsumentów na terenie całego kraju,
  • Producent chce zapewnić jak najlepsze warunki sprzedaży swoich produktów, w tym w sieci handlowej Spółki, oraz
  • Producent jest zainteresowany zleceniem Zainteresowanemu prowadzenia działań mających na celu promocję nazwy, marek i znaków towarowych Producenta oraz jego przedsiębiorstwa.

Na podstawie zawartej z Producentem umowy handlowej Spółce przysługiwać będzie premia pieniężna od Producenta w przypadku przekroczenia określonej wartości zakupów netto produktów Producenta przez Wnioskodawcę od dystrybutorów w danym okresie rozliczeniowym. Wartość zakupów netto produktów Producenta będzie obliczana na podstawie faktur lub innych dokumentów księgowych potwierdzających nabycie produktów Producenta przez Spółkę, bez względu na wskazanego sprzedawcę, wystawionych w danym okresie rozliczeniowym. Wnioskodawca będzie świadczyć na rzecz Producenta usługi, mające na celu promocję znaków towarowych i innych oznaczeń Producenta oraz jego produktów, w tym również oferowanych do sprzedaży w sklepach sieci Wnioskodawcy, w szczególności usługi merchandaisingowe, usługi analizy rynku, usługi promocyjne, usługi wydawnicze, za które określono w umowie odrębne wynagrodzenia.

W przypadku, kiedy Spółka nie osiągnie określonej w umowie wartości zakupów produktów Producenta (wartość progowa), premia nie będzie przysługiwać. Wartość premii będzie obliczana jako określony procent od wartości zakupów produktów Producenta w danym okresie rozliczeniowym.

Umowa Spółki z Producentem nie jest w żaden sposób powiązana z umową, jaką zawiera Wnioskodawca z dostawcą (dystrybutorem) przedmiotowych produktów, która stanowi przedmiot odrębnych negocjacji i uzgodnień między stronami, w tym przypadku Spółką i dostawcą.

Ad. 1.

Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz opis sprawy stwierdzić należy, iż – jak wskazał Wnioskodawca – uzyskanie przez Niego premii pieniężnych uzależnione jest wyłącznie od osiągnięcia przez Spółkę określonej wartości zakupów produktów Producenta (wartość progowa) w danym okresie rozliczeniowym. W przypadku, kiedy Wnioskodawca nie osiągnie określonej w umowie wartości zakupów produktów Producenta (wartość progowa), premia nie przysługuje. Jednocześnie należy wskazać, iż Zainteresowany świadczy na rzecz Producenta dodatkowe usługi, za które w umowie określono odrębne wynagrodzenie.

Z okoliczności przedmiotowej sprawy wynika, iż otrzymanie przez Wnioskodawcę premii pieniężnych nie jest związane z jakimkolwiek świadczeniem usług na rzecz Producenta. Zainteresowany w związku z przyznawaniem przedmiotowych premii nie wykonuje żadnych czynności na rzecz Producenta poza nabyciem jego towarów oraz rozliczaniu się z nim na podstawie zrealizowanego obrotu. Zatem uznać należy, iż premie pieniężne otrzymywane przez Zainteresowanego z tytułu zrealizowania określonej wartości zakupów produktów Producenta (wartość progowa) w danym okresie rozliczeniowym, nie są odpłatnością za świadczenie usług w myśl art. 8 ust. 1 ustawy, a tym samym nie powinny być udokumentowane fakturą.

Reasumując, odnośnie pytania nr 1 wniosku ORD-IN, otrzymywane przez Wnioskodawcę premie pieniężne, z tytułu osiągnięcia określonej wartości zakupów produktów Producenta w danym okresie rozliczeniowym, które nie są związane ze świadczeniem wzajemnym oraz nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, nie powinny być udokumentowane fakturami.

Ad. 2.

Odnosząc się do kwestii rabatu stwierdzić należy, iż w związku z przekazaniem przez Producenta na rzecz Wnioskodawcy premii pieniężnych w przedmiotowej sprawie dojdzie do pomniejszenia ustalonej ceny produktów przez sprzedającego. W przypadku kiedy Wnioskodawca otrzyma bezpośrednio od Producenta zwrot części ceny zakupionego produktu wówczas dla Zainteresowanego nastąpi rzeczywiste obniżenie ceny produktu. Wówczas podmiotem uprawnionym do obniżenia kwoty podatku należnego z tytułu sprzedaży nie jest dystrybutor, który otrzymał od Wnioskodawcy cenę należną w pełnej wysokości, ale Producent, który dokonał sprzedaży ostatecznie po obniżonej cenie, tj. udzielił rabatu. U Producenta nastąpi zatem obniżenie wartości obrotu. W związku z tym Producent posiada prawo do korekty obrotu i należnego od niego podatku. W takim kształcie sprawy udzielany rabat staje się de facto rabatem, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy.

Reasumując, odnośnie pytania nr 2 wniosku ORD-IN, otrzymane przez Wnioskodawcę premie pieniężne stanowią w istocie udzielony rabat w rozumieniu art. 29 ust. 4 ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Jednocześnie podkreślić należy, iż Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 78, poz. 483, z późn. zm.) w swoim rozdziale III określa zamknięty katalog źródeł prawa powszechnie obowiązującego. Nie przewiduje on takiej mocy dla orzecznictwa sądowego, w tym orzecznictwa sądów administracyjnych. W związku z powyższym, nie negując orzecznictwa powołanego przez Zainteresowanego (I FPS 2/12, I FSK 273/12), jako cennego źródła w zakresie wskazywania kierunków wykładni norm prawa podatkowego, należy zauważyć, że moc obowiązująca wyroków zamyka się w obrębie spraw, w których zostały wydane. Wynika to również z treści art. 153 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.), który przesądza, że ocena prawna i wskazania co do dalszego postępowania wyrażone w orzeczeniu sądu wiążą w sprawie ten sąd oraz organ, którego działanie lub bezczynność było przedmiotem zaskarżenia.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Ponadto zauważa się, że stosownie do art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, minister właściwy do spraw finansów publicznych na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W przedmiotowej sprawie powyższa interpretacja indywidualna nie wywiera zatem skutku prawnego dla kontrahentów Wnioskodawcy.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanej. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy oraz własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zaznacza się, iż zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj