Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB1/415-541/10-3/AGr
z 29 lipca 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB1/415-541/10-3/AGr
Data
2010.07.29


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody z działalności gospodarczej

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
beneficjent
beneficjent
dofinansowanie
dofinansowanie
dotacja
dotacja
Unia Europejska (Wspólnota Europejska)
Unia Europejska (Wspólnota Europejska)
zwolnienia przedmiotowe
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
Czy wynagrodzenie Wnioskodawczyni, wspólnika spółki jawnej, jednocześnie bezpośredniego beneficjenta otrzymanego dofinansowania w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, w ramach projektów realizowanych z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, podlega zwolnieniu od podatku dochodowego w zakresie zdarzeń faktycznych (2009 r.) na podstawie przepisu art. 21 ust.1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?



Wniosek ORD-IN 926 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 5 maja 2010 r. (data wpływu 7 maja 2010 r.), uzupełnionym w dniu 12 maja 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu rozliczenia otrzymanej dotacji w 2009 r. – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 maja 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu rozliczenia otrzymanej dotacji w 2009 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawczyni jest wspólnikiem spółki jawnej zarejestrowanej Postanowieniem Sądu z dnia x 2009 r. Zainteresowana jest beneficjentem 5 projektów szkoleniowych finansowanych przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, w oparciu o otrzymane dofinansowanie, na podstawie zawartych umów w 2009 r. z Instytucją Pośredniczącą - Wojewódzkim Urzędem Pracy. Wspólnie z pozostałymi wspólnikami Wnioskodawczyni podpisuje umowy z Wojewódzkim Urzędem Pracy, ustanawia stosowne zabezpieczenia i bezpośrednio realizuje wyznaczone w budżecie Projektu zadania, związane z organizacją i zarządzaniem przebiegiem projektów. Zgodnie z poszczególnymi umowami o dofinansowanie projektów, Wnioskodawczyni posiada status beneficjenta. Zgodnie z ustawą z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (t. j. Dz. U. z 2009 r. Nr 84, poz. 712) „beneficjentem" jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej, której ustawa przyznaje zdolność prawną, realizująca projekty finansowane z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych na podstawie decyzji lub umowy o dofinansowanie projektu. Wnioskodawczyni - beneficjent, na podstawie zawartych umów z Wojewódzkim Urzędem Pracy, realizuje obecnie następujące Projekty w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki:

1. Projekt „Organizator sprzedaży Internetowej - nowy zawód dla Ciebie. Projekt adresowany do osób odchodzących z rolnictwa" na podstawie umowy nr POKL x z dnia x 2009 r. oraz w oparciu o Aneks podpisany w 2010 r. przez Wnioskodawczynię dostosowujący umowę do zmian w przepisach ustawy o finansach publicznych obowiązującej od 1 stycznia 2010 r.

1.1 w ramach tego Projektu Wnioskodawczyni pełni rolę Koordynatora ds. Promocji i Doradcy Rekrutacyjnego otrzymując z tego tytułu wynagrodzenie ze środków budżetu Projektu, na podstawie wystawionej noty księgowej zgodnie z wymogami POKL, w wysokości średnio miesięcznie 1.127,00 zł; czasokres 15 m-cy.

Stan faktyczny w zakresie wynagrodzeń brutto za 2009 r. – 4.500 zł;

Stan zdarzeń przyszłych w 2010 r. wynagrodzenie łączne za 2010 r. – 12.400 zł.

2. Projekt „Szkolenia i doradztwo dla kadr zarządzających i pracowników przedsiębiorstw z terenu XXX", na podstawie umowy nr POKL x z dnia x 2009 r. oraz w oparciu o Aneks podpisany w 2010 r. przez Wnioskodawczynię dostosowujący umowę do zmian w przepisach ustawy o finansach publicznych obowiązującej od 1 stycznia 2010 r.

2.1 w ramach tego Projektu Wnioskodawczyni pełni rolę Kierownika Projektu otrzymując w tego tytułu wynagrodzenie ze środków budżetu Projektu, na podstawie wystawionej noty księgowej zgodnie z wymogami POKL, w wysokości średnio miesięcznie 1.440 zł; czasokres 24 m-ce.

Stan faktyczny w zakresie wynagrodzeń brutto za 2009 r. - 8.640 zł;

Stan zdarzeń przyszłych: w 2010 r. wynagrodzenie łączne – 17.280 zł; w 2011 r.; wynagrodzenie łączne 8.640 zł.

3. Projekt „Akademia aktywności zawodowej osób niepełnosprawnych – cykl zintegrowanych zajęć, dla kobiet po 45 roku życia zamieszkałych na terenie powiatu XXX", na podstawie umowy nr x z dnia x 2009 r. oraz w oparciu o Aneks podpisany w 2010 r. przez Wnioskodawczynię, dostosowujący umowę do zmian w przepisach ustawy o finansach publicznych, obowiązującej od 1 stycznia 2010 r.

3.1 w ramach tego Projektu Wnioskodawczyni pełni rolę Koordynatora ds. Monitoringu otrzymując w tego tytułu wynagrodzenie ze środków budżetu Projektu, na podstawie wystawionej noty księgowej, zgodnie z wymogami wysokości średnio miesięcznie 2.455 zł; czasokres 11 m-cy.

Stan faktyczny w zakresie wynagrodzeń brutto za 2009 r. -11.250 zł;

Stan zdarzeń przyszłych: w 2010 r. wynagrodzenie łączne – 15.750 zł.

4. Projekt „Dziecko potrafi, program edukacyjno-artystyczny na rzecz rozwoju Przedszkola wiejskiego w XXX", na podstawie umowy nr POKL. x z dnia x 2009 r. oraz w oparciu o Aneks podpisany w 2010 r. przez Wnioskodawczynię dostosowujący umowę do zmian w przepisach ustawy o finansach publicznych obowiązującej od 1 stycznia 2010 r.

W projekcie tym Wnioskodawczyni nie otrzymuje wynagrodzenia.

5. Projekt „Ćwiczenia wyobraźni dla dorosłych i dzieci w wieku przedszkolnym".

Projekt edukacyjno - artystyczny na rzecz rozwoju przedszkola gminnego w miejscowości XXX" na podstawie umowy POKL x z dnia x 2009 r. oraz w oparciu o Aneks podpisany w 2010 r. przez Wnioskodawczynię dostosowujący umowę do zmian w przepisach ustawy o finansach publicznych obowiązującej od 1 stycznia 2010 r.

W projekcie tym Wnioskodawczyni nie otrzymuje wynagrodzenia.

W 2010 r. - do dnia dzisiejszego, Wnioskodawczyni w odpowiedzi na ogłoszone konkursy przez Wojewódzki Urząd Pracy złożyła kolejne 6 wniosków projektowych, które jeśli otrzymają dofinansowanie zawierają w budżetach środki na wynagrodzenia dla właścicieli Spółki Jawnej z rozliczeniem na podstawie noty księgowej.

Zgodnie z przepisem art. 9 ust.1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity wg stanu prawnego na 1 stycznia 2001r.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Program Operacyjny Kapitał Ludzki jest jednym z programów operacyjnych służących realizacji Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007-2013, który został przyjęty decyzją Komisji Europejskiej nr K (2007) 4547 z dnia 28 września 2007 r. Funkcję Instytucji Zarządzającej pełni minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego.

Zgodnie z art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (t. j. Dz. U. z 2009 r. Nr 84, poz. 712), sposób zapewnienia wieloletniego finansowania programu operacyjnego ze środków pochodzących z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych określają przepisy o finansach publicznych. Począwszy od dnia 1 stycznia 2007 r. programy operacyjne, o których mowa w ustawie o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, były finansowane do 31 grudnia 2009 r. według zasad określonych w przepisach ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r., o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 ze zm.), w brzmieniu obowiązującym od dnia 29 grudnia 2006 r.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy - środkami publicznymi są m. in. środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej, w tym na podstawie art. 5 ust. 3 pkt 2 środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybołówstwa. W myśl natomiast art. 106 ust. 1 pkt 1 ustawy o finansach publicznych, wydatkami budżetu państwa są m.in. dotacje, przez które ustawa ta rozumie w szczególności wskazane w art. 106 ust. 2 pkt 3a - podlegające szczególnym zasadom rozliczania wydatki budżetu państwa przeznaczone na realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt. 2, lub projektów realizowanych w ramach tych programów, zwane „dotacjami rozwojowymi".

Na podstawie art. 200 ust. 4 ww. ustawy, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej, w tym środki Europejskiego Funduszu Społecznego, po ich przekazaniu w złotych na rachunek dochodów budżetu państwa, stanowiły dochody tego budżetu.

Środki pomocowe pochodzące z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, jak również środki krajowe przeznaczone na realizację programów operacyjnych były jak już wyżej wskazano wydatkami budżetu państwa jako tzw. dotacje rozwojowe, stąd zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt. 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przyznane dotacje w omawianej sprawie są wolne od podatku dochodowego u jej bezpośrednich beneficjentów, w tym przypadku Wnioskodawczyni w zakresie zdarzeń faktycznych mających miejsce w 2009 r.

Począwszy od dnia 1 stycznia 2010 r. programy operacyjne, o których mowa w ustawie o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, są finansowane według zasad określonych w zmienionych przepisach ustawy o finansach publicznych (ufp) z 27 sierpnia 2009 r. (Dz. U. Nr 157, poz. 1240).

Na gruncie nowej ustawy o finansach publicznych środki przeznaczone na realizację programów operacyjnych, co do zasady nie zostały włączone do budżetu państwa, lecz stanowią jego odrębną część w formie budżetu środków europejskich.

Wydatki na realizację projektów finansowanych z udziałem środków unii europejskiej - w części odpowiadającej wkładowi środków europejskich - dokonywane są w formie płatności, natomiast w części odpowiadającej wkładowi krajowemu, towarzyszącemu wkładowi środków europejskich, są dokonywane w formie dotacji celowej dla beneficjentów.

W myśl art. 186 ufp środki publiczne (zgodnie z art. 5 ust.1 pkt 2 i 3 ufp) pochodzące z budżetu Unii Europejskiej, są przeznaczone na płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich.

Zgodnie z art. 127 ust. 2 pkt 5 ufp w formie dotacji celowej są wydatkowane środki przeznaczone na współfinansowanie w ramach przyznanego beneficjentowi dofinansowania.

W przypadku projektów na realizację których Wnioskodawczyni zawarła umowy z WUP Poznań, dofinansowanie jest wypłacane w formie zaliczki, zawiera ono w sobie zarówno wkład UE jak i wkład krajowy w relacji 85% -15%,

  • Współfinansowanie krajowe (15% dofinansowania) przekazywane jest w formie dotacji celowej- zgodnie z art. 21 ust.1 pkt 129 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. (tekst jednolity wg stanu prawnego na 1 października 2010 r.), dotacja celowa wolna jest od podatku dochodowego, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, jako otrzymana z budżetu Państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego,
  • Część dofinansowania dotycząca wkładu Unii Europejskiej przekazywana w formie płatności na realizację projektów w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich przez bank x (85% dofinansowania) zgodnie z przepisem art. 21 ust. 1 pkt 136 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. (tekst jednolity wg stanu prawnego na 1 października 2010 r.), jest wolna od podatku dochodowego, z wyłączeniem płatności otrzymanych przez wykonawców.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie w zakresie sposobu rozliczenia otrzymanej dotacji w 2009 r.

Czy wynagrodzenie Wnioskodawczyni, wspólnika spółki jawnej, jednocześnie bezpośredniego beneficjenta otrzymanego dofinansowania w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, w ramach projektów realizowanych z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, podlega zwolnieniu od podatku dochodowego w zakresie zdarzeń faktycznych (2009 r.) na podstawie przepisu art. 21 ust.1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych...

Zdaniem Wnioskodawczyni, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przyznane dotacje w omawianej sprawie są wolne od podatku dochodowego u jej bezpośrednich beneficjentów, w tym przypadku Wnioskodawczyni w zakresie zdarzeń faktycznych mających miejsce w 2009 r. (wypłata wynagrodzeń za okres X-XII 2009 r. na rzecz Wnioskodawczyni na podstawie noty księgowej).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 14 ust. 1 ww. ustawy, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Stosownie natomiast do przepisu art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a - 22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Zatem w świetle ww. przepisów otrzymana dotacja na realizację projektu, co do zasady, stanowi przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego.

Program Operacyjny Kapitał Ludzki jest jednym z programów (Narodowej Strategii Spójności) służących realizacji Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007 - 2013, który został przyjęty decyzją Komisji Europejskiej nr K (2007) 4547 z dnia 28 września 2007 r. Program ten jest współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego. Funkcję Instytucji Zarządzającej pełni minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego.

Zgodnie z art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. Nr 227, poz. 1658 ze zm.) sposób zapewnienia wieloletniego finansowania programu operacyjnego ze środków pochodzących z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych określają przepisy o finansach publicznych.

Począwszy od dnia 1 stycznia 2007 r., programy operacyjne, o których mowa w ustawie o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, są finansowane według zasad określonych w przepisach ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 ze zm.), w brzmieniu obowiązującym od dnia 29 grudnia 2006 r.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy – środkami publicznymi są m.in. środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej, w tym na podstawie art. 5 ust. 3 pkt 2 środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybołówstwa.

W myśl natomiast art. 106 ust. 1 pkt 1 ustawy o finansach publicznych wydatkami budżetu państwa są dotacje, przez które ustawa ta rozumie w szczególności wskazane w art. 106 ust. 2 pkt 3a tego aktu prawnego podlegające szczególnym zasadom rozliczania wydatki budżetu państwa przeznaczone na realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 2 lub projektów realizowanych w ramach tych programów.

Na podstawie art. 200 ust. 4 ww. ustawy, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej, w tym środki Europejskiego Funduszu Społecznego, po ich przekazaniu na rachunek dochodów budżetu państwa, stanowią dochody tego budżetu, z którego realizowane są wydatki budżetu państwa na finansowanie programów i projektów, na których wprowadzenie w życie uzyskano te środki.

W konsekwencji środki pomocowe pochodzące z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, przeznaczone na realizację programów operacyjnych są wydatkami budżetu państwa jako dotacje.

Jednocześnie należy zaznaczyć, że na podstawie ustawy o finansach publicznych w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2009 r. środki pochodzące z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, jak również środki krajowe, przeznaczone na realizację programów operacyjnych jako dotacje są wydatkami budżetu państwa i spełniają przesłanki zwolnienia przedmiotowego ujętego w art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jednak tylko u jej bezpośredniego beneficjenta, czyli podmiotu, który bezpośrednio realizuje projekty finansowane z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych w oparciu o decyzję lub umowę o dofinansowanie projektu.

Należy w tym miejscu zwrócić uwagę na definicję „beneficjenta” zawartą w przepisach ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, zgodnie z którą beneficjentami mogą być osoby fizyczne, osoby prawne lub jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, którym ustawa przyznaje zdolność prawną, realizujące projekty finansowane z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych na podstawie decyzji lub umowy o dofinansowane projektu.

W świetle powyższego, jeżeli w związku z realizacją programu operacyjnego, objętego okresem programowania 2007- 2013, jako osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą Wnioskodawczyni jest benficjentem środków (dotacji) otrzymanych z budżetu państwa to środki te stanowią przychód z prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej, zwolniony jednakże od opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Odnosząc się do opodatkowania wynagrodzenia Wnioskodawczyni - będącej w swoich projektach: Koordynatorem ds. Promocji i Doradcą Rekrutacyjnym, Kierownikiem Projektu, Koordynatorem ds. Monitoringu - należy zauważyć, że Zainteresowana realizuje projekty w ramach prowadzonej działalność gospodarczej, uzyskując przychody z tej działalności, a nie jako zatrudniona do realizacji przedmiotowych projektów. Wskazać należy, iż osoba fizyczna prowadząca pozarolniczą działalność gospodarczą, uzyskująca wynagrodzenie w związku z realizacją projektu finansowanych ze środków unijnych, uzyskuje z tego tytułu przychód zaliczony do źródła przychodów wymienionego w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. z pozarolniczej działalności gospodarczej.

Zatem, otrzymane dofinansowanie dotyczące pracy własnej Wnioskodawczyni, nie stanowi dla Niej wynagrodzenia, lecz przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, zwolniony z opodatkowania na podstawie cytowanego powyżej art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Należy zauważyć, iż wcześniej powoływana ustawa z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 ze zm.), została zmieniona ustawą z dnia 27 sierpnia 2009 r. przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1241). Jako termin wejścia w życie nowelizacji, poza wyjątkami, wskazano dzień 1 stycznia 2010 r.

Wniosek w części dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu rozliczenia dotacji, które zostaną otrzymane w 2010 r. i 2011 r. rozstrzygnięto w dniu 29 lipca 2010 r. interpretacją indywidualną nr ILPB1/415-541/10-4/AGr.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj