Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP1/443-679/10/MN
Data
2010.10.04
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy
Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczanie częściowe podatku oraz korekta podatku naliczonego --> Odliczenie częściowe podatku
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczanie częściowe podatku oraz korekta podatku naliczonego --> Korekta kwoty podatku naliczonego
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku
Słowa kluczowe
duplikat
duplikat
inwestycje
inwestycje
korekta podatku
korekta podatku
odliczenie częściowe
odliczenie częściowe
odliczenie podatku
odliczenie podatku
odliczenie podatku od towarów i usług
odliczenie podatku od towarów i usług
prawo do odliczenia
prawo do odliczenia
zmiana przeznaczenia
zmiana przeznaczenia
Istota interpretacji
Istnieje prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z nabyciem lokali użytkowych, na podstawie duplikatów faktur VAT, w części, w jakiej zakup ich jest związany z czynnościami opodatkowanymi, poprzez dokonanie stosownych korekt podatku naliczonego w trybie art. 91 ust. 7a ustawy o podatku od towarów i usług.
Wniosek ORD-IN
2 MB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770 z poźn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 30 czerwca 2010 r. (data wpływu 13 lipca 2010 r.) uzupełnionym w dniu 1 października 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku - jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 13 lipca 2010 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie w zakresie prawa do odliczenia podatku.
W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.
W dniach 19 marca 2008 r. oraz 13 maja 2008 r. nabył Pan wraz z żoną dwa lokale użytkowe. Oba lokale zakupione zostały z zamiarem ich wynajmu. Transakcje zostały udokumentowane przez developera fakturami VAT. W dniu 30 czerwca 2008 r. podpisał Pan wraz z żoną umowę najmu obu lokali na czas określony - dziesięć lat. Dochód z najmu (w imieniu małżonków) rozlicza Pan w zakresie podatku dochodowego i VAT. Zgłoszenie rejestracyjne w zakresie podatku od towarów i usług VAT-R złożył Pan w grudniu 2009 r. - pierwszą deklarację VAT-7 złożył Pan w urzędzie skarbowym za grudzień 2009 r. Począwszy od 1 grudnia 2009 r., dla udokumentowania najmu lokali, wystawia Pan faktury VAT, natomiast za okres lipiec 2008 -listopad 2009 wystawiał rachunki. Zamierza Pan, jako podatnik VAT czynny, złożyć korektę deklaracji VAT-7 za grudzień 2009 r., w której wykaże i rozliczy podatek VAT naliczony zawarty w fakturach VAT z dnia 19 marca 2008 r. i z dnia 13 maja 2008 r., dokumentujących nabycie przedmiotowych lokali. Powstałą, w wyniku korekty deklaracji VAT-7 za grudzień 2009 r., nadwyżkę podatku naliczonego nad należnym zamierza Pan wykorzystać do pokrycia bieżących zobowiązań w zakresie podatku dochodowego związanych z rozliczeniem dochodu z najmu lokali. W uzupełnieniu wniosku wskazano dodatkowo, iż przedmiotowe lokale wprowadzone są do ewidencji środków trwałych, związanej z prowadzonym przez Pana najmem. Oryginały faktur dokumentujących nabycie lokali, które otrzymał Pan od developera w maju 2008 r. zagubił, w związku z czym na Pana prośbę, wystawiono w dniu 16 czerwca 2010 r. duplikaty tych faktur. Duplikaty te zamierza Pan wykorzystać do rozliczenia VAT. W deklaracji VAT-7 za grudzień 2009 r. nie uwzględnił Pan VAT naliczonego, związanego z zakupem lokali.
W związku z powyższym zadano następujące pytania:
- Czy, jako podatnik VAT czynny, ma Pan prawo złożyć korektę deklaracji VAT-7 za grudzień 2009 r., zawierającą rozliczenie zakupu lokali użytkowych w dniach 19 marca 2008 r. i 13 maja 2008 r....
- Czy podatek VAT naliczony przy nabyciu ww. dóbr inwestycyjnych podlega całkowicie i bezpośrednio odliczeniu i w wyniku korekty deklaracji VAT-7 za grudzień 2009 r. stanie się "nadwyżką podatku naliczonego nad należnym"...
- Czy do rozliczenia ww. transakcji nabycia lokali może Pan wykorzystać duplikaty faktur VAT...
Zdaniem Wnioskodawcy, jako podatnik VAT czynny ma Pan pełne prawo do korekty deklaracji VAT-7 za grudzień 2009 r., a podatek VAT zawarty w fakturach nabycia lokali jest podatkiem naliczonym podlegającym całkowicie i bezpośrednio odliczeniu w pierwszej złożonej deklaracji VAT-7, tj. w deklaracji VAT-7 za grudzień 2009 r. Podatek VAT zawarty w duplikatach faktur stanie się, w wyniku złożonej korekty, podatkiem naliczonym, co w konsekwencji spowoduje powstanie nadwyżki podatku naliczonego nad należnym. Pana zdaniem do rozliczenia można „używać” duplikatów faktur VAT. Kierując się zapisami zawartymi w ustawie o podatku od towarów i usług uważa Pan, że w przypadku wykorzystywania dobra inwestycyjnego do celów zarówno "zawodowych", jak i prywatnych zainteresowany ma, na potrzeby podatku od towarów i usług, możliwość wyboru, czy zaliczyć to dobro w całości do aktywów swojego "przedsiębiorstwa", czy pozostawić całość w ramach majątku prywatnego, wyłączając je tym samym całkowicie z systemu podatku VAT, czy też zaliczyć je do aktywów "przedsiębiorstwa" jedynie w zakresie wynikającym z rzeczywistego wykorzystania do celów "zawodowych". Jeżeli w tej sytuacji, podatnik zdecyduje się traktować dobra inwestycyjne jako dobra należące do "przedsiębiorstwa", to podatek naliczony przy nabyciu tych dóbr podlega, co do zasady, całkowicie i bezpośrednio odliczeniu. W Pana opinii, art. 88 ust. 4 ustawy o VAT powinien być interpretowany w taki sposób, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko podatnikom, którzy złożyli zgłoszenie rejestracyjne jako podatnicy VAT czynni. Natomiast w odniesieniu do zakupów dokonanych przed rejestracją (w Pana przypadku były to zakupy inwestycyjne ) podatnik może skorzystać z prawa do odliczenia retrospektywnie, po dokonaniu formalności rejestracyjnych, o ile można wykazać, że zakupy te były związane z jego działalnością opodatkowaną - ten sposób rozumowania potwierdza orzecznictwo Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości. W świetle zatem powyższego stwierdzić można, że art. 88 ust. 4 ustawy o VAT wyklucza prawo do odliczenia podatku naliczonego podatnikowi niezarejestrowanemu jako podatnik VAT czynny, lecz gdy podatnik takiej rejestracji dokona, uzyskuje uprawnienia do odliczenia podatku naliczonego z faktur otrzymanych przed momentem rejestracji przy spełnieniu warunku określonego w art. 86 ust. 1 ustawy. Wskazuje Pan, iż taki sposób interpretacji art. 88 ust. 4 ustawy o VAT potwierdza orzecznictwo sądów administracyjnych - por. wyrok z dnia 21 grudnia 2006 r. sygn. akt I FSK 378/06, wyrok z dnia 5 stycznia 2006 r. sygn. akt I SA/Ol 445/05, wyrok oznaczony sygn. akt III SA/Wa 1826/08 oraz Izb Skarbowych np. Izby Skarbowej w Poznaniu sygn. akt IL PPZ/443-1746/09-2/MN.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.
Zgodnie z dyspozycją art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm.), podatnikami tego podatku są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemającej osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. W myśl postanowień ust. 2 powołanego artykułu, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych. Skoro opisane we wniosku lokale są przedmiotem najmu, to bezsprzecznie zapewniają w sposób ciągły uzyskiwanie przez Pana dochodu, a w konsekwencji czynność ta nadaje Panu status podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT. Art. 86 ust. 1 ustawy stanowi iż, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Zatem, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, w związku z nabyciem których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Zatem warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, iż w dniach 19 marca 2008 r. oraz 13 maja 2008 r. nabył Pan wraz z żoną dwa lokale użytkowe. Oba lokale zakupione zostały z zamiarem ich wynajmu i są wprowadzone do ewidencji środków trwałych, związanej z prowadzonym przez Pana najmem. Transakcje zakupu lokali zostały udokumentowane przez developera fakturami VAT. W dniu 30 czerwca 2008 r. podpisał Pan wraz z żoną umowę najmu obu lokali na czas określony - dziesięć lat. Dochód z najmu (w imieniu małżonków) rozlicza Pan w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych i VAT. W momencie nabycia przedmiotowych lokali nie miał Pan statusu podatnika VAT czynnego. Zgłoszenia rejestracyjnego w zakresie podatku od towarów i usług dokonał Pan w grudniu 2009 r. i od tego czasu jest Pan czynnym podatnikiem VAT. Natomiast w okresie od lipca 2008 r. do listopada 2009 r. z tytułu najmu ww. lokali korzystał Pan ze zwolnienia podmiotowego od podatku od towarów i usług, dokumentując świadczone usługi rachunkami. W rozpatrywanej sprawie mamy więc do czynienia z sytuacją, gdy nabycie lokali nastąpiło w okresie, kiedy prawo do obniżenia podatku należnego Panu nie przysługiwało. Towary te bowiem wykorzystywał Pan w okresie od lipca 2008 r. do listopada 2009 r. wyłącznie do wykonywania czynności zwolnionych (zwolnienie podmiotowe). Natomiast od 1 grudnia 2009 r. nabyte towary wykorzystuje Pan do czynności opodatkowanych, gdyż z tym dniem uzyskał Pan status podatnika VAT czynnego. Z uwagi na powyższe nie miał Pan możliwości skorzystania z prawa do odliczenia podatku naliczonego, związanego z nabyciem ww. lokali użytkowych, na podstawie cyt. wyżej art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, bowiem w momencie nabycia podatek ten nie podlegał odliczeniu. Ponieważ od 1 grudnia 2009 r. rozpoczął Pan, wykorzystując przedmiotowe lokale, wykonywanie czynności opodatkowanych, w kwestii możliwości odliczenia podatku naliczonego związanego z wydatkami dotyczącymi tych zakupów znajdą zastosowanie przepisy regulujące zasady dokonywania korekt, określone w art. 91 ustawy o podatku od towarów i usług. I tak, zgodnie z treścią art. 91 ust. 1 ustawy, po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-9, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2-6 lub przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 11, dla zakończonego roku podatkowego. Korekty tej nie dokonuje się, jeżeli różnica między proporcją odliczenia określoną w art. 90 ust. 4, a proporcją określoną w zdaniu poprzednim, nie przekracza 2 punktów procentowych. W przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym, są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, korekty, o której mowa w ust. 1, podatnik dokonuje w ciągu 5 kolejnych lat, a w przypadku nieruchomości - w ciągu 10 lat, licząc począwszy od roku, w którym zostały oddane do użytkowania. Roczna korekta w przypadku, o którym mowa w zdaniu pierwszym, dotyczy jednej piątej, a w przypadku nieruchomości - jednej dziesiątej, kwoty podatku naliczonego przy ich nabyciu lub wytworzeniu. W przypadku środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio (art. 91 ust. 2 ustawy). Natomiast ust. 3 powołanego artykułu stanowi, że korekty, o której mowa w ust. 1 i 2, dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za pierwszy okres rozliczeniowy roku następującego po roku podatkowym, za który dokonuje się korekty. W myśl postanowień art. 91 ust. 7 ustawy, przepisy ust. 1-6 stosuje się odpowiednio, w przypadku gdy podatnik miał prawo do obniżenia kwot podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi i dokonał takiego obniżenia, albo nie miał takiego prawa, a następnie zmieniło się to prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru lub usługi. Art. 91 ust. 7a ustawy wskazuje, iż w przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, korekty, o której mowa w ust. 7, dokonuje się na zasadach określonych w ust. 2 zdanie pierwsze i drugie oraz ust. 3. Korekty tej dokonuje się przy każdej kolejnej zmianie prawa do odliczeń, jeżeli zmiana ta następuje w okresie korekty. Biorąc pod uwagę opisany stan faktyczny oraz powołane przepisy prawa stwierdzić należy, że nie ma Pan prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego przy zakupie lokali użytkowych, poprzez złożenie korekty deklaracji VAT-7 za miesiąc grudzień 2009 r. i tym samym podatek zawarty w fakturach nie stanowi podatku naliczonego podlegającego całkowicie i bezpośrednio odliczeniu w rozliczeniu za grudzień 2009 r. i konsekwentnie nie powstanie z tego tytułu nadwyżka podatku naliczonego nad należnym. Na skutek dokonania rejestracji w zakresie podatku od towarów i usług z dniem 1 grudnia 2009 r. nastąpiła zmiana przeznaczenia tych lokali, co skutkuje zmianą prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Stosownie do art. 91 ust. 1 - 3 ustawy istnieje możliwość skorygowania odliczenia podatku naliczonego od dokonanych zakupów, gdyż wydatki te służą czynnościom opodatkowanym - działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych od 1 grudnia 2009 r. Możliwość odliczenia podatku naliczonego, związanego z nabyciem przedmiotowych lokali użytkowych skonkretyzuje się w złożonej deklaracji VAT-7 za miesiąc styczeń 2010 r., w której skorzysta Pan z tego prawa do odliczenia w części wydatków służących czynnościom opodatkowanym, wykonywanym w roku 2009. Prawo to będzie kontynuowane w kolejnych latach okresu korekty, określonej w art. 91 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług. Jeżeli nie dokonał Pan opisanej korekty w trybie art. 91 ust. 7a ustawy o podatku od towarów i usług w deklaracji VAT-7 za styczeń 2010 r., ma Pan prawo zrealizować uprawnienie do odliczenia, poprzez złożenie korekty tej deklaracji na podstawie art. 81 i 81b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.). Zgodnie bowiem z art. 81 § 1 Ordynacji podatkowej, jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy, płatnicy i inkasenci mogą skorygować uprzednio złożoną deklarację. § 2 tego przepisu stanowi, iż skorygowanie deklaracji następuje przez złożenie korygującej deklaracji wraz z dołączonym pisemnym uzasadnieniem przyczyn korekty.
Zgodnie z art. 81b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, uprawnienie do skorygowania deklaracji:
- ulega zawieszeniu na czas trwania postępowania podatkowego lub kontroli podatkowej - w zakresie objętym tym postępowaniem lub kontrolą;
- przysługuje nadal po zakończeniu: a) kontroli podatkowej, b) postępowania podatkowego - w zakresie nieobjętym decyzją określającą wysokość zobowiązania podatkowego.
Art. 81b § 2 ustawy Ordynacja podatkowa stanowi, iż korekta złożona w przypadku, o którym mowa w § 1 pkt 1, nie wywołuje skutków prawnych. W kwestii natomiast możliwości dokonania odliczenia na podstawie duplikatu faktury, wskazać należy, że zasady wystawiania faktur VAT i innych dokumentów z nimi zrównanych uregulowane zostały szczegółowo w przepisach rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 ze zm.).
Faktura będąca podstawą odliczenia, winna zawierać elementy wymienione w § 5 powołanego rozporządzenia, zgodnie z którym faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać co najmniej:
- imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy;
- numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 10 i 11;
- numer kolejny faktury oznaczonej jako „FAKTURA VAT”;
- dzień, miesiąc i rok wystawienia faktury, a w przypadku, gdy data ta różni się od daty sprzedaży, również datę sprzedaży; w przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym podatnik może podać na fakturze miesiąc i rok dokonania sprzedaży, pod warunkiem podania daty wystawienia faktury;
- nazwę (rodzaj) towaru lub usługi;
- miarę i ilość sprzedanych towarów lub zakres wykonanych usług;
- cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);
- wartość towarów lub wykonanych usług, których dotyczy sprzedaż, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);
- stawki podatku;
- sumę wartości sprzedaży netto towarów lub wykonanych usług z podziałem na poszczególne stawki podatku i zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu;
- kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto towarów (usług), z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;
- kwotę należności ogółem wraz z należnym podatkiem.
Ponadto, zgodnie z § 20 pkt 1 cytowanego rozporządzenia, jeżeli oryginał faktury lub faktury korygującej ulegnie zniszczeniu albo zaginie, sprzedawca na wniosek nabywcy ponownie wystawia fakturę lub fakturę korygującą, zgodnie z danymi zawartymi w kopii tej faktury lub faktury korygującej. Faktura i faktura korygująca wystawiona ponownie musi dodatkowo zawierać wyraz "DUPLIKAT" oraz datę jej wystawienia, co wynika z § 20 pkt 3 rozporządzenia. Natomiast zgodnie z § 20 pkt 4 rozporządzenia wynika, iż duplikat faktury i faktury korygującej wystawia się w dwóch egzemplarzach, przy czym oryginał otrzymuje nabywca, a kopię zatrzymuje sprzedawca. Z powyższego wynika, że duplikat faktury ma moc prawną równą fakturze pierwotnej, stanowiąc na równi z nią podstawę do odliczenia podatku naliczonego. Faktury wystawiane przez podatników VAT pełnią fundamentalną rolę na gruncie podatku od towarów i usług. Są one dokumentem służącym dokumentacji transakcji oraz będącym podstawą do jej zaksięgowania w księgach stron tej transakcji, jak również stanowią podstawę do odliczenia podatku naliczonego. Z sytuacji przedstawionej we wniosku wynika, że pierwotne faktury otrzymał Pan w maju 2008 r., a następnie zagubił je. W związku z tym, na Pana prośbę, wystawiono w dniu 16 czerwca 2010 r. duplikaty tych faktur. Fakt zagubienia faktur nie pozbawia Pana – jako podatnika VAT – prawa do dokonania obniżenia podatku należnego. Jednakże, aby sprostać formalnym wymogom realizacji prawa do odliczenia, konieczne jest posiadanie odpowiedniego dokumentu, w tym przypadku duplikatu faktury, jako dokumentu traktowanego na równi z fakturą pierwotnej. Reasumując w opisanym stanie faktycznym ma Pan prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z nabyciem opisanych lokali użytkowych, na podstawie duplikatów faktur VAT, w części, w jakiej zakup ich jest związany z czynnościami opodatkowanymi, poprzez dokonanie stosownych korekt podatku naliczonego w trybie art. 91 ust. 7a ustawy o podatku od towarów i usług. Realizacja prawa do odliczenia winna nastąpić w deklaracji podatkowej składanej za pierwszy okres rozliczeniowy roku następującego po roku podatkowym, za który dokonuje się korekty – w Pana przypadku - w deklaracji VAT-7 za miesiąc styczeń 2010 r. Prawo do odliczenia będzie kontynuowane w kolejnych latach okresu korekty, określonej w art. 91 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług. Jeżeli nie uwzględnił Pan opisanej korekty w złożonej deklaracji VAT-7 za styczeń 2010 r., jest Pan uprawniony do skorygowania tej deklaracji, zgodnie z zasadami określonymi w art. 81 i 81b Ordynacji podatkowej. Zatem oceniając całościowo stanowisko Pana uznano je za nieprawidłowe. Należy również zaznaczyć, iż zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, wyczerpujący opis stanu faktycznego winien wynikać z wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, a nie z załączonych do niego dokumentów, w związku z czym nie były one przedmiotem merytorycznej analizy.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska Nr 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.
|