Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/2/423-856/10/JD
z 5 października 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBI/2/423-856/10/JD
Data
2010.10.05



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania


Słowa kluczowe
aport
aport
składnik majątkowy
składnik majątkowy
zorganizowana część przedsiębiorstwa
zorganizowana część przedsiębiorstwa


Istota interpretacji
Czy powyżej opisany dział zarządzania znakiem firmowym na dzień wniesienia aportu będzie spełniał definicję zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 21 czerwca 2010 r. (data wpływu do tut. Biura 28 czerwca 2010 r.), uzupełnionym w dniu 16 września 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie uznania działu za zorganizowaną część przedsiębiorstwa - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 czerwca 2010 r. do tut. Biura wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie uznania działu za zorganizowaną część przedsiębiorstwa.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 2 września 2010 r. Znak: IBPB I/2/423-856/10/JD, IBPP3/443-473/10/PH wezwano do ich uzupełnienia. Uzupełnienia wniosku dokonano w dniu 16 września 2010 r.

W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka posiada wewnętrznie wytworzony znak firmowy. Znak firmowy jest zastrzeżony. Znak firmowy z uwagi na fakt, iż został wewnętrznie wytworzony posiada wartość w księgach Spółki równą zero. Jednak wartość rynkowa znaku jest znacznie większa.

Spółka planuje wydzielić wewnętrzną komórkę organizacyjną pod nazwą "Dział zarządzania znakiem firmowym". Komórkę obsługiwać będzie wg planu zarządu na podstawie umowy zlecenia od 1 do 2 osób. Osoby te nie będą pracownikami w rozumieniu Kodeksu pracy. Zadaniem komórki będzie dbanie o odpowiednią promocję, reklamę znaku oraz ochronę znaku firmowego Spółki. W szczególności komórka ta będzie dbała o przestrzeganie odpowiednich walorów kolorystycznych oraz graficznych znaku. Odpowiednią wizualizację znaku firmowego w materiałach wewnętrznych oraz publikacjach zewnętrznych.

Przedmiotowa działalność będzie więc wyodrębniona organizacyjnie, gdyż w wewnętrznej strukturze będzie posiadać osobny symbol oraz podlegać będzie organizacyjnie bezpośrednio prezesowi zarządu.

Ponadto Spółka planuje przypisać przedmiotowej komórce samodzielny budżet oraz wyodrębnić działalność finansowo. Wyodrębnienie finansowe podlegać będzie na przypisaniu komórce w ewidencji rachunkowej Spółki wszystkich przychodów, kosztów działalności. Ponadto do komórki przypisany zostanie składnik majątkowy w postaci znaku firmowego, do komórki zostaną również przypisane zobowiązania związane z działalnością zarządzania znakiem. W dalszej perspektywie kilku miesięcy Zarząd planuje wnieść przedmiotową gałąź działalności aportem do innej spółki kapitałowej. Wniesiona aportem zostanie cała działalność, wraz ze wszystkimi składnikami majątkowymi tj. znakiem firmowym.

Nowa spółka przejmie również zobowiązania do dalszej współpracy ze "Zleceniobiorcą" obsługującym komórkę na podstawie umowy zlecenia. Wniesione aportem zostaną również wszystkie zobowiązania związane z zarządzaniem znakiem o ile na dzień aportu takowe zobowiązania będą występować. Spółka przewiduje, iż mogą występować zobowiązania związane z przygotowywaniem folderów promujących znak oraz zobowiązania związane z wynagrodzeniem dla "Zleceniobiorcy" za wykonane usługi.

Spółka planuje również utworzyć specjalny rachunek bankowy dla tego działu, na który przelewane byłyby środki z rachunków bankowych Spółki celem pokrywania wydatków związanych z działalnością tego działu. Wg przewidywań Spółki na dzień aportu na tym rachunku bankowym nie powinno być znaczniejszych środków pieniężnych. Środki pieniężne znajdujące się na wydzielonym rachunku Działu Zarządzania Znakiem Firmowym również wejdą w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa wnoszonej aportem.

W ocenie Spółki powyżej opisany dział mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące postawione przed nim cele.

W uzupełnieniu wniosku jakiego dokonano w dniu 16 września 2010 r., wskazano, że:

  1. Znak firmowy, którego dotyczy wniosek w Spółce nie jest wartością niematerialną i prawną w rozumieniu art. 16b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, gdyż przedmiotowy znak został przez Spółkę wewnętrznie wytworzony. Natomiast art. 16b ust. 1 wymaga aby wartość niematerialna lub prawna była nabyta. Przedmiotowy znak jest jednak zarejestrowany i objęty ochroną zgodnie z odrębnymi przepisami. Gdyby przedmiotowy znak był przez Spółkę nabyty, a nie wewnętrznie wytworzony to wtedy byłby wartością niematerialną i prawną w rozumieniu art. 16b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
  2. Zgodnie z opisem z pkt 7 niniejszego pisma wnoszony aportem dział nie będzie zatrudniał żadnych osób lecz będzie korzystał z obsługi na podstawie umowy zlecenia. W związku z powyższym do nowej Spółki nie zostaną przeniesieni pracownicy lecz zostanie przeniesione zobowiązanie wynikające z umowy zlecenia. W związku z powyższym dział ten nie będzie miał kierownika lecz jedynie osobę świadczącą usługi na podstawie umowy cywilnoprawnej. Osoba ta będzie odpowiedzialna za koordynacje i prace działu.
  3. Do działu będą przypisane prawa z umów dotyczących znaków. Z uwagi jednak na fakt, iż dział do dnia aportu nie będzie posiadał osobowości prawnej przypisanie praw do umów będzie miało tylko znaczenie wewnętrzne. Zgodnie bowiem z obowiązującym prawem do dnia aportu prawo do znaków będzie przysługiwało Spółce.
  4. Środki pieniężne otrzymywane i wydawane w związku z działalnością działu będą przechodzić przez wyodrębniony rachunek przypisany wewnętrznie w Spółce do tego działu.
  5. Do działu zostanie przypisane całe wyposażenie biurowe, którym ten dział będzie dysponował w szczególności do działu będą przypisane, komputery, telefony, meble, itp.
  6. Wydzielana komórka będzie samodzielnie prowadzić sprawy związane z działalnością działu zarządzania znakiem firmowym. Jednakże wydzielana komórka nie będzie mogła samodzielnie podpisywać umów i rozwiązywać umów w imieniu Spółki. Spółka jako osoba prawna posiada statutowo określone osoby, które mogą ją reprezentować i to właśnie te osoby będą zawierać w jej imieniu umowy związane z działalnością działu zarządzania znakiem firmowym.
  7. Spółka nie przeniesie do nowozawiązanej Spółki pracowników działu, gdyż dział ten nie będzie zatrudniał żadnych osób. Natomiast zgodnie z zawartym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego Spółka przeniesie na nową Spółkę zobowiązania do dalszej współpracy ze „Zleceniobiorcą" obsługującym dział na podstawie umowy zlecenia.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy powyżej opisany dział zarządzania znakiem firmowym na dzień wniesienia aportu będzie spełniał definicję zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zdaniem Spółki, zdefiniowany powyżej dział zarządzania znakiem firmowym będzie spełniał definicję zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Powyższe wynika z faktu, iż będzie on organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w ramach przedsiębiorstwa Spółki, będą do niego przypisane składniki majątkowe w tym zobowiązania związane z jego działalnością. Ponadto w ocenie Spółki na dzień aportu mógłby on być samodzielnym przedsiębiorstwem.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam, co następuje:

Zgodnie z art. 4a pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm. dalej „ustawa o pdop”), ilekroć w ustawie jest mowa o zorganizowanej części przedsiębiorstwa oznacza to organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Jak wynika z cytowanych przepisów, status zorganizowanej części przedsiębiorstwa posiada tylko taka część mienia przedsiębiorstwa, która spełnia łącznie następujące warunki:

  1. stanowi zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań),
  2. jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniona w istniejącym przedsiębiorstwie,
  3. jest przeznaczona do realizacji określonych zadań gospodarczych,
  4. mogłaby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania gospodarcze.

Zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest zatem dowolnym zbiorem składników majątkowych (materialnych i niematerialnych) wchodzących w skład przedsiębiorstwa, ale wyodrębnionym organizacyjnie, finansowo i funkcjonalnie zespołem tych składników, zdolnym do bycia oddzielnym przedsiębiorstwem, samodzielnie realizującym określone zadania gospodarcze.

O wyodrębnieniu organizacyjnym można mówić, gdy zorganizowana część przedsiębiorstwa stanowi odrębną jednostkę organizacyjną w strukturze tego przedsiębiorstwa. Takie organizacyjne wydzielenie powinno być dokonane na podstawie statutu, regulaminu lub aktu o podobnym charakterze.

Wyodrębnienie finansowe oznacza sytuację, gdy sposób prowadzenia ewidencji rachunkowej przedsiębiorstwa pozwala na przyporządkowanie majątku, przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa, a ściślej do realizowanych przez nie zadań gospodarczych. Nie należy jednak utożsamiać tego pojęcia z pełną samodzielnością finansową.

Wyodrębnienie funkcjonalne należy natomiast rozumieć jako przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych. Zorganizowana część przedsiębiorstwa musi stanowić funkcjonalnie odrębną całość - obejmować elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa.

Kolejną cechą definiującą zorganizowaną część przedsiębiorstwa jest zdolność do bycia niezależnym przedsiębiorstwem samodzielnie realizującym określone zadania gospodarcze. Aby zatem część mienia przedsiębiorstwa mogła być uznana za jego zorganizowaną część, musi ona – obiektywnie oceniając – posiadać potencjalną zdolność do funkcjonowania jako samodzielny podmiot gospodarczy.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Spółka zamierza wydzielić wewnętrzną komórkę organizacyjną pod nazwą "Dział zarządzania znakiem firmowym", który następnie zostanie wniesiony w drodze aportu zorganizowanej części przedsiębiorstwa do innej spółki kapitałowej. Komórka obsługiwana będzie przez 1, 2 osoby na podstawie łączącego je stosunku cywilnoprawnego jakim jest umowa zlecania. Komórka będzie miała wyodrębnione zadania. Dział będzie funkcjonował w oparciu o wyodrębnione składniki materialne i niematerialne, a także zostanie wyodrębniony finansowo w ten sposób, że przychody i koszty Działu zostaną do niego przypisane w ewidencji księgowej. Dział będzie posiadał także rachunek bankowy wewnętrznie do niego przypisany na który przelewane będą środki z rachunków bankowych Spółki celem pokrywania wydatków związanych z jego działalnością.

Mając na względzie przedstawione zdarzenie przyszłe i powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że Dział o jakim mowa we wniosku może być uznany za zorganizowaną część przedsiębiorstwa albowiem fakt, iż „pracownicy” tego Działu świadczą pracę na podstawie umowy cywilnoprawnej (a nie umowy o pracę) nie skutkuje brakiem możliwości jego uznania za zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o pdop.

Stanowisko Spółki jest zatem prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj