Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-527/10/PH
z 19 października 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP3/443-527/10/PH
Data
2010.10.19



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.) --> Opodatkowanie akcyzą samochodów osobowych --> Samochody osobowe - przedmiot opodatkowania


Słowa kluczowe
klasyfikacje
klasyfikacje
podatek akcyzowy
podatek akcyzowy
rejestracja
rejestracja
samochód osobowy
samochód osobowy
samochód specjalistyczny
samochód specjalistyczny


Istota interpretacji
Czy po 1 marca 2009 roku sprzedaż niezarejestrowanego wcześniej na terenie kraju ambulansu drogowego, przerobionego z nabytego uprzednio na terenie kraju samochodu osobowego z zapłaconą akcyzą będzie podlegała podatkowi akcyzowemu po przerobieniu go na ambulans w celu dalszej sprzedaży? CN 8705 90 90



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 16 lipca 2010r. (data wpływu 20 lipca 2010r.), uzupełnionym pismem z dnia 16 września 2010r. (data wpływu 27 września 2010r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania sprzedaży po 1 marca 2009r. niezarejestrowanego na terenie kraju ambulansu drogowego klasyfikowanego do kodu CN 8705 90 90 – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 lipca 2010r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania sprzedaży po 1 marca 2009r. niezarejestrowanego na terenie kraju ambulansu drogowego klasyfikowanego do kodu CN 8705 90 90.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 16 września 2010r. (data wpływu 27 września 2010r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 8 września 2010r., znak: IBPP3/443-527/10/PH.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca planuje w przyszłości podjąć i prowadzić w ramach działalności gospodarczej działalność polegającą na dokonywaniu przerobów (adaptacji) pojazdów samochodowych na ambulanse drogowe. W ramach prowadzonej działalności Wnioskodawca planuje nabywać nowe samochody (od importera gdyż Wnioskodawca jest dealerem samochodowym) posiadające homologację pozwalającą na dopuszczenie ich do ruchu drogowego jako samochody osobowe, z zapłaconym przez importera podatkiem akcyzowym, a następnie dokonywać ich przerobu wg Polskiej normy PN EN 1789 „pojazdy medyczne i ich wyposażenie. Ambulanse drogowe” na ambulanse drogowe a następnie tak przerobione samochody sprzedawać potencjalnym odbiorcom.

Przerobiony samochód na ambulans będzie posiadał homologację pozwalającą zarejestrować go jako samochód specjalny sanitarny (kategoria/rodzaj: M1/ specjalny - sanitarny). Nabywca, posiadając odpowiednie dokumenty dokona pierwszej rejestracji zakupionego ambulansu drogowego.

Ponadto w uzupełnieniu wniosku z dnia 16 września 2010r. Wnioskodawca wskazał, iż samochody opisane we wniosku – ambulanse drogowe, powinny być zakwalifikowane – zdaniem Wnioskodawcy – następująco (zgodnie z klasyfikacją CN):

  1. ambulans wykonany zgodnie z Polską Normą PN EN 1789 typ A „Ambulans do przewozu pacjentów” powinien zostać zakwalifikowany do pojazdów o kodzie CN 8705 (CN 8705 90 90),
  2. ambulans wykonany zgodnie z Polską Normą PN EN 1789 typ B „Ambulans ratunkowy” powinien zostać zakwalifikowany do pojazdów o kodzie CN 8705 (CN 8705 90 90),
  3. ambulans wykonany zgodnie Polską Normą PN EN 1789 typ C „Ruchoma jednostka intensywnej opieki” powinien zostać zakwalifikowany do pojazdów o kodzie CN 8705 (CN 8705 90 90).

Wnioskodawca wskazał, iż przed pierwszą rejestracją na terytorium kraju importowanych samochodów osobowych z zapłaconą akcyzą nie dokonano wymiany silnika samochodu osobowego o pojemności 2.000 centymetrów sześciennych ani też na silnik powyżej 2.000 centymetrów sześciennych, nie dokonywano również instalacji silnika w samochodzie osobowym bez silnika.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy po 1 marca 2009 roku sprzedaż niezarejestrowanego wcześniej na terenie kraju ambulansu drogowego, przerobionego z nabytego uprzednio na terenie kraju samochodu osobowego z zapłaconą akcyzą będzie podlegała podatkowi akcyzowemu po przerobieniu go na ambulans w celu dalszej sprzedaży...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 100 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 roku (zwaną dalej nową ustawą o podatku akcyzowym), podatkowi temu podlega pierwsza sprzedaż na terytorium kraju samochodu osobowego niezarejestrowanego na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym:

  1. wyprodukowanego na terytorium kraju,
  2. od którego nie została zapłacona akcyza.

Ponadto zgodnie z art. 100 ust. 4 samochody osobowe są to pojazdy samochodowe i pozostałe pojazdy mechaniczne objęte pozycją CN 8703 (nomenklatury scalonej) przeznaczone zasadniczo do przewozu osób, inne niż objęte pozycją 8702, włącznie z samochodami osobowo - towarowymi (kombi) oraz samochodami wyścigowymi, z wyłączeniem skuterów śnieżnych o kodzie CN 8703 10 11, pojazdów typu meleks o kodzie CN 8703 10 18 oraz pojazdów typu quad o kodzie CN 8703 10 18.

Zgodnie z art. 100 nowej ustawy o podatku akcyzowym, opodatkowana jest pierwsza sprzedaż na terytorium kraju, a taka to zostanie opodatkowana przez importera który jest dostawcą Wnioskodawcy samochodu osobowego, a sprzedaż przez Wnioskodawcę przerobionego samochodu osobowego z zapłaconą akcyzą będzie co najmniej drugą transakcją sprzedaży i nie będzie podlegała ponownie zapłacie akcyzy gdyż została już ona zapłacona.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Ustawa z dnia 6 grudnia 2008r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 3, poz. 11 ze zm.) określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy (art. 1).

Zgodnie z art. 100 ust. 1 ww. ustawy, w przypadku samochodu osobowego przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

  1. import samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym;
  2. nabycie wewnątrzwspólnotowe samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym;
  3. pierwsza sprzedaż na terytorium kraju samochodu osobowego niezarejestrowanego na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym:
    1. wyprodukowanego na terytorium kraju,
    2. od którego nie została zapłacona akcyza z tytułu czynności, o których mowa w pkt 1 albo 2.

Stosownie do art. 100 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym, w przypadku samochodu osobowego przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również sprzedaż na terytorium kraju samochodu osobowego niezarejestrowanego na terytorium kraju, następująca po sprzedaży, o której mowa w ust. 1 pkt 3, jeżeli wcześniej akcyza nie została zapłacona w należnej wysokości a w wyniku kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony.

Ponadto w myśl art. 100 ust. 2a ww. ustawy, w przypadku wymiany, przed pierwszą rejestracją na terytorium kraju, silnika samochodu osobowego o pojemności 2 000 centymetrów sześciennych albo niższej na silnik o pojemności powyżej 2 000 centymetrów sześciennych przyjmuje się, że przedmiotem czynności podlegającej opodatkowaniu jest samochód osobowy o pojemności silnika powyżej 2 000 centymetrów sześciennych.

Zgodnie z art. 100 ust. 2a ustawy o podatku akcyzowym, w przypadku instalacji, przed pierwszą rejestracją na terytorium kraju, silnika w samochodzie osobowym bez silnika przyjmuje się, że przedmiotem czynności podlegającej opodatkowaniu jest samochód osobowy o pojemności silnika, który został zainstalowany.

W myśl art. 100 ust. 2c ww. ustawy, przepisy ust. 2a i 2b stosuje się niezależnie od tego, czy wymiana bądź instalacja silnika zostały dokonane z zachowaniem warunków określonych przepisami prawa.

Zgodnie z art. 100 ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym, jeżeli w stosunku do samochodu osobowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności podlegającej opodatkowaniu to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu, jeżeli kwota akcyzy została określona lub zadeklarowana w należnej wysokości.

Stosownie do art. 100 ust. 4 ww. ustawy, samochody osobowe są to pojazdy samochodowe i pozostałe pojazdy mechaniczne objęte pozycją CN 8703 przeznaczone zasadniczo do przewozu osób, inne niż objęte pozycją 8702, włącznie z samochodami osobowo-towarowymi (kombi) oraz samochodami wyścigowymi, z wyłączeniem pojazdów samochodowych i pozostałych pojazdów, które nie wymagają rejestracji zgodnie z przepisami o ruchu drogowym.

W myśl powyższego samochody – ambulanse drogowe – klasyfikowane do kodu 8705 nie podlegają opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.

Zgodnie z art. 100 ust. 5 ww. ustawy, za sprzedaż samochodu osobowego uznaje się jego:

  1. sprzedaż, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964r. - Kodeks cywilny;
  2. zamianę, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964r. - Kodeks cywilny;
  3. wydanie w zamian za wierzytelności;
  4. wydanie w miejsce świadczenia pieniężnego;
  5. darowiznę, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964r. - Kodeks cywilny;
  6. wydanie w zamian za dokonanie określonej czynności;
  7. przekazanie lub wykorzystanie na potrzeby reprezentacji albo reklamy;
  8. przekazanie przez podatnika na potrzeby osobiste podatnika, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, a także zatrudnionych przez niego pracowników oraz byłych pracowników;
  9. użycie na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej.


Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca planuje w przyszłości podjąć i prowadzić w ramach działalności gospodarczej działalność polegającą na dokonywaniu przerobów (adaptacji) pojazdów samochodowych na ambulanse drogowe. W ramach prowadzonej działalności Wnioskodawca planuje nabywać nowe samochody (od importera gdyż Wnioskodawca jest dealerem samochodowym) posiadające homologację pozwalającą na dopuszczenie ich do ruchu drogowego jako samochody osobowe, z zapłaconym przez importera podatkiem akcyzowym, a następnie dokonywać ich przerobu wg Polskiej normy PN EN 1789 „pojazdy medyczne i ich wyposażenie. Ambulanse drogowe” na ambulanse drogowe a następnie tak przerobione samochody sprzedawać potencjalnym odbiorcom.

Przerobiony samochód na ambulans będzie posiadał homologację pozwalającą zarejestrować go jako samochód specjalny sanitarny (kategoria/rodzaj: M1/ specjalny - sanitarny). Nabywca, posiadając odpowiednie dokumenty dokona pierwszej rejestracji zakupionego ambulansu drogowego.

Samochody opisane we wniosku – ambulanse drogowe, powinny być – zdaniem Wnioskodawcy - zakwalifikowane następująco (zgodnie z klasyfikacją CN):

  1. ambulans wykonany zgodnie z Polską Normą PN EN 1789 typ A „Ambulans do przewozu pacjentów” powinien zostać zakwalifikowany do pojazdów o kodzie CN 8705 (CN 8705 90 90),
  2. ambulans wykonany zgodnie z Polską Normą PN EN 1789 typ B „Ambulans ratunkowy” powinien zostać zakwalifikowany do pojazdów o kodzie CN 8705 (CN 8705 90 90),
  3. ambulans wykonany zgodnie Polską Normą PN EN 1789 typ C „Ruchoma jednostka intensywnej opieki” powinien zostać zakwalifikowany do pojazdów o kodzie CN 8705 (CN 8705 90 90).

Wnioskodawca wskazał, iż przed pierwszą rejestracją na terytorium kraju importowanych samochodów osobowych z zapłaconą akcyzą nie dokonano wymiany silnika samochodu osobowego o pojemności 2.000 centymetrów sześciennych ani też na silnik powyżej 2.000 centymetrów sześciennych, nie dokonywano również instalacji silnika w samochodzie osobowym bez silnika.

W świetle powyższego należy zgodzić się z Wnioskodawcą, iż z treści przepisów art. 100 ustawy o podatku akcyzowym, wynika, że opodatkowaniu podatkiem akcyzowym podlega pierwsza sprzedaż importowanego samochodu osobowego na terytorium kraju, zaś w przedmiotowej sprawie podatek akcyzowy zostanie naliczony i uiszczony przez importera będącego dostawcą Wnioskodawcy. Tym samym zadeklarowanie i zapłacenie podatku akcyzowego przez importera spowoduje, iż u Wnioskodawcy nie powstanie obowiązek podatkowy z tytułu sprzedaży przedmiotowych samochodów.

Mając powyższe na uwadze, stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS z 2005r. Nr 1, poz. 11), zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania wyrobów lub usług. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania, należy zwrócić się do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi ul. Suwalska 29, 93-176 Łódź. W związku z powyższym oceny prawnej stanowiska Wnioskodawcy dokonano w oparciu o wskazany przez niego kod CN 8705 dla przerabianych pojazdów samochodowych na ambulanse drogowe.

Niniejsza interpretacja traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego, w tym kodu CN 8705 lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj